Tandarts speelt persoonlijke informatie door

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:26

Vjestagirl schreef:
superpony schreef:
Maar jullie weten nog steeds niet zeker of de moeder echt gebeld is? Jullie kunnen en willen de moeder niet zelf bellen, wat ik goed begrijp. Maar er is een kleine kans, dat ze helemaal niks van dit weet......

En wat heeft zij er voor belang bij om te weten dat er iets aan het gebit van haar zoon gedaan moet worden, als ze geen contact hebben? Dan weet ze dat hij 4 ongevulde gaatjes heeft vanwege financiele problemen.
Ze heeft niet de telefoon opgepakt om jullie daarop aan te spreken. Dus wat moet ze met die info?

Het gaat erom dat mensen die bewust geen contact met hun directe familie hebben, daar vaak heel bewust voor gekozen hebben en daar hele goede redenen voor hebben. Dan wil je niet dat die mensen iets van je weten, nog geen strohalm.

En afgezien daarvan is het als volwassene je eigen keuze wie er iets over jou mag weten of niet, daar heeft de tandarts niets van te vinden.

Maar dat zeg ik toch ook niet?

Ik zeg dat de ouders gescheiden zijn. De vader verteld hun dit verhaal. Ze weten helemaal niet eens of het waar is.
Ze hebben geen contact met de moeder, wat ik volkomen begrijp. Maar die kan je dus ook niks vragen.

Iedereen neemt maar aan dat de tandarts werkelijk die moeder heeft gesproken en dit heeft verteld. Dat weet niemand zeker, want die 2 mensen is niks gevraagd. Aleen die vader komt met dit verhaal en wordt ook direct geloofd.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:27

Jij vult het voor een ander in.

Als ik het contact verbreek met een familielid dan wil ik dat er 0 informatie bij hen belandt. Niets over gaasjes, niks over psychisch gedoe. Niks.

Daar even los van. Tandarts is in overtreding als dit doorgespeeld is. Daar zijn regels voor.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:27

Ik vind het best schokkend hoeveel mensen het doorkletsen van medische informatie goedpraten :oo Die man heeft gewoon een beroepsgeheim. Dit is wat anders dan een geheimpje op het schoolplein doorkletsen.

TS, ik zou eerst de tandarts bellen om te kijken wat zijn kant vh verhaal is én wat zijn reactie is op jullie klacht. Als hij toegeeft en doet alsof het geen groot ding is zou ik hem aangeven. Maar wellicht is de assistente hier scheef gegaan en is het voor jou met een reprimande naar haar toe ook af. Dat moet je voor jezelf bepalen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:28

Ben het wel met Poekie eens. Hoewel ik veel waarde hecht aan mijn privacy, zou ik niet direct in de hoogste boom klimmen. Eerst maar eens de tandarts bellen. Dan zou ik daarna eventueel wel/niet stappen nemen. Dat kan ook alleen een klacht bij de tandarts zelf zijn. Ik zou pas officiële instanties inschakelen als er echt een grove overtreding is gemaakt én de tandarts me niet serieus neemt.

De kans dat de tandarts echt de moeder actief heeft opgebeld om dit te bespreken lijkt me heel erg klein. Logischer is dat de moeder zelf bij de tandarts is geweest en actief heeft gevraagd naar haar zoon. In beide gevallen mag de tandarts (of assistente) niets zeggen, maar imo zit daar wel verschil in. Maar we weten het niet.

Moet zeggen dat er al door sommigen een flinke conclusie is getrokken uit een verhaal dat via, via komt. Daarom eerst verhaal halen, dan pas actie ondernemen.

Ceffyl

Re: Tandarts speelt persoonlijke informatie door

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:32

Het beroepsgeheim is er niet voor niets. Een tuchtcommissie zal dan bepalen hoe ernstig het is.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:35

Die tuchtcommissies zijn echt wel smerig hoor.
Familielid van mij is arts en ik kan zeggen dat die tuchtcommissies zelfs geen mogelijkheid geven tot jezelf te verdedigen. Patiente heeft ooit eens gelogen hoe vaak de arts bij haar kwam. Was allemaal te bewijzen met bloedonderzoeken, labo-uitslagen op datum, voorschriften bij de apotheek... werd zelfs niet bekeken door tuchtcommissie en arts 3 weken geschorst. Voor pure leugens. Aanvechten kan, maar dan eerst de 3 rechtbanken van diezelfde tuchtcommissie door vooraleer je naar een normale rechtbank kan (Belgie). Onbegonnen werk.

Edit: net zoals diezelfde tuchtcommissie in belgie artsen schorst als ze geen positieve mening over het coronavaccin hebben ipv het aan te bevelen. Die verzinnen hun eigen regels en zijn belachelijk hard voor hun eigen artsen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:40

Roosch schreef:
Jij vult het voor een ander in.

