Sleutelbeen gebroken. Keuze operatie of niet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ilona

Re: Sleutelbeen gebroken. Keuze operatie of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 21:51

Hij staat wel iets lager dan de andere schouder en zal waarschijnlijk iets korter zijn maar denk niet dat andere mensen dat zal opvallen. Ik werk op een stal, mest, veeg en rijd meerdere paarden per dag en heb nergens last van. :)

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:13

Ik ben in april geopereerd aan een gecompliceerde bekkenfractuur, dat hebben ze vastgezet met schroeven. Ik had geen keuze maar ik zag er wel tegenop, was natuurlijk ook een meer gecompliceerde operatie dan een sleutelbeen. Maar achteraf stelde opereren echt NIKS voor.

Het litteken kun je vooraf even vragen hoe groot dat wordt en eventueel nog meenemen in je overweging, maar dat kunnen ze meestal heel netjes. Ik heb flinke schroeven en een half jaar later zie je alleen nog een klein rood streepje.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:34

Ik heb ook ooit mijn sleutelbeen gebroken en de botdelen zijn ook over elkaar heen geschoven. Foto’s ed zijn toen allemaal via de huisarts gegaan, dus ik heb nooit een traumachirurg gesproken (ondanks dat ik zelf op de ok werk :D ). Het is bij mij met drie weken mitella weer genezen. Ik heb wel een bobbel, maar die stoort me niet. Ook heb ik er verder geen lichamelijke klachten aan overgehouden. Dus wat dat betreft was het voor mij ook goed zo dat ik niet geopereerd hoefde te worden.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 22:45

Haha dat is ook wat zeg. Ik neig zelf wel wat meer naar opereren, omdat ik dan sneller weer wat kan.
Als ik wist dat dit zonder operatie met 3 weken vast zou zitten, tja dan had ik gezegd laat maar lekker zo.

Maar dat betwijfel ik gezien er zoveel ruimte tussen zit.(geen idee wat de verhoudingen op zo'n foto zijn, had ik eigenlijk moeten vragen aan de chirurg, maar was nogal onder de indruk)

De bobbel die er nu zit valt iig wel mee

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:58

Mijn man heeft bijna 10 jaar geleden zijn sleutelbeen gebroken, is er niet aan geopereerd en heeft inderdaad een lichte bobbel en een iets kortere schouder. Achteraf gezien heeft hij er echt spijt van dat het niet geopereerd is (hij kreeg geen keuze), ondanks dat hij er verder geen last meer van heeft.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 23:02

Oei.
Hopelijk heb je niet veel pijn en ongemak.
Heel eerlijk zou ik denk ik (maar ik sta niet in jouw schoenen) wel gaan voor operatie.
Ik ben altijd van mening dat een vervorming van een bot (zelfs van een sleutelbeen) gevolgen heeft voor omringende botten. En ik zou bang zijn dat het effect heeft voor de rug, schouder en wellicht borstbeen (weliswaar kraakbeen maar ribben zitten eraan vast).

Eenmaal besloten niet te opereren dan ben je vaak verder van huis als toch blijkt dat het moet.

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 23:30

Wat vervelend voor je!

Hier ook een sleutelbeenbreuk gehad die redelijk vergelijkbaar was, mijne zat net iets verder langs elkaar en de breuk was ietsjes minder recht. De ortopeed gaf aan dat het kon helen zonder operatie, maar dat hij er in mijn operatie sowieso voor koos om te opereren. Ik had namelijk al een minder mobiele arm aan de andere kant door een eerdere schouderfractuur, dus hij wilde zo veel mogelijk mobiliteit in mijn andere arm houden.

De operatie zelf vond ik ook spannend, maar was erg kundig en snel. Het wachten van 4 dagen op de operatie vond ik al vervelend genoeg, laat staan het wachten (en de twijfel) op volledig herstel. Nu kon (en moest) ik snel mijn arm gewoon weer gebruiken, wat ook fijn was. Ik had wel last van het plaatje, met bijvoorbeeld hard kauwen (er liep een zenuw overheen) en zwaardere tassen dragen. Dit heb ik een jaar later laten verwijderen, vond het wederom spannend maar was heel snel gedaan. Het litteken is prachtig genezen tot een smal lijntje, ook al zag het er niet uit toen het plaatje er nog op zat.

