Tibeaplateau breuk en inzakking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 11:28

In 2015 opzij geduwd door ons paard toen ze schrok en ze heeft daarbij met haar voorbeen met hoef en ijzer de zijkant van mijn knie aangetikt. Ik had een dood gevoel in mijn knie ,geen pijn, maar wist instinctief dat ik er niet meer op kon staan.
In het ziekenhuis bleek ik een klein stukje van het tibia plateau afgebroken te hebben en een barst dwarsover.
Ik werd naar huis gestuurd met gips vanaf mijn tenen tot mijn lies om 14 dagen te overbruggen tot de operatie, volgens opname bureau moest dit ivm zwelling.
Geopereerd en barst met cement “ geplakt” en samen met stukje vast gezet met plaat en 7 schroeven.
Twee dagen na OK mocht drukverband eraf en naar huis in een rolstoel maar ik mocht 4 maanden niet actief belasten. Dat betekende echt 4 maanden op de bank of rolstoel. Wel kreeg ik een apparaat mee, waar mijn been opgelegd werd, en passief werd bewogen , buigen en strekken, steeds iets meer tot ik na 6 weken mijn been weer helemaal kon buigen.
Toen was het wachten tot ik weer mocht belasten onder begeleiding van de fysio die thuis kwam.
Ik heb mij strikt aan de voorschriften gehouden ( en ondertussen op de bank alle boeken van Game of Trones gelezen)
Ik moest ook op de bank slapen en met rolstoel naar toilet gebracht.
Na 4 maanden mocht ik heel voorzichtig beetje bij beetje met krukken belasten. Na half jaar liep ik weer prima, ik kan op mijn hurken zitten, alleen op mijn knieen zitten voelt niet prettig.
Na 1 jaar zijn plaat en schroeven er uit gegaan. Overigens heb ik totaal geen pijn gehad, ook niet na de operaties, paracetamol was voldoende.

Nu 5 jaar later begin ik wat last van mijn knie te krijgen, ik denk dat er nu artrose in komt, maar ik ben nu 66 jaar en bekend met artrose in gewrichten.

Mijn advies is, neem de tijd om het te laten helen,het is een belangrijk deel van je bewegingsapparaat.
Een kennis van mij vond het na 1 maand op de bank wel genoeg en is nu al 3 x geopereerd en heeft altijd een dikke knie overgehouden.

Silly1972

Re: Tibeaplateau breuk en inzakking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-20 11:41

Kijk Mi Amore, dat is toch heel wat.

Geduld hebben vind ik heel moeilijk, maar ik let er heel goed op dat ik het been niet belast.
Ik zit in de rolstoel of gebruik de krukken, maar dan belast ik dat been totaal niet.
Begin dat nu wel aan mijn andere been te voelen en mijn buikspier aan die kant.
Maar anders kan ik niet naar het toilet en gelukkig wel in bed slapen omdat ik op mijn kont naar boven kan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 11:44

@Proudmama,ik heb me ook goed aan de voorschriften gehouden. Al word je het wel beu!Dat oefenapparaat kreeg ik in het ziekenhuis wel maar ze besloten het niet mee naar mijn huis te geven omdat ik alleen woon en er niemand was om dat apparaat weer af te zetten. Het was ook een heel groot geval waar ik geen plaats voor had.Ze begonnen ermee bij mij direct na de operatie om de doorbloeding op gang te houden. Dat is wel belangrijk om trombose te voorkomen. Ik kreeg toen oefeningen mee om zelf de voet en het been te bewegen en die heb ik ook consequent gedaan.Ik kon ook nog spuitjes krijgen tegen trombose maar dat zag ik niet zitten. Liever meer oefenen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 11:46

Citaat:
Mooie hond! Hoe gaat het hondenuitlaten nu als hij plotseling aan de riem zou rukken,of doen jouw honden dat nooit? Want ik denk dat mijn knie daar wel last van zou hebben.

Ik kan mij perfect 'schrap' zetten. Alleen na een 'noodstop' goed doorstappen en nadien ijs leggen.

Pijn is hier trouwens relatief. Het is geen pijn meer die mij doet huilen, maar er kunnen toch flinke steken en kramp in schieten die je doen zweten.

En allemaal omdat een automobilist niet uit z'n doppen keek.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-20 11:54

Ja ongeluk zit in een klein hoekje zeggen ze. :(

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 12:20

Wat een verhalen hier, ik heb er werkelijk totaal niet zo veel last meer van. Hebben jullie wel fysio gevolgd? Je zou toch op zen minst nog door je knieën moeten kunnen gaan lijkt mij.

