Om medische reden geen mondkapje, jouw ervaring?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:33

Als je het niet eens bent met een mondkapje, prima, maar dit zijn nou eenmaal de regels en je hebt je eraan te houden.

Ik vind het zo puberaal om er vervolgens zo tegenin te gaan. En dan dus, bewust of onbewust, het moeilijker maakt voor de mensen die echt geen mondkapje kunnen dragen.

Iemand die ik ken heeft altijd al geroepen geen 'muilkorf' te gaan dragen omdat ze geen schaap is. En heeft nu ineens een medische reden om hem niet te dragen :roll: Zij verkloot het voor de rest. Heel jammer vind ik dat.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:34

@Britt xxx Dat snap ik. Prima als je het daarmee eens bent en er goed over na hebt gedacht. Dan ben je ook geen schaap.

Maar wel die types die alleen maar kunnen roepen: regels zijn regels.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:35

Ik stoor me eraan dat mensen in de samenleving zoveel problemen hebben en maken van een mondkapje.
Ik werk in een psychiatrisch ziekenhuis, een plek waar iedereen ook ene mondkapje moet dragen in openbare ruimtes.
Ondanks dat sommige daar door persoonlijkheidsproblatiek of trauma moeite mee hebben moet dat ook.
En dat dat triggers geeft, onrust geeft, wat dan ook, dat is iets waarmee we aan de slag gaan. Niet om iemand te straffen, maar omdat iemand het waard is om geen negatieve associaties met dat stukje rotstof te hebben.

Maar ik denk dat ik het vooral moeilijk heb met de astma en benauwdheidsklachten ' ik wil geen mondkapje'. Als je met een mondkapje normaal doorademed krijg je niet minder zuurstof binnen. Ik liep met een saturatie van 93% ( restverschijnselen van corona de eerste weken) met mondkapje op werk.
Ja ik had het benauwd, maar dat had ik ook zonder mondkapje.
Dat een verknipte sok of lap stof zonder vorm je een benauwd gevoel geeft klopt. Maar masker met neusbeugel valt dat best mee.
Echter de maskers die tegen corona bestand zijn, de eendenbekjes met filters, die zijn me een partij benauwd. Daar krijg je minder zuurstof door binnen. Maar die zijn er voor het zorgpersoneel op covid afdelingen niet eens genoeg dus alleen een gigantische aso gebruikt die imo voor de supermarkt := .

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:35

Biepje schreef:
Dit topic had ik beter niet open gedaan. Mijn psycholoog zei deze week nog (geen stress, via Zoom, stel je voor dat ik de straat op ga om anderen te besmetten) dat als mensen mijn verhaal zouden kennen, ze nooit zo zouden reageren.

Ha. Ha. Ha.

Meid, je moet daar echt schijt aan hebben. De meeste mensen zijn nu eenmaal niet zo slim, kunnen ze ook niks aan doen. Mensen die zo kenbaar maken dat het nare mensen zijn is juist lekker makkelijk toch? Hoef je er geen tijd en aandacht meer aan te besteden. En die tijd en aandacht kun je dan weer lekker in jezelf stoppen, zodat je hopelijk snel weer zonder angst naar buiten kunt.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:36

_Mir schreef:
Ten eerste.. mijn mening? Die dingen hebben totaal geen nut. Ik merk zelf dat in de rij bij de kassa mensen bijna in mijn nek zitten als ze boodschappen uitladen. Dan denk ik.. dan kun je nog beter dat ding af doen en gewoon 1.5 meter uit de buurt blijven. Denk dat dat meer nut heeft.

Daarnaast ken ik iemand met epilepsie. Levensgevaarlijk als zulke personen een aanval krijgen met zo'n ding op.

Het is gewoon een achterlijke regel, ik draag om grotendeels wat naar beneden op m'n kin en wordt steeds aangesproken bij supermarkt maar loop gewoon door.

