Ontstoken vinger, huisarts?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 09:48

Polly schreef:
Ik vind het eigenlijk vooral verdrietig om te horen dat je niemand hebt om dit aan te vragen.
Vroegah gingen mensen met dit soort vragen naar ouders, grootouders of familieleden. Wij merken in de zorg ook dat steeds minder mensen naaste hebben om dit mee te bespreken, dat vind ik best zorgelijk..

Aan de andere kant, met alle onbewezen of zelfs mogelijk schadelijke adviezen die soms rond gaan is familie/vrienden ook geen garantie voor goed advies.

Een goede plek om dit soort dingen op te zoeken is https://www.thuisarts.nl/ Dat is een website van de huisartsenorganisatie en gaat dus uit van de richtlijnen die de huisartsen hanteren. Bijvoorbeeld wat je zelf kan doen of wanneer het wel verstandig is om contact te hebben met de huisarts.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 09:53

Manou schreef:
Polly schreef:
Ik vind het eigenlijk vooral verdrietig om te horen dat je niemand hebt om dit aan te vragen.
Vroegah gingen mensen met dit soort vragen naar ouders, grootouders of familieleden. Wij merken in de zorg ook dat steeds minder mensen naaste hebben om dit mee te bespreken, dat vind ik best zorgelijk..

Aan de andere kant, met alle onbewezen of zelfs mogelijk schadelijke adviezen die soms rond gaan is familie/vrienden ook geen garantie voor goed advies.

Een goede plek om dit soort dingen op te zoeken is https://www.thuisarts.nl/ Dat is een website van de huisartsenorganisatie en gaat dus uit van de richtlijnen die de huisartsen hanteren. Bijvoorbeeld wat je zelf kan doen of wanneer het wel verstandig is om contact te hebben met de huisarts.

Die heb ik aan het begin van dit topic al gedeeld, compleet met de daar gegeven adviezen

LaCiega schreef:
Ik zal nooit iemand medisch advies geven op afstand.. Wel informatie delen en aangeven bij twijfel de eigen huisarts om raad te vragen.

Dat is ook precies het advies wat ik gegeven heb, compleet met de adviezen van thuisarts.
Op basis van de door ts gegeven informatie is er geen reden om te adviseren om de HAP te bellen. Wel na het weekend de eigen huisarts of bij verslechtering of ziek worden de HAP.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 09:56

Op thuisarts staat dat als het na enkele dagen niet verbeterd of wanneer je pus ziet je contact moet zoeken met je huisarts en zeker niet zelf moet gaan proberen pus eruit te duwen of prikken.

De laatste keer dat mijn kind een ontstoken vingertopje had langs de duimnagel vroeg de arts waarom ik niet al savonds gebeld had.
Ofwel, blijkbaar zijn zelfs de experts het niet met elkaar eens.
Overigens ben ik best wel licht geschokt om te horen dat de zorg blijkbaar zo uitgemolken is dat er zelfs al wordt afgeraden van een doodsimpel adviestelefoontje omdat er te weinig capaciteit is.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 10:03

Sorry, de tweede keer dat ik in het topic kwam en deze reactie plaatste heb ik niet alles daarvoor weer teruggelezen en dus gemist dat jij thuisarts ook al gedeeld had.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 10:31

Sizzle schreef:
Overigens ben ik best wel licht geschokt om te horen dat de zorg blijkbaar zo uitgemolken is dat er zelfs al wordt afgeraden van een doodsimpel adviestelefoontje omdat er te weinig capaciteit is.

Tsjaa zolang mensen voor elke dwarsliggende haar een dokter bellen en bijvoorbeeld na 10min lichte buikpijn al aan de telefoon hangen en een afspraak eisen dan durf ik te betwijfelen of het alleen de capaciteit van de zorg is of misschien ook de mentaliteit van de mensen.
Ik ben een paar jaar terug met gillende sirenes uitgerukt naar iemand die een nietje in zijn voet bleek te hebben. Gewoon in gaan staan, niet zelf kijken joh, gewoon 112 bellen want daar zijn ze voor he.
Maar dat is een hele andere discussie.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 10:38

Polly schreef:
Sizzle schreef:

Tsjaa zolang mensen voor elke dwarsliggende haar een dokter bellen en bijvoorbeeld na 10min lichte buikpijn al aan de telefoon hangen en een afspraak eisen dan durf ik te betwijfelen of het alleen de capaciteit van de zorg is of misschien ook de mentaliteit van de mensen.
Ik ben een paar jaar terug met gillende sirenes uitgerukt naar iemand die een nietje in zijn voet bleek te hebben. Gewoon in gaan staan, niet zelf kijken joh, gewoon 112 bellen want daar zijn ze voor he.

