Voedingschema 8 maanden

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lizy29

Berichten: 6254
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Voedingschema 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:33

Ik ga me maar in een hoekje zitten schamen geloof ik. Wij hebben hier niet van die mooie schema’s.

Net 9 maanden, 71cm en 8,1kg met in de basis:

ochtend: bv + evt yoghurt
Tussen de middag: warm eten + bv
Einde middag: fruit + bv + evt stukje brood als hij nog honger heeft
Rond 7 uur bv en naar bed.

Maar dit kan ook zomaar afwijken als hij zelf aangeeft behoefte aan iets anders te hebben. Zo hangt hij vandaag al voor de derde keer aan de borst maar weigerde vanochtend zijn yoghurt en af en toe wil hij in de avond ook nog melk. Ik volg hem en weet uit ervaring dat het vanzelf wel goed komt.

Mloes

Berichten: 5176
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:35

lizy29 schreef:
Ik ga me maar in een hoekje zitten schamen geloof ik. Wij hebben hier niet van die mooie schema’s.

Net 9 maanden, 71cm en 8,1kg met in de basis:

ochtend: bv + evt yoghurt
Tussen de middag: warm eten + bv
Einde middag: fruit + bv + evt stukje brood als hij nog honger heeft
Rond 7 uur bv en naar bed.

Maar dit kan ook zomaar afwijken als hij zelf aangeeft behoefte aan iets anders te hebben. Zo hangt hij vandaag al voor de derde keer aan de borst maar weigerde vanochtend zijn yoghurt en af en toe wil hij in de avond ook nog melk. Ik volg hem en weet uit ervaring dat het vanzelf wel goed komt.


Oh heerlijk toch! Ik ben echt een controlfreak, vond dat voeden op verzoek echt heel moeilijk :') En onze dochter gedijt op zich wel goed bij een schema en ritme, ook met slaapjes overdag enzo. Maar ik zou stiekem wel willen dat ik wat minder vast zit aan m'n schema haha

lizy29

Berichten: 6254
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Voedingschema 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:38

Scheelt misschien dat het mijn derde is en die andere twee leven ook nog :+

Mloes

Berichten: 5176
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:39

lizy29 schreef:
Scheelt misschien dat het mijn derde is en die andere twee leven ook nog :+


Haha :') Dan zal je iets goed doen ja!

verootjoo
Berichten: 35694
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:27

lizy29 schreef:
Ik ga me maar in een hoekje zitten schamen geloof ik. Wij hebben hier niet van die mooie schema’s.

Net 9 maanden, 71cm en 8,1kg met in de basis:

ochtend: bv + evt yoghurt
Tussen de middag: warm eten + bv
Einde middag: fruit + bv + evt stukje brood als hij nog honger heeft
Rond 7 uur bv en naar bed.

Maar dit kan ook zomaar afwijken als hij zelf aangeeft behoefte aan iets anders te hebben. Zo hangt hij vandaag al voor de derde keer aan de borst maar weigerde vanochtend zijn yoghurt en af en toe wil hij in de avond ook nog melk. Ik volg hem en weet uit ervaring dat het vanzelf wel goed komt.


Neeee, niet schamen, helemaal mijn idee ook :P
Baby’s hebben niks aan schema’s, die worden niet voorgeprogrammeerd volgens een schema. Ik heb bij de oudste hem geprobeerd in een schema te duwen omdat ‘het zo hoorde’, maar we werden hier beiden doodongelukkig van. Toen alles losgelaten en naar m’n kind gekeken, kinderen geven echt zelf aan wat ze nodig hebben.

Bij de tweede überhaupt niet meer begonnen aan een voedingsschema of een slaapschema. Ik merkte wel wanneer ie honger had of wilde slapen en dat verschilde per dag totaal. Het gaf me zelf ook zoveel meer rust en kind was altijd tevreden en groeide goed. (Op de -2 lijn :+)

Judith_H

Berichten: 1083
Geregistreerd: 05-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-20 14:19

Pap is gewoon niet mijn ding, maar weet dat het voor heel veel kindjes wel kan werken of dat ouders het prettig vinden om te geven.

