Ontpillen, hoe ging het bij jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:59

Prairy schreef:
Het was bij mij net of er een soort deken van me af getrokken werd, de wereld was interessanter zonder de pil. Geen hoofdpijn en andere rare pijntjes meer, beter libido, sowieso voelde ik me veel beter.

Hormonen spiraal werkte bij mij ook niet helaas, daar kreeg ik ook last van.

Precies dit, die ‘deken’ is heel herkenbaar.

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:25

MarliesV schreef:
Nee hoor, je hormonen worden niet geregeld of beïnvloed door een koper spiraal.

Vanmorgen bij de huisarts geweest en ze plaatsen de volgende menstruatie bij mij een koper spiraal.

Ben sinds een half jaar van de pil en dit bevalt erg goed. Minder emo, rustiger en stabieler. Opgewekter en meer libido.

Sterilisatie van mij of mijn partner is de volgende stap maar wil eerst dit proberen.

Ben benieuwd hoe het je gaat bevallen. Ze zeggen dat je met een koperspiraal erger ongesteld kan worden. Daar zit ik zelf niet op te wachten, anders zou het een goed alternatief zijn voor de pil.

Hebben hier meer mensen ervaring met een koperspiraal?

MarliesV

Re: Ontpillen, hoe ging het bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:54

De huisarts waarschuwde inderdaad dat je meer bloed kan verliezen met een spiraal. Ik heb een vrij normale menstruatie en kan met af met twee keer per dag mijn cup legen dus voor mij persoonlijk is dat geen probleem.

Ben ook erg benieuwd hoe het me bevalt. Ach hij kan er altijd weer uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:59

Ik ben na zo'n 10 jaar overgestapt naar een spiraal. Nou merkte gelijk veel verschil. Kan dingen sowieso beter hebben, ben mezelf kan helder nadenken etc. Heb echt gemerkt dat hormonen je lichaam verpesten. Kom ook niet zo snel meer aan als voorheen.

Met de koperspiraal die ik nu zo'n 3 maanden heb merk ik ook weinig, ja ik heb voor de ongesteldheid en de eerste dag even flink wat kramp, soms zo dus danig onhandig dat ik wel even naproxen neem. Maar verder vrij weinig last van alles. Bloeding valt me ook mee. Alleen ja her zetten voel je wel

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:21

MarliesV schreef:
De huisarts waarschuwde inderdaad dat je meer bloed kan verliezen met een spiraal. Ik heb een vrij normale menstruatie en kan met af met twee keer per dag mijn cup legen dus voor mij persoonlijk is dat geen probleem.

Ben ook erg benieuwd hoe het me bevalt. Ach hij kan er altijd weer uit.

Bij een spiraal wordt afgeraden om een cup te gebruiken, omdat je door de vacuüm de spiraal eruit kunt trekken :7

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:39

Ja begreep ik maar er zijn er genoeg die beide hebben in het topic over cups en wat prima gaat.

Trek niet met vacuüm er op de boel er uit dus ga het maar gewoon proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:41

Bij mij ging ontpillen ronduit poedersuiker. Ik kreeg ontzettend veel akelige klachten, waaronder veel pijn, vermoeidheid, ik werd nog prikkelbaarder, chagrijniger. Na een hele lange periode in de molen blijkt dat ik PCOS en endometriose heb en dat de pil dat onder controle houdt.

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:48

Ik voel me veel fijner en veel stabieler zonder de pil. Ik ga in elk geval nooit meer terug.

Wel wil ik overgaan naar een koper of mirena spiraal.
Mirena raad de arts aan is goedkoper te zetten en minder kans op een "ongelukje" alleen zitten hier wel weer hormonen in die ik niet wil.

Zijn er hier mensen bekend of de mirena ook veel hormonale bijwerkingen als de pil heeft?

nafnaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:01

Ik ben mijn pil nu 3 maanden gestopt na 6 jaar slikken maar nog steeds geen menstruatie gehad. Hebben er meer daar last van gehad?

Ik merk niet echt heel veel verschil verder moet ik zeggen.

xMagnum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:08

loyce_ schreef:
Zijn er hier mensen bekend of de mirena ook veel hormonale bijwerkingen als de pil heeft?

Haha toevallig, ik wilde dit echt net vragen :)

Ik heb anderhalf jaar aan de prikpil gezeten, maar in december 2019 besloten om toch maar te stoppen, omdat de hormonen me toch iets te veel werden. Het heeft 7 maanden geduurd voordat m'n menstruatie terug kwam, maar nu ben ik steeds heel onregelmatig ongesteld (voorheen altijd precies één keer per maand 5 dagen lang) en ik heb veel last van moodswings en vermoeidheid :(

Ik twijfel nu tussen een hormoonspiraal en een koperspiraal. Ik heb denk ik liever een hormoonspiraal, omdat ik heel erg last heb van krampen, maar ik heb ook geen zin in een bom van hormonen... Lastiggggg :')

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:14

nafnaf schreef:
Ik ben mijn pil nu 3 maanden gestopt na 6 jaar slikken maar nog steeds geen menstruatie gehad. Hebben er meer daar last van gehad?

Ik merk niet echt heel veel verschil verder moet ik zeggen.

Ja hier duurde het ook echt 3.5 mnd voordat er iets op gang kwam. Ik had wel echt 15 jr de pil geslikt dus volgens mij was mijn lijf in shock haha.. de maanden daarna was het ook niet regelmatig hoor, steeds 2 mnd ertussen en later 6 wkn?

