Levensreddende operatie wordt niet vergoed?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 10:24

purny schreef:
@mvdende: Die kinderen in de toekomst kunnen er wel voor zorgen dat wanneer jij hulpbehoevend raakt ze je kunnen helpen. Hetzij je naar het toilet of onder de douche.
Vriendinnetje van mij is al heel lang bezig met IVF. Hopelijk gaat het haar lukken om zwanger te raken want niets is zo frustrerend als je een kindje wilt het niet lukt.

Off topic maar geef mij maar een spuitje als ik daar later hulp bij nodig heb. Heb ik ook geen dure operaties meer nodig, scheelt de maatschappij weer geld, maar ook dat gaat niet zo makkelijk.

On topic ik weet niet precies hoe het werkt met lipoedeem, maar ik hoop dat er een mogelijkheid voor haar komt. Kan een maagverkleining hierbij helpen of helemaal niet? Want dat word soms dan weer wel vergoed. Ik vind het wel makkelijk dat iemand zegt 10.000 heb je toch zo bij elkaar, wie weet heeft ze niet veel familie en wie weet hebben hun het ook niet breed.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 10:26

_Penotti schreef:
purny schreef:
Ooit van vergrijzing gehoord? Kinderen zijn wel nodig, degene die in 2020 of 2021 geboren worden zijn de toekomst. Maar bij jou zijn er wel vaker punten waarbij ik het niet snap. En die ga ik niet hier neerzetten.

https://www.gelderlander.nl/nijmegen/ve ... gle.com%2F

Wel een mooi artikel om ook eens te lezen :j

wat een slecht artikel zeg....

Vergelijken met tig jaar geleden omdat hij van mening is dat we de 18-ers mee moeten tellen, want die moeten ook onderhouden worden.
Ehm, ja, maar het probleem van de huidige vergrijzing is dat al die ouderen een plekje moeten vinden in het verpleeghuis en daar ook nog voldoende personeel en materialen voor beschikbaar moet zijn. Dat is niet echt te vergelijken met een grote groep kinderen die er toevallig tig jaar geleden ook was.
Bovendien zegt hij ook nog

Citaat:
Volgens Engelen is de vergrijzing ook maar een tijdelijk verschijnsel. ,,Op dit moment zie je in de demografische grafieken zo’n bult.”

Die wordt veroorzaakt door de 'babyboomgeneratie’: vlak na de Tweede Wereldoorlog was er een geboortegolf. Maar die generatie sterft zoetjesaan uit. ,,Dus ergens tussen 2030 en 2040 heb je weer een normale bevolkingsopbouw en wordt de last voor de jongeren dus ook veel minder.

die bult is nou net ons probleem in de ouderenzorg. We hebben niet meer voldoende mensen om die bult de zorg te bieden die we verwachten van de ouderenzorg.
We hebben niet voldoende geld om die mensen de zorg te bieden die we verwachten in NL.

Beste man moet denk ik zelf eens een paar maandjes mee gaan kijken in de ouderenzorg en dan nog een keer roepen dat de vergrijzing geen probleem is :+

_Penotti

Re: Levensreddende operatie wordt niet vergoed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 10:31

Ik vind dat hij wel een punt heeft.
En er zijn mensen genoeg in de wereld die aan het bed kunnen staan. En die zorg kunnen leveren.
Moeten we in Nederland wel een beleid invoeren dat je hier mag vestigen als je aan zo'n beroep voldoet, zoals ze in andere landen al lang ingevoerd hebben.
Deze mensen dragen dan ook bij aan belastingen, zorgverzekering. Dus inkomsten. Wat onder de 18 niet het geval is.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 10:32

Kan er geen ander topic worden geopend over vergrijzing, ouderenzorg? Want diegene waarover ts het heeft is nog niet zo oud dus het gaat heel erg off topic nu.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 10:34

Het gaat over zorgkosten. Moonsparkle.
Daar hoort vergrijzing ook bij, dat zeker.
En ik vind dat zij in een zogenaamd rijk land,dat wil doen voorkomen dat er goede zorg geleverd word, zij die ook hoort te krijgen.
ze verzint niet zelf dat ze dit nodig heeft, maar haar artsen.
Vraagtekens zetten mag daarbij, maar ook bij behandelingen die nu wel vergoed worden.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 10:39

Voor deze patient is het super zielig, maar ik ben blij dat er (in grote lijnen) alleen vergoedingen worden gegeven voor behandelingen die bewezen effectief zijn. Als zorgverzekeraars dat niet zouden doen, dan zouden de zorgkosten nog veel meer stijgen. Alleen geld uitgeven aan behandelingen die werken.

