Moeten/willen aankomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 11:59

_Nelleke_ schreef:
Kun je aangeven wat je nu eet en op welke momenten je eet? Ik geloof dat het veranderen van een eetpatroon het beste in babystapjes kan gebeuren.

Op het moment probeer ik op een werkdag (en dat lukt meestal wel)
Om 07:00 stukje chocola (ik krijg echt niets weg)
Om 10:00 kleine 'salade', meestal mozzarella en tomaat of rode biet, couscous en feta)
Om 12:00 meergranentriangel met brie ofzo, of een minipizza
Om 14:00 een sultana

En dan verder op de dag nog wat crackers met zoet beleg of kaas, wat yoghurt, een ijsje, nog wat brood met allerlei soorten beleg, nog wat chocola...

Als avondeten meestal pasta of een vegetarische curry.

Maar er zijn dus ook dagen dat ik op mijn werk nauwelijks een koekje weg krijg en dan eet je dus ineens heel weinig.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:01

Ineke2 schreef:
Volle producten en dubbel beleg op brood nemen heb ik ook wel als tip meegekregen. Alleen ik krijg dat echt niet weg... Dan gaat eten mij tegenstaan.

Een handje ( of 2) noten eet ik wel regelmatig :)

Ik heb daar juist weer geluk mee. Yoghurt lust ik alleen vol van en op brood ook graag roomboter :') alleen dubbel beleg valt te zwaar, dan krijg ik niet eens 1 boterham weg. Dat gaat tegenstaan idd.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:05

Sheran schreef:
MyWishMax schreef:
Ik eet heel vaak per dag, kan na een uur alweer honger hebben, alleen kan mijn maag geen grote porties aan. Ik word dus weer raar aangekeken als ze zien wat ik eigenlijk eet per dag haha. Voor mij is het niet erg als een restaurant wat langzaam is met gangen uitserveren _O-

Ja dit herken ik! En ook wat superpony zegt: in een restaurant kan ik het vaak niet op. Maar dan heb ik wel weer 1 uur later honger en dan ben ik alweer aan het eten terwijl de rest nog 'vol' zit.

Ik ook! Met hoe vaak ik naar de keuken loop voor eten zou ik volgens mijn moeder al morbide obesitas moeten hebben. "Ze eet zo vaak!!!"

Maar ik eet kleine porties, meer past gewoon niet in mijn buik. (Tenzij het chips is).

In restaurants ben ik ook de enige die daarna nog rustig wat kan eten terwijl mijn familie dan al misselijk is.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 18:07

Weet je ook waarom je dingen niet wegkrijgt op werk? Dat lijkt me wel vervelend. Kun je dan wel wat drinken?

Ik mis daarnaast in je verhaal sowieso nog wel een beetje het drinken, wat drink je nog over de dag? En krijg je 's morgens wel een glaasje sinaasappelsap of melk of iets dergelijks weg?

Verder zie ik dat je redelijk veel 'lege' kcal eet, dus wel kcal maar weinig voedingswaarde. Wellicht is het geen trek hebben de manier van jouw lichaam om te zeggen 'hier heb ik niks aan'.

- Chocolade is vooral verzadigd vet en suiker en een beetje cafeïne, maar bevat relatief weinig voedingswaarde
- Salade is wel voedzaam, maar de kaas erop eigenlijk weer wat minder. Ook weer veel verzadigd vet. Levert wel wat eiwit dus zou ik niet laten staan in jouw dieet
- Broodje brie is ook weer veel verzadigd vet en veel koolhydraten, maar weinig voedingswaarden. Minipizza idem dito
- Sultana is vooral veel suiker en dus koolhydraten

Ondanks dat het allemaal wel redelijk calorierijke voedingsmiddelen zijn, kom je er dus niet van aan, dus je lijf lijkt er niet erg blij mee. Ik zie vooral dat je veel vet en koolhydraten eet en weinig vezels en eiwit.