Hahaha, nou mijn oudste op de 0 lijn krijgen, word erg moeilijk als die altijd al op de +2 lijn zat vanaf geboorte... En toch waarschuwen ze elke keer weer...
Het is een prachtige gezonde jongen, zit super in zijn vel (niet te dun/niet te dik) dus dat laat ik over mij heen gaan.

Nu nog zo reageren voor mijn jongste.. Dat duurt even, daarin moet ik nog wat meer vertrouwen krijgen in hem vanwege zijn valse start.

Het echte rapley zal ik waarschijnlijk niet helemaal correct gaan uitvoeren (ga wel een poging wagen), maar een variant of een lichtere variant ervan vind ik ook helemaal prima en doe ik dus onbewust al een beetje.

thnx zonnebloem voor je reactie over de verzadigdheid. Dat wist ik wel; maar dacht dat dat even duurde voordat ze door hebben dat ze vol zitten, maar dat werkt dus al binnen 15-20 min. Top!

Wist het wel voor flesvoeding, daar ben ik dan wel weer heel strikt in. Beide jongens hebben bij mij flesjes gehad, en nog steeds voor de kleinste, met speen maat S erop.

Iedereen zeuren en proberen te overtuigen van een grotere speen, maar ik houd mijn poot stijf. Ze dronken en drinken beide precies 20 min over de fles, waren daarna altijd tevreden en hielden het behoorlijk lang uit tot de volgende voeding.

Dus daar ben ik wel standvastig in, daar ga ik niks aan veranderen. Fijn dat het dus met eten ook zo werkt, dan weet ik wel wat mij te doen staat.

Bloem, hij krijgt zeker water tussendoor. Probeer bij fruit en brood en avondeten water aan te bieden. Heb eerst een anti lek beker geprobeerd, maar daar werd die echt nijdig van. Dus nu krijgt die uit een open beker (die ik nu nog vasthoud natuurlijk) met een neus uitsparing, waardoor die zijn hoofd niet achterover hoeft te houden.
Hij drinkt niet mega veel, maar toch elke keer wel wat slokjes.

Lizy, schema's hoeven niet hé! Al mijn vriendinnen hebben kindjes waarvan geen 1 op een vast schema gevoed werd. Ik doe dat wel, vinden we allemaal prima. We doen allemaal wat goed werkt voor onze kindjes.

Verootje; ze worden inderdaad niet voorgeprogrammeerd, maar je kan het wel sturen (zonder overmatig huilen).
Bij I was het wel echt nodig, want die moest gewoon elke 3 uur stipt eten krijgen ivm het dalende gewicht. Bij de oudste had het vast wel iets losser gekund qua schema, maar hij deed het er prima op en ik vond het ook prettig.


Noem mij gek; maar we hebben vanmorgen dus na de ochtendfles van 7.00 een halve boterham toegevoegd en kind heeft opeens van half 9 tot 11 geslapen....... Dat was al heel lang geleden dat die zo'n goede ochtendslaap had gedaan.

Hierdoor werd alles wat later, maar dat geeft niet. Om 11.00 fruit gegeven en om 12.30 boterham + stukjes ei.
Meneer zat vol want stopte met eten en ligt nu lekker te tukken in zijn bedje...

Heb dus de fles van 11.30 van 90+3 weggelaten, aangezien die dus blijkbaar genoeg had aan brood + ei.

