Proberen twee liter water drinken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 14:49

dorientjuh schreef:
Pharootz schreef:
Ik zit op ongeveer 3 à 4 liter thee / water per dag, als het warm is, is dit siginificant meer. Daar komen dingen zoals sapjes ed bij. (Voor mensen hierover vallen: er komen alleen maar positieve geluiden over vanuit mijn arts, no worries.) Ik kan me voorstellen dat niet iedereen zo makkelijk doortikt en jezelf forceren is geen goed idee.

Wat betreft drinken: ik drink eigenlijk vrij gedachteloos door als ik met iets bezig ben. Ik zorg dat ik een theepotje heb staan en tank die weg. Ik schenk inmiddels uit automatisme een kopje erbij. Inmiddels merk ik het ook als ik "maar" een liter per dag drink.

Ik ga niet zo vaak naar de wc. Wat Eapy ook zegt: je lijf raakt eraan gewend en traint er ook op.

Bijzonder dat jouw arts dit aanprijst. Toen ik in het ziekenhuis lag, lag ik op zaal met iemand die 5 liter per dag dronk, onder het mom ‘hoe meer hoe beter’. De artsen in het ziekenhuis dachten daar toch heel anders over en ze moest per direct permanent over naar maximaal 2 liter per dag. Had overigens niks te maken met haar aandoening.

Ik drink zelf ong 2 liter en plas denk ik 8 keer per dag. Veel, maar het is niet anders.

Ik heb een nierprobleem. Daarom zeg ik er bewust bij vanuit mijn arts en dat forceren geen goed idee is ;)

Prima2Donna

Re: Proberen twee liter water drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 15:02

Eigenlijk hoef je alleen maar te drinken als je dorst hebt. Dat is al voldoende, want je lichaam geeft het zelf aan wanneer het vocht nodig heeft. Daarnaast zit er veel water gewoon in het eten wat je door de dag eet. Die 2L per dag drinken is echt onzin.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-21 15:13

Prima2Donna schreef:
Eigenlijk hoef je alleen maar te drinken als je dorst hebt. Dat is al voldoende, want je lichaam geeft het zelf aan wanneer het vocht nodig heeft. Daarnaast zit er veel water gewoon in het eten wat je door de dag eet. Die 2L per dag drinken is echt onzin.

Voor jou is het misschien onzin, voor een ander niet.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 15:14

Ik drink zelf sinds enige tijd ook meer water. Ik merkte dat m'n huid wat matter was, had last van maagzuur en hoofdpijn. Ik bedacht me dat ik gewoon veels te weinig dronk op een dag, dus ben een 700ml fles mee gaan nemen naar werk die ik 2x leeg moet drinken op een dag. M'n maagzuur is weg, m'n huid wordt beter en ik voel me ook beter. Het meer plassen hoort er nu eenmaal bij, maar weegt niet op tegen de voordelen (voor mij).

Hiervoor wordt een voorbeeld verteld van iemand die 5L dronk, dat is natuurlijk veel te veel. De 2L is ook niet persé een vast getal, kijk gewoon voor jezelf of je voldoende drinkt en als je tot de conclusie komt dat dit wel beter kan, ga ervoor.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 15:32

Prima2Donna schreef:

Tja, mijn lichaam zegt ongeveer 1 keer per dag dat ik dorst heb, en vaak niet eens. Ik kan echt prima op een dag maar 1 glas water drinken. Dat is echt veel te weinig, en als ik dat langdurig zou doen, is dat echt niet gezond en voel ik me uiteindelijk echt niet beter, maar ook dan nog steeds geen dorst.
Dus ik drink ook gewoon "meer" dan mijn lichaam aan geeft.
Sinds ik meer drink, is mijn huid ook veel beter geworden (niet dat ik een slechte huid had). Daarnaast voel ik me ook een stuk beter.
Ik heb gewoon een fles van 1,5 liter op mijn bureau staan die ik onder werktijd leeg probeer te drinken, thuis drink ik namelijk bijna niks. Blaas is na een paar dagen ook altijd gewend daaraan en dan wordt het lopen naar de WC ook al minder.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 15:41

