Corrigerende tik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Corrigerende tik

Poll eindigt op

1. Een corrigerende tik zo nu en dan kan best, als het kind agressief word
59 (13%)
2. Een corrigerende tik zo nu en dan kan best, als het kind brutaal word
133 (31%)
3. Een corrigerende tik kan niet.
233 (54%)

Totaal aantal stemmen: 425

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:25

Maar als je het altijd met een tik oplost he. Doe je dat dan ook wanneer je puber absoluut niet luistert? Wordt dat ook normaal gevonden?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:26

Ik vind dat je nooit moet slaan. Heb daar erge moeite mee.
In mijn werk als begeleider en docent / leerkracht hoor ik regelmatig verhalen en soms zie ik zelfs de gevolgen (blauwe plekken t/m getraumatiseerde jongeren). Walgelijk.

Een kind / jongere weet heel goed als pa / ma / een familielid je bij je arm pakt uit pure onmacht als je zelf zo zit te etteren en je loopt gevaar (bijv doordat je niet oplet bij het oversteken en onder een auto dreigt te belanden of als je de deur uit wilt lopen om iets te scoren (ja ja ik heb het hier over drugs of andere oliebol, werk in Rotterdam... kom je wel eens wat tegen).

Het gaat erom dat je als ouder / familie als uitgangspunt hebt dat je dit dus niet doet. Nooit. Je hebt het recht niet. As simple as that.

Helaas heb ik het in mijn eigen gezin (ben inmiddels gescheiden...) ook meegemaakt. Afschuwelijk. Geen jongere of kind mag in zo'n situatie opgroeien. Slaan mag niet. Punt uit.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 01-10-20 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:27

Ik vraag me nog steeds ernstig af wat men onder "tik" verstaat anders kunnen we deze discussie gewoon niet voeren :+

Ik zie een tik namelijk niet iets als waarbij een kind door de kamer heen wordt geslingerd ofzo := Zelfs niet als iets wat echt pijn doet, het woord "slaan" vind ik echt wel wat anders. En dan kan ik me onmogelijk bij indenken dat je daar levenslange problemen door zou krijgen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:28

@ Marlinde
Nee want op die leeftijd kun je praten.
Maar die 2 jarige snapt geen drol van oeverloos gezemel van ouders :D
Wel zo fijn dat ze wel begrijpen dat nee soms ook echt nee is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:28

MarlindeRooz schreef:
Maar als je het altijd met een tik oplost he. Doe je dat dan ook wanneer je puber absoluut niet luistert? Wordt dat ook normaal gevonden?

Dan krijg je het of terug of de kinderen mijden het gezin zoveel mogelijk. Ouders die alleen maar meppen zijn verder ook niet goed in praten dus meestal loopt het bij zo’n gezin ook fout . Kinderen gaan het of zelf doen wanneer ze kinderen hebben of besluiten om het volledig anders te doen .

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:29

@vanHuisUit
Blauwe plekken zijn mishandeling. Geloof niet dat het daar over gaat bij een corrigerende tik.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:29

Ligt er maar aan hoe hard je tik is... en waar...
Hoe zou het komen dat het billen / bovenbenen gebied zo geliefd is bij corrigerende tikken? Juist. Weinig kans op blauwe plekken. Vooral billen.

Stelselmatig gebruik maken van corrigerende tikken dan... dat is stelselmatig je macht misbruiken. Dat moet niet. Is net zoiets als continue op harde toon praten / schreeuwen tegen je kind. Dat is niet een manier om met elkaar om te gaan.

Ik denk dat vrijwel iedereen wel eens een keer een uitglijder maakt / kan maken. En daar dan vreselijk spijt van heeft. Ik heb het vooral over stelselmatig. Dat geeft een permanente basis van angst. EN dus trauma vorming.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:31

Ik denk dat ik hooguit 4x in mijn leven een tik heb gehad van mijn ouders.

De ene x dat ik een tik heb gekregen van mijn vader weet ik nog steeds. Ik was een jaar of 4/5 en er was net nieuw behang geplakt in mijn kamer. Mijn broer en ik vonden het een leuk idee om met stiften een tekening te maken op het behang.

Mijn vader werd nooit boos, maar die keer :=
Tja wel terecht in mijn ogen.

Mijn moeder was heel consequent en waarschuwde 2x. Meestal was dat genoeg. De derde x voerde ze de straf die ze van te voren aan ons had verteld ook uit.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:32

Magrathea schreef:
Ik vraag me nog steeds ernstig af wat men onder "tik" verstaat anders kunnen we deze discussie gewoon niet voeren :+

Ik zie een tik namelijk niet iets als waarbij een kind door de kamer heen wordt geslingerd ofzo := Zelfs niet als iets wat echt pijn doet, het woord "slaan" vind ik echt wel wat anders. En dan kan ik me onmogelijk bij indenken dat je daar levenslange problemen door zou krijgen.

