Oncharmant afgestapt....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 17:13

Ook ik heb ervaring met hard van een paard vallen. Ik ben hard op mijn achterhoofd gevallen en had mijn handen open liggen van het asfalt. Ik ben op volle snelheid met mijn achterhoofd op het asfalt. Ik had hetzelfde gevoel als jou, alles voelde onwerkelijk. De val zelf ben ik vergeten en ik ben ook buiten bewustzijn geweest. De ambulance rit is vaag.

Wat ook ik je kan meegeven: neem TIJD. Ik moest na 2 weken alweer fulltime achter de computer. Ik heb nog steeds problemen met mijn geheugen en heel gek, gezichtsherkenning. Ook heb ik sinds die val last van migraines en met vermoeidheid een doof gevoel aan de linkerkant van mijn gezicht.

Tijd is gewoon echt heel erg belangrijk.

manonutjuh

Re: Oncharmant afgestapt....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 17:28

Dat is een flinke klap geweest zeg.

Ik ben 2x goed gevallen. 1x veel rugpijn gehad. 2x voelde het een beetje stijf, voor de zekerheid naar de hap en toen toch een wervel gebroken. Dus pijn wil niks zeggen over wat er wel of niet kapot is.

Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 15:58

Inmiddels is mn hoofd aardig op orde.
Maar lopen is echt problematisch. Heb weinig gevoel in mn linkerbeen en mis in beide ook behoorlijk kracht.
Heb afgelopen dagen alleen maar op bed gelegen, vandaag even een half uurtje naar stal, maar zonder krukken kom ik nergens.

Mn onderrug is blauwer dan blauw, en ben echt niet pijnvrij...
Man wat duurt dit lang :')

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 16:05

ivy_power89 schreef:
Inmiddels is mn hoofd aardig op orde.
Maar lopen is echt problematisch. Heb weinig gevoel in mn linkerbeen en mis in beide ook behoorlijk kracht.
Heb afgelopen dagen alleen maar op bed gelegen, vandaag even een half uurtje naar stal, maar zonder krukken kom ik nergens.

Mn onderrug is blauwer dan blauw, en ben echt niet pijnvrij...
Man wat duurt dit lang :')

Ik vind dat toch wel ietwat naar klinken; weinig gevoel is een teken van uitval en kan zomaar het gevolg zijn van toch een breukje in een wervel. Toen ik mijn mogelijke breuk had (wat dus uiteindelijk echt zo was), was minder gevoel een teken om meteen aan de bel te trekken.

Het kan natuurlijk zijn dat je zenuwen gewoon een optater hebben gehad, maar ik vind dit soort dingen toch spannend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 17:09

Ja het zit me ook niet helemaal lekker, maar de neuroloog is pas maandag weer bereikbaar...
Ik blijf braaf op bed/ de bank liggen. Misschien trekt het nog bij

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 17:12

ivy_power89 schreef:
Ja het zit me ook niet helemaal lekker, maar de neuroloog is pas maandag weer bereikbaar...
Ik blijf braaf op bed/ de bank liggen. Misschien trekt het nog bij

Als het dat niet doet, zou ik even de HAP bellen om te overleggen :j

Sterkte iig :(:)

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 20:58

Ik zou ook even de hap bellen als je dat nog niet gedaan hebt. Uitval isecht geen goed teken

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 21:05

Uitval is geen goed teken maar gezien de foto’s van je rug zullen er op diverse plaatsen ook flinke bloeduitstortingen zitten. Dus niet meteen te ongerust maken . Wel weer bellen met arts wanneer er totaal geen verschil optreed de komende dagen. Wanneer het dove gevoel of uitval toeneemt direct bellen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 21:24

