[pol] Is het Coronavirus er?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is het Coronavirus er?

Ja
1023 (81%)
Ja, maar het is vergelijkbaar met griep
210 (16%)
Nee, ik geloof virus waanzin/waarheid
15 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1248

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 11:44

Ik ken anders genoeg mensen met universitaire achtergrond die twijfelen aan het virus. Of aan het beleid. Maar ik vind twijfelen aan het virus en of het beleid klopt een hele andere vraag, want ik vind het beleid wat nu gevoerd wordt ook niets en als dat de vraag zou zijn (geloof jij in het beleid) zou ik wel voor optie drie kiezen. < zonder viruswaarheid dan :')

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 11:44

Maartje1990 schreef:
Loretta schreef:
Ik vind de vraag waarom er steeds meer mensen zijn die niet geloven in het virus wel interessant.
Zou er een verband kunnen zijn met het lage vertrouwen in de overheid op veel terreinen en dat mensen dit niet meer los kunnen zien van het virus?

Zijn het niet voornamelijk laag opgeleiden die dit denken?

Ik wil eigenlijk niet gaan generaliseren, maar in mijn omgeving zijn het wel veelal mensen in die groep die idd denken dat het allemaal nep is.
Maar ik kan me ook nog vaag een psychologische uitleg herinneren waarom juist ook veel hoogopgeleiden bijv anti-vax zijn. Geen idee of ik dat nog terug kan vinden of wellicht dat iemand anders ook wel weet wat ik bedoel. Dus zo zwart-wit is het zeker niet en uiteindelijk zie je het natuurlijk in elke laag van de bevolking wel...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 11:48

Maartje1990 schreef:
Loretta schreef:
Ik vind de vraag waarom er steeds meer mensen zijn die niet geloven in het virus wel interessant.
Zou er een verband kunnen zijn met het lage vertrouwen in de overheid op veel terreinen en dat mensen dit niet meer los kunnen zien van het virus?

Zijn het niet voornamelijk laag opgeleiden die dit denken?

Ik zou het niet weten wat het gemiddelde nivo is van de mensen die dit geloven. Alleen laagopgeleid betekend nog niet altijd automatisch dom.

Vind het wel raar dat in deze poll op bokt tot nog toe geen enkel persoon heeft ingevuld niet te geloven in het virus.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 12:08

Toevallig nu een.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-20 12:11

Fijn dat dit topic na een moeilijke start toch een goede doorstart maakt en er zelfs een interessante discussie is. Bedankt daarvoor +:)+

Overigens is de vraagstelling inderdaad niet bedoeld om de maatregelen die de overheid neemt mee te nemen in de peiling.

De mensen die ik ken die in virus waanzin/waarheid geloven zijn niet laag opgeleid.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 12:17

xSCWx schreef:
De mensen die ik ken die in virus waanzin/waarheid geloven zijn niet laag opgeleid.

Het stigmatiserend doen over laagopgeleiden vind ik soms ook uitermate tenenkrommend.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-20 12:20

Loretta schreef:
xSCWx schreef:

Het stigmatiserend doen over laagopgeleiden vind ik soms ook uitermate tenenkrommend.

Helemaal met je eens. Maar ja daar gaat het nu niet over (maar als je er iets over kwijt wil, be my guest)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 12:26

De sensatiebeluste media doet geloven alsof we mega erg verdeeld zijn, immers: dat trekt een hoop lezers aan!
De waarheid is echter anders..

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 12:26

Cayenne schreef:
Dus die ontkennen ook dat er mensen aan Corona sterven?

Ja, die verdraaien het door te zeggen dat deze mensen al ziek of oud waren en anders wel aan wat anders overleden zouden zijn.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 12:30

De woordkeuze in de poll is enigszins ongelukkig maar ik begrijp wat er bedoeld wordt.

Cayenne schreef:
Dus die ontkennen ook dat er mensen aan Corona sterven?

Er zijn mensen die zeggen dat de coronapatiënten die we in het ziekenhuis zien op beelden bij diverse media acteurs zijn. Pas werd een jongeman (35 jaar, sporter) die vanuit het ziekenhuisbed een waarschuwing voor corona deed op zijn 'social' media bedreigd door mensen die zeggen dat corona niet bestaat.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 12:32

Jasmijn159 schreef:
De sensatiebeluste media doet geloven alsof we mega erg verdeeld zijn, immers: dat trekt een hoop lezers aan!
De waarheid is echter anders..