De tips die op de van Larissa96 op de vorige pagina zijn in elk geval al hele goede tips. Daarnaast wil ik je nog wat meegeven:

- Noten zijn in elk geval heel calorierijk en ook gezond vol onverzadigde vetten dus die zou je kunnen eten ipv Sultana bijvoorbeeld.
- Strooi wat zaden/pitten over je salade
- Yoghurt kun je vervangen voor volle kwark, dat bevat weinig relatief weinig verzadigd vet maar wel veel eiwit. Maak voor jezelf lekker een schaaltje kwark met walnoot en honing voor in de avond. Een echt voedzaam caloriebommetje.
- Voeg (als je nog niks drinkt wat kcal bevat) 3x per dag iets te drinken toe. Bijvoorbeeld een glaasje melk (=eiwit), glaasje vruchtensap of iets anders wat je lekker vind.
- Als drinken wel gaat en eten niet, maak dan bijvoorbeeld voor 'ontbijt' (ik vind 10u ook nog steeds ontbijt) lekker een smoothie. Ik ontbijt zelf altijd met een smoothie met rood diepvries fruit, banaan, cashewmelk en een schepje (vegan) eiwitpoeder. Kost me nog geen 5 min om te maken en drink het daarna in de auto of op werk langzaam op.
- Als je een cracker eet, neem dan een volkoren cracker met bijv. avocado en cottage cheese. Dat levert je weer vezels, onverzadigd vet en eiwit.
- Zorg daarnaast dat je pasta in elk geval volkoren is en je rijst zilvervlies/volkoren. Als je vega eet, vergeet dan niet iets van een eiwitbron in je maaltijd toe te voegen. Dus niet alleen pasta en groentesaus, of curry met groente.
- Probeer te koken met plantaardige olie en wees niet te zuinig daarmee.

Hopelijk heb je hier iets aan?

CalipsoLover

Re: Moeten/willen aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 18:28

Ik heb niet heel het topic doorgelezen dus excuses als ik iets gemist heb, maar ik meld me hier ook even.

Ik ben net geen 1m70 en weeg 52kg, heb maat 34 en zou voor sommige broeken best in een 32 passen. Ik draag altijd oversized kleren waardoor het niet zo opvalt. Nu was ik vorige week bij de dokter en moest m'n trui uit doen, die stond nogal versteld van het feit dat ik zo slank was onder al die kleren en zei dat ik moest aankomen. Het dikste dat ik ooit geweest ben was tijdens mijn pubertijd, ik woog toen iets van een 56kg.
Vlak daarvoor had ik zwaar ondergewicht maar geen eetstoornis. Zoals jij zegt, ik vergeet vaak te eten. Schrik nu ook wel als ik naar filmpjes kijk van mezelf waarbij ik iets straks aan heb. Als ik een legging draag of iets dergelijke dan zie ik er een pak magerder uit dan met mijn wijde jeans en oversized sweater.

Heb ooit van de psycholoog mee gekregen om wekkers te zetten van wanneer ik moet eten. Al eet je idd maar een cracker, als je gewoon kleine tussendoortjes eet is het ook goed.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 18:47

Bedankt Nelleke voor je uitgebreide antwoord! Heb ik zeker wat aan. Groente en fruit eet ik altijd wel goed (salade heeft vaak groente erin, fruit neem ik ook wel) en mijn curry en pasta hebben ruim groente en ook peulvruchten/linzen/andere eiwitbron uiteraard. Crackers idd volkoren.

Ik krijg op mijn werk niks weg omdat ik simpelweg niet genoeg tijd heb (onderwijs). Grote pauze is nu 20 minuten voor de docenten, de kleine maar 10.

Drinken is vaak thee of fris uit de SodaStream.

Noten vergat ik helemaal, die pak ik 's avonds nog wel eens. Vind ze echt niet lekker maar ik weet dat ik er veel aan heb :')

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 19:39

Hier ook iemand die ervaring heeft met aankomen, inmiddels zeker 10 kilo zwaarder dan twee jaar terug. Mijn tip is, zorg voor structuur in je dag qua eten, als in: een goed ontbijt (mag gerust later op de ochtend), lunch (je kan je lunch ook in tweeën delen, ik eet altijd rond 14:00 en rond 16:00 'second lunch' :Y) ) en avondeten. Tussendoor dan nog wat tussendoortjes. Ik neem bijvoorbeeld vaak een Eat Naturel reep, banaan, een eiwitshake (ivm sport) en 's avonds nog wat lekkers.

