Mag ik hiervoor van en naar België? (Corona)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schemerdier

Re: Mag ik hiervoor van en naar België? (Corona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 16:26

Ik denk dat als je een arbeidscontract/vrijwillersvergoeding/studentencontract van die stal krijgt dit geen probleem is, maar anders vrees ik er een beetje voor.

Verder zou ik nog eens goed nadenken of je echt zoveel verplaatsingen wil maken, ik vind dit persoonlijk niet echt veilig indien je nadien weer in een ziekenhuis gaat werken.

Hemellichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 16:35

Mij lijkt dit vrij simpel.. Het is niet voor je studie en het is geen werk want je wordt er niet voor betaald, het antwoord op je vraag is dus 'nee'. Daarbij is het absoluut niet essentieel dat jij die 'stage' daar gaat volgen en dus onnodig risico nemen. Uitstellen dus!

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 16:36

welshfan97 schreef:
Daarnaast staan mijn paarden normaal op een grote drukke pensionstal, de stal waar ik stage ga lopen is rustiger en met een klein vast team waardoor ik minder contactmomenten dan normaal heb. Ik kan me voorstellen dat sommige dit dubieus vinden, toch wil ik kijken of het mogelijk is.

Maar je hebt dan toch juist meer contactmomenten (nieuwe stal, oude stal, supermarkt)? Mag je van het ziekenhuis eigenlijk wel? Bij mij moet alles eerst van tevoren goedgekeurd worden en als dat al mag dan moet je bij terugkomst eerst getest worden (en uiteraard niet werken totdat de uitslag binnen is).

Het lijkt mij in ieder geval geen goed idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 16:36

veerledec schreef:
SVRL
[quote="SVRL schreef:

Vast werk ja, niet iets wat je maar voor 1 maand gaat doen. En dankzij dit soort kapriolen, blijft het virus slachtoffers maken. Een maand in het buitenland een bijbaantje nemen hoort niet bij de essentiële verplaatsingen.

Dat staat helemaal nergens. Werk is werk. Nou geen regels gaan verzinnen die niet bestaan en die geen aanvullend effect hebben.[/quote]

Euh neen, zonder geldig arbeidscontract is het niet toegelaten ook al noemt TS het stage of werk.
https://werk.belgie.be/nl/nieuws/werken ... buitenland
TS spreekt hier nergens over een geldig arbeidscontract en ook niet over een stagecontract.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 16:51

Ik neem aan dat er echt wel een arbeids- of stagecontract komt. Al is het in de eerste plaats al vanwege de verzekering.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 17:03

Wat in ieder geval aan te raden is (en ik dacht ook verplicht) om bij je te hebben wanneer je de grens over moet om te werken:
- Een werkgeversverklaring;
- Een verklaring vanuit werkgever voor essentiële verplaatsing/essentiële aanwezigheid op de werkvloer (ja, dit is een ander document dan bovenstaande);
- Een verklaring op eer;
- En uiteraard een geldig legitimatiebewijs (let erop dat je rijbewijs geen geldig legitimatiebewijs is in België).

Ik heb sinds het verbod op plezierreizen nog geen controle gezien maar met bovenstaande documenten kun je in ieder geval alle discussie uitsluiten. Tijdens de eerste lockdown wel eens controle gehad maar niet heel vaak (scheelt ook dat ik binnendoor rij en niet over de snelwegen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 17:03

Als zo een contract wordt opgemaakt dan houd TS er beter rekening mee dat zij uit een rode zone België binnenkomt. Aangezien zij niet heen en weer rijd dagelijks maar hier verblijft moet zij hierdoor in quarantaine voor 7 dagen inclusief 2 testen.

Dus Ts, of je komt hier het land binnen en je blijft hier, of je rijd dagelijks heen en weer.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 17:11

SVRL schreef:
veerledec"
[quote="SVRL
[quote="SVRL schreef:

Vast werk ja, niet iets wat je maar voor 1 maand gaat doen. En dankzij dit soort kapriolen, blijft het virus slachtoffers maken. Een maand in het buitenland een bijbaantje nemen hoort niet bij de essentiële verplaatsingen.

Dat staat helemaal nergens. Werk is werk. Nou geen regels gaan verzinnen die niet bestaan en die geen aanvullend effect hebben.[/quote]

Euh neen, zonder geldig arbeidscontract is het niet toegelaten ook al noemt TS het stage of werk.
https://werk.belgie.be/nl/nieuws/werken ... buitenland
TS spreekt hier nergens over een geldig arbeidscontract en ook niet over een stagecontract.[/quote]

Kijk dit soort websites helpen mij enorm. Nee ik heb nog geen contract getekend dus dat zou betekenen dat het niet kan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 17:38

Kan je niet gewoon bellen naar de instantie in België die weet hoe het zit. Want volgens mij moet je ook officieel in quarantaine als je langer verblijft als 48 uur. Dat is wel handig om rekening mee te houden.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 18:35

Sowieso zou ik niet gaan zonder contract hoor..