Iemand verstand van bloedsuikers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:30

SecretLIN schreef:
Helaas gaatje dus boren.

Maar als ik nu bel kan ik zeker niet gelijk terecht hoor..

@ purny.

Bij deze TS heeft morgen een afspraak bij de tandarts.

@TS je kunt in ieder geval nu bellen met de huisarts. Dan hoor je vanzelf hoe noodzakelijk zij het vinden.

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:32

Ben benieuwd wat er bij de dokter uitkomt. Als je HI zit voel je dit echt wel, daar kan je erg beroerd van worden. Maar de vraag is of het apparaat ook de goede waarden aangeeft, officieel moet dit sowieso jaarlijks getest worden in het ziekenhuis of deze nog klopt. Sterkte en succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:32

SecretLIN schreef:
Helaas gaatje dus boren.

Maar als ik nu bel kan ik zeker niet gelijk terecht hoor..

Als je nu belt en aangeeft dat volgens jou toestel je glyc onmeetbaar is, nemen ze je echt wel tussen. Ik heb jaren diabetes oppuntstelling gedaan toen ik nog op medium care werkte. Hyperglycemie bij iemand die niet gekend is met diabetes wordt echt wel heel serieus genomen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:33

daantjuhhh schreef:
Tanya schreef:
Ja, dit is suikerziekte(er van uit gaande dat je apparaat klopt, maar dat denk ik wel). Ik adviseer je om vandaag je huisarts te bellen en niet morgen. 1 meting die High aangeeft is voldoende.

Nee dat weet je niet.
Dat kan alleen een dokter beoordelen.

Het enige wat je vast kunt stellen is een te hoge waarde als dit apparaat klopt.

Er zijn meer oorzaken die een te hoge waarde kunnen veroorzaken.
O.a. Koorts, griep, hart en vaatziekten.

Volgens mij is ze een dokter

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:36

Maartje1990 schreef:
daantjuhhh schreef:
Nee dat weet je niet.

Het enige wat je vast kunt stellen is een te hoge waarde als dit apparaat klopt.

Klopt, haha.
Het is ook zo dat ik niet via internet een diagnose kan stellen. Maar als een patiënt mij belt dat de glucose meter deze waardes aangeeft, laat ik die patiënt meteen langskomen. En als ik diezelfde waardes heb, stel ik de diagnose. Heb mijn reactie dus iets genuanceerd hierboven, maar de strekking blijft hetzelfde.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:36

Maartje1990 schreef:
daantjuhhh schreef:

Nee dat weet je niet.

Dat heb ik ook gehoord. Maar een goede dokter zou eerst de patiënt willen zien. Voor dat ze een diagnose maakt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:37

Tanya schreef:
Maartje1990 schreef:

Klopt, haha.
Het is ook zo dat ik niet via internet een diagnose kan stellen. Maar als een patiënt mij belt dat de glucose meter deze waardes aangeeft, laat ik die patiënt meteen langskomen. En als ik diezelfde waardes heb, stel ik de diagnose. Heb mijn reactie dus iets genuanceerd hierboven, maar de strekking blijft hetzelfde.

Zijn we het daar in ieder geval over eens

SecretLIN

Re: Iemand verstand van bloedsuikers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-20 13:39

Heb ook al een poos last van vocht vast houden al opgezette vingers.. Daar was ook niks aan te doen zei de huisarts.

Maar inderdaad het kan ook zijn dat het apparaat niet goed is, meen dat we zelfs nog een hebben haha ik ga es zoeken om dat we bij de honden ook zekerheid wouden

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:44

TS, even langs de huisarts en een vingerprikje en je weet het. Ik zou met deze uitslag niet even afwachten.

Nee paniek is niet meteen nodig. Maar het heeft voor de praktijk waar je bij loopt echt weinig om handen. En dan weet je zeker wat je moet doen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:44

Bel nou gewoon vandaag even de huisarts, en kijk of je vandaag langs mag komen of dat ze je ergens deze week willen zien. Huisartsassistente die deze metingen geeft gaat je -naar mijn idee- proberen vandaag langs te laten komen, en anders morgen.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:46

SecretLIN schreef:
Heb ook al een poos last van vocht vast houden al opgezette vingers.. Daar was ook niks aan te doen zei de huisarts.

Maar inderdaad het kan ook zijn dat het apparaat niet goed is, meen dat we zelfs nog een hebben haha ik ga es zoeken om dat we bij de honden ook zekerheid wouden

waarom niet gewoon ff de ha bellen?
Zoals eerder genoemd ook door een te hoge waarde (hyper) kun je in coma raken.
Speel toch niet met je gezondheid en bel even.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:46

Ik zou gewoon even de huisarts bellen. Mochten zij het belangrijk vinden maken ze echt nog plek voor je en anders maak je een afspraak voor morgen.

Zulke waardes zijn niet normaal om nuchter en door de dag te hebben.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:48

Babootje schreef:
nine1987 schreef:
Toevallig is bij mijn man 2 weken terug diabetes type 2 vastgesteld..

Hij prikte niet nuchter 25
En nuchter 18.1 (in 't ZH) dus het kan wel degelijk..

Maar ik zou zeker langs je huisarts gaan..