Verwacht ook niet dat je in één keer veel meer kunt eten, maar bouw het een beetje op zodat het je niet niet tegen gaat staan en haalbaar blijft. In het begin zit je snel vol, maar je lichaam zal er ook aan wennen om meer te gaan eten. Wat mij ook wel helpt is om iets te kijken of lezen terwijl ik eet, zodat ik niet zo bezig ben met het eten zelf. :)

Verder inderdaad volle producten, af en toe een sapje, noten en zaden, boterhammen extra dik beleggen... Het kan hard werken zijn om aan te komen, bij mij was het echt een kwestie van doorbijten (eten :+ ). Nog steeds heb ik vaak geen zin om te eten, maar het zit nu zo in mijn systeem dat ik het toch doe. :)) Fijne bijkomstigheid is dat ik ook minder ongezonde dingen snaai nu ik een goede basis heb qua ontbijt/lunch/avondeten.

Bij mij heeft sporten ook geholpen. Natuurlijk qua spieropbouw, maar ook omdat dat me de motivatie gaf om door te zetten. Voor sport is immers brandstof nodig. :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 19:43

Kwark vind ik echt niet lekker := (alleen diegene met smaakjes en die zijn weer niet zo goed voor je haha) Dus ik houd het bij yoghurt. Alleen heeft het bij mij helaas niet met wennen aan meer eten te maken. Net als sporten, vanwege aandoening is dat niet zo simpel en kan ik dat niet opbouwen. Ik ben al enorm trots op 2 keer per week onder begeleiding van fysio sporten, maar 1 nieuwe oefening en mijn lijf geeft het op.

Verder let ik wel op eiwitten, ja. Advies van fysio :j Hier is het 's ochtends opstaan en ergens binnen een uur ontbijten, dan uur tot anderhalf uur later tussendoortje. Dan lunch in 2 delen, weer tussendoortje, avond eten, later toetje en voor het naar bed gaan weer wat.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 20:24

Heel veel goede tips zijn hier al gegeven. Ik denk dat ik een beetje in herhaling ga vallen maar wat mij hielp:
- https://www.voedingscentrum.nl/nl/servi ... komen.aspx
- Energieverrijkte voeding, dit kan een diëtist op recept uitschrijven waardoor het vergoed wordt. Bijvoorbeeld drinkvoeding zoals Nutridrink.
- Producten die in de Bodybuilding worden gebruikt; zoals inderdaad de eiwitshakes, proteïnerepen.
- Calorieën tracken, je dagen qua eten van te voren invoeren en 'meal preppen'. Zo staat de basis gewoon klaar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 01:02

Het ligt er ook echt wel aan wat je eet. Ik start met 3 boterhammen met zoet beleg. Niet het gezondst, maar ik ben van de vaste gewoontes en krijg dat er moeilijk uit.

Het voordeel is dat je toch snel weer een hongergevoel krijgt.

Mijn dietiste wilde vooral dat ik eiwitrijke tussendoortjes ging nemen, maar vind niet zoveel heel lekker en als ik iets niet lekker vind, eet ik het eigenlijk gewoon niet.

's ochtends bij ontbijt thee met 2 schepjes suiker en 's middags neem ik melk met chocolade poeder. Tussendoor neem ik roosvice. Allemaal teveel suiker, maar liever iets, dan niets.

Avond eten doe ik heel vaak de aardappels voorkoken en dan opbakken. Dus gaan ze in boter en we doen er dan een sausje bij. Dat doe ik toch wel 2, soms 3x pw.

Mijn man moet nog wel aankomen. Die eet echt flink, maar is slank gebouwd en doet veel teveel. Ik keek voor hem na iets aanvullends, maar viel me op dat de eiwit poeders vaak meer suikers dan eiwitten bevatten.