Niks zo veranderlijk als kindjes..... Ben benieuwd of die dan vanmiddag die fles wil of dat die die dan overslaat vandaag. Dan moet ik wel zorgen dat die op andere manier aan zijn vocht komt, dus wat extra water aanbieden.

lizy29

Berichten: 6254
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Voedingschema 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 14:25

Zie je wel! Jij kan ook flexibel zijn met je voedingen. Want dat is precies wat je vandaag doet. Mee gaan met je kind en zijn wensen binnen een paar ‘vaste’ parameters.
Die van mij vreet vandaag als een bootwerker. Warm eten op en nog een halve mandarijn nadat hij ook al bv op had.

Judith_H

Berichten: 1083
Geregistreerd: 05-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-20 14:30

lizy29 schreef:
Zie je wel! Jij kan ook flexibel zijn met je voedingen. Want dat is precies wat je vandaag doet. Mee gaan met je kind en zijn wensen binnen een paar ‘vaste’ parameters.
Die van mij vreet vandaag als een bootwerker. Warm eten op en nog een halve mandarijn nadat hij ook al bv op had.



Ja, ik verbaas mijzelf. Moet dan wel even schakelen en denk dan eerst de hele tijd: "zal ik hem wakker maken, hij slaapt door "fruitjestijd" heen...
Niet gedaan, ben ik zelf even onrustig van, maar als ik dan zie dat die dat ook goed oppakt, toch blij dat ik het zo gedaan heb en hem heb laten slapen.

Hahaha, dat is best veel ja, maar ach, hij zal het vast nodig hebben! Misschien eet die dan vanmiddag juist weer niks?

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 14:42

Wij hebben de kindjes altijd zelf laten bepalen hoeveel ze aten :) vanaf dag 1 op verzoek gevoed. Zowel kv als vanaf 6/7 maanden het vaste voedsel.

Heb dus geen idee hoeveel gram ze aten per dag :+

Mocht je interesse hebben in het boek van mevr Rapley, heb er eentje liggen :)

Eilinora

Berichten: 11974
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Voedingschema 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 15:20

Kan goed dat hij moppert omdat hij honger heeft.
Zou het afwegen van grammen achterwege laten en gewoon aanbieden wat zijn behoefte is.

Ik gaf smorgens een flesje rond 6.00 uur
8.00 boterham, daar at ze 2 sneetjes van.
10.45 flesje en fruit zoveel ze wilde, was vaak een kwart appel of een hele mandarijn of halve banaan ofzo.
11.00 tot 13.00 slapen en daarna eten, wij eten smiddags warm dus ze kreeg aardappelen en wortel ed.

Later op de middag maakte ik vaak een yoghurt smoothie met aardbeien ofzo, gezond lekker en vullend.

Savonds weer 2 sneetjes brood rond 18.30 en dan om 19.00 fles en bed.

Ze is altijd een grote eter geweest en heel erg actief maar ik lette nooit op hoeveelheden.
Gaf wat haar behoefte was en ze heeft nooit over of ondergewicht gehad

_Nancy

Berichten: 14108
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 15:26

Lekker je eigen schema volgen hoor! :)
Iedereen doet het anders, ik heb mijn kind van 13 maanden al van de fles af.
Terwijl sommigen nog doorgaan tot 2,5 jaar ofzo.. Ieder zijn keuze..

En ik weeg het eten ook niet af voor ze, ze eten wat ze lusten en goed is goed. En anderen wegen het wel tot op de gram af, ook prima :j

Oh en mijn kinderen zitten qua lengte op +1 en met gewicht op -1/-2.. Zegt het wat?
Nee helemaal niks.

Suzanne F.

Berichten: 49560
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Voedingschema 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 18:33

Hier nooit schema’s gehad. Tot een jaar alleen borstvoeding gehad. Daarna fruithapje erbij en pap. Vroeger had je Bambix vanille, die vond ze heerlijk. Later kwam een broodje leverpastei erbij en s avonds een groentenpotje van Olvarit. Dat hebben we heel lang volgehouden want ze wilde niks vasts. Zeker geen groenten. Ik heb haar ook nooit zelf laten eten tot ze echt normaal met een vorkje kon prikken. Hier geen vingerwerk gehad met gooien en knijpen. Daar was ik echt niet van.