En dat een cosmetisch arts zegt dat liposuctie werkt is natuurlijk niet zo verwonderlijk (wij van WC-eend....).

Het zou in sommige gevallen natuurlijk wel goed zijn als verzekeraars konden kijken naar maatwerk. Maar of dat met experimetele/onbewezen behandelingen van toepassing moet zijn, vraag ik me af.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 10:40

bigone schreef:
mvdende schreef:

De post direct boven die van jou, was niet van mij ;)

Maar ik ben inderdaad van mening dat er al veel te veel mensen rondlopen op de wereld dus dat ééntje minder geen kwaad kan. Niet op de normale manier kinderen krijgen is voor mij dan ook geen kinderen krijgen en mijn mening is dat IVF = prima, maar dan wel zelf betalen. (Niet vergoeden door de zorgverzekering)

Ik denk dat heel veel mensen wel iets lichamelijks en/Of psychisch hebben wat ze graag "behandeld" en vergoed krijgen door de zorgverzekering. En mijn mening is dat lichamelijke klachten daar wel voorrang op krijgen. Zoals een goede lyme diagnose wat nu niet vergoed wordt. (De diagnose, niet eens de "experimentele" behandeling.)

En ik heb nergens gezegd dat de vrouw uit de openingspost geen behandeling vergoed moet krijgen, juist WEL! Lipoedeem is zn lichamelijke aandoening die juist wél vergoed zou moeten worden.

Besef jij wel dat die eentje minder voor de ander zijn hele leven kan betekenen . Het feit dat iets anders niet vergoed word is geen reden om in jouw ogen onzinnige zaken dan ook maar niet te vergoeden.

Sorry, maar ik noem dat pech hebben. Daar moet je je maar bij neerleggen. Hard? Ja!

Maar ik heb ook niet voor autisme gekozen en moet me er ook bij neerleggen. Autisme betekent ook dat je er je hele leven er door beheerst wordt.

Autisme is geen levensbedreigende aandoening en onvruchtbaarheid ook niet. Het is mooi dat er voor onvruchtbaarheid nu een "oplossing" is, maar ik zie liever bijvoorbeeld bepaalde levensreddende medicatie vergoed worden dan IVF...

En nogmaals, ik val echt niet alleen over IVF, óók over een maagverkleining bij iemand die zonder medische oorzaken (dus zonder bijvoorbeeld lipoedeem) "gewoon" veel te dik is. Ik val óók over vrouwen die persé een borstvergroting willen hebben omdat ze niet tevreden zijn met hun uiterlijk. (Ik heb zelf trouwens totaal 0 aan borst, 2 rechtopstaande erwten, minder is bijna niet mogelijk...heb cup A... Maar geen haar op mn hoofd die denkt aan borstvergroting)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 10:43

Ipv je je erbij neer te leggen dat je autistisch bent kun je jezelf ook een schop onder je kont verkopen en iets van je leven maken.
Ik ken een aantal autistische mensen. Maar geen een die zich verschuild achter zijn of haar beperking en die bij de pakken neer gaan zitten.
Vroeger werden de autisten in een hoekje gezet. Tegenwoordig kunnen ze meer meedraaien met de maatschappij.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 10:44

mvdende schreef:
Sorry, maar ik noem dat pech hebben. Daar moet je je maar bij neerleggen. Hard? Ja!

Maar ik heb ook niet voor autisme gekozen en moet me er ook bij neerleggen. Autisme betekent ook dat je er je hele leven er door beheerst wordt.

Autisme is geen levensbedreigende aandoening en onvruchtbaarheid ook niet. Het is mooi dat er voor onvruchtbaarheid nu een "oplossing" is, maar ik zie liever bijvoorbeeld bepaalde levensreddende medicatie vergoed worden dan IVF...

En nogmaals, ik val echt niet alleen over IVF, óók over een maagverkleining bij iemand die zonder medische oorzaken (dus zonder bijvoorbeeld lipoedeem) "gewoon" veel te dik is. Ik val óók over vrouwen die persé een borstvergroting willen hebben omdat ze niet tevreden zijn met hun uiterlijk. (Ik heb zelf trouwens totaal 0 aan borst, 2 rechtopstaande erwten, minder is bijna niet mogelijk...heb cup A... Maar geen haar op mn hoofd die denkt aan borstvergroting)

tja, als dat je criteria wordt dan kunnen we het grootste deel van de behandelingen wel schrappen denk ik :+ Zou een hoop schelen in de zorgkosten, alleen nog maar levensbedreigende aandoeningen behandelen.
"sorry mevrouw, uw hartafwijking is nog niet levensbedreigend. Kom over 5 jaar maar terug, als u bijna dood bent, dan mogen we u wel behandelen" :')

maar goed, je redenatie is zo krom als een hoepel verder (want een maagverkleining met medische oorzaak is wel te vergoeden, maar dat is ook niet levensbedreigend, dus waarom die dan weer wel? bovendien gaat een maagverkleining lipoedeem niet oplossen....) dus het discussieert wat lastig.