Nou dat is 1 incident in een paar jaar... Dat is toch geen ramp? Het is niet dat je dagelijks moet uitrukken voor mensen die alleen een pleister nodig hebben.

Safiy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 10:39

Polly schreef:
Sizzle schreef:

112 voor een NIETJE in je voet? :') Dat meen je niet...... wat bizar!

Gewoon even wachten met de vinger. Mik er bij veel pijn een pijnstiller in. Tenzij je alarmerende symptomen krijgt. Succes ts!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 10:58

En TS, sta je al met 1 been in het graf? Na 3 pagina's zou me dat niet verbazen :+

Ik heb heel vaak ontstoken vingers, nu ook weer, soms is nagelbijten echt niet handig :')

Je zou eens lekker kunnen gaan koken, met natuurlijke antibiotica :P

https://energiekevrouwenacademie.nl/10- ... kenkastje/

In het kader van, baat het niet, dan heb je in ieder geval lekker gegeten :9

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 11:00

_Nelleke_ schreef:
Polly schreef:
Sizzle schreef:

Nou dat is 1 incident in een paar jaar... Dat is toch geen ramp? Het is niet dat je dagelijks moet uitrukken voor mensen die alleen een pleister nodig hebben.

Ik kan er een boek mee volschrijven hoor,helaas is het niet 1 incident in enkele jaren ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 11:05

Echter heeft TS het niet over 112 en gaat ook niet halsoverkop naar de eerste hulp. Ze wilde enkel de advieslijn bellen en twijfelde daarover terwijl ze aan het werk was (schandalig om te werken op zaterdag en daarom niet iedere 10 minuten op bokt te kunnen reageren). En het dan verwijten dat ze met dat 30 seconden telefoontje de zorgkosten de lucht in drijft en het maar aan familie moet vragen die misschien wel met hele foute adviezen gaat komen zoals met een naald openprikken vind ik persoonlijk echt raar.
Ik heb ook wel eens advieslijn gebeld omdat ik en mijn moeder een teek echt niet uit mijn wimpers getrokken kreeg savonds. Voelde me wat opgelaten omdat het niet als spoed voelt maar ze waren super aardig en ik mocht toch echt gewoon even langs omdat ze dat zelf ook beter vonden en was 5 minuten later een teek armer. Ben blij dat ik het niet op bokt gevraagt heb, want dan was ik vast ook tot zorgzondaar uitgemaakt.

Er zijn tegenwoordig toch ook advieslijnen van de verzekering trouwens?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 11:05

Maar is het niet vaak zo dat die mensen eigenlijk andere problemen hebben? :o

Wij krijgen wel eens zulke mensen ter revalidatie. Vaak zit er een reden achter waarom mensen dat doen en die redenen kunnen heel verschillend zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 11:08

Ik zou het een aantal dagen laten weken. Is het dinsdag nog niet over dan een belletje naar de huisarts.
Zelf ben ik pas 2 keer in mijn leven op de hap geweest.
Een keer voor zware keelontsteking dat ik echt niks meer kon eten en drinken en de andere keer had ik 2 vechtende katten thuis uit elkaar geprobeerd te halen.

Ik ben zelf een persoon die niet snel de hap zou bellen. Ik ben altijd bang dat het niet ernstig genoeg is....

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 11:11

DewiRox schreef:
Mocht je eventueel een steriel gaas en verband in huis hebben kan je ook je vinger even verbinden, en dan regelmatig even je vinger onder de kraan houden. Op die manier week je de viezigheid er ook uit. En inderdaad ook in bijvoorbeeld Soda weken.

Mocht het inderdaad gewoon een ontsteking zijn, dan kan je na het weken kijken of je de pus een beetje eruit kan drukken via je nagelriem. Dan haal je ook meteen de druk er wat af.