Marie111
Berichten: 4688
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Voedingschema 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 20:07

Niet alles gelezen, en het is al even geleden, maar dit kregen onze meiden ongeveer op die leeftijd:

7.00 uur fles 230 cc (210 water met poeder) met 4 schepjes rijstebloem
9.30 uur fruithap (schaaltje/potje)
11.00 uur fles 230 cc
11.30 uur oefenen met brood
15.00 uur fles 230 cc
17.00 uur groentehapje (bakje/potje)
19.00 uur fles 230 cc met 4 schepjes rijstebloem

Dat ging zo door tot ongeveer 10 maanden en toen kregen ze i.p.v. rijstebloem Bambix (dat heet nu anders geloof ik).

Pas met een jaar ging er een fles af, toen aten ze genoeg brood enzo. Toen was het om 11.30 brood met fles na en dan middagdut.

En het klinkt wellicht veel, maar toch zaten ze toch altijd in het gemiddelde van de curve.

Je schreef ergens iets over het lekker op de rug liggen, maar dan nu toch wel rollen. Heeft hij ook een afgeplat hoofdje? Wel iets om in de gaten te houden hoor, dat komt vaak niet meer goed (ten minste dat is mijn eigen ervaring).

En inderdaad elk kind doet het op zijn/haar eigen manier

Judith_H

Berichten: 1083
Geregistreerd: 05-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-20 20:26

Marie111 schreef:
Niet alles gelezen, en het is al even geleden, maar dit kregen onze meiden ongeveer op die leeftijd:

7.00 uur fles 230 cc (210 water met poeder) met 4 schepjes rijstebloem
9.30 uur fruithap (schaaltje/potje)
11.00 uur fles 230 cc
11.30 uur oefenen met brood
15.00 uur fles 230 cc
17.00 uur groentehapje (bakje/potje)
19.00 uur fles 230 cc met 4 schepjes rijstebloem

Dat ging zo door tot ongeveer 10 maanden en toen kregen ze i.p.v. rijstebloem Bambix (dat heet nu anders geloof ik).

Pas met een jaar ging er een fles af, toen aten ze genoeg brood enzo. Toen was het om 11.30 brood met fles na en dan middagdut.

En het klinkt wellicht veel, maar toch zaten ze toch altijd in het gemiddelde van de curve.

Je schreef ergens iets over het lekker op de rug liggen, maar dan nu toch wel rollen. Heeft hij ook een afgeplat hoofdje? Wel iets om in de gaten te houden hoor, dat komt vaak niet meer goed (ten minste dat is mijn eigen ervaring).

En inderdaad elk kind doet het op zijn/haar eigen manier



Hij was vorige keer dus op cb en toen zeiden ze dat die rond deze tijd wel zelf zou “moeten” kunnen rollen, 1 kant op of dat nou van rug naar buik is of andersom.
Ik kon daar niet bevestigd op antwoorden, dus stelde zij voor om daar laagdrempelig een keer de fysio naar te laten kijken.
Ze kwam met het argument dat die misschien vast zou zitten in zijn lijfje.

Dus heb ik inderdaad de fysio een paar daarna langs laten komen.

Ze vond hem wel erg terughoudend in het rollen, maar er is lichamelijk niet zozeer iets aan de hand. Het feit dat die niet graag op zijn buik ligt kan ook te maken hebben met de lichte reflux klachten die die heeft (gehad).

Ze heeft ons wat trucjes geleerd om hem hierin te begeleiden en eigenlijk pakt die het nu best goed op. Hij rolt inmiddels van rug naar buik, nog niet van buik naar rug.

Hij vind het nog steeds niet geweldig, maar doet het nu wel en merk ook dat die steeds sterker word.

Zijn hoofdje is gelukkig niet afgeplat, hij draait zijn hoofdje wel goed beide kanten op en hebben hem altijd veel omgewisseld als die te lang op 1 kant lag.