Ben al blij dat ik geen operatie heb gehad als ik dat zo hoor. TS ik zou zeker zorgen dat je goede fysio begeleiding hebt, want ik denk dat het daar ook snel fout gaat. 12 weken bijna niks doen is echt heel veel. Ik kreeg na een tijd een brace waarmee ik mijn knie wel kon plooien, die was te verstellen per aantal graden, dus zo kon je rustig opbouwen met buigen..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 12:27

Ts, ik denk dat jij je niet hoeft ongerust te maken vanwege de verhalen hier,want je schrijft zelf dat bij jou de breuk niet helemaal door is en je kunt nu ook nog best veel. Dus het zal bij jou allemaal wel meevallen. Bij mij was het wel helemaal door en ingedeukt zoals ze ze zeiden in het ziekenhuis. Mijn onderbeen zat dus vrijwel los en ik kon er absoluut helemaal niets meer mee. Op de röntgenfoto's zijn ook meerdere lange titanium staven te zien die ze er in hebben moeten zetten. En ik ben toch goed gerevalideerd. Bij jou zal het vast gemakkelijker gaan!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-20 12:43

Ik hoop het, nee mijn 2 breuken zijn niet helemaal door gelukkig, daarom kon ik na de val ook nog opstappen (dat en de adreline haha)
Wel een verzakking en dat is dus ook de reden dat ik toch geopereerd moet worden,

Ik hoop van ganser harte dat je gelijk hebt.

En inderdaad goede fysio, kennis van mij is fysio en heb een goede doorgekregen dus dst zit wel goed hoop ik.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 12:45

Bij mijn moeder zaten er ook meerdere platen en schroeven in. Toen die eruit gingen was dat echt een zakje vol, en mijn moeder was al 55+. Dus de ene breuk is de andere niet

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 12:56

Jeetje Silly dit is toch wel best heftig zeg! En je zult een fikse tijd uitgeschakeld zijn, fijn zoveel ervaringen hier.

Mijn breuk was dan maar een eenvoudige, een overdwarse van een centimeter of 4. Ik remde te hard met de scotter en sloeg snoeihard tegen de grond. Kop vol op de stenen, stuur in mijn ribben en knie dus onder de scooter. Afgevoerd met ambulance, foto's van ribben maar die waren gekneusd. Hoofd nagekeken en wond op knie geplakt. Verder is er niet naar mijn knie gekeken.

Ikzelf was niet bij machte of goed bij in mijn hoofd om aan te geven dat het echt zeer deed en eigenlijk wilde ik maar 1 ding, rust en slapen. Alles deed zeer dus ik heb niet het idee gehad dat mijn knie stuk was. Ik heb een aantal dagen voor dood gelegen en ging weer strompelend aan de gang. Na een week terug naar de huisarts, wonden ontstoken, en ook aagnegeven dat knie erg zeer deed. Ze gaf aan dat ze dacht dat het misschien de meniscus was en dat dat wel 5 tot 8 weken kon duren.

Na 6 weken weer terug, deed echt zeer en na het lesgeven werd ik snachts wakker van de pijn. NOgmaals weggestuurd met kan wel 8 weken duren. Maar na die 8 weken gebeld en gevraagd om doorverwijzing. Op precies 10 weken na het ongeluk was ik bij de chirurg die zei ja het kan ook nog een botkneuzing zijn, dat kan echt lang duren maar voor de zekerheid foto's en een mri.

Foto's dezelfde middag, MRI een dag later en de chirurg zou een week later bellen voor de uitslag. Die belde de volgende ochtend om 8.15 en zei gelijk dit is niet goed. Ik nog, wat niet goed? Maar hij was rigoreus, niet meer belasten, acute rust want er zit een breuk die niet mis is. Geen honden uitlaten, geen lesgeven, helemaal niets. Krukken regelen maar zo lang mogelijk totaal niet belasten.

Ik heb eerst in shock gezeten toen ik ophing want ja het deed wel zeer maar hier hield ik geen rekening mee. Alles gecanceld voor de 3 weken erna, hulptroepen voor de honden geregeld en gedacht ok.....nu even niets dus. Daarna met krukken gaan lopen maar al met al ben ik dus vanaf eind juli tot en met december zoet geweest.

In december teruggeweest bij de chirurg en die gaf aan dat ik wel weer kon opbouwen. DUs hij zegt honden uitlaten doe je zeker al, hoe zit het met lesgeven. Nou dat dus ook maar paardrijden en sporten moest ik heel kalm aan weer gaan opbouwen. Dat viel nog vies tegen hoor in het begin en ik voel het nog steeds zo nu en dan. Maar al met al onwijs blij dat ik er dus redelijk zonder kleerscheuren af ben gekomen........