Natuurlijk hebben beide opties voor- en nadelen, maar ik ben ontzettend blij dat er zo resoluut voor mij een keuze is gemaakt en dat ik er nu geen enkele klacht aan over heb gehouden. Ik was begin 20 ten tijde van de breuk. Als je twijfelt, zou ik inderdaad een second opinion aanvragen, maar wacht inderdaad niet te lang.

Succes!

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 23:43

Ik heb in 2013 ook mijn sleutelbeen gebroken . Zag er volgens de artsen netjes uit en hoefde niet geopereerd te worden . Maar herstel bleef uit en klachten werden al snel erger en serieuzer . Na een goed half jaar is er toch besloten tot een operatie . 1 stukje bot is er uitgehaald ( afegstorven) en er is een flinke plaat in gezet . Deze zit er nog steeds in en zal er ook niet uitgehaald worden . Er is uit mijn bovenarm bot geschraapt om het missende stukje bot te doen opvullen . Na de operatie heeft zich een frozen shoulder ontwikkelt . Hiervoor ging ik 2 x pw naar de fysio . Ben nu 7 jaar verder en het wordt nooit meer zoals het was . Heb elke dag druk en last van mijn schouder . Gek genoeg is het geen echte pijn . Luister goed naar je lichaam . Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 00:30

Ik zou zeggen opereren. Dat van mij stond precies zo. Na 6 maanden was het nog niet aan elkaar gegroeid. Mijn schouder was qua lengte gehalveerd.
Uiteindelijk na 6 maanden geopereerd, ze zijn 2.5 uur bezig geweest met het schoonmaken van de botuiteinden. Veel bindweefselvorming en her en der botsplinters. Het is gezet met een plaatje en schroeven. Het ergste was omdat spieren, zenuwen en pezen ingekort waren door het zo lang ongemoeid te laten, dat alles in een keer werd opgerekt. Daar heb ik enorm last van gehad. Uiteindelijk is de plaat na een dik jaar verwijderd. Alles zat toen netjes aan elkaar. Maar ben er al met al bijna 2 jaar mee onder de pannen geweest met 2 operaties.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 00:32

@mindim.
Jeetje zeg, wat verschrikkelijk!
Poe daar zit ik echt niet op te wachten.

Heb m'n armen nodig voor mijn werk, dus zolang het niet genezen kan ik helemaal niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 00:32

parador schreef:
Ik heb in 2013 ook mijn sleutelbeen gebroken . Zag er volgens de artsen netjes uit en hoefde niet geopereerd te worden . Maar herstel bleef uit en klachten werden al snel erger en serieuzer . Na een goed half jaar is er toch besloten tot een operatie . 1 stukje bot is er uitgehaald ( afegstorven) en er is een flinke plaat in gezet . Deze zit er nog steeds in en zal er ook niet uitgehaald worden . Er is uit mijn bovenarm bot geschraapt om het missende stukje bot te doen opvullen . Na de operatie heeft zich een frozen shoulder ontwikkelt . Hiervoor ging ik 2 x pw naar de fysio . Ben nu 7 jaar verder en het wordt nooit meer zoals het was . Heb elke dag druk en last van mijn schouder . Gek genoeg is het geen echte pijn . Luister goed naar je lichaam . Succes

Hier zit mijn schouderblad te dicht tegen mijn rug daardoor. Waardoor de ruimte voor pezen, vaten en zenuwen naar de punt van de schouder beperkt is, met regelmatig peesontstekingen daardoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 00:34

Mandy_89 schreef:
@mindim.
Jeetje zeg, wat verschrikkelijk!
Poe daar zit ik echt niet op te wachten.

Heb m'n armen nodig voor mijn werk, dus zolang het niet genezen kan ik helemaal niets.