Maar snap je opmerking heel goed!

Vind de melk inderdaad vrij fors, maar kwam wel meer van deze schema’s tegen dus het is blijkbaar meer voorkomend.
Laatst bijgewerkt door Judith_H op 05-11-20 20:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Judith_H

Berichten: 1083
Geregistreerd: 05-03-09

Re: Voedingschema 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-20 20:31

Kreeg de deksel vanmiddag op mijn neus, hij was hartstikke lief en lang aan het slapen tijdens de middagdut, maar ik was bang dat die te lang en teveel zou slapen, dus wakker gemaakt op een gegeven moment en de rest van de dag ging moeizaam.

Les van vandaag; net als vanmorgen gewoon laten liggen, hij regelt het zelf. Ik probeerde hem weer op oude ritme van slapen te krijgen, mission failed...

Super stom want de ochtend ging zo lekker. Nu had die net te veel geslapen voor 3 dutjes overdag en te weinig voor 2....

Gevolg; chaggerijnig kind die vol in de staking ging...

Erg jammer!

lizy29

Berichten: 6254
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Voedingschema 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 20:33

Diep ademhalen en morgen gewoon weer opnieuw proberen.

verootjoo
Berichten: 35694
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Voedingschema 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 20:38

Soms is het ouderschap ook een keiharde spiegel :D

Judith_H

Berichten: 1083
Geregistreerd: 05-03-09

Re: Voedingschema 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-20 11:50

Bij ons op het KDV is het gebruikelijk dat alle kindjes tussen de middag warm eten. Dat begint vanaf het moment dat ze aan tafel kunnen zitten tot dat ze 4 zijn en naar school gaan.

Je hoeft er niet extra voor te betalen, het is gewoon hun service en met de achterliggende gedachte dat "zien eten, doet eten" en als service naar de ouders dat je s'avonds bij thuiskomt alleen nog maar een boterhammetje hoeft te geven en dat ze de warme hap dus al lekker binnen hebben.;

Nu zag ik gisteren op het ouderportaal een berichtje binnen komen of I ook zou mogen mee gaan eten. Voor de hele kleintjes 0-6 maanden serveren ze wel brood (als ze daar aan toe zijn) en anders hebben ze natuurlijk gewoon gewoon hun flesjes melk.

Maar goed; ik twijfel dus. Ik vind hem nog erg jong om al mee te gaan eten. Ik heb er dan geen zicht op, dus geen idee hoeveel die dan binnen gaat krijgen. En weet niet of die in de avond dan voldoende heeft aan een boterhammetje + fles voor de nacht.
Moet daar dan iets van yoghurt bij?

Aan de andere kant; hij vind avondeten heerlijk en misschien dat die dan daar ook wat lekkerder slaapt. Ze zeggen dat die het eten van andere kinderen heel interessant vind en ze denken dat daarmee het honger probleem opgelost zou kunnen worden.

Weet alleen niet of dan de lunch fles ermee komt te vervallen. Dan houdt die nog maar 2 flessen over. Doe ik thuis nu (sinds dit topic probeer ik dat) ook flexibel, de ene dag heeft die er 3, andere dag 2.

Hun schema is ongeveer zo:
kindjes komen binnen, krijgen fruit, gaan slapen. Daarna warm eten, slapen. Na slaapje een cracotte/soepstengel/maisstengel oid en voor sommige dan nog een 3e namiddag-slaapje en dan rond 5 uur/6 uur worden de meeste kindjes opgehaald.
Dus waar ik die fles dan moet laten weet ik even niet in dit schema.

Als ik het nu maanddag doorgeef, hebben ze 2 weken de tijd nodig om te zorgen dat de leverancier zijn maaltijden mee kan leveren. Dus dan zou die 8,5 maand zijn tegen die tijd.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Voedingschema 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 12:32

Gewoon een boterham en fles voor het slapen gaan.