Enerzijds ben ik het met je eens en mijd ik daarom zelf zoveel mogelijk de media.
Anderzijds heb ik echt een hoop mensen op FB of Instagram die zich luid en duidelijk laten horen over hoe ze corona onzin vinden. Dat ze dingen van Viruswaarheid delen en andere zaken rondom chips in vaccinaties, dat de rijker-dan-rijk en overheden in een complot zitten, etc. etc. Ook echt wel een aantal mensen waarvan ik het nooit verwacht had...

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 12:32

Ayasha schreef:
Wel mee in aanraking geweest. Momenteel zijn er een paar familie leden van mijn man positief getest. Ik geloof dat corona er is. Ik geloof dat het in een relatief klein deel van de bevolking ernstige gevolgen kan hebben. Maar ook dat de meerderheid van de bevolking het door maakt zonder al te veel problemen. En in dat op zicht ligt het voor mij dichter bij de categorie "griep" dan bij "killer virus" momenteel. Zeker nu ze het virus een stuk beter begrijpen en kunnen behandelen. In februari/maart was het IMO een heel andere situatie (en ook echt een noodsituatie.) dan nu. :)

Dus geloof ik in het virus? Ja. Geloof ik dat dit virus in het begin van de uitbraak erg dodelijk was? Ja. Absoluut. De cijfers liegen er tenslotte niet om.
Geloof ik dat het nú nog een killervirus is dat maakt dat we definitief naar een "nieuw normaal" moeten (man wat heb ik een hekel aan die term.) dan nee. Ik denk dat we nu door de zure appel hen zullen moeten.

Er zitten nog wel nuances ook in optie twee IMO :)

Hier ben ik het mee eens, ik denk dat we inderdaad door de zure appel heen moeten bijten, en dat daarvoor een lockdown overbodig is. Ja, er kunnen mensen aan overlijden en ja het is absoluut heftiger dan de griep, maar (een gedeelte van) de economie platleggen lijkt me niet het antwoord hierop.

Ik denk ook dat er teveel naar de positieve PCR-testen wordt gekeken. Deze testen testen niet uitsluitend op covid19/20. We hebben in deze periode nou eenmaal ook altijd de (rhino)virussen, waar de PCR test ook positief op test. Het delen van die grote getallen veroorzaakt angst en onrust, en dat is al helemaal niet goed voor onze gezondheid en immuunsysteem.

(Correct me if I’m wrong overigens :D )

Daarentegen lijkt me het niet meer dan verstandig dat je met klachten gewoon thuis blijft/werkt, zodat je de kwetsbare groepen niet ‘aansteekt’. Maar een lockdown, nee.
Laatst bijgewerkt door JolisaJ op 11-10-20 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 12:38

xSCWx schreef:
Helemaal met je eens. Maar ja daar gaat het nu niet over (maar als je er iets over kwijt wil, be my guest)

Dat is inderdaad oftoppic. Het hele hokjesdenken van de laatste jaren heb ik het wel mee gehad.

Het gaat er dus over in welke hoek je de virusontkenners en complotdenkers probeert te vinden. Volgens mij is er niet 1 bepaalde hoek en komt het onder bijna alle lagen van de bevolking voor.
Ik vraag me wel af hoe groot de groep nu precies is.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-20 12:41

Zeker Loretta, ik denk niet dat er 1 “gezamenlijke factor” is die je aan kan wijzen.
Ik vraag me dus ook onwijs af hoe groot die groep is, maar wellicht is Bokt niet de beste plek om dit te peilen. Ik denk dat Facebook gevarieerder is (en dan vanuit een onafhankelijk medium), maar ik brand mijn handen er niet meer aan :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 12:43

Ik geloof wel in corona maar ik weet af en toe niet meer wat ik kan en moet geloven. Als ik nu naar het aantal besmettingen kijk dan denk ik ook dat zijn er zoveel mensen die verkouden zijn.
En dan denk ik dat corona ook een verkoudheidsvirus kan zijn. Maar dan lees ik weer op FB dat de vader van iemand het waarschijnlijk niet gaat redden.. en dan denk ik... Damn you!