Ik zal een zien of ik mijn xray nog heb. Die stond precies zo.
Als je kiest voor opereren zou ik het zsm doen. Wacht je en moet het later, kan het chronische klachten tot gevolg hebben.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 00:36

Ben vorige week woensdag gevallen. En de chirurg zei inderdaad als ik kies voor operatie beslis dan deze week nog. Dan kan ik volgende week terecht. Zo is het nog geen 14 dagen geleden

Bottles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 00:42

Lastige keuze hoor.. ik heb anderhalf jaar geleden mijn sleutelbeen gebroken. Was helaas een gecompliceerde breuk en moest direct geopereerd worden. Had dus geen keus. Voor de operatie zelf zou ik me niet zo druk maken, narcose valt echt wel mee en het litteken ook! Alleen had ik wel wat complicaties waardoor ik echt maandenlang vreselijke pijn had. Ik had geen standaard plaatje maar een haakplaat die dus door het schoudergewricht gaat. Deze zat niet helemaal goed waardoor ik mijn arm niet kon en mocht bewegen.. uiteindelijk stootte mijn lichaam het af, waardoor de schroeven omhoog kwamen. Het moest er dus eerder uit dan gepland. Resultaat was een frozen shoulder, een beschadigd gewricht en zenuwen. Helaas nu nog last van..
ik ga ervan uit dat jouw situatie anders is, dus laat je niet hierdoor afschrikken! Moet wel zeggen dat het sleutelbeen zelf wel netjes eruit ziet nu! Dus wat dat betreft was de operatie succesvol
Als ik jou was zou ik zeker een second opinion aanvragen. En mocht daaruit komen dat opereren de voorkeur heeft, gewoon aangeven dat je het spannend vindt. Daar helpen ze je echt bij. Ik was zelf ook behoorlijk onder de indruk omdat het zo snel ging, maar je wordt echt gerustgesteld! In ieder geval veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 00:42

Mandy_89 schreef:
Ben vorige week woensdag gevallen. En de chirurg zei inderdaad als ik kies voor operatie beslis dan deze week nog. Dan kan ik volgende week terecht. Zo is het nog geen 14 dagen geleden

Ik wou dat ik die keuze destijds had gekregen. Dan wist ik het wel!
Operatie is niet eng hoor en men stelt je ook gerust.
Het herstel gaat ook veel sneller :D

https://images.app.goo.gl/JbULTwzUTZnpPPPz8

Ik had deze

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 01:02

Heb je de mogelijkheid om de mening van een andere chirurg te vragen? Ik ben zelf geen ervaringsdeskundige wat deze breuk betreft, maar ik ben vrij recent onder zeil geweest om een ander deel weer aan elkaar te schroeven. De narcose is me heel erg meegevallen en ze waren onwijs lief in het ziekenhuis.

Ik ken iemand die het sleutelbeen ook op die manier had gebroken en wat vanzelf weer aan elkaar is gegroeid, maar diegene heeft er toch nog redelijk wat last van gehad later.

Helaas is het van tevoren zo slecht te voorspellen hoe de verschillende keuzes bij jou zouden uitpakken. -O-

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 08:14

Afbeelding

Afbeelding

Nou moet ik er wel bij zeggen dat hij een dubbele breuk had zitten dus ze moesten wel opereren

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 13:21

Heb alle moed verzameld, en het ziekenhuis gebeld dat ik voor een operatie kies.
De chirurg belt mij dinsdag, om alles nog even door te spreken en de datum in te plannen voor de operatie.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 14:23

Ik denk dat dat een verstandige keuze is.
De breuken die ik in mijn leven heb opgelopen en zelf moesten genezen, voel ik nog zeer regelmatig.
20 jaar geleden de kop van mijn schouder gebroken.
Is vanzelf geheeld maar momenteel heb ik weer veel last ervan.
Ik ben nu scheef in mijn schouders en sleutelbeen rechts