Wat je van de kapjes vindt moet jezelf weten, maar je laatste zin maakt dat ik je asociaal vind richting de medewerkers van de winkel die je bezoekt.
Je epilepsie verhaal wil ik best geloven hoor. Maar buurman drie huizen verder droeg als epilepsie patient als een van de eerste heel trouw zijn mondkapje, en nog steeds niks levensgevaarlijk gebeurd met hem.

Bloodymary

Re: Om medische reden geen mondkapje, jouw ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:38

Ik ga altijd laat (21.00 uur) naar de supermarkt en dan hebben de meeste medewerkers hem ook niet meer op of onder hun kin hangen. Blijkbaar zijn die er ook niet zo'n fan van.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:42

In België is een spatscherm verplicht als je geen mondkapje kan dragen.
Persoonlijk heb ik ook moeite met mondmaskers dragen en zou ik misschien wel in aanmerking komen voor dus een uitzondering, maar ik draag toch gewoon een mondkapje wanneer het nodig is. Ik let daarbij wel op welk mondkapje ik draag. Ik verdraag niet alle mondkapjes.

Ik wil het best begrijpen dat mensen er om een of andere reden geen kunnen opzetten, maar ik heb wel echt een probleem met mensen die hun beperking misbruiken om de regels niet te moeten volgen. Een tijd terug stond ik in de lift waar max 1 persoon per keer toegelaten is of iemand met beperking en zijn begeleider. Toen er een vrouw bij mij in de lift wilde komen en ik aangaf dat er maar 1 persoon per keer in de lift mag, gaf ze aan dat dat bij haar niet geldt omdat ze een beperking had. Een andere keer stond ik in de bus met mijn witte stok. Komt er een vrouw recht voor me met haar hand staan wapperen dat ik aan de kant moet gaan voor haar. Toen ik daar niet op reageerde, zei ze dat ik haar moest laten zitten (er waren nog vrije plaatsen). Toen ik ook daar niet op reageerde kwam ze haast tegen me staan om aan het klapstoeltje waar ik tegen stond te trekken. Zeer onprettig want ik hou er hoe dan ook niet van als mensen zo dichtbij komen, laat staan nu met Corona want er zijn wel risicopatienten in mijn familie dus ikzelf ben wel voorzichtig. Gaat de vrouw uiteindelijk ergens anders zitten en zet ze vervolgens haar mondkapje af. Andere passagier vraagt beleefd om het mondkapje terug op te zetten en vrouw antwoordt dat dat niet kan omdat ze epilepsie heeft. Ja daar wil ik dan wel inkomen, maar dan hoor je dus wel een faceshield te gebruiken en hoe dan ook rekening te houden met anderen en afstand te houden.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:43

Biepje schreef:
Dit topic had ik beter niet open gedaan. Mijn psycholoog zei deze week nog (geen stress, via Zoom, stel je voor dat ik de straat op ga om anderen te besmetten) dat als mensen mijn verhaal zouden kennen, ze nooit zo zouden reageren.

Ha. Ha. Ha.

Ik heb met je te doen :knuffel:
Ik heb hem 90% van de tijd op maar soms voel ik angst opkomen en dan gaat ie ook even op de kin of aan 1 oor. Dat een winkelmedewerker me erop aan zou spreken ivm regels, prima maar ik vind het van de zotte om er een random medemens er op af te gaan katten als je niet weet hoe/waarom. Er is nul komma nul begrip voor elkaar, mensen gunnen een ander werkelijk het licht in de ogen niet meer en dit topic is er de zóveelste illustratie van alleen al op bokt. Ik kan er alleen maar vreselijk verdrietig van worden. Wat een bizar verharde samenleving gaan we hier aan overhouden.

Sclimpre

loriene schreef:
Ik ga echt niet thuis blijven omdat ik geen mondkap ga dragen om medische reden.
Te gek voor woorden zeg!
Ben zo gezond als een vis dus hoe zou ik in vredesnaam iemand moeten besmetten.
Wanneer ik ziek ben of de griep heb blijf ik thuis zoals altijd.