Als ik het contact verbreek met een familielid dan wil ik dat er 0 informatie bij hen belandt. Niets over gaasjes, niks over psychisch gedoe. Niks.

Daar even los van. Tandarts is in overtreding als dit doorgespeeld is. Daar zijn regels voor.

Ik vul niks in.

Ik zeg alleen dat we de waarheid helemaal niet weten.

Dit verhaal is via via bij ze terecht gekomen. De moeder en tandarts zouden dit besproken hebben, maar met die 2 personen is niet gesproken. Hoe weet je dan wat waar is?

Ceffyl schreef:
Ik vind het best schokkend hoeveel mensen het doorkletsen van medische informatie goedpraten :oo Die man heeft gewoon een beroepsgeheim. Dit is wat anders dan een geheimpje op het schoolplein doorkletsen.

TS, ik zou eerst de tandarts bellen om te kijken wat zijn kant vh verhaal is én wat zijn reactie is op jullie klacht. Als hij toegeeft en doet alsof het geen groot ding is zou ik hem aangeven. Maar wellicht is de assistente hier scheef gegaan en is het voor jou met een reprimande naar haar toe ook af. Dat moet je voor jezelf bepalen.

Ik vind beroepsgeheim heel belangrijk, net als privacy. Toevallig was ik maandag bij mijn huisarts die foto's van mij wilde doorsturen naar dermatoloog en er uitgebreid op in ging, aan regels gebonden is etc.

Maar in dit geval is er gewoon niet met de tandarts en moeder gesproken, dus weet niemand hier wat er gezegd en gedeeld is, waar, door wie etc.

Ik vind dat een behoorlijk groot verschil. Als je nou contact hebt met je moeder en die belt je gelijk zelf; je tandarts zei dit en dat. Oke, dan geloof ik het.

Maar dit is via de vader gekomen die gescheiden is van de moeder en waar dus niet overal onderling contact is.

Dan gaan mensen op Bokt van een eenzijdig verhaal uit en trekken gelijk conclusies, terwijl we feitelijk helemaal niks weten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:47

Poekkie schreef:
Die tuchtcommissies zijn echt wel smerig hoor.
Familielid van mij is arts en ik kan zeggen dat die tuchtcommissies zelfs geen mogelijkheid geven tot jezelf te verdedigen. Patiente heeft ooit eens gelogen hoe vaak de arts bij haar kwam. Was allemaal te bewijzen met bloedonderzoeken, labo-uitslagen op datum, voorschriften bij de apotheek... werd zelfs niet bekeken door tuchtcommissie en arts 3 weken geschorst. Voor pure leugens. Aanvechten kan, maar dan eerst de 3 rechtbanken van diezelfde tuchtcommissie door vooraleer je naar een normale rechtbank kan (Belgie). Onbegonnen werk.

Edit: net zoals diezelfde tuchtcommissie in belgie artsen schorst als ze geen positieve mening over het coronavaccin hebben ipv het aan te bevelen. Die verzinnen hun eigen regels en zijn belachelijk hard voor hun eigen artsen.

In NL werkt dat niet zo. Artsen worden gewoon gehoord door de tuchtrechter - zou wat wezen als er geen hoor en wederhoor zou plaatsvinden. Bovendien houden de tuchtrechters in NL de artsen over het algemeen zwaar de hand boven het hoofd en krijgt zo'n tandarts vermoedelijk hooguit een waarschuwing.

Ik kan me niet voorstellen dat in België een beschuldigde arts nie gehoord wordt. Dat is geen rechtspraak te noemen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:48

Nee, het RIZIV hier is idd geen rechtspraak te noemen, zeker waar :)

Arts heeft letterlijk te horen gekregen dat haar/zijn bewijs niet werd bekeken en alleen (valse) verklaring van patient werd gevolgd.

Info over coronavaccin komt trouwens van een mail gestuurd naar alle artsen door die tuchtcommissie. Ik verzin niets.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:07

Poekkie schreef:
Het bespreken van iemands psychologische problemen of echte medische info vind ik andere koek dan iets banaals als gaatjes. Dat zie jij toch ook? Daarbij heeft die mens misschien geen idee of er nog contact is of niet.

Dat de tandarts fout zit ben ik 100% mee akkoord. Maar bel toch naar die mens, laat hem het uitleggen en zijn excuses aanbieden. En dan is het toch klaar?
Ok, gedraagt ie zich als een hork en moet je niet zeuren, dan kan je nog verder gaan natuurlijk. Maar geef mensen de kans om hun fouten in te zien en recht te zetten zonder ze meteen open te willen rijten.