De nutridrinks etc heb ik tijdens ziekte gehad en vond ze echt niet lekker, maar de dietist toen had meerdere merken en smaken om te proberen.

Kan je bij de salade niet wat paste koken en erdoor doen? Dan wat saus en nootjes. Nootjes moet je misschien gaan proeven welke je wel lekker vindt. Ik vind ook niet alle nootjes lekker.

En etemn vooruit maken. Zoek recepten die je lekker vindt en maak bijv pasta salade vooraf, zodat je het makkelijk kan pakken. Je kan daar zo uitgebreid mee varieren.

Kook wat eieren vooraf of aardappels en dan een slaatje.

En misschien zijn de bouwsteentjes iets?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 01:12

Mijn vraag is: heb je er last van? Want dat lees ik precies niet? Indien niet: niets mee doen.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 09:26

De whey perfection van Body and Fit valt wel mee qua suiker. Persoonlijk vind ik het alleen niet te zuipen (veel te chemisch zoet). De whey van Optimum Nutrition Gold Standard whey is dan beter te doen qua smaak imo en ook laag in suikers.
Zelf heb ik nu Clear whey besteld van My Protein. Die zou niet zo melkachtig moeten zijn maar meer als een sapje/limonade. Komt vandaag binnen dus ik ben erg benieuwd! Ook laag in suikers (wel ook minder calorierijk).

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-20 00:04

poes schreef:
Mijn vraag is: heb je er last van? Want dat lees ik precies niet? Indien niet: niets mee doen.

Nah, een beetje. Ik merk gewoon dat ik wat te weinig reserves heb en dat ik me beter voel als ik wat dikker ben (wat minder moe, minder bleek).

Iemand noemde nog bouwsteentjes: dat is inderdaad ook een goede tip, die neem ik regelmatig mee naar school :). Volkorenpannenkoeken ook, trouwens.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 00:46

En doe je je best om gezond te eten of eet je intuïtief (waar je zin in hebt én lekker vind, zonder beperking op hoeveelheid maar gewoon tot je genoeg hebt)?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-20 01:20

poes schreef:
En doe je je best om gezond te eten of eet je intuïtief (waar je zin in hebt én lekker vind, zonder beperking op hoeveelheid maar gewoon tot je genoeg hebt)?

Ik denk een combinatie van beide, maar meer het tweede. Ik probeer dingen te eten die ik lekker vind (anders eet ik nog minder) maar probeer wel op voedingsstoffen en afwisseling te letten. Of laten we maar zeggen: ik ben altijd op zoek naar dingen die ik lekker vind en waar veel calorieën in zitten maar die tóch gezond zijn. Vandaar de salades etc mee voor lunch, of volkorenpannenkoeken. Heb ook wel een tijdje bananenbrood zonder suiker gebakken :).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 07:31

Moeilijk dan ... mss idd elke dag iets heel calorierijk erbij nemen dat makkelijk erbij kan? Milkshake, noten, avocado, oid?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 18:05

TS hoe gaat het nu? Heb je nog iets aan de tips in dit topic gehad?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-20 18:18

Hee, lief dat je het vraagt :).
Helaas nog steeds heel erg veel stress dus niet aangekomen. Vind het ook nog steeds heel moeilijk om te eten. Boodschappen doen vind ik ook lastig nu, omdat het zo'n gedoe is met mondkapje en ontsmetten en alles.
Topic is wel heel fijn om te lezen, zeker dat meer mensen met hetzelfde probleem zitten :)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 21:23

Ik vind boodschappen bestellen ook wel fijn, in de winkel erger ik me zo aan vanalles zeker nu met covid. En dan heb ik de neiging om te mager in te kopen. Weet niet of jij daar ook last van hebt maar misschien helpt het :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-20 21:25

Haha ja die neiging heb ik ook! Bestellen zou ik fijn vinden, maar het zit erg vol hier :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 07:49

Begrijp ik het dan goed dat je boodschappen doen teveel gedoe vind en dan gewoon niet eet? Geen oordeel hoor, ik probeer te begrijpen hoe het bij jou werkt.