Met Corona ben je net het meest besmettelijk de dagen net voordat de symptomen beginnen. Dus het kan best zijn dat jij je zo gezond als een vis voelt, maar net heel besmettelijk bent.
Met jouw redenering verschuif je je eigen probleem naar de maatschappij.

Poekkie

Bloodymary schreef:
Ik ga altijd laat (21.00 uur) naar de supermarkt en dan hebben de meeste medewerkers hem ook niet meer op of onder hun kin hangen. Blijkbaar zijn die er ook niet zo'n fan van.

Dat is dus de perfectie illustratie van schaapgedraf, nu doe je het zelf.

En ja regels zijn regels. ‘T is gewoon niet anders. Moest je eens weten wat ik van de verkeersregels vind. Ben nog altijd op zoek naar een medische reden om te hard te mogen rijden trouwens :+

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:48

Poekkie schreef:
Bloodymary schreef:

Dat is dus de perfectie illustratie van schaapgedraf, nu doe je het zelf.

En ja regels zijn regels. ‘T is gewoon niet anders. Moest je eens weten wat ik van de verkeersregels vind. Ben nog altijd op zoek naar een medische reden om te hard te mogen rijden trouwens :+

Het was een reactie op iemand die het asociaal vond naar de medewerkers toe. Ik heb overigens ook niet gezegd dat ik hem niet op heb of onder mijn kin heb hangen. Met ook bedoelde ik de reactie op iemand die hem onder zijn/haar kin had hangen. Wel een beetje volgen hè?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:55

Bloodymary schreef:
@Britt xxx Dat snap ik. Prima als je het daarmee eens bent en er goed over na hebt gedacht. Dan ben je ook geen schaap.

Maar wel die types die alleen maar kunnen roepen: regels zijn regels.

Helaas worden die twee categorieën over het algemeen net zo hard over één kam geschoren als andersom.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:58

Memories schreef:
Biepje schreef:

Ha. Ha. Ha.

Ik heb met je te doen :knuffel:
Ik heb hem 90% van de tijd op maar soms voel ik angst opkomen en dan gaat ie ook even op de kin of aan 1 oor. Dat een winkelmedewerker me erop aan zou spreken ivm regels, prima maar ik vind het van de zotte om er een random medemens er op af te gaan katten als je niet weet hoe/waarom. Er is nul komma nul begrip voor elkaar, mensen gunnen een ander werkelijk het licht in de ogen niet meer en dit topic is er de zóveelste illustratie van alleen al op bokt. Ik kan er alleen maar vreselijk verdrietig van worden. Wat een bizar verharde samenleving gaan we hier aan overhouden.

Dat dus. Gezien worden als moordenaar als je geen mondkapje op kan, dat je dan maar thuis moet blijven zitten? De vergelijking maken met iemand voor 150kg die wil gaan paardrijden? Die corona stijgt ons naar het hoofd vrees ik. Mensen zoals Biepje zitten al maanden en maanden in isolatie thuis, dan kan je je druk maken om corona-doden maar wat denk je dat dat met een persoon doet? Ik ben niet tegen mondkapjes maar ik vind de manier waarop we er mee omgaan, de verharding naar elkaar echt verschrikkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:59

Bloodymary schreef:
Mij stoort het ook, dat als je op basis van gezond verstand en goede argumenten tegen mondkapjes bent, je meteen als viruswappie of complotdenker wordt weg gezet.

Je kan al het gezonde verstand ter wereld hebben, die dingen zijn verplicht, dus daar heb je dan even helemaal niets aan. Dus wel of niet tegen, die vlieger is gevlogen.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 15:00

Vanillia schreef:
corinep schreef:
Wij zijn ook nog bij de tandarts geweest, daar hoefden ze niet op. Mochten gewoon met hele gezin tegelijk naar de tandarts, officieel niet in de wachtruimte ivm maximum 4 personen en wij waren met 5 en er zat al iemand maar geen opmerking gehad, weet niet hoe dat nu is.

