Ervaring huisartsenpost

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 18:25

Wij zijn eergisteren nog geweest.

Inderdaad eerst gebeld.
Mijn dochter heeft keelontsteking en kwam alleen maar slijm uit.
Wilde niet slikken dus ook niet eten en drinken.

We konden langskomen.
Eerst in een aparte ruimte koorts meten.
Omdat ze koorts had door naar de griepkamer.
Vanuit daar naar de ha.
Met het stokje naar de keel gekeken en toen moest ze overgeven heel veel slijm eruit.
Dat zat ook dwars denk ik.

Wachten duurde wel lang want we moesten door naar de eerste hulp.
Na een tijdje dronk ze daar wel wat en konden wij met antibiotica naar huis.

Echt een super lieve arts.
Kreeg cadeautjes en eerst haar knuffel controleren en daarna mijn dochter.

Na 2.5 a 3 uur konden we weer naar huis.
Wachten duurde lang maar ze waren allemaal heel aardig.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 18:26

Ook als er geen meerdere zijn
Ken er ook 1 die tot 23.00u open is. Daarna moet je naar een ander. En dat is ook een heel stuk verderop.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 18:26

DuoPenotti schreef:
Ken er ook 1 die tot 23.00u open is. Daarna moet je naar een ander. En dat is ook een heel stuk verderop.

Verschil is dat er meerdere HAP bij mij in de buurt zaten die gewoon open waren ;) maar daar mocht ik zogenaamd niet heen. Ik was al helemaal in paniek en van slag door de branderige gevoel en jeuk over mijn hele lichaam, dus dat maakte het er niet beter op. Leiden is geen klein dorp waar je geen HAP open hebt in het weekend :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 18:32

Redelijk positief.

Ik heb wel altijd van te voren gebeld en kon dan of aan de telefoon geholpen worden of op die en die tijd langs komen. Helaas had ik heel vaak blaasontstekingen en die vonden het weekend vaak wel een goede tijd om op te komen. Ook een keer dat ik er echt ziek van was en daar 3 uur in de wachtkamer heb moeten liggen, want zitten ging niet, voordat er 2 minuten gekeken werd. Toen had ik er ondertussen ook koorts bij. Er kwamen continu mensen zonder afspraak die meer spoed waren blijkbaar. En we werden niet zo netjes te woord gestaan toen we vroegen of we al bijna aan de beurt waren.

Mijn broer heeft ooit 112 gebeld voor mij := Ik had overdag buikpijn gehad, maar niks achter gezocht. Tot ik 's nachts wakker werd van de pijn en echt het gevoel had dat ik koortsaanvallen had. Ouders op vakantie en het enige dat mijn broer kon bedenken was 112 bellen. Hij heeft ergens van iemand op zijn kop gehad dat hij de hap had moeten bellen, maar de ambulancebroeders snapten wel waarom hij gebeld had. Ook omdat we zo'n 10 km bij de hap en het zk vandaan wonen en ik weet niet of broer al rijbewijs of auto had. Ik kon niks anders als opgerold liggen en elke beweging zorgde ervoor dat ik door de grond ging. Ze dachten aan blindedarmontsteking of zelfs al geknapte blindedarm.

Ik heb ervaring met 2 verschillende ziekenhuizen waar bij beide de seh en hap in het ziekenhuis zitten. Bij de ene heb je die enorm lange wachttijden en word je niet op de hoogte gehouden wanneer je aan de beurt ben (diegene hierboven). Bij de ander krijg je nummers, de spoed dingen een andere als de mindere spoed. Dan weet je veel beter waar je aan toe bent. En ik vind dat hele ziekenhuis prettiger.

Ik hoor trouwens volgens mij juist altijd naar die 1e. Ik sta nog bij huisarts van oude woonplaats ingeschreven, omdat ik die fijn vind en die in nieuwe woonplaats echt niet. Dus ze willen altijd dat ik naar die 1e ga, die 15km rijden is en moeilijk en duur parkeren als je naar de hap moet. Die ander is 6km en speciale plekken voor hap.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 18:33

Die om 23.00 dicht gaat zit in een ziekenhuis zelfs. Zou je niet verwachten dus. Na 23.00 moet je naar een hap bij ziekenhuizen in de buurt.