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 14:46

Ik heb alleen berichten van jou gelezen TS, en zie dat je gekozen hebt voor een operatie. Ik ben vorig jaar geopereerd aan mijn pols en was net als jij echt heel erg bang. Had zelfs koorts vanwege mijn spanning. Ik zag zo op tegen de narcose, het infuus en het wakker worden na de operatie. Maar om je gerust te stellen: het is allemaal zo ontzettend prettig verlopen. Ik heb mijn angst aangegeven bij opname en alle verpleegkundigen waren zo lief voor mij, hebben mij echt bezig gehouden tot het zo ver was. Het infuus was echt een kleinigheidje en de narcose waar ik zo tegen op zag stelde niks voor. De arts vroeg waarover ik wilde dromen, ik antwoordde "over mijn paard", toen vroeg hij haar naam en halverwege het uitspreken was ik al weg. Het ontwaken ging ook echt soepel, was alleen een weekje nog erg moe dus veel geslapen. Hopelijk helpen fijne ervaringen je met je spanning, heel veel beterschap :knuffel:

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 14:59

Dank voor je reactie. Dit soort verhalen doen mij goed, en geven mij steeds meer vertrouwen dat ik echt niet zo bang hoef te zijn. Als zal ik waarschijnlijk toch wel natbezweet aankomen in het ziekenhuis haha, dat vind ik wel altijd heel vervelend, zodra ik stress en spanning heb dan ga ik heel erg zweten. En omdat ik mij daar dan weer druk om maak ga ik nog meer zweten. Echt een ramp

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 15:05

Ik had ook echt een hartslag van 120 (hoor je lekker piepen op die ok :’) ), maar het komt echt goed!

Denk aan iets leuks, dan droom je vaak ook leuker! En idd. Voor je het weet slaap je al :j

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 15:18

SimoneeM schreef:
Ik had ook echt een hartslag van 120 (hoor je lekker piepen op die ok :’) ), maar het komt echt goed!

Denk aan iets leuks, dan droom je vaak ook leuker! En idd. Voor je het weet slaap je al :j

Haha en van dat gepiep zou je hartslag spontaan nog ff sneller gaan.
Ik hoorde van mijn oma die pas geleden geopereerd is, dat ze ook een pilletje hebben voor als je bang bent. Dan wordt je relaxt en maakt t je allemaal niets meer uit. Zij was erdoor in slaap gevallen, dus heeft nergens wat van meegekregen

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 15:27

Wat goed dat je gekozen hebt om de operatie te gaan laten doen!
Zelf ooit mijn sleutelbeen gebroken, veel minder heftige breuk als bij jou en alsnog merk ik licht een beperking. Dus denk dat als jij je niet zou laten opereren dat je ook echt wel rest klachten/beperkingen zou houden als het in deze positie zal genezen.

Operaties blijven altijd spannend maar vallen ook altijd weer mee naderhand. Werk zelf op een orthopedie afdeling van academisch ziekenhuis en zien deze operaties ook nog wel eens langs komen en mensen gaan vaak vlot naar huis, wat gevoelig maar pijnstillers zullen zeker helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 18:19

Mandy_89 schreef:
Dank voor je reactie. Dit soort verhalen doen mij goed, en geven mij steeds meer vertrouwen dat ik echt niet zo bang hoef te zijn. Als zal ik waarschijnlijk toch wel natbezweet aankomen in het ziekenhuis haha, dat vind ik wel altijd heel vervelend, zodra ik stress en spanning heb dan ga ik heel erg zweten. En omdat ik mij daar dan weer druk om maak ga ik nog meer zweten. Echt een ramp

Dapper hoor!!
Je moet eerst nog langs bij de narcotiseur, daar kan je ook aangeven dat je het spannend vind. Overal eigenlijk wel hoor, ze zijn het ook gewend en zullen er niet raar van opkijken.
Je krijgt wat tabletjes zodat je wat rustig wordt ook. Ik heb nu 5 of 6 operaties gehad en heb me altijd in zeer goede handen gevoeld bij de verpleging. Het komt allemaal helemaal goed en waarschijnlijk zal het je achteraf meevallen :D