Hier drink ik ook zeker 2 liter en ja dat moet er ook weer uit. Ik voel me er veel beter door. Eerder had ik vaak hoofdpijn en dronk ik alleen als m'n lichaam erom schreeuwde. Nu merk ik dat mijn lichaam ook veel sneller een signaal afgeeft als ik te lang niks drink.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 15:46

Ik dronk eigenlijk nooit water, maar kwam gerust aan de 2L vocht op een dag aan sap en frisdrank :+ Lekker ongezond dus.

Tijdje terug dus een AirUp fles gekocht, je drinkt gewoon water maar met geurpods waardoor het lijkt alsof er aan smaakje aan zit. Een volle fles is 750 mL en het lukt me nu aardig om 2 flessen op een dag leeg te drinken :))

Maar alsnog krijg ik gewoon water uit een glas niet weg :+ Vind het gewoon echt niet lekker. De Air Up was voor mij de oplossing om puur water te drinken. En ja, hier ook regelmatig plassen als ik veel drink _O- Ik zie het maar als extra beweging van bureau naar wc en terug haha

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 15:49

Ik kom echt mákkelijk aan twee liter water toe, ik drink naar behoefte en moet eigenlijk altijd 6 a 7x per dag plassen.

Dat komt erop neer dat ik 's zomers soms wel 4 liter wegdrink op een actieve dag in de zon maar ik moet alsnog even vaak

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 15:55

Als je opknapt van meer water drinken, moet je dat gewoon doen, want te weinig vocht zorgt inderdaad voor hoofdpijn. De bekende "kater" na het drinken is gewoon vochtgebrek.
Ik drink ook heel veel (als kind nauwelijks, moet ik erbij vertellen) maar ga niet vaak naar de wc maar plas wel veel per keer.
ik heb een enorme blaas als je een kleinere blaas hebt, moetje gewoon vaker.

Maar antwoord op je vraag: een tip die ik kan geven is gewoon niet de hele dag door beetjes uit flesjes drinken, maar om de paar uur een glas/beker in 1 keer.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 16:50

sureido schreef:
Prima2Donna schreef:

Voor jou is het misschien onzin, voor een ander niet.

Als ik minder dan 2l drink en dat 2-3 dagen vol houd heb ik dag 3-4 standaard een blaasontsteking.

Ik zorg dat ik minimaal 2,5-3l per dag drink.
Ik pak een glas water (300ml) en drink die gelijk bij de gootsteen, vul het glas gelijk weer en neem die mee naar mijn zitplek/bed/werkplek.
Dit doe ik ongeveer 2-3x/dag (1200-1800ml) en vaak pak ik 's nachts nog 1-2 glazen water (300-600ml).
Als ik thee drink neem ik een mok van 400ml en een thermosbeker van 350ml wat samen ook weer 750ml is, dit 1-3x daags dus 750-2250ml.
Bij warm weer etc drink ik uiteraard meer want warm/zweten/dorst etc.
Daarnaast drink ik 1-2 kopjes koffie á 150ml per dag en vaak 2-4 glazen ranja/cola zero/sap oid à 300ml.
Als ik ergens heen ga neem ik vaak een flesje water/spa rood mee en een kleine thermosbeker met thee voor onderweg.