Rennie89 schreef:
DuoPenotti schreef:

Verschil is dat er meerdere HAP bij mij in de buurt zaten die gewoon open waren ;) maar daar mocht ik zogenaamd niet heen. Ik was al helemaal in paniek en van slag door de branderige gevoel en jeuk over mijn hele lichaam, dus dat maakte het er niet beter op. Leiden is geen klein dorp waar je geen HAP open hebt in het weekend :+

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 18:39

Je moet in principe naar de HAP waar je eigen huisarts bij aangesloten is (en dus ook diensten draait). Je huisarts krijgt dan ook bericht dat je geweest bent.
Als je op redelijke afstand bent van die HAP word je dus daarheen verwezen. Als dat dan verderop is omdat jij perse bij een huisarts in je oude woonplaats wilt blijven dan is dat ook het risico (net als dat die huisarts in je oude woonplaats in geval van spoed geen visite gaat afleggen ivm de reistijd).
Als je op vakantie oid bent aan de andere kant van het land kan je daar als passant gezien worden en is het aan de betreffende HAP of ze rechtstreeks declareren bij je verzekering of dat je eerst moet betalen en het zelf indienen (en je eigen huisarts krijgt geen bericht)

Even voor de beeldvorming de tarieven van een willekeurige huisartsenpost:

Tarieven
consult € 225,03.
visite € 337,54.
triageconsult € 35,00.

Ter vergelijking, een consult bij je eigen huisarts kost rond de €11,- en een telefonisch consult rond de €5,50 (als je daarna een afspraak hebt word het telefoontje niet berekend)

Druif_01

Re: Ervaring huisartsenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 18:48

Ik ben vooral benieuwd naar de reden waarom er nu een topic wordt geopend over iets van 10 jaar geleden :roll:

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 18:50

Ik bel altijd netjes naar de HAP als ik denk dat het niet kan wachten. Tot nu toe 2x geweest voor allergische reactie op insectenbeet.
De arts schrok van de allergische reactie, randje opname en antibiotica infuus. Maar mocht met een zware kuur naar huis.

Voor de beeldvorming:
Spoiler:
Afbeelding

Heeft dit topic te maken met een ander topic?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 18:50

Je foto is niet zichtbaar..

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 18:51

Heb hem gewijzigd als t goed is. Er miste een ]

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 19:00

secricible schreef:
Idem met zwangeren Boras. Mijn vk belde met de gyn voor iets omdat ik benauwd was en daardoor niet kon liggen en pijn in mijn rug had waardoor ik niet kon zitten. HA durfde niet zoveel.
Heb 6 uur op de SEH gezeten, tot CT-scan toe omdat ze geen risico durfden te nemen met me :D.
Ik had zelf niet het idee dat er meer speelde dan een verkoudheid en wilde alleen iets hebben tegen het hoesten en de rugpijn.

Daar heb ik dus een andere ervaring in; ik belde de HAP om 4 uur smorgens omdat ik het niet meer hield van de pijn in mijn flanken (lees ik zat jankend van de pijn aan de telefoon) en was op dat moment 17 weken zwanger.
Moest ik maar wachten tot ik bij mijn huisarts terecht kon. Die deed ook nog bijna een foute diagnose, het was dat ik zelf aandrong op een echo omdat ik zeker wist dat het mijn nieren waren. Echo gemaakt en moest meteen opgenomen worden met nierstuwing en heb dik een week in het ziekenhuis gelegen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 19:03

Polly schreef:
Je moet in principe naar de HAP waar je eigen huisarts bij aangesloten is (en dus ook diensten draait). Je huisarts krijgt dan ook bericht dat je geweest bent.
Als je op redelijke afstand bent van die HAP word je dus daarheen verwezen. Als dat dan verderop is omdat jij perse bij een huisarts in je oude woonplaats wilt blijven dan is dat ook het risico (net als dat die huisarts in je oude woonplaats in geval van spoed geen visite gaat afleggen ivm de reistijd)

Maar dit is wel maf hoor. Ik zit bij een HA op 3km afstand, (5min met de auto) en ze komen dus ook op visite indien nodig, maar ze zijn aangesloten bij een HAP 30km verderop. Maar op 9km afstand zit er ook een, en als ik wat heb ga ik daarheen. Daar ben ik nl in 20 minuten ipv 3 kwartier rijden.
Dat is dan toch raar dat je naar die HAP zo ver weg moet :?
Ik ben nog nooit geweigerd dus het mag denk ik ook gewoon.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 19:04

Dan zullen ze daar afspraken over gemaakt hebben, maar het is niet gebruikelijk

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 19:14

Bij mijn huisarts staat ook gewoon op de website waar hij bij aangesloten is.
Voor mij is dat 12 km. Maar ik zit aan de goede kant zeg maar gezien zijn woonplaats.
Voor andere is dat dan al vlug 20 km.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 19:58

Ik ben werkzaam op een HAP en hier worden mensen echt verzocht vantevoren te bellen. Nu helemaal met Corona maar normaalgesproken ook omdat het de wachttijden enorm kan verlengen. Om even heel cru te zeggen: een vinger ga je niet dood aan. Er kunnen wel mensen op afspraak komen met klachten die daadwerkelijk levensbedreigend kunnen zijn. Daarvoor dient triage: de meest levensbedreigende dingen gaan nou eenmaal voor. Ik snap dat iemand in paniek is als er veel bloed bij komt kijken maar het kan dan alsnog zijn dat je enorm lang moet wachten als je als "binnenloper" binnenkomt.

