Kleuter - overgang naar basisschool

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Re: Kleuter - overgang naar basisschool

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 09:54

De oudste was al gewend om 3 dagen naar de oppas te gaan. Op de dagen dat ik thuis was ging hij daarvan 2x 1 ochtend naar de psz (vanaf hij 2 werd) later werd dit 2x middag.
Toen hij bijna 4 was ging hij een ochtend in de week wennen, dit hebben we bewust naast de psz gehouden.
Met 4 gewoon gelijk alle dagen naar school. Dat wilde zeggen maandag, dinsdag, donderdag van 8.30-12.00 en 13.00-15.15, andere dagen van 8.30-12.00
Toen hij 2 maanden op school zat werd hij flink ziek en lag 8 dagen in het ziekenhuis. Toen heel lang nodig gehad voor dat hij weer naar school kon. Toen wel begonnen met 2x een ochtend.

Jongste idem, alleen werkte ik toen nog 2 dagen in de week.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 09:58

Opvallend hoeveel verschil er is tussen Nederland en België. In België starten kleuters op 2,5 jaar met school. En waar je vroeger (in mijn kindertijd) zag dat veel kleuters starten met halve dagen school, gaan de meesten nu ineens hele dagen. Onze school is van 8.45 tot 15.30, woensdagmiddag is wel altijd vrij.

In het begin is het pittig en vermoeiend, maar de meeste kinderen wennen best snel aan het nieuwe ritme. En als ze eens te moe zijn, worden ze uiteraard ook wel eens een dagje thuis gehouden om uit te rusten. Vanaf 3 à 3,5 zitten de meeste kinderen hier echt volledig in het schoolritme, en loopt dat heel vlot.

Hier heb ik mijn uurrooster de eerste weken aangepast zodat dochter niet naar de opvang moest na school. Maar na een maand ging ze 3 dagen per week naar de opvang tot 16.30u. Nooit een probleem geweest, ze vond het daar supertof!

marijkuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:21

Onze dochter is in juni 4 jaar geworden. Ze gaat 4 dagen in de week naar school, 8.30-14.30 en op woensdag 8.30-12.15 uur. Ze gaat 1 dag in de week naar de bso. Dit gaat prima, tuurlijk is ze wel eens moe.
Ze vindt het zelfs jammer als ik haar een dag thuis wil laten bijv na een druk weekend .

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:32

Hier was hij ook gewend om paar dagen naar de crèche te gaan. Naar school gaan vond hij super! Maar was wel intensief inderdaad. Ik had het geluk dat ik net de overgang had in werk, dus kon in het begin thuis zijn in de middagen en later is hij 1 dag naar BSO gegaan. De eerste weken zijn wel intensief inderdaad. Maar hij draaide ook zo mee in het schoolsysteem. En het is ook een kind wat eigenlijk niet zo makkelijk is.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:32

Wat ze in België 'school' noemen met 2,5 heet hier peuterspeelzaal, ook daar krijgen ze vroeg- en voorschoolse educatie.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:56

Hier is t continurooster van 8.30 tot 14.00 ma tm vr. Ik vind dat best heftig voor kindjes die net naar school gaan. Maar t gaat eigenlijk verrassend goed. Ik weet wel dat er ook kindjes in de klas zijn die dat minder goed volhouden en die slaan gerust eens een dagje over. Er is een jongetje dat bijvoorbeeld elke woensdag thuis blijft zodat hij een beetje bij kan tanken.

Gewoon kijken hoe het gaat en wat past voor jouw kind, dan gaat t vast helemaal goedkomen!

Onze zoon mocht voor t eerst na de meivakantie, toen was t deeltijd school ivm corona. Op zich was dat best fijn om op te bouwen. Toen nog een maand volledig en daarna was t zomervakantie. Ik heb de eerste weken er wel voor gezorgd dat hij vanuit school naar huis kon en niet nog naar de opvang. In het nieuwe jaar gaan we beginnen met BSO.

Jammer dat de peuterspeelzaal geen optie is. Dat vond ik zelf wel een prettige overgang. Zitten in hetzelfde gebouw, 2 lokalen verderop. Dus de school was al bekend en dat maakt de overgang wel wat makkelijker.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 13:40

veerledec schreef:
Wat ze in België 'school' noemen met 2,5 heet hier peuterspeelzaal, ook daar krijgen ze vroeg- en voorschoolse educatie.

Alleen is peuterspeelzaal volledig naar eigen wens en is het in belgië de standaard dat kinderen volledige dagen naar school gaan vanaf jonge leeftijd.
Is het verplicht eigenlijk? Of mag je ooj kiezen om je kind thuis te houden?
In nederland zijn kinderen vanaf 5 jaar leerplichtig en mag je ze dus niet meer zomaar dagen thuis houden.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 13:44

In België zijn kleuters sinds dit schooljaar schoolplichtig vanaf 5j leerplichtig.
Hier omvat de kleuterschool dus ook de 1ste kleuterklas, zitten in zelfde gebouw, zelfde algemene werking.