chocky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 12:47

JolisaJ schreef:
Ayasha schreef:
Wel mee in aanraking geweest. Momenteel zijn er een paar familie leden van mijn man positief getest. Ik geloof dat corona er is. Ik geloof dat het in een relatief klein deel van de bevolking ernstige gevolgen kan hebben. Maar ook dat de meerderheid van de bevolking het door maakt zonder al te veel problemen. En in dat op zicht ligt het voor mij dichter bij de categorie "griep" dan bij "killer virus" momenteel. Zeker nu ze het virus een stuk beter begrijpen en kunnen behandelen. In februari/maart was het IMO een heel andere situatie (en ook echt een noodsituatie.) dan nu. :)

Dus geloof ik in het virus? Ja. Geloof ik dat dit virus in het begin van de uitbraak erg dodelijk was? Ja. Absoluut. De cijfers liegen er tenslotte niet om.
Geloof ik dat het nú nog een killervirus is dat maakt dat we definitief naar een "nieuw normaal" moeten (man wat heb ik een hekel aan die term.) dan nee. Ik denk dat we nu door de zure appel hen zullen moeten.

Er zitten nog wel nuances ook in optie twee IMO :)

Hier ben ik het mee eens, ik denk dat we inderdaad door de zure appel heen moeten bijten, en dat daarvoor een lockdown overbodig is. Ja, er kunnen mensen aan overlijden en ja het is absoluut heftiger dan de griep, maar (een gedeelte van) de economie platleggen lijkt me niet het antwoord hierop.

Ik denk ook dat er teveel naar de positieve PCR-testen wordt gekeken. Deze testen testen niet uitsluitend op covid19/20. We hebben in deze periode nou eenmaal ook altijd de (rhino)virussen, waar de PCR test ook positief op test. Het delen van die grote getallen veroorzaakt angst en onrust, en dat is al helemaal niet goed voor onze gezondheid en immuunsysteem.

(Correct me if I’m wrong overigens :D )

Daarentegen lijkt me het niet meer dan verstandig dat je met klachten gewoon thuis blijft/werkt, zodat je de kwetsbare groepen niet ‘aansteekt’. Maar een lockdown, nee.

Deze PCR test test alleen op SARS-COVID-19, het is nepnieuws dat het ook test voor andere virussen; https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... -test-rivm

Kinke

Re: [pol] Is het Coronavirus er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 12:51

Ik ben juist blij dat je deze poll hebt gemaakt TS. Ik kreeg door dat verspreiden van 'corona bestaat niet' onzin op bijvoorbeeld Facebook het gevoel dat er een heleboel mensen zo denken. Tot nu toe laat deze poll zien dat dit gelukkig ver van de waarheid is :D

Loretta

Misschien moet je ook eens met andere ogen naar sommige complotdenkers proberen te kijken.

Probeer er eens met een ondernemersoog naar te kijken. Neem bijvoorbeeld Robert Jensen.
Hij verkoopt allerlei bedrukte t shirts voor beste bedragen. Vervolgens toont hij dan in zijn dagelijkse show foto's die zijn fans hebben opgestuurd. Meestal begeleid met een boodschap van mensen die elkaar vinden dat ze hetzlefde denken. Komt op mij nogal wat sektarisch over.

https://de-jensen-show.myshopify.com/co ... /frontpage

Ik weet niet waar hij zijn shirts laat bedrukken maar even googlen en je vindt bijvoorbeeld deze site.
https://www.aktieshirts.nl

Tel uit je winst zou ik zeggen. Het is maar een gedachte van mij, maar ik vind het best goed om ook eens de complotdenkers en dan vooral degenen die de kar trekken vanuit een andere hoek te belichten dan van het zijn enkel maar gekkies.