Goeie vraag, voor mij is het een tik die niet zo zeer pijn doet maar even een schrikreactie geeft. In mijn geval bij de 1,5 jarige peuter die gevaar liep nadat een waarschuwing niet hielp.

Maar van sommige dingen die ik hier lees dan gaan bij mij de nekharen ook wel omhoog staan. Veel verhalen ook van de puberteit, dan ben je ook de leeftijd voor de tik die ik bedoel wel ruimschoots voorbij.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:32

Waarom zou een tik op de vingers meteen spijt moeten geven of als uitglijder gezien worden?

Als die tik, zonder pijn, heeft geholpen dat er geen pan van het fornuis is getrokken of de kachel aangeraakt, wat is er dan zo verkeerd?

Daar begon ik mijn eerste bericht mee. Alles word tegenwoordig in extremen getrokken.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:33

@Ineke dan weet je dus wat je kunt verwachten. Dat scheelt al een hoop. Want je bent gewaarschuwd. En je ouder houdt zich eraan. (Niet dat je dan mag slaan maar ff voor het schetsen van een beeld).

Dat werkt in ieder geval minder traumatiserend (en in jouw geval niet).

@Marlinde ook bij een totaal niet luisterende puber lost een corrigerende tik niets op. Je toont als ouder / opvoeder alleen maar je onmacht.

Een kind bij de arm pakken om te voorkomen dat er iets omvalt vind ik geen corrigerende tik. Dan bescherm je een kind voor gevaar / ongeluk. Moet het geen enorme dreun zijn natuurlijk :P

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:36

Maar waarom een tik geven in die situaties? Snap niet hoe een tik het meer kan voorkomen dan je kind gewoon uit de situatie halen en uit te leggen waarom iets gevaarlijk is.

Een keer een tik uit eigen schrikreactie op acuut gevaar kan ik me nog best voorstellen. Maar een tik vanwege brutaliteit oid vind ik gewoon slecht ouderschap.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:37

_Penotti schreef:
Een keer heel streng aankijken is toch ook "angst" geven.

Alles is hetzelde.

Citaat:
Een tik. Die imo geen pijn mag doen, is niet veel anders. Dat kind van 2 die met zijn tengels overal aan zit. Zelf daarbij al nee schud maar het handje grijpt wel door.

Zo onaardig. Misschien is het beter om iets te begrijpen van kinderen dan om ze te slaan, of al te beginnen met het beeld dat een kind 'overal' met zn 'tengels' aanzit (woorden die al goed de irritatie opjagen.)

Een kind van 2 kan het gedrag nog helemaal niet zo goed sturen. Als ze zelf nee schudden of zeggen, dan hebben ze al een mooie stap gezet in het begrijpen van de situatie, maar dat betekent nog niet dat ze dan ook al de koppeling *kunnen* maken om dan ook meteen iets te veranderen aan hun gedrag. Dat komt vanzelf en heeft tijd nodig. Kinderen van 2 kukelen bv ook nog wel eens om als ze ergens naar kijken en lopen tegelijk: dat kunnen ze gewoon nog niet allemaal tegelijk.

Als je ze slaat, zullen ze niet ineens die koppeling wel kunnen maken. Dus of ze associeren de pijn met een voorwerp (dat lijkt te helpen en is makkelijk voor degenen die het nodig vond te slaan, maar is verder niet voor het kind maar voor de volwassene), of kinderen raken overstuur en gaan huilen en dan heb je veel meer gedoe dan je had maar leren ze nog steeds niet, of misschien leren ze uiteindelijk een deel van het onderzoeken en leren af.

Citaat:
Als die tik op die vingers dan helpt lijkt me dat minder trauma geven dan in de hoek zetten.

In de hoek zetten met 2 jaar is over het algemeen ook niet echt nodig.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:37

Mijn zoon is echt niet gemakkelijk geweest. Maar ik heb altijd als uitgangspunt gehad dat ik hem alleen maar kan leren om zaken met woorden op te lossen als ik het goede voorbeeld geef. Hij heeft in zijn leven 2x een tik gehad. 1x van opa en 1x van de juf. Bij beide heb ik gezegd dat ik het absoluut onder geen enkele omstandigheid wil hebben.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:38

Ik denk als je een corrigerende tik geeft, dat je dan héel erg goed moet weten dat je kind fout zat en niet onterecht. Mocht je meer vragen hebben hierover, pb gerust.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:39

Nee op brutaliteit snap ik ook niet. Dan is de leeftijd oud genoeg voor praten. Al kan ik me voorstellen dat een etterende puber je ook wel eens over de grens kan brengen hoor. Niet goed. Maar kunnen voorstellen wel.