Je verwacht van anderen dat ze rekening houden met jou door geen opmerking te maken over het feit dat je geen mondkapje vraagt, maar gaat vervolgens wel met 5 man in een wachtkamer zitten zonder mondkapje terwijl daar al iemand zit en je weet dat het maximaal aantal personen in die ruimte 4 is? Bijzonder.

Ik vermoed dat de max 4 was ivm 1.5 meter afstand kunnen houden, wij zijn als gezin gewoon naast elkaar gaan zitten, 3 kinderen onder de 6 jaar... Ik zag het probleem niet en de rest ook niet. Vrouw die er al zag gewoon even vriendelijk praatje mee gemaakt.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:04

Dit is precies waarom ik zo walg van die hele mondkapjesplicht. De overheid heeft net zo goed bepaald dat bepaalde mensen vanwege medische redenenen geen mondkapje ophoeven dan dat het voor de rest van NL wel verplicht is. En dan moeten al die azijnzeikers die vinden dat je naar de overheid moet luisteren toch nog even besluiten dat de overheid het blijkbaar allemaal goed weet, maar dat mensen met medische problemen aan hen verantwoording moeten afleggen waarom ze geen mondkapje dragen.
Of nee, dat ze een button moeten dragen want dan kunnen zij zien dat het echt is.
Joehoeee...echt helemaal niemand op deze wereld zit op je mening te wachten hoor. Echt niemand.

Als ik iemand zonder mondkapje zie denk ik; misschien is ie wel ziek.
Als iemand dan daar direct zulke problemen mee hebt als sommigen in dit topic zou ik diegene sterk aanraden een psycholoog te bezoeken om van je arrogantieproblemen af te komen dat je denkt dat iemand op de wereld jouw mening belangrijk vindt.
De overheid heeft gezegd dat het niet hoeft, dus bemoei je in godsnaam met je eigen problemen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:06

Ik vind het ook wel bijzonder om te lezen en te horen hoe mensen ' om medische reden ' geen mondmasker willen / kunnen dragen, maar diezelfde mensen zijn dan wel van de zomer op vakantie geweest naar een land waar mondmaskerplicht was in winkels of openbare ruimtes en daar was het dan opeens geen probleem om er ééntje te dragen :+

Bloodymary

Re: Om medische reden geen mondkapje, jouw ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:10

Waar lees je dat?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:11

Sunnda schreef:
Dit is precies waarom ik zo walg van die hele mondkapjesplicht. De overheid heeft net zo goed bepaald dat bepaalde mensen vanwege medische redenenen geen mondkapje ophoeven dan dat het voor de rest van NL wel verplicht is. En dan moeten al die azijnzeikers die vinden dat je naar de overheid moet luisteren toch nog even besluiten dat de overheid het blijkbaar allemaal goed weet, maar dat mensen met medische problemen aan hen verantwoording moeten afleggen waarom ze geen mondkapje dragen.
Of nee, dat ze een button moeten dragen want dan kunnen zij zien dat het echt is.
Joehoeee...echt helemaal niemand op deze wereld zit op je mening te wachten hoor. Echt niemand.

Als iemand dan daar direct zulke problemen mee hebt als sommigen in dit topic zou ik diegene sterk aanraden een psycholoog te bezoeken om van je arrogantieproblemen af te komen dat je denkt dat iemand op de wereld jouw mening belangrijk vindt.
De overheid heeft gezegd dat het niet hoeft, dus bemoei je in godsnaam met je eigen problemen.

Als deze redenering klopt dan draag ik lekker ook geen mondmasker en moet niemand daarover zeiken. En nee, niets mis met mij. Maar fijn dat mensen dan direct denken dat ik wss wel ziek ben en zich verder niet bemoeien.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:12

Op bokt o.a. Voorbeelden genoeg toch :+

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:13

Poekkie schreef:
Sunnda schreef:

Als deze redenering klopt dan draag ik lekker ook geen mondmasker en moet niemand daarover zeiken. En nee, niets mis met mij. Maar fijn dat mensen dan direct denken dat ik wss wel ziek ben en zich verder niet bemoeien.