Waarom beïnvloed stress je eetpatroon? Is het dan echt omdat je geen tijd hebt of ook omdat je een knoop in je maag hebt door de stress waardoor je geen honger hebt?

Is er bij jou geen picniq in de buurt? Of een andere bezorgservice? Of zijn er momenten in de supermarkt dat het niet zo druk is? Wij doen bijv. vaak op zondagochtend boodschappen, lekker rustig. En wij doen maar 1x per week boodschappen en halen dan in 1x voor de hele week. Kost je heel even planning maar daarna heb je er veel profijt van :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 09:32

Zelf vind ik het vaak handig om te kijken hoe mensen die vanuit topsport oogpunt veel moeten eten het doen. Hier een voorbeeld van Brian Shaw (200kg wegende strongman competitor) die per dag meer dan 12,000kcal naar binnen moet werken:

Nu ga je de 12,000kcal natuurlijk zelf nooit halen, maar je kan er wel enkele lessen uit leren:
- eet op vaste tijdstippen en sla nooit een maaltijd over want die kan je niet meer inhalen
- eet veel maaltijden
- als je geen honger hebt dan werk je het alsnog naar binnen (de regelmaat zal voor gewenning zorgen)
- begin vroeg, eindig laat (sommige pro-bodybuilders zetten hun alarm zodat ze om 4AM op kunnen staan voor een maaltijd, daarna terug naar bed)
- zorg dat je vantevoren weet wat je gaat eten, alles moet klaarstaan en laat het niet aan het toeval over

Voor jezelf kan je iets soortgelijks opstellen, alleen dan minder extreem. Vroeg opstaan en meteen ontbijten, laatste maaltijd is vooral proteïne vlak voor het slapen gaan, eet meer dan 3 maaltijden per dag op vaste tijdstippen, zorg dat je alles in huis hebt en weet hoeveel je van alles nodig hebt per maaltijd.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 10:12

_Nelleke_ schreef:
Begrijp ik het dan goed dat je boodschappen doen teveel gedoe vind en dan gewoon niet eet? Geen oordeel hoor, ik probeer te begrijpen hoe het bij jou werkt.

Nou helemaal niet eten is erg overdreven, maar dan haal ik alleen wat ik echt echt nodig heb. Gewoon omdat ik me er niet prettig voel, dan wil ik alleen maar weg daar en dat wordt op een gegeven moment belangrijker dan bijvoorbeeld ook kwark meenemen. Ik heb wel eens alleen rijst met sperziebonen gegeten als avondeten na een extreem frustrerende shoptocht maar nouja. Voor een keer is dat ook weer geen ramp.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 10:17

Ik deel je probleem (helaas) niet, hier juist moeite om af te vallen, zeker nu met corona.

Maar een tip, de diëtist zit in je basispakket. Zeker nu het einde van het jaar nadert kan het lonen om een afspraak in te plannen.
Normaliter gaat het namelijk van je eigen risico af, maar als je die al hebt verbruikt is het nu dus "gratis".

Ik ben onlangs heen gegaan en had er veel aan. Alles went en het is een soort van nieuwe levensstijl die je aan moet zetten.
Doordeweeks gaat het van het lije dakje inmiddels bij mij, maar in het weekend komen daar nog wel eens ongewenste verrassingen tussendoor haha.

Wel even checken of je vrije keuze hebt van een diëtist, of dat er maar 1 aangesloten is bij de verzekering bijvoorbeeld. Diëtist kan dit ook zelf checken.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 12:22

Ik heb dit topic eens doorgelezen, maar uhmmm .... bespeur ergens iets van dat een aantal van jullie (waaronder de TS) eigenlijk stiekem helemáál niet aan willen komen en excuses aan het zóeken zijn om niet méér of calorie-rijker te hoeven / kunnen eten. Ik zeg niet dat het zo is, maar het leest alsof die personen hun restrictief eetgedrag aan het verdedigen zijn.
Bij mij zouden een paar extra kilo's ook niet misstaan, maar ik wil het niet. Voel me prima zo.