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 13:14

Jester_ schreef:
Bij mijn moeder zaten er ook meerdere platen en schroeven in. Toen die eruit gingen was dat echt een zakje vol, en mijn moeder was al 55+. Dus de ene breuk is de andere niet

Bij mij laten ze de boel zitten. Het zou ook echt niet in een zakje passen want er zit nu meer metaal in mijn onderbeen dan botten. Soms voel ik die staven wel eens zitten vlak onder de huid!Als het koud is. Maar het gaat verder goed ermee.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 13:37

Ik heb in 1998 een breukje opgelopen, was giddank net niet door en heb 12 weken van lies tot tenen ingegipst gezeten onbelast. Helemaal recht staat mijn onderbeen niet meer ten opzichte van bovenbeen. Door een eerder ongeluk waren mijn kniebanden al gaar. Het gaat op zich redelijk. Pijn altijd wel aanwezig helaas. Ook wat sneller dik en instabiel maar haalbaar. Heeft me wel maanden revalidatie gekost om alles weer soort van werkbaar te krijgen.

Alleen het blijft een kwetsbaar gebied blijkt wel. Door een hond van een ander gister zit ik er komende weken weer zo bij Afbeelding. Braces zijn al aanwezig hier om de knie stabiel te houden. Anders was er weer gips omheen gegaan. -O-

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 13:43

Wat is er gebeurd door die hond Karuna?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 13:47

Een ontsnapte hond die bij iemand op visite was, die dook boven op mijn herder, tenminste dat probeerde hij. Herder wist hem met een draai te ontwijken maar draaide precies om mijn slechte knie heen. Die kan draaien linksom wel aan, rechtsom niet meer ook door de scheefstand helaas. Gevolg kniebanden die een flinke tik hebben gehad, een nog instabielere knieschijf en een paar verkreukelde enkelbanden. -O-

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-20 13:48

Poeh hey, wat een verhalen zeg.

Ik dacht echt dat 2020 eindelijk mijn jaar zou worden.
Nieuwe baan, paardje naar huis en lekker aan de slag, nieuwe liefde.
Maar ja niets loopt zoals het zou moeten as usual.

Heb op mijn toilet ook een tegeltje "in het leven heb je altijd een plan B nodig"

In mij geval ook een C, D, E en soms ook F _O-

Daten is nu ook even uitgesloten.

Hoelang ben je nu dan uit de running Karuna?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 13:50

Gelukkig heb je je hond kunnen redden Karuna,althans dat begrijp ik eruit? Beterschap voor jezelf!Weer even rust dan maar!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 13:59

@Silly: Tegeltjeswijsheden? Wat denk je van: Van het concert des levens krijgt niemand een program!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-20 14:09

Haha ja dat is er ook zo een.

Of in het Engels....

Life is what happens, while you are busy making other plans.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 14:19

Silly geen idee, voor nu een week stricte rust dan een tweede week rust maar iets minder strict en dan zien of er enige verbetering is kwa pijn en beweging. Vandaar uit of weer geduld hebben en langzaam opbouwen of weer terug naar de orthopeed om te zien met scan oid of er weer een extra beschadiging is,
Herder hobbelt met artrose en de draai deed hem ook zeer, die liep op de terugweg net zo mank als ik. Goddank geen gaatjes omdat de hond in vaart voorbij schoot en de baas hem daarna bij zijn halsband had. En herder loopt alweer een stuk beter gelukkig.

Silly mijn plan ben ik al ver voorbij het alfabet. :') Dit is mijn vijfde klusweekend dat gruwelijk de mist in gaat, en ik klus voorlopig even niet, geen verhuisdozen uitpakken maar heel blij zijn dat ik slaapkamer beneden klaar had snel. Alleen het douchen. De trap wordt weer even een uitdaging. :+ En mijn honden een nog grotere uitdaging. -O-

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-20 14:39

Ja inderdaad de honden, die moeten toch uit.
En een rolstoel lenen? Mij brengt dat nu een hoop vrijheid.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 15:05

Jeetje Silly, toevallig stuit ik op dit topic, maar wat een schrik, wat een ellende en toch ook onzekerheid -O-

En je was ook nog lekker bezig met Cas :\
Heel veel sterkte meis!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 15:21

Rolstoel heb ik, scootmobiel heb ik ook. :P alleen een witte herder met artrose is wat lastig. -O- En scoomobiel kan nog niet hier want het afdakje is nog niet klaar. Moet even omschakelen wat te doen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-20 15:39

Hmmmm ja snap dat dat best lastig is inderdaad.

dank je Jose, Cas is zich ook van geen kwaad bewust.
Het is echt wel een lieverd verder.
Als het goed is, gaat hij morgen kennis maken met mijn rolstoel :P

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 16:07

Een scootmobiel is inderdaad ideaal die heb ik hier ook een half jaar lang gehad! Kun je toch nog van A naar B komen!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 16:33

Oef ja dat schuifding waar je been in moest. Brrrr wat een hel. Na de tweede operatie had ik zoveel pijn dat ze het ding heel gauw weggehaald hebben.