Buik/maag pijn na nemen Diclofenac - tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:21

Janneke2 schreef:
LWDaisy schreef:
Ik heb ze nu voor de 2de keer gekregen, en de enige vraag die ik daarbij krijg is "sterke maag?" :+

Ik heb nog een beetje last, maar het is wel aan het beteren :)

De eigenlijke vraag zou moeten luiden 'of jouw maag een dikke slijmlaag heeft'.
Hoe je dit moet weten, geen idee.

(Ik kreeg ooit verkeerde medicatie en kreeg een maagbloeding, "dus" sta ik te boek als iemand met een 'zwakke maag' /dunne slijmlaag. Geen idee of dit naar de letter van de wet klopt.)

Omeprazol was destijds gloednieuw.
Voor twee weken pillen betaalde ik ruim tweehonderd gulden. (Plm. honderd euro.) Nu is dat een tientje.
(Vraag wel altijd het werkingspercentage aan de balie van de apotheek. Vanuit 'losec' geredeneerd is er Omeprazol in de handel dat tussen de 80% en 125% werkzaamheid heeft.)

Wat bedoel je precies met je laatste zinnen?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:30

superpony schreef:
Mensen kunnen van alles roepen, maar ik heb echt nog nooit diclo gekregen zonder een maagbeschermer. Ook artsen, oa MDL arts en reumatoloog zeggen ALTIJD nadrukkelijk dat het moet en ik loop sinds 1999 in ziekenhuizen bij div artsen.

Nu slik ik al jaren vast omeprazol en mag geen diclo meer.

En als vb hoe diclo kan werken; Ik had een tijdelijk stoma en de verpleegkundige in het amc vond daar de diclo in, dus die deed niks. Toen besloot ze die fijn te malen met een vijzel en kon ik hem wel zo nemen met veel water.
Nou.............dat heb ik geweten.

Denk niet dat mensen van alles roepen, ze geven(net als jij) hun persoonlijke ervaring met diclofenac en wel/niet met omeprazol erbij.
Eigen ervaring met NSAIDS is bijv. Nooit meer ibuprofen, maar naproxen en diclofenac gaan prima. Langer dan een week nodig dan wel een maagbeschermer erbij ja, anders krijg ik last.
Maar dat is dus persoonlijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:53

CharleyT schreef:
superpony schreef:
Mensen kunnen van alles roepen, maar ik heb echt nog nooit diclo gekregen zonder een maagbeschermer. Ook artsen, oa MDL arts en reumatoloog zeggen ALTIJD nadrukkelijk dat het moet en ik loop sinds 1999 in ziekenhuizen bij div artsen.

Nu slik ik al jaren vast omeprazol en mag geen diclo meer.

En als vb hoe diclo kan werken; Ik had een tijdelijk stoma en de verpleegkundige in het amc vond daar de diclo in, dus die deed niks. Toen besloot ze die fijn te malen met een vijzel en kon ik hem wel zo nemen met veel water.
Nou.............dat heb ik geweten.

Denk niet dat mensen van alles roepen, ze geven(net als jij) hun persoonlijke ervaring met diclofenac en wel/niet met omeprazol erbij.
Eigen ervaring met NSAIDS is bijv. Nooit meer ibuprofen, maar naproxen en diclofenac gaan prima. Langer dan een week nodig dan wel een maagbeschermer erbij ja, anders krijg ik last.
Maar dat is dus persoonlijk.

Ik heb het over Bokt, waar volgens mij nu geen artsen reageren, tegenover de artsen die ik in de afgelopen 20jr heb gesproken en weet wat lotgenoten schrijven, wat hun artsen zeggen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:22

superpony schreef:
Charaz schreef:
@superpony dat jij het nog nooit zonder maagzuurremmer hebt gekregen betekent niet dat het moet... Wij schrijven het regelmatig voor, ook zonder.

Ik zeg alleen dat bij mij echt elke arts dat wel doet en ook altijd heeft gezegd dat het echt moet. Niet alleen bij mij, maar lees het ook bij de patienten verenigingen, dat iedereen het altijd in combinatie heeft gekregen.

Ik krijg geen diclo meer, maar het lijkt alsof zonder maagbeschermer voorschrijven iets van de laatste jaren is.

Nee hoor er zijn duidelijke richtlijnen gekomen . En patiënten worden niet onnodig op kosten gejaagd. De 1e uitgifte wordt niet vergoed en dan moet er dus iets betaald wat lang niet altijd nodig is.

Je hebt het over patiënten verenigingen maar voor war voor aandoeningen dan ? Dat scheelt ook

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:52

Brainless schreef:
@Superpony
Omeprazol is geen maagbeschermer en werkt ook niet tegen medicijnen die de maag(wand) aantasten.

Wat is het dan volgens jou? Ik slik Naproxen en krijg daar Omeprazol als maagbeschermer bij. Ik wilde dat niet omdat ik het liefst zo weinig mogelijk slik. Maar ik kon kiezen of beide of niks. dus.

mars_mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:54

net mijn been gebroken op 2 plekken door de helft, ik had echt een probleem. ik nam ook morfine, dus dat was ook een deel ervan. ik nam pruimen, abrikozen (gedroogd), heel veel fruit, 5 grote glazen warm water per dag (als je wakker word gelijk de 1e) en pruimensap.
mijn buik is beter! hoop dat dit helpt!

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:09

Misschien een hele domme vraag, maar je kan in Nederland toch ook diclofenac bij de drogist kopen? Dan vraagt niemand iets over maagproblemen of maagbeschermers...

Charaz

Re: Buik/maag pijn na nemen Diclofenac - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:33

Klopt Diclofenac 12,5 mg is zo te koop bij de drogist

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:37

TS hoe gaat het nu met je maag?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:50

pinto_1 schreef:
Misschien een hele domme vraag, maar je kan in Nederland toch ook diclofenac bij de drogist kopen? Dan vraagt niemand iets over maagproblemen of maagbeschermers...

Die medicijnen horen ook niet bij de drogist .
Ben apothekersassistente en heb wel eens doosje ibuprofen gekocht om te kijken voor de info.
Vragen ze gebruikt u andere medicijnen ja dit en dit .
Leest u de bijsluiter maar of het samen mag.
Nou zei ik dat mag dus niet samen ...