En een borstvergroting wordt niet eens vergoed als je die alleen maar wilt "omdat je ontevreden bent over je uiterlijk". Een borstvergroting wordt vergoed als er een medische indicatie voor is. Zoals na een amputatie bijvoorbeeld.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 10:56

Er zijn genoeg niet levensbedreigende behandelingen, gelukkig worden die wel vergoed, anders zou t toch een mooie bende worden.

Mvdende, wat als er nou wel een behandeling voor autisme was? Dan lijkt mij dat menig autist daar toch voor zou gaan, ondanks dat t niet levensbedreigend is.

Pfoeh wat een pittige uitspraken worden hier gedaan zeg. Ik snap niet waarom alles op een weegschaaltje moet. Als de ene z'n behandeling niet vergoed wordt, dan moet de ander ook maar pech hebben? Zou fijn zijn als mensen dingen meer los van elkaar zouden kunnen zien, of wellicht kun je een ander wel een behandeling die hij/zij nodig heeft gunnen. Anders wordt t wel een heel bekrompen wereld.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 11:02

miccamaaike schreef:
Mvdende, wat als er nou wel een behandeling voor autisme was? Dan lijkt mij dat menig autist daar toch voor zou gaan, ondanks dat t niet levensbedreigend is.
.

Citaat:
Terwijl iemand met bijvoorbeeld autisme zich veel gemakkelijker over straat zou kunnen bewegen met hulphond, maar vanwege het psychische en dus niet "lichamelijke" aspect wordt een hulphond weer niet vergoed.

Een hulphond zou ze graag wel vergoed zien (zie eerste bericht)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 11:06

Maar t is niet levensbedreigend toch Mvdende? Waarom zou een hulphond dan wel vergoed moeten worden?

Ik gun uiteraard iedereen de behandeling waar je bij gebaad bent. Ik hoop vooral dat sommige mensen iets minder kortzichtig gaan nadenken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 11:08

purny schreef:
Ipv je je erbij neer te leggen dat je autistisch bent kun je jezelf ook een schop onder je kont verkopen en iets van je leven maken.
Ik ken een aantal autistische mensen. Maar geen een die zich verschuild achter zijn of haar beperking en die bij de pakken neer gaan zitten.
Vroeger werden de autisten in een hoekje gezet. Tegenwoordig kunnen ze meer meedraaien met de maatschappij.

Het ligt helemaal aan het niveau.. ik ken er 3 die niet zelfstandig kunnen wonen en naar een dagbesteding gaan.
Daarnaast ken ik er 3 die nu (op wat opstart problemen na) eigenlijk prima meedraaien.. maar zullen wel in bepaalde dingen erdoor beperkt blijven.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 11:11

Ibbel schreef:
Het gaat er niet om of het een cosmetische operatie is of niet, het gaat erom dat het volgens ZiN geen wetenschappelijk bewezen werkende operatie is.
Net als stamceltransplantaties voor MS etc niet vergoed worden, want ze zijn gewoon niet bewezen effectief.

Alle andere behandelingen die hier genoemd zijn wérken gewoon en zijn bewezen veilig.

Terwijl ik met eigen ogen gezien heb dat stamceltransplantatie op MS wél effectief kan zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 11:15

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 11:16

Autisme is een voorbeeld en omdat ik het zelf heb, weet ik wat het betekent/ waar iemand met autisme baad bij kan hebben.

En ik denk dat jullie me verkeerd begrijpen.

Een maagverkleining zonder medische oorzaak is in mijn ogen "Eigenlijk schuld, dikke bult" als je zo veel vreet dat je morbide obesitas krijgt.

Waarom zou heel Nederland mee moeten betalen aan jouw gevreet? Je kiest er immers zelf voor om het zo ver te laten komen. LET OP! Dan bedoel ik de gevallen dus zonder medische oorzaak/ oorzaak door medicatie voor andere aandoeningen..

Hetzelfde geld naar mijn mening ook voor rokers.. Waarom zou heel Nederland meebetalen aan jouw pleziertje van het roken?