Mijn urine is vaak lichtgeel en zeer zelden waterkleur dus op basis daarvan zou ik zeggen dat ik zelden teveel drink. :)
Ik merk dat ik minder hoofdpijn heb, vééél minder vaak blaasklachten (eerder bijna maandelijks antibiotica :x), dat mijn huid rustiger is en dat ik overall prettiger in mijn vel zit.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 16:49

Oeh mag ik even ertussen wringen? Sinds vandaag heb ik dat dus ook, dokter komt al met antibiotica en gelezen dat na de kuur van een paar dagen het weer (gelukkig!) weg is. Wel gek... want hoe ben ik eraan gekomen? ;(

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 21:05

Volgens mij is het vooral slecht als je in korte tijd erg veel water drinkt. Ik doe wel eens water loads/cuts voor powerlifting wedstrijden waarbij ik echt heel veel water op een dag drink, dan hou ik heel specifiek hoeveel het is per uur zodat ik niet teveel drink, maar over de hele dag is dat soms wel 8 liter. Maar goed water loads/cuts zijn natuurlijk an sich niet heel gezond :+

Ik plas denk ik gedurende de werkdag elk uur bijna wel, ben sowieso nooit echt ergens waar ik niet kan plassen dus meestal heb ik daar niet zo'n last van, hoewel het ook wel minder wordt inderdaad. Sinds ik veel water drink snap ik echt niet hoe mensen het kunnen vergeten, in de ochtend moet ik echt meteen een glas water hebben. Ik weet niet precies hoeveel ik drink per dag, stuk meer dan 2 liter in elk geval (op een werkdag vul ik minstens 3-4 keer mijn shaker van 700ml, 1-2 keer per dag koffie of thee en daarna nog 1 shaker vol tijdens het trainen in de avond).

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 21:22

Je kan de eetmeter eens bijhouden van het Voedingscentrum?
Mij is verteld dat als je dorst heb dat je dan al veel te weinig gedronken heb en dat je urine goed is als die transparant is.Maar meningen verschillen uiteraard .
Vraag het eens aan je huisarts ?Ik drink veel (koffie water groene thee soms smoothies )en plas gewoon veel .Kleine moeite en voorkomt ook bijvoorbeeld blaasontsteking en honger gevoel .Zelfs vermoeidheid kan een uiting van vochtgebrek zijn.Veel zout en zoet eten en koffie drinken kan er ook voor zorgen dat je misschien meer vocht nodig heb.
Mijn moeder vult s ochtends een fles met kraanwater en zet die in de koelkast s avonds moet ie leeg zijn.Zij is een senior en die drinken soms te weinig omdat hun dorstgevoel minder goed schijnt te werken.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 21:31

Wanneer ik alleen zou drinken als ik dorst heb, dan kom ik misschien op twee glazen per dag. Dus ook ik zet een kan neer van een liter, en deze moet 's-middags leeg zijn. Dan 's-avonds nog een glas of twee. Ik moet er wel uit in de nacht, maar dat neem ik voor lief.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 21:47

Uit mijn hoofd gezegd moet je niet meer dan 1L/uur drinken en bij veel vocht zelfs maar 0.5L/uur. Maar met 0.5L/uur en dat 12 uur lang zit je alsnog aan 6 liter, dat kan dan echter geen kwaad bij de meeste personen (al zal het in de meeste gevallen ook niets toevoegen).

Ik drink zelf 's ochtends een glas (450ml, ik gebruik altijd dit glas) water en een kopje (150ml) koffie, daarnaast zet ik een pot thee van 1.3-1.4L (3 glazen). Die drink ik in de loop van de dag leeg. Op het moment probeer ik weer wat meer te drinken, dus mik ik op de eerste pot rond 14 uur leeg, en dan zet ik een tweede pot thee. Die drink ik dan gedeeltelijk of volledig leeg. Bij gedeeltelijk leeg, drink ik het laatste glas de volgende ochtend in plaats van een glas water.

Ik drink groene thee met een kneepje honing in de pot (kneepje is 4-5ml, gezien hoe lang ik met een verpakking doe). Op het moment wissel ik pure groene thee af met groene thee appel en kiwi, maar zodra de pure thee op is, vul ik hem niet meer aan. In het verleden heb ik ook witte thee gedronken met een smaakje, ik dacht appel en komkommer, maar tegenwoordig is daar eigenlijk niet meer aan te komen. De zakjes zijn bedoeld voor 1 kop, maar voor mij is het sterk zat. Het geeft het net een smaakje.