Blijgeestig schreef:Ik heb nu twee jaar hulp voor mijn vaginisme en het breekt mij op. Op het moment gaat er niet eens een pink in. Fysio, gesprekken, emdr geprobeerd en nog steeds geen oplossing.
Rot allemaal hoor!
De arts heeft wel gesteld 'dat je vagina wat rossig was', maar ik heb nergens gelezen dat je de 'touch test' hebt gehad.
Het zou dus kunnen, dat ook bij jou de diagnose vvs niet gesteld/ gemist is.
Dat gebeurt helaas wel vaker, maar het is en blijft balen...!
En als emdr fan gezegd: jullie hadden de hypothese dat het vaginisme 'angst gedreven' was. Ook frustratie en schaamte lenen zich uitstekend voor emdr.
Maar het ingewikkelde is, dat angst een reactie zijn op pijn. (En pijn zou de primaire oorzaak kunnen zijn.)
Citaat:
De vaginisme problemen zorgden voor veel ellende binnen de relatie. De constante pijn tijdens de seks zorgde voor een domper. Mijn vriend zijn libido ging helemaal weg, voor maanden lang.
Balen, dat iets wat leuk, intiem, opwindend en ontspannend kan zijn vooral stress wordt....
Citaat:
Ik werd hierdoor erg bang dat de vaginisme nog erger zou worden.
De zogeheten Amsterdamse school stelt vaginisme volledig gelijk aan een angststoornis.
Op zich zou vaginisme heus door angst veroorzaakt kunnen worden, maar er zijn nog veel andere redenen.
(En er is een psychologisch advies: als je iets spannend vindt, doe het vaak, dan wordt het iets gewoons. Op zich prima, maar bij een mogelijke lichamelijke reden voor vaginisme niet aan de orde. Ontstoken slijmvlies aanraken blijft pijn doen tot de ontsteking is opgelost. Of je met pijnstillers werkt.)
Citaat:
Doordat de seks zo'n groot ding werd, werd alles een groot ding. Er ontstonden allemaal ergernissen en ruzies. Hierdoor werd de intimiteit ook minder. Dit brak beide ons hart. We willen zo graag, maar alles ging zo moeilijk. We hebben maanden lang in een grote dip gezeten. Doordat ik ongelukkig met mezelf en de situatie werd ben ik behoorlijk depressief geworden. Gelukkig krijg ik hier nu ook hulp voor. Langzaam gaat het beter. Met mij en de relatie.
Fijn dat er een stijgende lijn in zit!
Citaat:
Samen met mijn vriend ben ik in gesprek gegaan met de seksuoloog. Botox is namelijk ook een mogelijke oplossing. Ze spuiten dan eigelijk de vagina plat. Het is dan de bedoeling dat je een half jaar seks hebt en hierdoor positieve ervaringen opdoet. Het enige nadeel hiervan. Botox verdooft.... Ik zou dan niks voelen. Omdat het dan een half jaar zo getraind wordt is de kans groot dat het daarna ook goed gaat, maar dat is niet zeker.
Ik vind als vrouw die vvs heeft gehad het een zegen dat niemand dit bij mij heeft geopperd.
Er is een definitie van vaginisme die puur beschrijvend is: "het is het reflexmatig aanspannen van de bekkenbodemspieren op een moment dat je wel degelijk sex wil".
Wat botox doet, is het aanspannen van de bekkenbodemspieren tegengaan.
(In termen van bovenstaande beschrijving is het probleem opgelost, maar de beschrijving is nu eenmaal geen diagnose.)
....gesteld dat je aanspant vanuit pijn: die pijn blijft gewoon.
Ondertussen zijn de bekkenbodemspieren wel nuttige spieren die bijvoorbeeld je wervelkolom intact houden tijdens het tillen. (Je zit er niet op te wachten om je te vertillen.)
Binnen de gedachte 'dat je moet leren om de bekkenbodemspieren niet aan te spannen' kan ik mij voorstellen dat spierverslapping een optie zou kunnen zijn - maar graag eerst duidelijkheid over de herkomst van de rossige vagina en de oorzaak van de pijn.
Citaat:
De seksuoloog vind dit nog geen oplossing. Ik moet beginnen met pelotte training. Eigelijk zijn dat een soort dildo's van klein naar groot. 4 keer per week moet ik ze dan 10 minuten in doen en ontspannings oefenen doen. Wanneer het pijnloos is, moet ik een maat groter pakken. Er zijn 5 verschillende maten. Ik vind dit erg moeilijk. Ik wordt nu constant met pijn en verdriet geconfronteerd.
Waarom moet het eigenlijk?
Wat was de evaluatie van jezelf insmeren en jezelf voorhouden 'dat het geen pijn doet'...?
Citaat:
Ik vind het erg eenzaam.
Citaat:
Zelf iets inwendig inbrengen vind ik mentaal zwaar. Ik weet niet zo goed waar dat vandaan komt. Ik ben vrij open en houd niet van taboes. Toch voel ik een soort van schaamte en een vies gevoel, heel raar. De kleinste, waar ik nu mee bezig ben, doe ik alleen. Vanaf maat 2 ga ik samen met mijn vriend doen, dat vind ik erg fijn.
Ik werd destijds naar van de pijn. Een diep, akelig, naar verdrietig soort pijn.
Ik ben dus geneigd te zeggen dat het logisch is, dat je het mentaal zwaar vindt.
Schaamte kan ik me drommels goed voorstellen, want jouw pijn wordt niet echt serieus genomen
. (In plaats daarvan 'moet je "iets" leren en moet je oefenen'.)
Maar het vieze gevoel kan ik niet plaatsen.
En ach, je kunt natuurlijk ook meteen maat 1 samen doen, waarom tenslotte ook niet.
En ooit was er een vaginisme forum, met het troostende motto 'je bent niet alleen'. Ik weet niet of het nog bestaat.