ik moet aan de kunstgebit

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vilheide

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 01:03

Djoena schreef:
Van nature heb ik altijd een gummy tandvlees gehad, dus een grote lap tandvlees met kleine tanden (je ziet de oude rand waar mijn tandvlees gerust heeft nog een beetje zitten op de foto's). Sinds ik behandeld ben voor de parodontitis zijn mijn tanden 2x zo lang geworden door het terugtrekkende tandvlees. Ik was daar erg blij mee, totdat ik hoorde dat het geen mm meer terug zou komen, want nu waren mijn tanden wel erg lang geworden... :( De tanden die er nu nog zitten, zitten nog goed vast. Het liefst zou ik de voortanden en hoektanden alsnog laten trekken. De kiezen zijn allemaal nog in redelijke staat.


In het verleden heeft een mondhygiëniste in opleiding mijn pockets schoon gemaakt en het was normaal dat je tandvlees dan iets teruggetrokken was, dat zou van zelf weer goed komen Maar helaas was dat bij mij niet het geval en begonnen mijn tanden los te zitten en uiteindelijk vielen ze er zo uit.

Ik zou als ik jou was kijken wat de mogelijkheden zijn. Als je je kiezen kan behouden is dat mooi want dat geeft houvast.

Djoena
Berichten: 11523
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 01:06

Dank je wel, ik zal morgen eens bellen met de tandarts. Misschien kan ik de tandarts alsnog zover krijgen ze alsnog te trekken. En ik wil ook even bellen naar een onafhankelijk tandprotheticus. Kijken wat hun mening is.

En dat is ook heftig zeg! -O- daar was je zeker ook niet blij mee... :(:) had ze te diep gereinigd? Of had je gewoon dikke pech?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: ik moet aan de kunstgebit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 01:34

Oei, ik zou hier ook niet blij van worden inderdaad :n Een klein beetje afwijking is logisch, maar hier zie je wel duidelijk verschil.
Je vroeg of ze dan kosteloos een nieuw plaatje maken. Helaas is dat niet het geval geloof ik, maar dat zou je even met je verzekering moeten overleggen.

Djoena
Berichten: 11523
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 02:08

Ook niet als ik als klant/client niet tevreden ben met het resultaat? :( ze zouden het plaatje eventueel niet bij kunnen werken? En dan heb ik het over de tandprotheticus die het plaatje gemaakt hebben.

Zoals je wel merkt kan ik er gewoon niet van slapen... ;(

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: ik moet aan de kunstgebit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 05:54

Het is ook echt rot, dus ik snap je wel! :(:)
Ik weet het niet zeker hoor! Misschien valt er dan wel wat te regelen! Ik zou het aan je verzekering navragen!

Henrike5

Berichten: 797
Geregistreerd: 26-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 08:04

Wat balen zeg heel begrijpelijk ook. Het zijn natuurlijk wel kunsttanden dus helemaal het zelfde zal het nooit worden maar dit is inderdaad niet zo fijn. Ik zou de tandarts bellen dat je echt niet tevreden bent. Het spleetje tussen je tanden etc alles opnoemen. Misschien kunnen ze er wel nieuwe tanden voor je opzetten die anders kwa kleur en lengte dan toont het weer heel anders.

Ik weet ook niet of je de tandtechnieker kent? Anders deze even bellen en het probleem voorleggen, het kan zijn dat bepaalde wensen niet helemaal lekker zijn doorgegeven waardoor het er nu zo uitziet. Deze weten precies wat ze wel en niet kunnen doen voor een mooi resultaat en kunnen je ook informeren over hoelang de aanpassingen gaan duren

sasja0705
Berichten: 2097
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 09:25