Mungbean

Ik heb als kind wel op de broek gekregen (niet hard, zonder pijn en zeker niet vaak) en dat heb ik zeker als zeer onrechtvaardig en onnodig machtsvertoon ervaren.

Anderzijds heeft mijn broer als extreme hormoontiener wel eens zo gemeen gedaan dat hij mij moeder mentaal zo in een hoek zette dat ze uit pure reflex in zijn gezicht sloeg met vlekke hand waarop hij met een vieze glimlach weg liep. Puur provoceren was dat van zijn kant. Dat is een ander verhaal en daar voelt vooral mijn moeder zich nog altijd vreselijk over.

Ik heb nog nooit een tik gegeven maar ik heb wel eens gehad zat mijn kind als peuter tegenstribbelde en zichzelf in feite onhandig tegen mij aan botste waarop ze meteen helemaal begon te huilen en bang keek. Ondanks dat hier echt geen enkel tik of bewuste correctie bij kwam kijken vond ik die schrikreactie enorm heftig dus ik wil niet eens weten wat een tik mentaal kan doen :n
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 01-10-20 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Slaan is onmacht. Zoek hulp.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:40

VanHuisUit schreef:
@Ineke dan weet je dus wat je kunt verwachten. Dat scheelt al een hoop. Want je bent gewaarschuwd. En je ouder houdt zich eraan. (Niet dat je dan mag slaan maar ff voor het schetsen van een beeld).

Dat werkt in ieder geval minder traumatiserend (en in jouw geval niet).

Nee en de straf was meestal geen tik hoor. Werd iets van een week geen tv, of geen toetje etc...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:41

Shadow. Die koppeling kunnen ze toch ineens heel rap maken bij wel die tik.
Dus jij doet ze dan weer "dommer" voor dan ze zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:42

_Penotti schreef:
Als die tik, zonder pijn, heeft geholpen dat er geen pan van het fornuis is getrokken of de kachel aangeraakt, wat is er dan zo verkeerd?

Omdat je uiteindelijk een groot deel van de voorbereiding mist als je kinderen die zo jong zijn, en nog zo weinig controle over hun eigen gedrag, uberhaupt in die situaties laat komen.
En dat kan voorkomen hoor: iedere ouder gaat een boel situaties meemaken waarin je voorbereiding toch tekort schiet :)

Maar als je dat normaal vindt en het normaal vindt om dan een kind maar te slaan, dan eh... het is zo onaardig allemaal. Het straalt zoveel onaardigheid uit naar kinderen. Als je kinderen niet leuk vindt en er niets mee hebt, doe er dan vooral niets mee, maar dan ben je misschien niet de juiste persoon om te bedenken of het best wel kan om kinderen te slaan.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:44

Lastige kwestie, ik heb zelf nog geen kinderen, wil het wel heel graag. Heb zelf als kind wel regelmatig tikken gehad, niet altijd even zacht, en kan mij bepaalde situaties nog wel herinneren. Ik had met mijn broertje altijd ruzie en dat maakte mijn vader en zijn chronische migraine vaak echt gek, dus dan kwamen er wel wat frustraties uit. Dus of het juist is geweest, denk het niet, maar denk ook echt dat het onmacht was. Ik zou waarschijnlijk als ouder wel die tik op de vingers doen of op de billen als ze iets doen wat echt niet mag, maar niet met als intentie pijn te doen maar meer schrik aanjagen waarvoor ik die corrigerende tik geef. Maar het is lastig praten als je nog geen kinderen hebt...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:45

Overdrijven noem ik dat shadow. Daar zijn we in Nederland heel goed in geworden. Alles is trauma.
Maar reljeugd die branden stoken enz door hun pamperende opvoeding geven geen trauma.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:46

Laten reljongeren nou heel vaak juist geen schattige begripvolle respectvolle jeugd gehad hebben, dus die samenhang is volledig misplaatst.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:47

_Penotti schreef:
Shadow. Die koppeling kunnen ze toch ineens heel rap maken bij wel die tik.

Nee, dan maken ze een andere koppeling. Een waarbij ze niet uit zichzelf de situatie inschatten, maarin ze uit angst iets vermijden. Daarmee krijg je op korte termijn wel een resultaat, maar ze leren er niets inhoudelijks van (behalve mogelijk dat slaan blijkbaar toch mag: kinderen die geslagen worden, of eh 'een tik krijgen' slaan zelf vaker. Of misschien geven ze dan gewoon een 'tik' alleen wordt het door de ontvanger ineens toch gezien als slaan. En onopgevoed. Krijgen ze nog een tik.)