Uit ervaring: ik heb een zware kneuzing in mijn rug gehad na een val van mijn paard. Dat deed ongelooflijk veel pijn. En ik kon niet lopen ook, 1 been deed niet goed mee. Ik dacht echt dat mijn rug gebroken was. Maar dat was dus niet zo. Achteraf bleek er wel een wervel scheef te staan. Die is door een manueel therapeut weer goed gezet. Ik heb alleen diclofenac en paracetamol gehad als pijnstiller en dat was afzien want dat hielp amper. Het is de ergste pijn die ik ooit gehad heb.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 22:27

Ik heb een aantal jaar geleden ook een flinke klapper gemaakt.. mijn paard struikelde en ging over de kop ik viel toen met mijn hoofd op de bakrand. Mijn cap was doormidden en het is dat het op film stond dat ik kon zien wat er gebeurt was want tot de dag van vandaag weet ik het nog niet... ik mocht wel met de heli omdat ik ook aanvallen had op het moment. Ik kreeg ook een ct van mijn hoofd en foto vanaf mijn nek naar beneden. Ik had toen een aantal gebroken ribben en een gekneusde ruggenwervel.
Ik ben echt weken misselijk geweest en heel veel duizelig dus geef dat we echt even de tijd! Rug is ook iets wat lang kan blijven zeuren. Probeer het niet te forceren maar rustig wat bewegen en zorgen dat het warm blijft.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 22:49

ivy_power89 schreef:
Ik ben naar het ziekenhuis vervoerd, ik hoop voor de verpleegkundige dat ik wel een gesprek heb gevoerd want ook van de rit kan ik mij niets herinneren.
?

Ik denk niet dat het de vpk iets boeit of je iets zegt of niet. Die zitten er niet voor de gezelligheid tenslotte.

Ik hoop dat je snel weer herstelt en dat je toch een beetje een leuke kerst hebt.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 01:12

Misschien heb je een kneuzing of bloeduitstorting op de verkeerde plek zitten.. Maar ik zou er wel voorzichtig mee zijn, uitval kan ook een teken van iets ergers zijn.. Misschien inderdaad toch de huisartsenpost bellen of direct maandag overleggen met de neuroloog en tot dan echt rustig aan doen.. Sterkte!

xkikidegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 05:14

Ten eerste heel veel sterkte! :(:)

Ik heb afgelopen september ook een harde val van mijn paard gemaakt. Recht op mijn gezicht. Ik had (heel erg dom) geen cap op en we waren met wat balkjes bezig en ik zat al in de verlichtte zit, toen mijn paard in laatste pas zichzelf heel erg verstapte. Op dat moment ben ik met veel vaart naar voren gelanceerd en ben ik dus op mijn gezicht gevallen, en ook nog eens doorgeklapt met mijn nek en rug. Gelukkig stond mijn paard meteen stil en is hij ook nog niet eens mij gaan staan.

Door de harde klap ben ik buiten bewustzijn geraakt en hebben mijn stalgenootjes meteen 112 gebeld. Blijkbaar ben ik een paar keer tussendoor wakker geweest en heb ik wat gezegd, maar dit is voor mij een zwart gat. Uiteindelijk ben ik meegenomen met de ambulance. Ik ben onderzocht in het ziekenhuis en gelukkig bleek ik geen nek of rugwervels gebroken te hebben waar ze eerst erg bang voor waren. Wel had ik een hele zware hersenschudding opgelopen.

Dit allemaal was op een zaterdagavond gebeurd, zondagavond kwam ik zelf pas weer bij. Net als wat jij ook zegt het lijkt net alsof je wakker wordt van een hele diepe slaap.

Ik heb uiteindelijk zelf 5 dagen in het ziekenhuis gelegen, aangezien mijn kortetermijngeheugen heel erg slecht was. Ik heb wel honderd keer gevraagd waarom ik in het ziekenhuis lag, of mijn paard oké was ,wat er was gebeurd en etc. Hiervoor is uiteindelijk ook een ergotherapeut ingeschakeld. Zij helpt mij tot vandaag nog steeds met mijn dagen inplannen. Ik zit zelf op een sportopleiding dus het fysieke gedeelte heb ik zelf weer opgepakt. Je zou zelf misschien een fysio in de hand kunnen nemen.