Mungbean

De mensen die wel aangesloten zijn bij viruswaanzin maar wel ook geloven dat er een virus rondwaait dat echter uitgebuid wordt voor weet ik veel wat voor complotten zullen geen fatsoenlijk antwoord kunnen geven op de pol.
Er is echt maar een klein groepje dat echt niet geloofd in het bestaan in de eerste plaats. Ook hoeven die niet perse viruswaanzin aanhangers te zijn. Er zijn namelijk ook mensen die sowieso in geen enkel virus geloven.
Je hebt ook nog de mensen die niet verder komen dan: we zien wel, kan me niets schelen.
Of de: het is gods wil.
Die zijn hier allemaal niet vertegenwoordigd in deze pol.
Dan heb je nog de groep die het wel vergelijkbaar vind aan een erg griep seizoen (spaanse griep) maar de griep niet zien als „maar een griepje“. De griep is namelijk ook een ziekte met een mogenlijk zeer ernstige tot dodelijke afloop.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-20 12:55

@sizzle ik begrijp wat je bedoelt maar voor nu doen we het even met deze pol. Als je een betere pol wil maken wil ik je graag vragen een eigen topic te maken.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 12:56

Kinke schreef:
Ik ben juist blij dat je deze poll hebt gemaakt TS. Ik kreeg door dat verspreiden van 'corona bestaat niet' onzin op bijvoorbeeld Facebook het gevoel dat er een heleboel mensen zo denken. Tot nu toe laat deze poll zien dat dit gelukkig ver van de waarheid is :D

Maar ik vind Bokt eigenlijk niet perse een goede afspiegeling van de maatschappij, omdat ik het idee heb dat op Bokt wel veel ‘braafste kinderen van de klas’ zitten - en dan heb ik niet perse over Corona als onderwerp maar in het verleden topics.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 12:56

Om nu na 9 maanden miserie nog met droge ogen te zeggen dat je niet in het virus gelooft is ook nogal wat.
Het virus is er. En het heeft weldegelijk schade aangericht.
Het gaat ook een blijver worden.

Maar over de maatregelen kan er wel gepalaverd worden. Was de remedie erger dan de kwaal? In sommige opzichten is de lockdown zeer nadelig geweest.

Ze testen nu idd veel meer en toch zitten we niet meer in de panieknoodsituatie van maart toen men bij God niet wist hoe het aan te pakken. Behandeling is gelukkig al verbeterd.
Wil niet zeggen dat we niet oplettend moeten blijven.

Citaat:

Is dat zo dat het ook positief test op rhinovirussen?
Mijn neef heeft zich (en hele gezin) net laten testen vanwege fikse verkoudheidssymptomen, koorts, spierpijn, vermoeidheid etc. En hij is negatief getest op covid.

Wel denk ik idd dat men nu zal moeten leren sneller thuis te blijven met een verkoudheid (die naam waardig).
Ik ben zelf ook van het type niet morren en doorlopen. Maar toen we begin dit jaar op het werk allemaal een fikse verkoudheid te pakken hadden (heb 10 dagen de longen uit m'n lijf gehoest) had thuis uitzieken misschien toch een betere optie geweest.
2 maanden later hadden we covid en lockdown. Dan vraag je je toch af of het toch niet dat geweest was.

Ik hoop mij te kunnen houden aan m'n 1 keer in de 7 jaar ziek ritme maar als ik deze winter ziek zou worden ga ik toch testen en braaf thuis uitzieken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 12:58

nee, deze PCR test heeft niks met rhinovirussen te maken. Dat is helaas ook neonieuws wat verspreid wordt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 12:59

Nogmaals, de pcr test die word gebruikt geeft alleen bij covid een uitslag, positief of negatief. Want anders hadden we 100.000 positieve gevallen per week.

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 13:01

Dan ben ik verkeerd geïnformeerd, dankjewel voor het aanvullen allemaal, ik neem mijn woorden terug.

Wel interessant dat er in het artikel wat choky deelde staat ‘Het is volgens hem algemeen bekend dat een PCR test alléén niet genoeg is om vast te stellen of iemand op dat moment actief Covid-19 heeft’. Dan vraag ik me af wat we uit de cijfers kunnen halen van alle positieve testen, in het artikel staat dat er ‘deeltjes van het coronavirus in je neus en/of keel aanwezig waren’, maar dan hoef je dus niet besmet te zijn? Of interpreteer ik dat verkeerd?