Ook gehad en dit advies kreeg ik toen van de huisarts.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 11:24

Sizzle schreef:
Echter heeft TS het niet over 112 en gaat ook niet halsoverkop naar de eerste hulp. Ze wilde enkel de advieslijn bellen en twijfelde daarover terwijl ze aan het werk was (schandalig om te werken op zaterdag en daarom niet iedere 10 minuten op bokt te kunnen reageren). En het dan verwijten dat ze met dat 30 seconden telefoontje de zorgkosten de lucht in drijft en het maar aan familie moet vragen die misschien wel met hele foute adviezen gaat komen zoals met een naald openprikken vind ik persoonlijk echt raar.
Ik heb ook wel eens advieslijn gebeld omdat ik en mijn moeder een teek echt niet uit mijn wimpers getrokken kreeg savonds. Voelde me wat opgelaten omdat het niet als spoed voelt maar ze waren super aardig en ik mocht toch echt gewoon even langs omdat ze dat zelf ook beter vonden en was 5 minuten later een teek armer. Ben blij dat ik het niet op bokt gevraagt heb, want dan was ik vast ook tot zorgzondaar uitgemaakt.

Er zijn tegenwoordig toch ook advieslijnen van de verzekering trouwens?

Je belt idd eerst met een triage. Echter, een probleem wat daar ontstaat is dat artsen steeds vaker last hebben van patiënten die hun de schuld geven als het mis gaat. Daardoor wordt de triage steeds soepeler en kiest men steeds vaker om de patiënt toch maar even langs te laten komen "voor de zekerheid" want stel dat je ergens een keer wat mist...
Ik las hier laatst een interessant stuk over van een HA nav een onderzoek, kan het nu niet terugvinden. Zij pleitte er iig streng voor die triage kritischer in te gaan zetten.

Mungbean

Re: Ontstoken vinger, huisarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 12:14

Dat is dan nog steeds niet de ‚schuld‘ van de mensen die gewoon even een bevestiging zoeken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 13:44

Ruitert als je enkel zo dik is als een olifant heeft a la minute een foto maken geen zin, je ziet dan niks.
Meestal is het advies een week rust en ijzen, bewegen op geleide van de pijn en dan pas een foto maken om de schade te beoordelen.

Edit; ik reageerde op een post die nu blijkbaar weg is gehaald :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 13:49

Sizzle schreef:
Dat is dan nog steeds niet de ‚schuld‘ van de mensen die gewoon even een bevestiging zoeken.

Nee, dat zeg ik ook. Zij pleitte voor strengere triage en mensen eerder aangeven te wachten tot eigen HA er weer is.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 13:55

verootjoo schreef:
Ruitert als je enkel zo dik is als een olifant heeft a la minute een foto maken geen zin, je ziet dan niks.
Meestal is het advies een week rust en ijzen, bewegen op geleide van de pijn en dan pas een foto maken om de schade te beoordelen.

Edit; ik reageerde op een post die nu blijkbaar weg is gehaald :+

En dat is dus achterhaald. Je kunt altijd een foto maken, want bot zie je gewoon (misschien dat je een heel klein chipje zou missen, als je slechte kwaliteit zou hebben). Anders zou je bij obese patiënten ook geen foto kunnen maken :Y)
Ik hoor dat zo vaak, als röntgenlabo, maar is echt dikke onzin. Sinds röntgen digitaal is is het allemaal nog makkelijker geworden.
Ik heb ook al een paar keer een patiënt gehad die mocht van de HAP niet voor foto, omdat wij dan daarvoor wakker gebeld moesten worden ( wij zijn daar dus gewoon aanwezig en ja als je niets te doen heb kun je lekker met de pootjes omhoog op de bank, maar we hebben geen nachtdienst om iemand een foto te onthouden hoor). En dan heb ik het over patiënten waarbij ik aan de buitenkant al kon zien dat die enkel niet meer stond zoals hij moest en dus zeker kapot moest zijn.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 22:43

Polly schreef:
Sizzle schreef:

Maar dat is een hele andere discussie.

Totaal off-topic. Maar hier is dan toch ook iets misgegaan bij de meldkamer? Om jullie met sirenes erheen te sturen (of wie dat ook bepaald)?
Ik lag een keer met een enkel die ik op meerdere plaatsen had gebroken en er in een rare hoek bijlag op een openbare weg. Om 1 uur s nachts. Met nieuwe maan, zonder lantarenpalen, net na een flauwe bocht. Dus als er een auto aangekomen was weet ik niet of die mij op tijd hadden opgemerkt. En ik heb meerdere keren geprobeerd van de weg te komen maar dan lukte niet, want ik bewoog maar mijn voet bleef liggen. Ik had het idee dat ik anders knock-out ging als ik bleef proberen van de pijn. Toen kwam de ambulance ook niet met sirenes aan hoor. En naast de pijn lag ik daar ook niet met zo gerust gevoel omdat ik daar onveilig lag. Maar ik snapte het wel want het was geen kwestie van leven of dood, geen hartaanval ofzo. Dus waarom zijn jullie in dit geval met sirenes op pad gegaan? Voor een voetblessure/wond zeg maar.