Een hartafwijking kies je niet zelf voor.

Kinderen krijgen is niet noodzakelijk en je eigen keuze..

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 11:21

Je vergeet dat eten voort komt uit psyche, dus ook in de hersens net als autisme en uit verslaving.
Aanleg voor verslaving is ook aangeboren.
Dus zo gemakkelijk kun je het nu ook weer niet stellen mvdende.

een hartafwijking kan voort komen uit erfelijke bepaling, maar ook door roken of slecht eten.
Of stress zoals de corona nu meebrengt.

Kinderen krijgen is inderdaad niet noodzakelijk, maar kan wel medisch zijn als het niet lukt.
Wel ben ik van mening als er boven de 35 jaar aan begonnen word dit zeker niet geheel vergoed zou mogen worden. Want dan is het wel een keuze dat de kansen sterk afnemen.

Ik vind het sowieso erg moeilijk om grenzen te bepalen, of eigenlijk niet te doen.
Maar dit geval zie ik niet als cosmetisch, daar ben ik wel over uit.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 11:41

Dit topic laat maar eens duidelijk zien dat er dus best wat meningen zijn over behandelingen. Het bestaan van het zorginstituut snap ik dan ook en het feit dat ze behandelingen toetsen kan ik ook alleen maar achter staan om totale willekeur te voorkomen.

Helaas schieten er toch veel behandelingen naast. Vooral als je iets hebt wat wat zeldzamer is, dan is onderzoek doen naar behandeling van zo'n aandoening niet aantrekkelijk.

Ik hoop vooral dat er niet zo zwart wit gedacht zou worden. Dat er wordt gekeken naar de zorg die je nodig hebt en waar je baat bij hebt en niet de minimale zorg die niet voor jou werkt maar wel wordt vergoed. Ook de lange termijn effecten en kosten baten analyse bij wel en niet behandelen zouden meegenomen moeten worden. Deze vrouw kan relatief goedkoop (een harttransplantatie is duurder) een betere kwaliteit van leven hebben.

Overigens komt lipoedeem ook voor aan armen en ook bij een deel van de mensen op de buik, rug of borsten. Dat zou druk kunnen geven maar zo ver ik weet zit lipoedeem vet juist niet rond organen.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 11:51

_Penotti schreef:
Je vergeet dat eten voort komt uit psyche, dus ook in de hersens net als autisme en uit verslaving.

een hartafwijking kan voort komen uit erfelijke bepaling, maar ook door roken of slecht eten.

Kinderen krijgen is inderdaad niet noodzakelijk, maar kan wel medisch zijn als het niet lukt.
Wel ben ik van mening als er boven de 35 jaar aan begonnen word dit zeker niet geheel vergoed zou mogen worden. Want dan is het wel een keuze dat de kansen sterk afnemen.

Ik vind het sowieso erg moeilijk om grenzen te bepalen, of eigenlijk niet te doen.

In hoeverre kun je nog praten over een keuze wanneer je bijv jong kinderen had willen krijgen, maar pas op latere leeftijd degene ontmoet waarmee je kinderen wilt krijgen? Of wanneer je in je jeugd beschadigd raakt waardoor je pas later toe bent aan kinderen? Het leven is niet zwart-wit.

Yipee schreef:
Dit topic laat maar eens duidelijk zien dat er dus best wat meningen zijn over behandelingen. Het bestaan van het zorginstituut snap ik dan ook en het feit dat ze behandelingen toetsen kan ik ook alleen maar achter staan om totale willekeur te voorkomen.

Helaas schieten er toch veel behandelingen naast. Vooral als je iets hebt wat wat zeldzamer is, dan is onderzoek doen naar behandeling van zo'n aandoening niet aantrekkelijk.

Ik hoop vooral dat er niet zo zwart wit gedacht zou worden. Dat er wordt gekeken naar de zorg die je nodig hebt en waar je baat bij hebt en niet de minimale zorg die niet voor jou werkt maar wel wordt vergoed. Ook de lange termijn effecten en kosten baten analyse bij wel en niet behandelen zouden meegenomen moeten worden. Deze vrouw kan relatief goedkoop (een harttransplantatie is duurder) een betere kwaliteit van leven hebben.

Overigens komt lipoedeem ook voor aan armen en ook bij een deel van de mensen op de buik, rug of borsten. Dat zou druk kunnen geven maar zo ver ik weet zit lipoedeem vet juist niet rond organen.