Ik ben later wel weer begonnen met de pil omdat ik het toch een veiliger idee vindt qua anticonceptie en fijn dat ik het door kan slikken ivm migraineaanvallen. Maar nu was ik weer een paar maanden aan de pil en toen merkte ik pas hoeveel last ik er eigenlijk van heb. Veel hoofdpijn, opgeblazen gevoel, laag libido, en gewoon doorbraakbloedingen en migraine alsnog dus ik ben nu sinds dit weekend weer gestopt en ga er ook niet meer aan beginnen. Ik voel me toch beter zonder en mn menstruatie is ook minder heftig (2/3 dgn ipv 5/6 met pil).

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:46

Ik ga T meemaken.
Ben nu coor t eerst “ uit mezelf” ongesteld..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:03

Ik doe het een stuk beter zonder de pil, ware het niet dat ik endometriose heb en dus daar dan ontzettend last van krijg. Ik kreeg de laatste tijd met pil weer zo ontzettend veel hoofdpijn en migraine dat ik hem nu gewoon doorneem. Dat maakt het allemaal een stuk rustiger. Eigenlijk wil ik graag naar een spiraal over maar stiekem wel bang dat de hoofdpijn dan terugkomt

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:04

Hier ook volgende maand starten met ontpillen. Ben heel erg benieuwd hoe dit gaat verlopen, maar vooral de vraag: wanneer komt mijn menstruatie/cyclus weer vanzelf op gang na 9 jaar?

Lees dat dit heel verschillend is per persoon en lijkt ook niet altijd invloed te hebben op hoelang je de pil hebt geslikt.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:06

Ik heb de pil 25 jaar geslikt.
Zat nu deze keer 6 weken tussen stoppen en eerste keer ongesteld.

Ik ga even zoeken naar een app waar ik eea in kan bijhouden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:07

Dat ging hier snel hoor (ik was natuurlijk benieuwd of alles het nog deed dus ook ovulatietesten gedaan dan), de eerste maand had ik volgens mij nog geen regelmatige cyclus, de maand erop goede ovulatie en daarna was ik zwanger :')

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:10

Ik ben ruime tijd gestopt met de pil, ik denk een klein jaartje.. 4,5 maand geleden een koperspiraal. Dit is als (extra) veiligheid. Condooms voldeden ook prima tot er voor het eerst 1 kapot ging 'tijdens' :')
Ervaring stoppen met de pil: Menstruatie was een beetje erger geworden, maar het viel te overzien, wel na de 2e x een stabiele cyclus. Ik voelde ineens iets meer emoties, maar tegelijk ook stabieler, het leek eerst alsof ik soms (kleine) stemmingswisselingen had, een stuk minder 'depressief'. Niet meer zo extreem vermoeid. Eigenlijk alleen maar positieve dingen op mentaal gebied. Ik kreeg wel wat meer pukkeltjes, maar nog niet heel heftig.
Ervaring koperspiraal: De menstruatie is een stuk erger, ik wist niet wat mij overkwam de eerste keer.. Het was nog met een weekendje weg ook, ik kan je melden dat ik om het half uur ergens in de stad een pitstop maakte om te checken.. := Het was eigenlijk een maand eerder getimed maar door corona kon de huisarts niet en was het spiraal dus vlak voor het weekendje weg geplaatst..
Afijn, ik heb het overleefd. Elke menstruatie was het enorm erg (voor mijn doen), maar het word minder met de tijd. Afgelopen keer was het goed te doen dus ik vermoed dat de volgende keer weer redelijk 'normaal' is. Dus als tip; kijk het even een half jaar aan, misschien trekt het weer bij. Het is nu toch coronatijd dus als je thuis werkt is het nu de tijd om te experimenteren := Wel had ik sinds mijn spiraal ineens last van acne op mijn linker wang en onder mijn kin.. of dit nu kwam doordat mijn hormoonhuishouding zichzelf aan het recht trekken was van het stoppen met de pil of door het spiraal.. Geen idee. Ondertussen, na 4,5 maand dus, is dit zich wel aan het stabiliseren (als ik weinig stress heb, anders is het zo weer terug).
Laatst bijgewerkt door Hoodie op 13-01-21 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:10

Toch wel redelijk snel bij jullie. Misschien een stomme vraag :') , maar zolang je eigen cyclus niet op gang is gekomen ben je ook niet vruchtbaar, toch?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:12

Volgens mij wel, vanaf dat je stopt met de pil?
Goeie vraag eigenlijk haha

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:12

Muze schreef:

:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:13

CairnTerrier schreef:
Toch wel redelijk snel bij jullie. Misschien een stomme vraag :') , maar zolang je eigen cyclus niet op gang is gekomen ben je ook niet vruchtbaar, toch?

Ik zou het risico niet nemen haha

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:14

CairnTerrier schreef:

Ik zou er maar vanuit gaan dat je toch echt wel direct vruchtbaar bent :Y)
Het zekere voor het onzekere.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:15

CairnTerrier schreef:
Muze schreef:

:')

Haha ja dit.. ik zou iig niet risico nemen door er maar vanuit te gaan dat je niet zwanger kan worden haha..

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:18

Of je moet juist gestopt zijn om zwanger te raken, haha, Hoppetee

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:29

Ik ga ook ontpillen, vandaag mijn laatste pil gepakt na bijna 15 jaar (met een half jaar een mirena spiraal tussendoor).
We hebben een kinderwens welke steeds meer wordt, en ook mijn hormonen vliegen alle kanten op door de maand heen. Ik ben altijd al wel heel gevoelig geweest maar nadat ik afgelopen jaar een paar maanden thuis heb gezeten omdat het even te veel geworden is, merk ik dat ik nog altijd niet mijn vrolijk zelf ben zoals eerst.
Nu een paar dagen met jullie meegelezen en de ervaringen van vriendinnen gehoord welke ook zijn gestopt met de pil voor de kinderwens geeft hun partner aan nooit meer een pil hier in huis. Hoop ik ook dat dit voor mij gaat werken!