Djoena schreef:
Hallo iedereen,

Ik weet dat dit een oud topic is, maar ik hoop dat jullie met mij mee kunnen kijken. Ivm parodontitis en een chronische ontsteking waardoor mijn kaakbot aan werd getast zijn er 4 dagen geleden 2 voortanden bij mij getrokken en heb ik sinds vandaag een plaatje. Ik vind alleen dat dit echt heel lelijk gedaan is en het sluit niet mooi aan op de tanden die er nog wel zitten. Mijn eigen tanden hebben een veel langere lengte en ik durf dus ook niet meer te lachen sinds ik het plaatje heb, terwijl ik normaalgesproken heel graag lach. Hij steekt echt af in mijn mond. Ook wijkt de kleur van de tanden (witter) en de tandvlees (lichter) enorm af van mijn eigen kleuren dit is op de foto jammer genoeg moeilijk te zien... ik heb ook ineens een stukje nep tandvlees tussen mijn voortanden zitten die ik al jaren niet meer heb. Dit blijkt er te zitten om de prothese/tand te dragen?? En kon volgens de tandarts niet aangepast worden. Ik word er echt verdrietig van als ik in de spiegel kijk. Willen jullie even meekijken en kunnen jullie mij zeggen of ik mij aanstel? Of dat er inderdaad nog wat aangepast kan worden waardoor het meer 1 geheel kan worden?? Mij is verteld dat dit het blijvende plaatje is... maar eerlijk gezegd neem ik daar geen genoegen mee ;( als ik er zo uit moet blijven zien, laat ik liever het hele front eruit trekken om zo meer eenheid te creëren in mijn mond, maar dat wilt de tandarts (logischerwijs) niet doen met de nog redelijk gezonde tanden die er zitten.

Eten, praten, slikken etc gaat allemaal goed. Hij ligt nog iets los met drinken (dan loopt er vocht achter en dan schuift hij iets los?) Maar verder heb ik geen klachten over de pasvorm. Ik "fluit" soms wel met praten? maar ik slis niet.

[ [url=m/FQgKGx.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/scE2Qa.jpg]Afbeelding[/url] ]
(Als ik lach)


Ik zou er zo ook niet vrolijk van worden.
Zij hebben jouw verteld, dat dit het uiteindelijke plaatje is ?

Eerlijk : ik heb geen idee , hoe het met gedaan wordt als alleen 2 of 3 tanden getrokken worden, maar het lijkt mij toch dat dit een soort noodplaatje zou moeten zijn.


Bij mij is sinds 2 april alles eruit - boven en onder.

Toen ik voor intake bij de protheticus was , ging het in eerste instantie over alleen 2 voortanden - 1 was al aan het uitvallen, nr 2 zou eraan komen.
Die ernaast hadden -nog even -gered kunnen worden.
Voor dit traject -naast du behandeling van de nog redelijke- had ik na treken in ieder geval voor een tijd een soort nood-plaatje gekregen omdat tandvlees en bot gaam slinken. Dat noodplaatje kon ook alleen op benadering gemaakt worden want "happen" doe je ja nog met de tanden erin.

Uiteindelijk omdat ik angstpatient ben en omdat mijn botstruktuur plus ktanden/kiezen gewoon kl**en zijn, besloten alles -zowel boven en onder te laten trekken en kunstgebit.
Is onder gehele narkose gebeurt.

Maar voor de overgang naar definitieve protheses zijn dus afdrukken gemaakt nog met mijn tanden erin.
Dat paste al na 3 dagen niet meer en nu naar 2 maanden al helemaal niet.
Het is even "doorbijten" tot september en dan wordt het uiteindelijke gebit bepaald en gemaakt.
Jammer genoeg voor mij geen implantaten, maar ja, het zei zo.

Ik zou in iedergeval een second opinion opvragen bij een ander protheticus

jen

Berichten: 3217
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Re: ik moet aan de kunstgebit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 18:42

Ik zou ook contact op proberen te nemen met de tandtechnieker. Deze kunnen echt nog wel wat veranderingen aan brengen hoor !! Ik snap helemaal dat je niet tevreden bent :(:)

Marije_jiplover

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 20:08

Ik heb geen plaatje, maar implantaten met kronen.
En toen mijn tandarts de kronen ging plaatsen, was hij niet tevreden over de kleur en de tandtechnicus is ter plekke naar de behandelkamer gebeld om het aan te passen.

Kortom, ik zou met dat plaatje ook niet tevreden zijn en verwachten dat het wordt aangepast naar iets wat beter bij de rest in je mond past. Of de rest van je mond beter bij het plaatje, bij mij is er wat gekunsteld aan mijn kaak en tandvlees met een soort vulling om het optisch weer als een complete kaak te laten lijken, ipv een versmalde kaak die weg zou vallen onder mijn kronen.
Juist bij de kroon die in het zichtvlak kwam bij praten en lachen, heeft mijn tandarts daar heel veel aandacht aan besteed in het hele traject, hij wilde niet alleen wat functioneels maken, maar ook esthetisch.

Djoena
Berichten: 11523
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 13:59

Ontzettend bedank voor alle lieve reacties en dat extra schopje onder mijn kont dat ik er geen genoegen mee hoef te nemen.

Ik had gisteren al gebeld en toen was mijn tandarts niet aanwezig, dus ik ben vandaag teruggebeld. Ik heb op een nette manier mijn ongenoegen uitgesproken en dit keer heb ik ook het gevoel gehad dat ze er iets aan gaan doen. Er is een afspraak gemaakt zodat er wat aanpassingen gedaan kunnen worden en misschien komt er zelfs een heel nieuw plaatje :j dit omdat ze waarschijnlijk de kleur van het tandvlees niet aan kunnen passen. Ik heb toen ook vermeld dat ik Indische bloed heb en mijn tandvlees nooit zo licht zou worden als het hollandse kleurtje wat ze nu gebruikt hebben. Daar was ze het gelukkig mee eens.

Ik heb ook nog navraag gedaan of dit het definitieve plaatje zou zijn en dat is bij mijn plaatje wel het geval. Dit zodat ze andere tanden makkelijker kunnen toevoegen omdat de staat van mijn andere voortanden naar verwachting ook snel achteruit zullen gaan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: ik moet aan de kunstgebit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 14:07

Wat fijn! Hopelijk gaan ze het netjes opgelost en ben je straks tevreden!

tokedri
Berichten: 1563
Geregistreerd: 17-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 14:09

Kimbers schreef:
Hier zou ik ook niet blij van worden hoor. Dit ziet er heel amateuristisch uit. Kan je niet bij iemand anders terecht?


Mee eens , sorry
Ik zou naar een goede tandtechniker gaan
Dit hoeft er niet zo uit te zien

O ik lees nu pas je laatste reactie
Succes komt vast goed!

Henrike5

Berichten: 797
Geregistreerd: 26-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 14:54

Wat fijn om te horen!

Wat betreft de kleur van je tandvlees er bestaan bepaalde kleurpoeders waardoor ze de kunststof meer richting jou tandvlees kunnen laten gaan. Vaak kost dat wel iets extras maar misschien iets om te overleggen net als bijv de vraag of een opgeslepen front mogelijk is. Dit zijn kleine dingen die (als mogelijk) misschien voor jou een groot verschil maken!

senna21

Berichten: 11995
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 15:25

Als ze een ander plaatje gaan maken, neem dan in overweging om dan de andere tanden ook te doen. Zeker gezien je prognose zou ik dit bespreken als volgende stap.
Je kunt hierover ook contact opnemen met de verzekering. Misschien uiteindelijk dan ook goedkoper voor hen.

tokedri
Berichten: 1563
Geregistreerd: 17-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 16:51

senna21 schreef:
Als ze een ander plaatje gaan maken, neem dan in overweging om dan de andere tanden ook te doen. Zeker gezien je prognose zou ik dit bespreken als volgende stap.
Je kunt hierover ook contact opnemen met de verzekering. Misschien uiteindelijk dan ook goedkoper voor hen.



Inderdaad wordt een kunstgebit vergoed
En een gedeeltelijke meestal niet

Siers83

Berichten: 7437
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 19:10

tokedri schreef:
senna21 schreef:
Als ze een ander plaatje gaan maken, neem dan in overweging om dan de andere tanden ook te doen. Zeker gezien je prognose zou ik dit bespreken als volgende stap.
Je kunt hierover ook contact opnemen met de verzekering. Misschien uiteindelijk dan ook goedkoper voor hen.



Inderdaad wordt een kunstgebit vergoed
En een gedeeltelijke meestal niet

En precies dat was voor mij de reden om voor een kunstgebit te gaan, alleen boven. Mijn kiezen moesten er uit door Paradontitus maar het was niet zeker of de rest nog gered kon worden. Ik heb toen zelf de keuze gemaakt voor een kunstgebit. En daar ben ik heel blij mee. Qua kleur van gebit en tandvlees is het helemaal perfect. Ik heeb dit zelf mogen kiezen wat ik wilde. Dus heb nu een perfect gebit boven.

Niet zomaar akkoord gaan met iets wat je niet mooi vind. Daar word je heel onzeker van, je gebit is zo bepalend voor je uiterlijk. Niks erger dan niet breeduit durven lachen door je gebit

sasja0705
Berichten: 2097
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 20:36

tokedri schreef:
senna21 schreef:
Als ze een ander plaatje gaan maken, neem dan in overweging om dan de andere tanden ook te doen. Zeker gezien je prognose zou ik dit bespreken als volgende stap.
Je kunt hierover ook contact opnemen met de verzekering. Misschien uiteindelijk dan ook goedkoper voor hen.



Inderdaad wordt een kunstgebit vergoed
En een gedeeltelijke meestal niet


Dat was bij mij - afgezien dus van de giga-angst- ook een reden om alles eruit te laten trekken...
De protheticus heeft mij kostenplaatjes gegeven :
Bij 3 tanden/kiezen "redden " en dan een brug was ik ca 1200 kwijt geweest voor het "nood"- gebit en nog eens hetzelfde voor de uiteindelijke brug...
Hier kwamen dan nog de kosten van de TA bij om deze 3 überhaupt in conditie te krijgen dat een brug kon geplaatst worden en dan in het beste geval 5 jaar houdt ( had ook alleen 2 kunnen zijn.
Al met al zou ik alleen voor boven ca 4.000 kwijt geweest zijn.
Vergoeding zorgverzekeraar: 0


Kosten nu voor gehele protheses worden bij mij voor 65% vergoed
plus natuurlijk eigen risico.
Tot nu toe eigen kosten :
Consult TA á € 53,
Beide noodprotheses samen 465
En natuurlijk die 380 ( want dit jaar nog niet gebruikt)
Operatie dan onder narkose in ziekenhuis = 0

September komen er dan nog eens ca 500 erbij voor de definitieve protheses...
Maar dan ben ik ook voor de volgende paar jaar echt van alles af .

sasja0705
Berichten: 2097
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 20:39

tokedri schreef:
senna21 schreef:
Als ze een ander plaatje gaan maken, neem dan in overweging om dan de andere tanden ook te doen. Zeker gezien je prognose zou ik dit bespreken als volgende stap.
Je kunt hierover ook contact opnemen met de verzekering. Misschien uiteindelijk dan ook goedkoper voor hen.



Inderdaad wordt een kunstgebit vergoed
En een gedeeltelijke meestal niet


Dat was bij mij - afgezien dus van de giga-angst- ook een reden om alles eruit te laten trekken...
De protheticus heeft mij kostenplaatjes gegeven :
Bij 3 tanden/kiezen "redden " en dan een brug was ik ca 1200 kwijt geweest voor het "nood"- gebit en nog eens hetzelfde voor de uiteindelijke brug...
Hier kwamen dan nog de kosten van de TA bij om deze 3 überhaupt in conditie te krijgen dat een brug kon geplaatst worden en dan in het beste geval 5 jaar houdt ( had ook alleen 2 kunnen zijn.
Al met al zou ik alleen voor boven ca 4.000 kwijt geweest zijn.
Vergoeding zorgverzekeraar: 0


Kosten nu voor gehele protheses worden bij mij voor 65% vergoed
plus natuurlijk eigen risico.
Tot nu toe eigen kosten :
Consult TA á € 53,
Beide noodprotheses samen 465
En natuurlijk die 380 ( want dit jaar nog niet gebruikt)
Operatie dan onder narkose in ziekenhuis = 0

September komen er dan nog eens ca 500 erbij voor de definitieve protheses...
Maar dan ben ik ook voor de volgende paar jaar echt van alles af .

Kimbers

Berichten: 5129
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 01:13

Djoena schreef:
Ook niet als ik als klant/client niet tevreden ben met het resultaat? :( ze zouden het plaatje eventueel niet bij kunnen werken? En dan heb ik het over de tandprotheticus die het plaatje gemaakt hebben.