Nee, dat zie ik oprecht niet. Beide hebben beroepsgeheim. Klaar. :) Gaatjes zijn "echt medische info" tenzij je wil beweren dat tandartsen geen echte artsen zijn. :)
Excuses heeft de vriend van TS niks aan. Niks klaar. Want de beste tandarts is niet meer te vertrouwen nu. :) En ik zou het zelfs zien als zijnde: Tandarts dacht vooral aan zijn of haar portefeuille en dacht via moeder de vriend toch te doen komen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:09

En aan er commissies op af sturen heeft die vriend wel meer? Dan zou ik toch blijer zijn met een welgemeend excuus en proberen een nettere oplossing te bereiken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:12

Indien dat er voor zorgt dat de tandarts zich hierna aan zijn beroepsgeheim houdt omdat ie herinnerd wordt aan de consequenties hebben al zijn patiënten er wat aan.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:14

En dat heb je niet bereikt door hem rechtstreeks op de vingers te tikken?

Gedraagt hij zich dan als een hork en ziet hij de fout niet in, dan ga je verder ja. Maar geef de beste man eerst een kans.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:16

Nee, daar geloof ik eerlijk gezegd niet in. :) Dat hij dat gaat in zien door dat een patiënt die hij sowieso kennelijk al niet genoeg respecteerde om zich aan zijn beroepsgeheim te houden, dat gaat bewerkstelligen door te zeggen dat ie het niet zo leuk vond dat ie het tegen z'n moeder vertelde. :) Als hij zich er aan kon houden zonder dat er gevolgen waren dan was dit in de 1e plaats niet gebeurt nl. :)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:19

Verander jij dan nooit op je werk als je overste of collega je over iets op de vingers tikt zonder direct 200 euro loon af te houden?

Vergeet niet dat ook (tand)artsen gewoon mensen zijn he :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:23

nooit is een groot woord gok ik. Maar dan heb je het ook over mensen waarmee je dagelijks samen werkt. :) Zou ik veranderen voor iemand die ik eens of twee keer per jaar een uur of twee zie en waar ik verder geen enkele band mee heb zonder dat daar consequenties aan vast hangen? Nee. Dat denk ik niet eigenlijk. :) en ik geloof ook niet dat er veel mensen dat wel zouden doen. Als dat in de aard van het beestje zat zouden de wetten beter opgevolgd worden en de corona maatregelen al helemaal. :+

Als mijn overste me op de vingers zou tikken vast wel want: (potentiële) consequenties. Je overste beslist nl. of je je job houdt of niet.
en dat is dus in geval van deze tandarts het tuchtcollege of wie dan ook verantwoordelijk is voor dit soort dingen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:27

Haha ja die corona regels zijn hopeloos :') Maar daar zie je juist dat er sterke consequenties aan hangen en mensen zich er daar toch niet aan houden omdat ze het gewoon belachelijk vinden. Door nu naar tuchtcommissie te bellen en niks aan de tandarts zelf uit te leggen bereik je hetzelfde, veel stront voor die mens en grote kans dat hij zelfs nog niet eens weet waarover het gaat. Maar niets belet je om te bellen en zeggen dat je de volgende keer er wel echt verder mee zou gaan en ook ieder ander dat zou adviseren natuurlijk...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:30

Poekkie schreef:
Besef jij wel wat voor gevolgen dit voor iemand kan hebben, tot schorsing aan toe?
Dat mensen zo ver willen gaan voor wat nutteloze info over een gaatje aan een naast familielid kan ik met mijn hoofd niet bij, bah.

Het gaat mij niet om de info en hoe groot dat is of niet. Hij heeft zich niet aan zijn beroepsgeheim gehouden. Dat vind ik ernstig. Ik vind dat niet echt iets met verdraagzaamheid te maken te hebben. Als ik fouten maak op mijn werk ben ik daar ook verantwoordelijk voor en word ik daar verantwoordelijk voor gehouden. Iedereen maakt fouten, natuurlijk. Maar dat betekent niet dat er geen consequenties zitten aan fouten maken, ook als je spijt hebt of het zo niet bedoelde.
AP is niet hetzelfde als de tuchtcommissie hè, ik zeg niet dat deze man meteen geschorst moet worden. Maar de autoriteit die daarover gaat mag daar z'n oordeel over geven, dat hoef ik niet te doen.

Tevens zei ik dat ik eerst verhaal zou halen om te kijken of het verhaal wel klopt.

Poekkie schreef:
Haha ja die corona regels zijn hopeloos :') Maar daar zie je juist dat er sterke consequenties aan hangen en mensen zich er daar toch niet aan houden omdat ze het gewoon belachelijk vinden. Door nu naar tuchtcommissie te bellen en niks aan de tandarts zelf uit te leggen bereik je hetzelfde, veel stront voor die mens en grote kans dat hij zelfs nog niet eens weet waarover het gaat. Maar niets belet je om te bellen en zeggen dat je de volgende keer er wel echt verder mee zou gaan en ook ieder ander dat zou adviseren natuurlijk...