Dus je draagt een mondkapje om dat mensen er anders over zeiken? Niet omdat het verplicht is? Of omdat je er zelf achter staat vooral?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:13

Morganlefay schreef:
Loop vanwege een huidaandoening hier heel erg tegenaan, omdat mijn afweer in de overdrive staat is het voor mij een tegenstrijdig iets. Kan wel een spatscherm gebruiken

maar dan doe je wel wat je wel kan!

zelf asthma en chemo dat is ook een probleem met benauwdheid en mijn huid, maar het gaat wel met een flanellen en jersey mondkapje en een band om mijn hoofd ipv de oren. Zo een spatscherm gaat dan weer niet met een muts op ( want ik ga nuniet met een kaal hoofd lopen voor dat ding) :brr:

toch draag ik dan maar liever dat mondkapje dan zonder!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:17

Of ik er zelf 100% achter sta en overtuigd ben van hun geweldige werking... nee zeker niet. Maar ik draag er een omdat het (a) verplicht is op straffe van boete. En (b) omdat ik dat een minimum van respect vind voor mijn oma en de mensen in de winkels en bedrijven waar ik ben.

Maar als er toch geen enkele vorm van Sociale controle op was... nou dan zouden er zo veel mensen zonder mondmasker rondlopen dat het toch niet meer uit zou maken of ik er eentje zou dragen of niet. Dus nee, dan zou ik er geen moeite voor doen nee.

Ik lijk heel hard, maar sta dicht bij een huisarts als familielid. Vanaf het begin van de corona wordt die overspoeld met mensen die niets mankeren maar gewoon profiteer-attestjes willen zodat zij buiten de regels staan. En ben daar stilaan wel heel hard op geworden ja.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:20

Poekkie schreef:
Sunnda schreef:

Waarom zou ik mij met jouw bemoeien?al loop je naakt..het zal mij een zorg zijn wat jij doet. Ik kijk niet naar anderen in het leven, dat noemen wij hier altijd 'kleuterschoolniveau': ja maar mama, hij doet het ook niet...
En als een vreemde mij aanspreekt (niet met mondkapjes, want die draag ik gewoon) trek ik mij daar zowieso al niets van aan. Waarom zou ik?? Blablabla..chocoladevla zeggen we dan. :D

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:20

MarlindeRooz schreef:
Biepje schreef:

Ha. Ha. Ha.

Nou je houding nu zou me juist prikkelen. Heel naar wat je meegemaakt hebt. Maar het is niet zo dat jij daarom geen mensen met Corona kan besmetten. Het mondkapje is niet om mensen te pesten. Maar om een pandemie te stoppen. Waar mensen onder andere aan doodgaan, failliet door gaan, zelfmoord door plegen, psychisch door beschadigd raken en ga nog maar door. Jouw houding van “mijn individuele problemen zijn belangrijker dan een wereldwijde crisis” is erg naar.

‘Niet om te pesten’. Denk even na. Het is niet ondenkbaar dat iemand met de achtergrond van Biepje kampt met een zwaar trauma. Als jij bijvoorbeeld tijdens verkrachtingen bent verstikt, kan zo’n mondkapje zorgen voor een herbeleving. Dat het niet is om te pesten snapt zij ook wel. Echter, het kan zijn dat zij de gebeurtenissen uit het verleden herbeleeft! Dat gaat echt wel wat verder dan ‘pesten’. Jarenlange behandeling kan teniet worden gedaan door iemand als Biepje te dwingen een mondkapje te dragen.

Dus als wij nou gewoon een mondkapje dragen om ervoor te zorgen dat wij zo min mogelijk kans lopen door Corona tevens belast te worden met een trauma, geven wij Biepje de mogelijkheid om datzelfde te doen maar dan juist door geen mondkapje te dragen.