_Penotti schreef:Je vergeet dat eten voort komt uit psyche, dus ook in de hersens net als autisme en uit verslaving.
Aanleg voor verslaving is ook aangeboren.
Dus zo gemakkelijk kun je het nu ook weer niet stellen mvdende.
een hartafwijking kan voort komen uit erfelijke bepaling, maar ook door roken of slecht eten.
Of stress zoals de corona nu meebrengt.
Kinderen krijgen is inderdaad niet noodzakelijk, maar kan wel medisch zijn als het niet lukt.
Wel ben ik van mening als er boven de 35 jaar aan begonnen word dit zeker niet geheel vergoed zou mogen worden. Want dan is het wel een keuze dat de kansen sterk afnemen.
Ik vind het sowieso erg moeilijk om grenzen te bepalen, of eigenlijk niet te doen.
Maar dit geval zie ik niet als cosmetisch, daar ben ik wel over uit.
In hoeverre kun je nog praten over een keuze wanneer je bijv jong kinderen had willen krijgen, maar pas op latere leeftijd degene ontmoet waarmee je kinderen wilt krijgen? Of wanneer je in je jeugd beschadigd raakt waardoor je pas later toe bent aan kinderen? Het leven is niet zwart-wit.
Yipee schreef:Dit topic laat maar eens duidelijk zien dat er dus best wat meningen zijn over behandelingen. Het bestaan van het zorginstituut snap ik dan ook en het feit dat ze behandelingen toetsen kan ik ook alleen maar achter staan om totale willekeur te voorkomen.
Helaas schieten er toch veel behandelingen naast. Vooral als je iets hebt wat wat zeldzamer is, dan is onderzoek doen naar behandeling van zo'n aandoening niet aantrekkelijk.
Ik hoop vooral dat er niet zo zwart wit gedacht zou worden. Dat er wordt gekeken naar de zorg die je nodig hebt en waar je baat bij hebt en niet de minimale zorg die niet voor jou werkt maar wel wordt vergoed. Ook de lange termijn effecten en kosten baten analyse bij wel en niet behandelen zouden meegenomen moeten worden. Deze vrouw kan relatief goedkoop (een harttransplantatie is duurder) een betere kwaliteit van leven hebben.
Overigens komt lipoedeem ook voor aan armen en ook bij een deel van de mensen op de buik, rug of borsten. Dat zou druk kunnen geven maar zo ver ik weet zit lipoedeem vet juist niet rond organen.
Het gaat qua kosten voor de samenleving niet alleen om de prijs van een ingreep, maar ook om de frequentie. In NL worden maar enkele harttransplantaties per jaar uitgevoerd. Ben je, als je aan lipoedeem lijdt, genezen na één liposuctie, of moet deze behandeling meerdere keren herhaald worden? Ik lees ook op pagina's over lipoedeem dat deze aandoening waarschijnlijk bij 10% van de vrouwen voorkomt. Als die allemaal een liposuctie willen laten vergoeden lopen de kosten snel op. Daarnaast kun je je dan afvragen in hoeverre dit dan een aandoening is, of een ongewenste fysieke variatie, net als bijv cellulite.