Fles bij opstaan. Naar kdv en daar in het schema mee laten gaan. Ophalen broodje en fles en dan naar bed :)
Hoeveel brood hij wil geeft ie zelf wel aan

lizy29

Berichten: 6254
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Voedingschema 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 12:52

Hier geven ze de kinderen tot 18 maanden en zolang de ouders dat willen een fles na het eten tussen de middag ipv een bakje yoghurt. En dan einde van de middag (rond 4 uur) een fruithapje en nog een flesje (zolang ouders dat willen). Bij thuiskomst gaat ons zoontje dan gewoon mee aan tafel en bied ik hem een boterham aan die al dan niet op eet. En dan krijgt hij melk voor het slapen gaan rond een uur of 7. Met 9 maanden zit hij dus zelfs nog op 4 voedingen al wil ik wel proberen langzaam aan naar 3 voedingen toe te werken als dat lukt. Maar dat is meer omdat we willen hem vanaf januari 3 dagen per week naar de crèche te laten gaan en dan krijg ik denk ik niet meer genoeg bij elkaar gekolfd om hem voor die dagen mee te geven.

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 22:28

Ik heb niet alles gelezen.
Eventueel probeer je het in het weekend uit met middageten, dan kan je 2 daagjes kijken hoe hij het daarmee doet en dan beslissen voor op KDV ?

Schema volgen of niet is eigen keuze. Het kan houvast geven maar onrechtstreeks ook veel stress.

Ik wou nog even reageren op 'leren kruipen/bewegen door het CB'. Hier hebben ze op haar controle van 4m zitten preken over 'vaste voeding' en 'leren rollen'. Ze moest meer eten want zat onder haar curve, ze moest leren rollen. Maar de andere kant van ons verhaal is dat dochter sinds geboorte allergisch is aan koemelkeiwitten. Ze heeft dus de eerste 4m haar eten absoluut niet verteerd, had de hele dag door krampen, constipatie en zware reflux. Gevolg: ze zat onder haar gewicht + op haar buik liggen is pijnlijk. Ze is over 3dagen 8m. Rollen doet ze nog altijd niet, zodra ze op haar buikje ligt schreeuwt ze. (trauma?) Maar sinds 10dagen staat ze zelfstandig recht, blijft gemakkelijk 30min rechtstaan en staat dan te springen van blijdschap, loopt ze de binnenkant van haar park rond en raapt met 1 hand speelgoed op. De kans is groot dat ze over 1m stapt. En ja haar gewicht, ik ben zeker dat ze nu op 'overgewicht' zit.

Dit even om er echt op na te drukken, dat je als mama naar je gevoel moet luisteren. Jouw kindje! CB geeft adviezen, gebaseerd op boekjes. Je bent goed bezig! *\o/*

Judith_H

Berichten: 1083
Geregistreerd: 05-03-09

Re: Voedingschema 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 21:43

Crazygirl, zo zie je maar dat elk kind het weer anders doet. En zo goed gegroeid dus.


I is vandaag weer naar de opvang geweest. Ik heb aan ze doorgegeven dat fles + broodje rond lunch samen mag en dat die vanaf dat het beschikbaar is, mag gaan warm mee eten.

Krijg ik vanmiddag het verhaaltje, lees ik het volgende:
11:15 2 broodjes! (dan denk ik al meteen, waarom 2??) en om 12 uur flesje 90ml.

Vervolgens gaat het verhaaltje verder: " wij vragen ons alleen af waarom jullie die middagfles er nu al af gaan halen".
Dan denk ik weer: Middag fles? Hij krijgt toch niet om 15.00 maar om 11.30 fles? Of bedoelen ze die...

Verhaal gaat verder:
"I was wel een beetje boos toen het flesje op was". (vind je het gek, normaal word die gecombineerd met een boterham). Als je dan opeens 90 ml ergens los op de dag gaat geven, zou ik ook boos worden.