Maar goed. Ik vind dit opzich een lastige discussie. Ik ben het er helemaal mee eens dat er mensen zijn die veelte snel de hap bellen terwijl het ook kan wachten tot de eerst volgende werkdag. Maar je schrikt mensen die normaal al niet zo snel bellen ook af om eerder aan de bel te trekken.
Ik heb achteraf ook wel ‘domme dingen’ gedaan omdat ik niet wilde dat de ambulance werd gebeld of omdat ik de HAP niet wilde lastig vallen. Doorgelopen met een gebroken rug na een val van het paard. En nee ik kon niet zelf rechtovereind komen. Mijn vader heeft mij gestrekt overeind gehesen. Hele weekend vergaan van de pijn om maandags braaf na de huisarts te gaan en daar op de kop te krijgen. Ook ooit eens 10 minuten knock-out gelegen na een val en geen medische hulp gezocht tot pas weken erna. Mijn ouders hebben in die 10 minuten staan ruzie maken of ze wel of niet de ambulance moesten bellen :p

Ik denk dat TS nu wel begrijpt wanneer ze wel of niet moet bellen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 22:47

Daantj__ schreef:
Totaal off-topic. Maar hier is dan toch ook iets misgegaan bij de meldkamer? Om jullie met sirenes erheen te sturen (of wie dat ook bepaald)?

Zeker, dit is ook uitgebreid nabesproken, maar dat lijkt me wat te ver gaan om dat hier te bespreken. Voorbeeld was ter illustratie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 23:07

Ik blijf erbij dat als iemand onzeker is over zijn/haar gezondheid, een geruststellend telefoontje van hooguit een minuut geen probleem mag horen te zijn. Voor mij persoonlijk faalt de zorg als mensen het maar zelf moeten googelen tussen vrijdag en maandag. Of erger: aan hun familie moeten vragen.
Als je het aan je moeder of oma vraagt moet je baby op de buik liggen en de hele nacht gewoon laten huilen. Die kennis loopt 20-50 jaar achter, als ze überhaupt al kennis hebben.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 23:14

Precies. Stel dat die ontsteking zich lekker uitbreidt, dan zit je straks met nog veel meer ellende. Dan is het echt overdreven dat hier door sommigen wordt afgeraden om te bellen gezien de zorgkosten. Bizar!
Er is niks mis met bellen. Liever een keer teveel dan een keer te laat! Zeker bij twijfel. Wij kunnen niet op de stoel van de hap gaan zitten wat sommigen hier wel doen. Zeker als je in de zorg werkt hoor je dat soort adviezen van niet bellen dus juist niet te geven, want je kent het verhaal en de situatie vanachter je beeldscherm niet! Het is echt aan de hap zelf om vragen te stellen en te beslissen of er een advies wordt gegeven of dat het toch beter is om bv langs te komen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 23:17

Ik sta ook te kijken van de onaardige reacties in dit topic. Zelf werk ik in de vleessector en bij een collega leidde een simpele ontstoken vinger tot een bloedvergiftiging, dus je moet er niet altijd te makkelijk over denken

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 23:30

Dan kunnen ze daar wellicht meer medische studenten een weekend baantje geven?
De laatste keer dat ik in NL gebeld heb was vanwege die teek tussen mijn wimpers en dat ging echt maar heel kort. In eigen land heb ik een paar keer gebeld voor mijn kind ivm hoge koorts bijv. Dat ging ook gewoon altijd heel rap. Wellicht is daar in de loop der tijd wat te veel bureaucratie ontstaan?

Ik blijf hoe dan ook bij mijn standpunt. Als je bang bent dat je iets hebt dan is google echt een slecht advies. Je ziet hier al hoeveel mensen zeggen dat je er maar met een naald in moet prikken en duwen tot het pijn doet.

Edit: hé het bericht waar ik op reageerde (die met die 8 minuten) is foetsie :+

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 23:36

Ik vind de reacties ook onaardig. Snap best dat een onstoken vinger wat spannend is hoor.