Het gaat qua kosten voor de samenleving niet alleen om de prijs van een ingreep, maar ook om de frequentie. In NL worden maar enkele harttransplantaties per jaar uitgevoerd. Ben je, als je aan lipoedeem lijdt, genezen na één liposuctie, of moet deze behandeling meerdere keren herhaald worden? Ik lees ook op pagina's over lipoedeem dat deze aandoening waarschijnlijk bij 10% van de vrouwen voorkomt. Als die allemaal een liposuctie willen laten vergoeden lopen de kosten snel op. Daarnaast kun je je dan afvragen in hoeverre dit dan een aandoening is, of een ongewenste fysieke variatie, net als bijv cellulite.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 11:55

Dat klopt astorga, dat zijn de grijze gebieden.
Maar het carrière willen maken, wat dus eerder werd aangehaald is toch wel een keuze.
En dat vergat ik nu te benoemen.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 12:16

mvdende schreef:
En ik denk dat jullie me verkeerd begrijpen.

Een maagverkleining zonder medische oorzaak is in mijn ogen "Eigenlijk schuld, dikke bult" als je zo veel vreet dat je morbide obesitas krijgt.

Waarom zou heel Nederland mee moeten betalen aan jouw gevreet? Je kiest er immers zelf voor om het zo ver te laten komen. LET OP! Dan bedoel ik de gevallen dus zonder medische oorzaak/ oorzaak door medicatie voor andere aandoeningen..

Maar waar je hier volledig aan voorbij gaat is dat “half Nederland ook mee moet betalen aan jouw gevreet” als je morbide obesitas hebt en dat maar zo laat omdat je geen maagverkleining kan/wil nemen, maar diverse andere zorg nodig hebt, bijvoorbeeld omdat je wel diabetes, hartproblemen, gewrichtsproblemen, andere overgewicht gerelateerde ziektes krijgt en daarmee kosten maakt die ook al dan niet deels vergoed worden. Hierover van mij uit overigens totaal geen oordeel.
Dat dan ook maar niet vergoeden? En ik hoop dat je psychologische oorzaken ook mee telt in je medische oorzaken. Spoiler alert, zo goed als niemand zal het zover laten komen tot morbide obesitas omdat dik zijn zo geweldig leuk is.
Bevestigd iig wel weer mijn gevoel dat je het als dikkerd nooit goed kan doen in deze maatschappij :o

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 12:25

_Penotti schreef:

Het is niet altijd keuze om pas na je 35e aan een zwangerschap te beginnen. Zijn zoveel andere dingen die mee kunnen spelen, ik heb pas op mijn 36e mijn man leren kennen, daarvoor nooit een relatie gehad gewoon omdat ik nooit iemand vond die ook geïnteresseerd was in mij. Bij een bewuste keuze lang te wachten kan je vergoeding in twijfel trekken maar hoe ga je dan onderscheiden maken? Daarnaast zijn er nog meer factoren waardoor het in eerder stadium misschien niet kon

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 12:30

trustHim schreef:
_Penotti schreef:

Het is niet altijd keuze om pas na je 35e aan een zwangerschap te beginnen. Zijn zoveel andere dingen die mee kunnen spelen, ik heb pas op mijn 36e mijn man leren kennen, daarvoor nooit een relatie gehad gewoon omdat ik nooit iemand vond die ook geïnteresseerd was in mij. Bij een bewuste keuze lang te wachten kan je vergoeding in twijfel trekken maar hoe ga je dan onderscheiden maken? Daarnaast zijn er nog meer factoren waardoor het in eerder stadium misschien niet kon

_Penotti schreef:
Dat klopt astorga, dat zijn de grijze gebieden.
Maar het carrière willen maken, wat dus eerder werd aangehaald is toch wel een keuze.
En dat vergat ik nu te benoemen.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 12:35

IVF, moet je trouwens echt niet willen.
Ik ben voor gezonde sterke kinderen. Wanneer zwanger raken niet lukt moet je niet naar allerlei kunst hulp middelen gaan grijpen. Kans van een kind met een handicapt wordt dan alleen maar groter.
Daarnaast is de wereld al overbevolkt en Nederland helemaal.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 12:42

Blussem schreef:
IVF, moet je trouwens echt niet willen.
Ik ben voor gezonde sterke kinderen. Wanneer zwanger raken niet lukt moet je niet naar allerlei kunst hulp middelen gaan grijpen. Kans van een kind met een handicapt wordt dan alleen maar groter.
Daarnaast is de wereld al overbevolkt en Nederland helemaal.

:x

En hoe denk je over liposuctie bij lipoedeem, wat tenslotte het onderwerp van dit topic is?