"We hebben het idee dat ivan echt honger heeft en daardoor wat humeurig is".

Kortom: we hebben woensdag een telefonisch gesprek met 1 van de leidsters. Kijken of we de neuzen dezelfde kant op kunnen krijgen, want dit is gewoon zielig aan het worden.

Zij willen dus heel graag die (3e) fles houden en zelfs volledige hoeveelheid van 200ml gaan geven), want ze zeggen dat die nu te weinig vocht binnen krijgt. Terwijl consultatiebureau aangeeft dat die 2 flesvoedingen mag.
Dan doe ik dus "al" 2,5 fles met die van 90ml erbij, omdat ik 400ml melk ook nog wel erg weinig vind voor een kleintje van 8 maanden.

Die 2 boterhammen ben ik niet eens over begonnen, dat doe ik woensdag wel vragen. En blijkbaar heeft het niet eens geholpen, als ik het verhaaltje mag geloven.

Ik denk dat flesje van 90ml bij de boterham gecombineerd best kan, maar dat er dan om een uur of 3 nog iets van voedsel bij moet komen. Want dan is inderdaad de tijd tussen half 12 en half 6 erg lang om niks meer te krijgen.

Ja, ze hadden yoghurt werd er smorgens verteld, maar vervolgens geven ze het niet >;) ? Ik had toestemming gegeven dat dat best mag. Hij mag van mij ook best fruit op dat tijdstip of een bakje yoghurt of iets anders...

Maar dat doen ze allemaal niet, de kindjes krijgen daar alleen een cracotte of soepstengel oid.
Alleen een cracotte lijkt mij wat karig, daar red die het niet mee.

Kortom: ik weet het niet meer. Het is mijn 2e kindje, maar iedereen zegt nu zulke andere dingen dat ik niet meer weet waar ik goed aan doe. Ik probeer aan alle kanten te bedenken hoe ik het kan oplossen, maar wil ook niet weer terug naar 3 of zelfs 4 flessen. Eraf is eraf is mijn idee.

Dit getouwtrek duurt nu al best lang, ik loop de hele tijd met een knoop in mijn maag te bedenken hoe ik het nu weer kan oplossen.

Heb hem nu vanavond voor het eerst yoghurt na de avondmaaltijd gegeven, ging er prima in. Maar vervolgens toch 3 kwartier later die fles willen en die dan niet volledig opdrinken....
Ja, wat moet ik daar nou weer mee? Dan toch die yoghurt niet doen?

Eilinora

Berichten: 11974
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 21:52

Om te beginnen, zij beslissen NIET wat jouw kindje moet hebben.
Jij geeft een schema mee en daar moeten zij zich aan houden.
Daar betaal je ook gewoon voor.

En als ze enkel een cracker of soepstengel geven snap ik wel dat hij honger heeft ja.

Geef aan dat hij in de middag die yoghurt met fruit moet hebben, geen discussie over voeren.

Birdie60

Berichten: 8405
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:00

De moeder van mijn oppaskindje gebruikt die methode ook.
In het begin vond ik het eng stukjes komkommer, en groente en zo,maar moet zeggen dat het goed werkt.
Hij vind het heerlijk.
Hij is nu 8 maanden.

xxxmh

Berichten: 3548
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:10

Ik werk op een kinderdagverblijf en meestal hebben de kinderen van die leeftijd dit schema bij ons:

9.30 fruit + water
11.30 1 broodje
Tussen 14.00 en 15.00 (voor het 2e slaapje) cracker en na het slapen nog een cracker na het slapen als daar behoefte aan is.

En dan de flessen die ze krijgen net zoals thuis. Meestal in de ochtend 1 fles en in de middag 1 fles. Maar sommige drinken alleen een fles bij de lunch erbij. Ligt eraan wat ze thuis krijgen. Wij hebben ook een kind die voor zijn 2e slaapje een bord pap krijgt van 180cc melk.