Hoe zit het in die peuterspeelzalen qua begeleiders per aantal kinderen?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 14:27

Hoe doen ze dat in Belgie eigenlijk met peuters die nog slapen tussen de middag? Veel kindjes doen toch nog wel een slaapje tot ergens dat ze 3 zijn... ik vind t wel een bijzonder systeem om met 2,5 al naar school te gaan.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 14:29

Ik ben Nederlandse en woon sinds een paar maanden in Brussel.
Mijn zoon is met 4 gestart op de kleuterschool en vond dat best pittig in het begin. Leuk maar ook vermoeiend. Zeker de combi met BSO was pittig voor hem. Maar al gauw had hij het er prima naar zijn zin.
Mijn dochter is nu 2,5 en gaat in België starten in het eerste kleuterjaar. Ik vind dat helemaal prima, ze is rete bijdehant en ik hoef dan fijn geen kinderopvangkosten meer te betalen. Voor mijn zoon had ik dit veel te vroeg gevonden, maar hij was natuurlijk ook de oudste ;)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 14:31

Dat hangt van school tot school af. Bij sommige scholen is een dut niet mogelijk,bij andere wel.
Bij die van mij is er een slaapklasje maar is wel beperkt in aantal dus enkel voor de jongste.
Finn slaapt dus elke middag een uurtje.
Bij scholen waar dit gaat, laten ouders hun kinderen vaak halve dagen komen zodat ze middagdut thuis kunnen doen.
Men kan tot 3j naar creche dus dat is ook nog een optie, om langer naar de crèche te gaan maar in mijn ervaring gebeurd dat niet zo vaak.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 14:49

Onze dochter ging tot deze week een ochtend naar de peuterspeelzaal, 2 dagen naar de gastouder en een dag bij opa en oma. Ze zal in de kerstvakantie 4 worden en zou dan per 4 januari starten (dit is nu door Corona uitgesteld).
Wij hebben met school een wenperiode afgesproken, de 1e week twee dagen school, 2e week drie dagen, 3e week vier dagen en daarna (mits dit gaat) vijf dagen. De dagen zijn tot 13u dus dat valt mee.
Zij is snel vermoeid en overprikkeld (rust vaak ook nog even tussen de middag) dus daarom bouwen we het geleidelijk aan op. Ook ze gaven in het gesprek al aan dat het geen probleem is als een kindje de woensdagen of vrijdagen thuis zou blijven.

In haar 6e schoolweek zouden we starten met een dagje bso en daarna 2 dagen bso. Valt helaas niet anders te regelen bij ons, het zijn wel de dinsdag en donderdag waardoor er altijd een dagje thuis na school achteraan zit.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 14:57

dromertje2 schreef:
In België zijn kleuters sinds dit schooljaar schoolplichtig vanaf 5j leerplichtig.
Hier omvat de kleuterschool dus ook de 1ste kleuterklas, zitten in zelfde gebouw, zelfde algemene werking.

Hoe zit het in die peuterspeelzalen qua begeleiders per aantal kinderen?

Dat wil nog wel eens veranderen. Volgens mij is het nu 1 op 8. Maar qua leerplicht en dergelijke is het dus in België gelijk aan NL. In België is het wel gebruikelijker om kinderen vroeger en langer op school te hebben, heb ik begrepen.

En in BE is het dus gratis vanaf 2,5. Met dank daaraan betaal ik hier ook maar 40% van de rekening voor de psz, om weglek naar België te voorkomen (grensregio).

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:33

Gratis is ook wel relatief want er zijn wel kosten die betaald moeten worden. Maar minder als creche, maar natuurlijk is een school geen creche, en is er dus 1 juf voor een klas en moet je zelf eten en drinken meegeven.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 17:07

Mijn dochter van 4 jaar is dit jaar September ook voor het eerst naar school gegaan. Zij is voorheen niet naar opvang, bso, of peuterspeelzaal geweest. Met de leraren assistent hebben we een wen-schema op gesteld met om de dag een rust dag.
Dat is prima verlopen, zelfs de eerste schooldag was het een kus en knuffel en ze liep zo naar de juf. Soms merkte ik dat ze bijvoorbeeld op donderdag behoorlijk moe was en dan deden we in overleg met juf even een half dagje.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:39

Hier een 5 en een bijna 7 jarige.
De oudste is het eerste half jaar halve dagen naar school gegaan. Ze vond het vreselijk spannend, at niet op school dus vandaar dat we haar met de lunch ophaalden en de ochtend was toen gewoon genoeg voor haar. Nou zijn we na t eerste halfjaar in de zomer verhuisd en na de zomer toen ze naar nieuwe school ging ging ze wel hele dagen.