Als hij zelf niet (meer) weet waar het over gaat vind ik het al helemaal nuttig hem op z'n vingers te (laten) tikken. Zo laks met medische gegevens omgaan lijkt me al helemaal niet de bedoeling.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:37

Poekkie schreef:

Als je goed leest, dan lees je dat ik sowieso ook met de tandarts zou bellen. :) Maar nee, daar zou ik het niet bij laten.
Dat mensen hun voeten er aan vegen is omdat de pakkans relatief laag is bij de meeste van die maatregelen. ;)
Waarom zijn Belgen berucht om het feit dat ze dronken achter het stuur klimmen? De pakkans is bizar laag. Dan mag je er nog zulke zware consequenties aan hangen: Als iedereen denkt dat de kans toch nihil is dat ze betrapt worden helpt dat niet. :-) Nog een leuke: Rode mazout. :) Je wil ze de kost niet geven die met rode mazout rond rijden. En sterker nog: als ze gepakt worden en de boete krijgen dan is de reactie vrijwel altijd "die boete heb ik ruim terug verdient gedurende al die jaren dat ik met rooie gereden heb."

En zo dus ook bij deze tandarts. Denk je dat die man dit gedaan zou hebben als hij 100% zeker was dat hij "gepakt" zou worden en er consequenties zouden volgen? Nee hoor, zo dom is die beste man niet, dan was ie geen tandarts geworden. :) Hij heeft zijn voeten geveegd aan regels omdat ervaring hem geleerd heeft dat dat doen tot op heden nog nooit consequenties gehad heeft. :)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:44

Heb alleen dit jaar al 6x moeten blazen hoor :=

Maar nee, ik geloof nog altijd in het goede van mensen. Dus sorry, ik volg je niet in dit relaas.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:46

Ik snap wel wat Ayasha zegt, net als telefoon achter het stuur. Je kan het 100 ritten doen en niet gepakt worden naar mijn idee... Dan kun je de boetes nog steeds verdriedubbelen, maar zo lang je nooit erop gepakt word, blijf je het doen!

(Ikzelf overigens niet, mijn telefoon ligt op de achterbank als ik rijd)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:49

Ik wel, ben al 2x gepakt met telefoon in de hand en rij nog steeds zo.
Je uitleg klopt gewoon helemaal niet.

Mensen overtreden regels omdat ze het nut er niet van in zien. Met een goede, redelijke uitleg en fijn gesprek kom je echt verder.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:51

Heeft een arts, gelijk welke tandarts of gewoon arts, geen eed af te leggen waar zelfs het medisch beroepsgeheim in staat?
Ts, tandarts opbellen en vragen waaraan en waaraf. Verder op einde bij vermelden dat wegens dit akkefietje dat je hem niet meer kunt vertrouwen en dat je dus verandert van tandarts.
Afhankelijk van hoe of wat hij reageert, kun je nog de melding erbij geven dat je dit even meld aan de tuchtcommisie. Geen klacht, melding van, zodat ze weten dat er bij een latere klacht (van iemand anders) nog al onregelmatigheden geweest zijn.

Dit heeft niets te maken met verdraagzaamheid en de hele boel.
Dit heeft te maken dat er redenen zijn waarom je geen contact meer hebt met familie (mijn man heeft ook in geen jaren nog contact gehad met zijn vader, en heeft daar meer dan gegoede redenen voor. Wij zijn ook achter de rug dingen te weten gekomen, dat vader ging bedelen bij huisarts voor mijn man zijn persoonlijke gegevens en al .... )
Dit doe je niet, je weet niet wat je mensen aandoet mentaal. Dan mag daar zeker een weerslag op zijn, al is het maar een melding van schending beroepsgeheim.

Poekkie, het medisch beroepsgeheim is juist DE peiler van belang in de geneeskunde. Kun je je er niet aan houden, dan hoor je geen arts te zijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:52

Poekkie schreef:

Mensen overtreden regels omdat ze het nut er niet van in zien. Met een goede, redelijke uitleg en fijn gesprek kom je echt verder.

Jij ziet er het nut niet van in om zonder telefoon achter het stuur te zitten?

Ik hoop dat je in een andere regio woont dan ik.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:54

Poekkie schreef:

Ah, dus een goed gesprek heeft bij jou het nut van niet telefoneren tijdens het autorijden niet duidelijk gemaakt. OK.

En verder denk je dat een arts het nut van beroepsgeheim niet inziet. OK.

Tja... Ik krijg de indruk dat jouw redenering ook niet helemaal klopt eigenlijk :D