Het is een zeer intensief en zwaar herstel! Ik ben namelijk 6 weken zwaar misselijk geweest. Verder wist ik niet meer hoe ik bepaalde woorden moest spellen, kon ik niet meer onthouden wat iemand een minuut geleden tegen mij had verteld en bleef maar steeds dingen herhalen. Deze periode was erg zwaar! Pas na 3 maanden zat ik voor het eerst weer op mijn paard.

Inmiddels zijn we ongeveer een half jaar verder en ben ik nog steeds heel erg moe, heb ik vaak last van hoofdpijn en is mijn kortetermijngeheugen nog steeds niet zoals die voor mijn val was. Ook mijn opleiding heeft hier flink onder geleden. Ik heb er helaas voor moeten kiezen om een niveau lager te gaan doen.

Sinds mijn val draag ik altijd een cap. Een hersenschudding had ik met een cap ook gehad maar wel eentje van mindere maten.

Ik wens je heel veel sterkte! En neem vooral de tijd voor je herstel! Hoe sneller je namelijk weer te veel van jezelf vraagt, hoe meer blijvende problemen je er aan overhoud! Luister goed naar je eigen lichaam :knuffel:

Hieronder nog in een spoiler een foto van mijn gezicht vlak na mijn val. Let op het is niet het fijnste beeld om te zien! En ja mijn wimperextensions zijn door de harde klap eruit gevallen.

Spoiler:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 11:14

Sterkte TS!
Op je rug vallen doet vreselijk veel pijn, kan ervan mee spreken. Een aantal jaar geleden was ik in mijn paddock aan huis aan het rijden. Mijn hond liep in de tuin te klieren en was continu aan het blaffen. Ik werd er stippel zot van, was al een paar keer gestopt om haar te corrigeren, maar zodra ik terug op mijn paard zat, begon ze opnieuw. Uiteindelijk werd mijn paard het zat, waarbij hij met zijn hoofd omlaag en oren in de nek dreigend richting omheining liep. Ik was zo naïef om te denken dat het daarbij ging blijven, mooi fout ! Ik kreeg naast de omheining een mega bok, waardoor ik vliegles kreeg en met mijn rug op de omheing van stroomdraad belandde. Ik heb ff uitgeteld op de grond gelegen, na een paar minuten naar adem snakken geprobeerd of alles nog werkte en dan voorzichtig recht gekropen. Ik was alleen thuis, mijn omheining was stuk, dus ik moest wel verder. Moet wel zeggen dat hond, paard en pony al die tijd aan de grond genageld stonden en geen pas meer verzette terwijl ik vloekend en strompelend de boel aan het herstellen was. Ik heb toen een paar weken gelijk een oud vrouwtje rond geschuifeld en had een mega brandwonde van de draad over mijn rug lopen. Er zit nog altijd een verdikking op die hoogte. MAAR, ik heb geen dag uitval naar mijn benen gehad. Jij hebt dat wel en ik vind dat toch wel een beetje zorgwekkend. Laat dit aub verder onderzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 21:03

Zit nu op de SEH om het toch even te laten controleren.....

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 21:06

Slim :j

Hoop dat er niks ernstigs is en je weer lekker naar huis kunt :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 21:09

Ik ging er al heen met dat ze er vast niets mee kunnen. Maar gewoon voor de zekerheid.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 22:08

Een extra check up kan nooit kwaad...

Zeker na zo een heftige val, kun je bij twijfel beter een extra keer laten checken of het echt ok is allemaal...