Hier hebben we 5 verschillende posten in de provincie. Alle huisartsen die in deze provincie zijn aangesloten draaien hier diensten. Stel je bent in de buurt van een post die niet in de buurt van je woonplaats is kun je gewoon naar de post gaan wat op dat moment het dichtstbijzijnde is. Wij werken met een thuisadres en een zogenoemd bezoekadres. Het bezoekadres is leidend onder welke post iemand valt maar soms wijken we ook uit naar andere posten als een pt dat graag zou willen. Zo hebben wij 2 posten waar geen seh/ziekenhuis bij zit en 2 waar dit wel het geval is. Als er een vermoeden is dat iemand naar de seh moet is het handig om alvast naar een post te gaan bij een seh, ook al is het verder weg.

We hebben 4 posten met openingstijden die verschillen van 9-21 en 8-23u. En 1 post waar de nachtconsulten worden gedaan. We hebben wel verschillende posten door de provincie waar gedurende de nachten de visite auto vertrekt.
Laatst bijgewerkt door xLeoniee op 05-04-21 20:08, in het totaal 3 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 20:01

Druif_01 schreef:
Ik ben vooral benieuwd naar de reden waarom er nu een topic wordt geopend over iets van 10 jaar geleden :roll:

En ook waarom iedereen daar blijkbaar overheen leest :j

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 20:04

Cowgirl schreef:
Druif_01 schreef:

Nou dat vind ik misschien nog wel wonderbaarlijker ja.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 20:04

Cowgirl schreef:
Druif_01 schreef:

Staat niet in de OP en men.leest niet verder

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 20:07

Cowgirl schreef:
Druif_01 schreef:

Dat vind ik ook heel bijzonder! Alleen worden er nu ervaringen gevraagd en of die nou recent zijn of niet heeft iedereen wel een ervaring met de HAP. Denk dat mensen daarom blijven reageren. :j

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 20:08

Maar TS zelf is van de aardbodem verdwenen.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 20:10

Ik snap het nut van dit topic ook niet helemaal na 10 jaar. Er was ook een topic over een klacht die kon wachten tot na de Pasen en daar werd nogal heftig gereageerd. Misschien is dit topic ook om te stoken? :?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 20:11

xLeoniee schreef:
Nu helemaal met Corona maar normaalgesproken ook omdat het de wachttijden enorm kan verlengen.

Snap ik niet helemaal trouwens. Waarom zou je langer moeten wachten als je binnenkomt? Het maakt denk ik verschil waar je wacht (als je een afspraak hebt op een bepaald tijdstip dan wacht je het grootste deel van die tijd thuis, dus dat scheelt wel mensen in de wachtkamer) maar de wachttijd wordt toch niet verkort?

Citaat:
Om even heel cru te zeggen: een vinger ga je niet dood aan. Er kunnen wel mensen op afspraak komen met klachten die daadwerkelijk levensbedreigend kunnen zijn.

Kan, de meeste daarvan horen vervolgens bij de SEH en niet bij de HAP dus dat lost weer mooi op.

Daarnaast: te lang wachten met hechtingen (als dat nodig is) kan wel het risico op slechter herstel vergroten. Dus er is wel degelijk wat spoed. (En daarnaast zou ik werkelijk niet weten hoe je in redelijkheid moet wachten met een kind met een open wond.)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 20:12

DuoPenotti schreef:
Dat jij je zaakjes niet op orde hebben is ook niet hun verantwoordelijkheid.

Toch niet helemaal eens met deze reactie. Toen ik in Tilburg woonde voor studie was ik daar ingeschreven bij de huisarts. Echter in de weekenden vaak thuis in Limburg. Dan hoop ik toch dat ik gewoon naar de HAP had gekund zonder eerst helemaal naar Tilburg te hoeven? :+

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 20:13

Wat je over de wachttijd zegt klopt hoor Shadow! Het is het verschil waar je wacht inderdaad, misschien niet helemaal goed geformuleerd. Al voelt thuis wachten voor mensen toch anders dan in een wachtkamer wachten.

Wbt de SEH kun je hier alleen door een ha of ambulance naar de SEH verwezen worden. Dus kom je op de HAP dan moet je eerst beoordeeld worden door een huisarts die je vervolgens doorstuurt naar de SEH. Misschien dat dit per provincie anders werkt, dat weet ik niet!
Laatst bijgewerkt door xLeoniee op 05-04-21 20:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 20:15

Ik heb overwegend positieve ervaringen met de HAP. Ik vind het wel heel lastig in te schatten wanneer ze me laten komen en wanneer niet, en daardoor vind ik mijn hulpvragen altijd een beetje moeilijk te formuleren.

En ik heb in Amsterdam een keer een uur met een gebroken enkel op een stoepje gezeten omdat ik ook precies zo lang in de wacht hing bij de HAP, die vervolgens alleen maar zei 'ja klinkt gebroken, je moet naar de SEH, ik laat ze weten dat je komt' hahaha.