Mijn man had toen er diabetes 2 bij hem was vastgesteld bijna 17 nuchter. Toen hing de huisarts meteen aan de lijn. Hij had nergens last van. Omdat we ineens in onze omgeving een aantal gevallen van prostaatkanker optraden vond ik het verstandig als hij (toen 54 jaar) ook zou testen. Toen heeft de huisarts een breed bloedonderzoek laten doen en kwam dit eruit. Hij kon gelijk aan de pillen en niet veel later ook insuline spuiten. Daar werd hij - aanvankelijk niet te dik - alleen maar dikker van. Toen is hij het programma "keer diabetes om" (is dieetaanpassing koolhydraatvrij/-arm) en was hij binnen de kortste keren van het spuiten af en weer mooi op gewicht. Nu alleen nog 1 pil (metformine). Hij is inmiddels alweer een aantal jaren vrij stabiel rond 6 met deze aanpak.

Ik stuur je ff pb om niet 't topic te kapen.. :)

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:52

Mijn advies: niet meer met je hondenapparaatje gaan prikken. Honden hebben volgens mijn snelle googletocht een veel hogere hematocrietwaarde dan mensen, waardoor de waarden bij de mens gemeten sowieso niet betrouwbaar zijn. En wat verder al gezegd is: bij klachten hup de huisarts bellen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-20 13:56

LaDonna75 schreef:
Mijn advies: niet meer met je hondenapparaatje gaan prikken. Honden hebben volgens mijn snelle googletocht een veel hogere hematocrietwaarde dan mensen, waardoor de waarden bij de mens gemeten sowieso niet betrouwbaar zijn. En wat verder al gezegd is: bij klachten hup de huisarts bellen.

Het is gewoon een apparaat voor mensen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 14:14

LaDonna75 schreef:

Mijn kat heeft diabetes, en die test ik ook gewoon met een mensenapparaat. Dat maakt echt niet uit

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 14:19

SecretLIN schreef:
LaDonna75 schreef:

Het is gewoon een apparaat voor mensen.

Gewoon ff bellen en vragen of je morgen bij de assistent kan prikken.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 15:00

Ja ik snap het probleem ook niet.
Je kunt toch nu bellen?
Dan hoor je wel of zij vinden dat het nodig is als je nu komt? Als zij dat niet vinden maak je een afspraak

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 15:20

Ik zou ook vandaag nog je huisarts nog bellen, just to be sure. Ik ben zelf met toen nog niet bekende diabetes op de intensive care aan de hartbewaking beland. Als je glucose waarden langere tijd zo hoog zijn verzuurd je bloed.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-20 18:04

Nou heb dus gebeld ze vraagt of ik eerst nog kan bijhouden heb aangegeven dat ik dus niet eens zeker ben of het apparaat de goede waarden geeft.

Moet morgen of vrijdag weer bellen als nog zo is

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 18:07

SecretLIN schreef:
Nou heb dus gebeld ze vraagt of ik eerst nog kan bijhouden heb aangegeven dat ik dus niet eens zeker ben of het apparaat de goede waarden geeft.

Maar heb je er ook de rest van je symptomen bij vermeld?

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 18:12

SecretLIN schreef:

Goed dat je gebeld hebt! En je hebt nog gelijk gekregen ook. Jammer! Je hoopt dan toch dat je belt en dat ze je direct serieus nemen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 20:11

Nou wat slordig zeg, goed dat jij direct gebeld hebt. Waarom twijfel je trouwens of het apparaat accuraat is?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 20:29

Is er niet iemand in het huishouden die eens zichzelf wil/ kan prikken.

Als je HA het niet serieus wil nemen zou ik bij HI de huisartsenpost bellen.

Ik werk in de thuiszorg. Laatst een waarde van 26,8. Client voelt zich prima, fit en actie (naast bijspuiten) is bij haar niet nodig. Een ander gaat echt out boven de 25.

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 21:06

Ik wil niet op de feiten vooruit lopen, maar zoals de meeste hiervoor zeggen lijkt dit op diabetes. Bij mij zelf is precies 5 maanden geleden type 1 vastgesteld. Ik weet niet hoe oud TS is, maar dit zou een mogelijkheid kunnen zijn.

Mijn klachten waren in korte tijd veel afvallen (20 kg), enorm veel drinken (8 liter water was niks), veel plassen en ontzettend moe. Naar mijn weten kan het bij type 2 langer duren totdat er symptomen ontstaan en kun je hier best lang mee lopen. Nu zijn je waardes nog niet absurt hoog, maar wel veel te hoog voor 'normaal'. Goed dat je contact hebt met je huisarts, ik zou toch aandringen om langs de huisarts te gaan. Te lang met hoge waardes rondlopen kan schadelijk zijn.

Overigens kan een zoete urine-lucht erop duiden dat je in ketoacidose bent. (Let op: dit is niet hetzelfde als bij ketose bij koolhydraat-arm dieet). Dit kan gevaarlijk zijn, je bloed kan hierdoor verzuurd raken, dit was bij mij het geval. Op den duur kun je hiervan in coma raken.
Laatst bijgewerkt door blubblabhoi op 07-10-20 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt