tampons eruit doet pijn....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:45

DezeNaam schreef:
Anoniem schreef:
Nogmaals... Het is dus niet gezegd dat dit is wat er bij jou aan de hand is TS! Voor mensen je bang maken met wat er met je zou moeten gebeuren en weet ik veel wat.

Mensen echt? Zijn jullie allemaal huisartsen met magische oogjes dwars door schermen en alles heen? Zeker in dit soort situaties, tegen een kind(!) , moet (mag!)je niet zomaar dingen als feit verkondigen.

TS heeft toch zelf gekeken en gezien hoe het eruit ziet? Of moet je ook al naar de huisarts om te bevestigen welke kleur ogen je hebt?

‘Bang maken’, er is niks om bang voor te zijn. Enkel dat TS op beschrijving van haar bevindingen wel septate hymen zou kunnen hebben, wat geen ernstige ‘aandoening’ is.

En dat heb jij dus even gediagnosticeerd op basis van een paar regels tekst? Daarnaast kan je ook een aandoening niet meteen afdoen als niet ernstig of niks om bang voor te zijn. Je hebt hier wel te maken met een kind, het is logisch dat ze zich zorgen maakt.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:57

DezeNaam schreef:
Anoniem schreef:
Nogmaals... Het is dus niet gezegd dat dit is wat er bij jou aan de hand is TS! Voor mensen je bang maken met wat er met je zou moeten gebeuren en weet ik veel wat.

Mensen echt? Zijn jullie allemaal huisartsen met magische oogjes dwars door schermen en alles heen? Zeker in dit soort situaties, tegen een kind(!) , moet (mag!)je niet zomaar dingen als feit verkondigen.

TS heeft toch zelf gekeken en gezien hoe het eruit ziet? Of moet je ook al naar de huisarts om te bevestigen welke kleur ogen je hebt?

‘Bang maken’, er is niks om bang voor te zijn. Enkel dat TS op beschrijving van haar bevindingen wel septate hymen zou kunnen hebben, wat geen ernstige ‘aandoening’ is.

Ik denk dat TS er beter aan doet om naar een huisarts te gaan en een verwijzing naar een gynaecoloog te vragen. Dan te luisteren naar jullie speculaties en haar nog banger maken.

Anoniem

Re: tampons eruit doet pijn....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 20:25

Ik zou nog niet direct naar een huisarts stappen maar eerst de tips die gegeven zijn proberen (ander merk, menstruatie cup, langer laten zitten, mee persen met eruit trekken etc.) bij mij is het altijd wat gevoelig met eruit halen, en heb toch echt 3 kinderen uitgeperst. Voelt heel droog ook ondanks het bloed, daarom gebruik ik ze zelden.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 20:37

Ik ga met Zonnebloem92 mee, probeer eerst de tips hier mocht het dan nog niet lukken dan kun altijd nog naar de huisarts. Tampons ging bij mij pas op mn 16de goed, daarvoor deed het nou nog net geen pijn maar het eruit halen voelde gewoon erg naar. Succes! En ik vind het kei stoer dat je hier zo over durft te praten! +:)+

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 21:18

Ik ben 35 en ook ik heb nog pijn met die rot dingen :D .

Wat bij helpt is om echt mega erg te ontspannen, en staand met een been op de wc de tampon er uit trekken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 22:21

DiantaM schreef:

Wat bij helpt is om echt mega erg te ontspannen, en staand met een been op de wc de tampon er uit trekken.

Menstruatiecup, is de oplossing!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 22:22

Maartje1990 schreef:
DiantaM schreef:

Menstruatiecup, is de oplossing!

Ja ik moet zeggen dat ik tampons alleen met zwemmen gebruik. Ik menstrueer heel licht, dus met maandverband kan ik prima uit de voeten. Maar houd die cup wel in mijn achterhoofd

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 22:24

Ik heb die zelfde overstap gemaakt om dezelfde klacht. Blij dat ik van die vervelende tampons af ben! (en de cup geeft ook nog eens minder afval en ik ruik ook minder onaangename luchtjes)

Pebbles12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 22:24

Oké dan ga ik dat eerst proberen! als ik heb wat boven stond aangegeven, dan is dat nood of maakt dat niet hee erg uit als ik nu er nog even ik aan kan doen?

Bedankt hoe iedereen helpt!

Ik gebruik tampons alleen om te zwemmen, ander liever niet haha.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 22:29

Als een tampon goed vol is zou je hem zelfs zonder aan het draadje te trekken eruit kunnen "persen".
Als hij nog niet vol genoeg is geeft hij weerstand.
Veel vrouwen lekken wat langs een tampon omdat de baarmoeder nou eenmaal niet recht op de tampon lekt. Dus bloed aan het touwtje kan altijd.
Wellicht is een cup inderdaad fijner of een ander merk wil helpen. En 2 uur is vrij kort, dan zou je of een grotere langer kunnen laten zitten ( als je er echt doorheen lekt) of langer laten zitten.

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 23:02

Ik zou zelf een cup geen aanrader vinden voor iemand die pijn heeft met tampons verwijderen... Zelf heb ik ook een cup geprobeerd maar ik heb nog nooit zooveel pijn gehad tijdens mijn menstruatie. Tijdens het dragen kreeg ik heftige menstruatiekrampen en het verwijderen bleef pijnlijk hoe ik het ook probeerde (netjes het vacuum verbroken dus dat was het probleem niet). Ook had ik moeite met plassen tijdens het dragen, dus helaas was het voor mij geen optie.

Probeer de tampon eens langer in te houden, als ze niet verzadigd genoeg zijn is het heel onprettig om ze te verwijderen. Als je verder geen pijn hebt lijkt het mij niet dat je met spoed een afspraak hoeft te maken met de huisarts, maar misschien is het in de toekomst wel fijn- al is het alleen maar om jezelf gerust te stellen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 00:18

Wistaire schreef:
Ik zou zelf een cup geen aanrader vinden voor iemand die pijn heeft met tampons verwijderen... Zelf heb ik ook een cup geprobeerd maar ik heb nog nooit zooveel pijn gehad tijdens mijn menstruatie. Tijdens het dragen kreeg ik heftige menstruatiekrampen en het verwijderen bleef pijnlijk hoe ik het ook probeerde (netjes het vacuum verbroken dus dat was het probleem niet). Ook had ik moeite met plassen tijdens het dragen, dus helaas was het voor mij geen optie.

Probeer de tampon eens langer in te houden, als ze niet verzadigd genoeg zijn is het heel onprettig om ze te verwijderen. Als je verder geen pijn hebt lijkt het mij niet dat je met spoed een afspraak hoeft te maken met de huisarts, maar misschien is het in de toekomst wel fijn- al is het alleen maar om jezelf gerust te stellen.

Dan heb je wellicht niet de juiste cup gehad.

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 02:00

Maartje1990 schreef:
Wistaire schreef:

Dan heb je wellicht niet de juiste cup gehad.

Daar heb ook aan gedacht, maar na veel vragenlijsten invullen en inlezen heb ik pas een keuze gemaakt. Ik vind ze in de aanschaf te duur om er nog meer te proberen. Voor mij was het vooral een optie om minder afval te veroorzaken, maar helaas. -O-

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 06:56

Ik ben ook fan van de menstruatie cup. Ik heb een aantal verschillende besteld op Ali express, dan vallen de kosten erg mee en kun je kijken welke je prettig vindt. Ook hiermee kun je soms wat last krijgen, maar deze kun je met veel minder risico langer laten zitten als een tampon. Ik zou een paar verschillende van maat S bestellen. De trekstokjes kun je er eventueel afknippen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 07:19

Prairy schreef:
Ik ben ook fan van de menstruatie cup. Ik heb een aantal verschillende besteld op Ali express, dan vallen de kosten erg mee en kun je kijken welke je prettig vindt. Ook hiermee kun je soms wat last krijgen, maar deze kun je met veel minder risico langer laten zitten als een tampon. Ik zou een paar verschillende van maat S bestellen. De trekstokjes kun je er eventueel afknippen.

Bestellen op Ali Expres is een slecht afvies.
Heel veel cups bij AliE zijn niet CE gekeurd en van food-grade siliconen gemaakt ipv medical-grade.
Als je daar besteld: check dat het een CE keurmerk heeft (met de juiste afmetingen en niet een nep CE).

TS, de problemen die je hebt zijn niet zo zeldzaam, er zijn best veel vrouwen waarbij tampons niet zo eenvoudig werken als wordt voorgespiegeld. Ik heb er ook last van als ik niet op een piekdag zit. Voor minder heftige dagen kan ik ze gewoon niet gebruiken zonder dat het zeer onaangenaam is.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 09:29

Nathalie18x schreef:
En dat heb jij dus even gediagnosticeerd op basis van een paar regels tekst? Daarnaast kan je ook een aandoening niet meteen afdoen als niet ernstig of niks om bang voor te zijn. Je hebt hier wel te maken met een kind, het is logisch dat ze zich zorgen maakt.

Wat een overdreven reacties zeg. Dat heb ik inderdaad 'gediagnosticeerd' op een basis van die beschrijving. Heb je zelf enig idee wat septate hymen zijn? Als je weet wat het is is het echt niet moeilijk te herkennen. En ik mag TS niet 'bang maken' maar dan kom jij af met 'je mag het niet afdoen als niet ernstig of niks om bang voor te zijn'? Zie je daar de ironie zelf niet van in?

TS is 14, kan hier een topic openen en lijkt prima om te gaan met de informatie die haar gegeven wordt. Een beetje meer vertrouwen in de capaciteiten van een 14 jarige mag ook wel hoor. Jullie reacties dat TS 'bang' zou zijn lijken me eerder bijdragen aan een dramatische sfeer. TS heeft nergens gezegd bang te zijn.

Pebbles12 schreef:
Oké dan ga ik dat eerst proberen! als ik heb wat boven stond aangegeven, dan is dat nood of maakt dat niet hee erg uit als ik nu er nog even ik aan kan doen?

Ik geloof dat je het woordje 'niks' vergeten bent als ik je zin juist wil interpreteren. ("Als ik er nu nog even niks aan kan doen?")

Indien je hebt wat eerder besproken is (septate hymen) dan maakt het inderdaad niet veel uit of je er iets aan doet of niet, dat is je eigen keuze. Het is een aangeboren aandoening die niet schadelijk is voor je lichaam en niet zal 'verergeren'. Het kan enkel dus wel vervelend blijven doen wanneer je je tampon eruit moet halen.

En voor de verdere 'tips' die TS gegeven zijn, indien TS wel degelijk een extra vliesje heeft kan je 'persen', de tampon 'laten zitten', in een andere positie gaan staan,... zoveel je wilt. Dat vliesje zit er nu eenmaal voor. (Bij het inbrengen wordt het automatisch aan de kant geduwd en voel je het meestal dus gewoon niet). Wat je dus wel kan proberen is met je vinger zelf het vliesje aan de kant duwen wanneer je je tampon eruit moet halen.

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 09:57

Maak je geen zorgen ts, toen ik nog 14 was lukte het ook niet! Je bent nog niet volgroeid down under, dat komt vanzelf hoor. Als je een paar jaar verder bent dan zul je zien dat het steeds wat gemakkelijker gaat!

Ik zou lekker maandverbandjes/inlegkruisjes gebruiken en alleen bij nood een tampon, zoals bij zwemmen, maar dat doe je ook las ik.

Komt vanzelf! :)

Pebbles12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-20 10:15

Dankjewel voor de boven 2 antwoorden, dit stelt me wel gerust hahaha <3

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 10:28

Hoi TS,

mocht je er nog een keer tegenaanlopen dat het niet lukt of pijnlijk is om de tampon er aan het touwtje uit te trekken, dan kun je het ook op een andere manier proberen. Door met je wijsvinger langs de tampon af te gaan kun je wat ruimte aan de onderkant maken. In die positie kun je de tampon ook wat meer duwen, ipv dat je eraan moet trekken. Soms helpt dat ook en is het wat comfortabeler. Verder zijn er al een hoop tips gegeven die kunnen helpen, zoals wachten tot de tampon vol genoeg is, geen tampon gebruiken als je weinig bloedverlies hebt en alternatieven zoals een menstruatiecup. Mocht je nu toch veel last houden dan zou ik inderdaad ook even naar de huisarts gaan om te laten checken of er iets anders is waar je mee geholpen kunt worden.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 11:07

DezeNaam schreef:
Nathalie18x schreef:

Wat een overdreven reacties zeg. Dat heb ik inderdaad 'gediagnosticeerd' op een basis van die beschrijving. Heb je zelf enig idee wat septate hymen zijn? Als je weet wat het is is het echt niet moeilijk te herkennen. En ik mag TS niet 'bang maken' maar dan kom jij af met 'je mag het niet afdoen als niet ernstig of niks om bang voor te zijn'? Zie je daar de ironie zelf niet van in?

TS is 14, kan hier een topic openen en lijkt prima om te gaan met de informatie die haar gegeven wordt. Een beetje meer vertrouwen in de capaciteiten van een 14 jarige mag ook wel hoor. Jullie reacties dat TS 'bang' zou zijn lijken me eerder bijdragen aan een dramatische sfeer. TS heeft nergens gezegd bang te zijn.

Pebbles12 schreef:

Ik geloof dat je het woordje 'niks' vergeten bent als ik je zin juist wil interpreteren. ("Als ik er nu nog even niks aan kan doen?")

Indien je hebt wat eerder besproken is (septate hymen) dan maakt het inderdaad niet veel uit of je er iets aan doet of niet, dat is je eigen keuze. Het is een aangeboren aandoening die niet schadelijk is voor je lichaam en niet zal 'verergeren'. Het kan enkel dus wel vervelend blijven doen wanneer je je tampon eruit moet halen.

En voor de verdere 'tips' die TS gegeven zijn, indien TS wel degelijk een extra vliesje heeft kan je 'persen', de tampon 'laten zitten', in een andere positie gaan staan,... zoveel je wilt. Dat vliesje zit er nu eenmaal voor. (Bij het inbrengen wordt het automatisch aan de kant geduwd en voel je het meestal dus gewoon niet). Wat je dus wel kan proberen is met je vinger zelf het vliesje aan de kant duwen wanneer je je tampon eruit moet halen.

Maar serieus, je moet echt ophouden. Jij DENKT dat dit het is en op basis daarvan geef je adviezen en breng je dingen als feiten. Je bent van geen enkele kant medisch onderlegd, je kunt en mag dit gewoon niet zo doen. Dat kun je overdreven vinden, dat kun je dramatisch vinden, feit blijft: jij hebt TS niet gezien, jij bent geen arts, jij mag geen diagnose stellen. Punt. En als jij niet snapt dat dit onderwerp toch echt iets anders is dan de kleur van ogen, sterkt het mij nog meer in mijn mening dat je echt even moet dimmen.

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 11:30

DezeNaam schreef:
Nathalie18x schreef:

Pebbles12 schreef:

Het lukt me even niet om een gedeelte weg te laten, dus sorry voor de grote post. Maar ja, ik heb ervaring hiermee(zelf gehad dus) maar wil daar verder niet nu op ingaan omdat er geen arts is geweest die ts heeft gediagnosticeerd. Ik vind dat we op bokt heel ver weg moeten blijven van het diagnosticeren van anderen, en al helemaal als dit om een kind gaat.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 11:42

DezeNaam schreef:
Nathalie18x schreef:

Wat een overdreven reacties zeg. Ja Dat heb ik inderdaad 'gediagnosticeerd' op een basis van die beschrijving. Heb je zelf enig idee wat septate hymen zijn? Als je weet wat het is is het echt niet moeilijk te herkennen. En ik mag TS niet 'bang maken' maar dan kom jij af met 'je mag het niet afdoen als niet ernstig of niks om bang voor te zijn'? Zie je daar de ironie zelf niet van in?

Pebbles12 schreef:

Alleen mag jij dat niet doen... jij bent geen arts ook al is het goed bedoeld advies. Omschrijf het als advies niet als een feit. Jij bent geen expert en praat een jong meisje onnodig angst aan.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 12:11

Ik schrik wel dat er al een diagnose geroepen wordt. Ja, je kan TS erin herkennen. Soms lees je symptomen en denk je: ja dat is het gewoon. Echter zijn wij geen artsen. Ts, ik adviseer je om mocht je angstig zijn of twijfelen, zelf de huisarts te bellen.

Toen ik 14 was kon ik geen tampon inbrengen, dat deed super veel pijn. Mijn lichaam moest er echt aan wennen, dus droeg ik op de zwaarste dagen een mini tampon. Met natuurlijk maandverband tegen het doorlekken. Zo ben ik eraan gewend geraakt. Soms doet het verwijderen van een tampon pijn bij mij, maar dan is deze niet vol genoeg.
Is het een idee om een tampon in te brengen, met inlegkruisje/maandverband en deze net zo lang te laten zitten totdat de tampon begint te lekken? Dan weet je zeker dat deze vol is.

Heb niet heel het topic doorgelezen, dus sorry als dit al geopperd is.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 12:16

De aanhalingstekens staan er voor een reden, Lau. Als TS angstig is, dan hoop ik dat ze dit zelf mee zal delen. Jullie moeten haar geen woorden in de mond leggen.

Maar goed, aangezien mensen het niet kunnen verdragen dat TS mogelijk een onschuldige aandoening heeft en ik opteer om daar 1. Ofwel rekening mee te houden bij het gebruiken van een tampon of 2. Naar een huisarts te gaan ga ik dit topic ontstippen.
Als TS zelf nog vragen heeft wat betreft septate hymen mag ze mij altijd een PB doen (ik heb hier namelijk zelf ervaring mee).

Veel succes verder, TS. :)

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 12:17

Pas je dan wel op met te lang laten zitten? Dat was voor mij (naast ongemak, afval en kosten) een reden om over te stappen op een cup. Vanwege TTS zou je tampons niet te lang in moeten laten, dus 's nachts durfde ik dat nooit en ik ben altijd enorm ongesteld geweest, dus lekte er 's nachts met regelmaat langs met maandverband.
De cup laat ik de hele nacht zitten en afhankelijk van de cup (mijn eerste zat prima maar wilde niet altijd helemaal uitvouwen, dus daar lekte ik de 1e 2 dagen wel eens langs, mijn huidige heeft dat probleem niet) vergezeld van maandverband.