Ik ben 26 en ik heb heupdysplasie met coxartrose in de rechterheup en ik rij paard. Hier ook het dilemma dat een heupprothese te vroeg komt en dus ook het advies om te blijven lopen tot het niet meer gaat.
Ik heb voornamelijk enorm veel last met lopen. Paardrijden bezorgde mij eerst ook pijn, ook omdat ik hypermobiliteit in mijn benen heb. Echter heb ik dat heel goed op kunnen lossen door een paar eigen beugels met schokdemping (ik heb de Compositi Reflex gekocht) en beugelriemen met verstevigde nylon kern te kopen. Daarnaast heb ik geïnvesteerd in een paar Ariats. Elke week als ik les heb dan hang ik mijn eigen beugels aan het zadel en sindsdien heb ik alleen met opstarten nog pijn, als mijn spieren nog koud zijn. Daarna gaat het super.
Ik heb ook meteen aan mijn orthopeed gevraagd of paardrijden dan uit den boze zou zijn nu met deze diagnose, maar zij gaf inderdaad ook aan dat paardrijden niet ongelooflijk belastend is voor de heup en dat heb ik ook gemerkt. Fietsen, zwemmen, paardrijden etc. gaat allemaal goed, maar lange stukken lopen gewoon niet. Rennen begin ik niet eens meer aan, ik pak wel een trein later bij wijze van

Als ik toch een dag lang weg ben dan neem ik in de ochtend een naproxen (gewoon bij de drogisterij halen) en twee paracetamol en ik vul naar behoefte aan met paracetamol. Op die manier is de pijn te managen. Tevens heb ik binnenkort een afspraak bij de podotherapeut voor inlegzolen omdat ik vermoed dat er door mijn dysplasie sprake is van beenlengteverschil.
Om terug te komen op de heupprothese: er zijn varianten die langer mee gaan, maar ook daar is het een en ander over te zeggen. Deze protheses zijn vaak staal op staal en dat geeft slijtage en die ijzerdeeltjes gaan door het lichaam zwerven. Dat moet je ook niet willen. Het is individueel zo moeilijk te determineren hoe lang een heupprothese meegaat en je loopt echt wel tegen een limiet qua aantal revisies aan. Er wordt een flink stuk uit je bot geboord om de protheses in te verankeren, dat kun je niet eindeloos opnieuw blijven doen.
Ik wil daarom ook minimaal tot mijn 40e als het even kan door blijven lopen ermee. Het is niet anders.