Zoals je wel merkt kan ik er gewoon niet van slapen... ;(


Mijn moeder heeft vaak genoeg niet betaald voor iets waar ze niet tevreden mee was. Je zal er vast niet overal altijd mee wegkomen maar het lijkt me niet meer dan logisch dat je niet betaalt voor iets waar je niet tevreden mee bent.

Djoena
Berichten: 11523
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 12:34

Hier is het hoge woord eruit en mijn andere 2 voortanden zullen ook getrokken worden zodat ze er weer 1 mooi geheel van kunnen maken. Als tandarts vond ze het wel moeilijk om "gezonde" tanden te trekken, maar we gaan het gelukkig toch doorzetten. De afspraak staat al en mijn wensen voor de tandvorm ook. Echter hoorde ik dat ik extra moet betalen om het tandvlees in de kleur van mijn eigen tandvlees te krijgen... ik vind dat wel zo raar en ook een tikkeltje discriminerend. Doordat ik Indisch bloed heb zal mijn tandvlees nooit zo licht worden als de standaard kleur die ze gebruiken. Hoe doen ze dat dan bij echt donkere mensen? Daar proppen ze toch ook geen blank plaatje in de mond? Ik heb in eerste instantie gezegd dat ik het dan maar in de standaard kleur moet doen, want nu blijkt het plaatje wel tijdelijk te zijn (waarom nu wel geen idee :+ ) Ze gaan nu het bestaande plaatje uitbreiden met 2 tanden en ik ben hem een dag kwijt. Ik krijg dan een frameprothese (met de juiste kleur tandvlees) zodra mijn tandvlees volledig geslonken is. Hier zou na zelf uitzoeken ongeveer 6 tot 9 maanden overheen gaan. Wat is wijsheid? Op mijn strepen blijven staan en toch de tandvleeskleur aanpassen (wat dus betekend dat er een heel nieuw plaatje moet worden), of het zo laten en alleen nog moeten betalen voor de aanvulling met de 2 tanden op het plaatje?

Sabri

Berichten: 1432
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 13:21

Zou een second opinion voor je nog wat zijn? Bij een goed aangeschreven tandtechnicus, met goede recensies? Het is toch vreemd, de kleuren zouden toch ook voor donkere mensen moeten kunnen en 2 gezonde tanden eruit is ook nogal wat? Het klinkt een beetje alsof je niet bij een heel goede praktijk zit nu

Henrike5

Berichten: 797
Geregistreerd: 26-02-13

Re: ik moet aan de kunstgebit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 14:09

De extra kosten voor de kleur van het tandvlees klinkt mij wel bekend in de oren, dit gezien kunststof in een standaard kleur geleverd word. Elke andere kleur lichter of donker word met de hand speciaal gemaakt voor de betreffende persoon om zo dicht mogelijk bij de echte kleur te komen daarom is het dus duurder die kunstof word maar 1x gebruikt en specifiek gemaakt voor jou


Wat betreft je andere vragen; is het misschien toch mogelijk een second option te doen? Wat je hier beschrijft is niet iets wat heel bijzonder is (dit gebeurd vaket) maar ik snap je twijfels echt wel en gezonde tanden voor 'niks' trekken is wel heel erg zonde

Djoena
Berichten: 11523
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 21:48

De tanden moeten er sowieso uit, maar zij vond ze nog te gezond, waar ze in principe gelijk in heeft, maar de parodontitis heeft zijn werk al gedaan. Mijn tandvlees was al teruggetrokken, maar door het trekken van de eerste 2 voortanden is het nog verder teruggetrokken en is het cosmetisch niet meer mooi te maken met een plaatje. Het verschil in tand lengte is gewoon te groot. Dus om dat weer optisch mooi te krijgen zouden de andere 2 voortanden ook gewoon getrokken moeten worden. Daar heb ik ook gewoon vrede mee. Ik durf nu echt niet te lachen, want het ziet er echt niet uit.

Bedankt voor de aanvulling van de kleur voor het tandvlees. Ik zal het in het overleg meenemen :) :j