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 22:49

Beter controleren die handel.
Tekenen van uitval, ook al is het 'enkel' maar een bloeduitstorting, zijn nooit goed.
Vind het echt raar dat ze juist een foto van je rug genomen hebben.
Ik heb dit jaar in maart mijn rug gebroken, L1 indeukingsfractuur. Ze meenden op spoed van me gewoon te laten gaan, want geen bloeduitstorting of pijn bij drukken op de wervels. Maar kon het niet houden van de pijn om me op mijn zijkant te leggen. Dat was de trigger om toch een ct te laten doen.
Dan was het oei, tis toch erger dan verwacht.
Ondertussen zijn we eind december en 9 maand later, en nog is het handeltje niet in orde.
Als het ooit nog in orde komt.

Dus laat je niet doen en zorg dat ze je degelijk nakijken van deze keer.
Een rug heb je nodig tot je einde. Dat ze daar hun werk eens doen waarvoor ze opgeleid zijn ipv jou te laten afzien in onwetendheid.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 23:18

Ivy, laat je ons de uitslag te jouwer tijd weten...?

Ik hoop dat het grondig onderzocht wordt op de SEH en op een gunstige uitslag!
*mijn duimen draaien*

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 23:29

Ik hoop ook op een gunstige uitslag op deze tweede kerstdag! Wel goed dat je het laat checken, uitvalsverschijnselen klinkt niet goed maar kan natuurlijk ook komen door een bloeduitstorting. Voor de komende tijd doe vooral echt rustig aan. Als je nu te snel gaat kan dat echt voor maanden/jaren lang ellende zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 00:37

Keandra schreef:
Tekenen van uitval, ook al is het 'enkel' maar een bloeduitstorting, zijn nooit goed.
Ik heb dit jaar in maart mijn rug gebroken, L1 indeukingsfractuur. Ze meenden op spoed van me gewoon te laten gaan, want geen bloeduitstorting of pijn bij drukken op de wervels. Maar kon het niet houden van de pijn om me op mijn zijkant te leggen. Dat was de trigger om toch een ct te laten doen.
Ondertussen zijn we eind december en 9 maand later, en nog is het handeltje niet in orde.

Een rug heb je nodig tot je einde. Dat ze daar hun werk eens doen waarvoor ze opgeleid zijn ipv jou te laten afzien in onwetendheid.

Een indeukingsfractuur komt goed hoor. Ik heb op mijn 20ste een ongeval gehad met enkel fractuur en indeukingsfractuur van L4 en L5, waarbij in L5 ook nog eens een barst zat. Is allemaal goed gekomen, ik ben datzelfde jaar nog in de zorg gestapt en heb ondertussen al bijna 27 jaar dienst.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 00:51

Keandra schreef:

Herkenbaar. Precies hetzelfde hier, maar dan in L3. Bijna weggestuurd, maar toch maar een foto dan. Wervel was helemaal door, instabiel en moest geopereerd. En ik liep gewoon nog dus niemand verwachtte het :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 01:25

Nou ik ben echt net thuis.

Ze verwachten dat het niet komt door het letsel in mn rug, maar dat het nu letterlijk tussen mn oren zit.
Dat ik door een traumatische ervaring uitval krijg van ledematen. En ik kan echt niet ontkennen dat ik de laatste dagen er best mee bezig ben geweest.
Ik heb echt neurologische afwijkingen, maar kan nog lopen, dus het heeft tijd nodig.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 06:05

ivy_power89 schreef:
Nou ik ben echt net thuis.

Ze verwachten dat het niet komt door het letsel in mn rug, maar dat het nu letterlijk tussen mn oren zit.
Dat ik door een traumatische ervaring uitval krijg van ledematen. En ik kan echt niet ontkennen dat ik de laatste dagen er best mee bezig ben geweest.
Ik heb echt neurologische afwijkingen, maar kan nog lopen, dus het heeft tijd nodig.

Hebben ze wel foto's en scans gemaakt? Ik vind het altijd maar wat dat artsen er zo gek op zijn om te zeggen dat het tussen de oren zit..