Mijn zoon gaat nu dus zo'n anderhalf jaar naar school. Die ging gelijk hele dagen maar bleef het eerste jaar de woensdag thuis. Had hij echt nodig. Af en toe geprobeerd ook de woensdag naar school maar dat was gewoon te veel. Nu gaat ie vanaf na de zomer wel de hele week en dat gaat echt goed. Juffen zeggen ook dat t nu zo'n ander kind is.

Hier zijn de kinderen niet naar psz kdv oid gegaan. Oppas altijd van familie. Nu nog steeds. Dus ze waren niks gewend. Maar ik denk dat het vooral aan hun karakters en energie lag dat ze hele week niet direct aan konden dan aan het feit dat ze nog niks gewend waren.
Ik vind vier ook nog best wel jong moet ik zeggen. Dus prima ook dat ze dan nog niet volledig gaan.

Maar je merkt het wel aan je kind. Als moeder voel je wel aan wat ze nodig hebben en dan komt dat vanzelf goed.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 23:27

Psz is 1 op 8. Bij ons dus max 16 kindjes en minimaal 2 juffen. Eten, drinken en pampers zitten bij de prijs in :)

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 23:43

Keet schreef:
Psz is 1 op 8. Bij ons dus max 16 kindjes en minimaal 2 juffen. Eten, drinken en pampers zitten bij de prijs in :)

Dat is luxe. Toen mijn dochter met 3 jaar begon werd er verwacht dat ze zindelijk was.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 00:00

Aangezien dit topic school gerelateerd is, verplaats ik het topic naar [MWS] Mensenwelzijn en Sport

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 10:15

wortel115 schreef:
Keet schreef:

Dat is luxe. Toen mijn dochter met 3 jaar begon werd er verwacht dat ze zindelijk was.

Nee joh, op de PSZ? Dat vind ik echt bizar, met 3 jaar zindelijk is helemaal niet zo normaal.

Het is zelfs zo dat mijn dochter, die volledig zindelijk is, 2 dagen achter elkaar op school in haar broek geplast had. De 1e dag had ze haar pietenpak aan en kreeg ze de dubbele laag kleren niet op tijd uit, de 2e dag zat ze zo geconcentreerd te werken dat ze het niet in de gaten had. Ik heb toen gezegd dat ze gewoon maar moesten bellen en dat ik dan wel zou komen verschonen, maar hier wilden de juffen niets van weten, dan hadden ze maar niet met kleuters moeten gaan werken.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 10:57

Mijn zoon had dus niet geoefend, zijn eerste schooldag was meteen de eerste schooldag van het nieuwe jaar en de juf was ook nieuw. Niemand die hem had verteld waar de wc was of hoe dat werkte, dus op dag 1 had ie ook in z'n broek geplast. De psz juf was de enige die hem mocht verschonen, die is er toen bijgehaald. Gelukkig daarna niet meer voorgekomen gelukkig.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:58

Finn was in september niet droog, is dus met pampers naar school gegaan. Juf verschoonde hem dan.
In de herfst terug poging gedaan, sindsdien gaat hij zonder pamper naar school. Wel met accidentjes, zijn record is 5 accidentjes maar was in het begin. Dan is het beter gegaan en waren er vaak maar 1 of zelfs geen.
Deze week weer gemiddeld 2 accidentjes op school en thuis ook nog is.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:12

Hoe oud is hij?

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:18

Utixo schreef:
wortel115 schreef:
[quote="Keet

Nee joh, op de PSZ? Dat vind ik echt bizar, met 3 jaar zindelijk is helemaal niet zo normaal..[/quote]

Ik had erbij moeten vertellen dat we in Australie wonen. Maar er wordt inderdaad verwacht als kinderen naar preschool gaan dat ze zindelijk zijn. 3 jarige 1 ochtend en 4/5 jarigen 2,5 dag. Ook daar hebben kinderen wel eens eens een ongelukje.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:22

Bijna 3 jaar. Hier wordt ook wel verwacht dat ze zindelijk zijn of er toch mee bezig bent bij de start school.

Hier is het 1 juf voor heel de klas met een kinderverzorgster, wiens uren verdeeld worden met de andere kleuterklassen dus in praktijk is dat mischien paar uurtjes per week.

Hier mag hij gewoon komen maar heb al van andere ouders gehoord dat er ook scholen zijn dat ze maar halve dagen mogen komen als ze niet zindelijk zijn.