Afspraak mondhygieniste afzeggen door eerdere ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Afspraak mondhygieniste afzeggen door eerdere ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 20:38

Hoe is het gegaan? Heb je de afspraak nog afgezegd

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 21:11

Echt, een topic naar mijn hart.

Ik ga dus de volgende keer dat ik word doorgestuurd weigeren. Ik krijg van de tandarts altijd complimenten dat ik mijn gebit perfect onderhoud. Heel af en toe (eens in de zoveel jaar) zegt hij dat er een beetje tandsteen zit en dat ik "even" langs de mondhygieniste moet. Vervolgens zit ik er een half uur (voor een beetje tandsteen?), krijg ik een donderpreek over goed poetsen en eindig ik na een bloedbad met een week pijn in mijn gebit. Ik doe het dus echt niet meer.

Nog een keer geprobeerd met een andere mondhygieniste, die was wel vriendelijker, maar nog steeds een week last na tijd, en ze begon over dat mijn verstandskies absoluut moest worden verwijderd. Sorry, maar daar heb ik volgens mij een tandarts voor. En die vind het dus niet nodig...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:48

.... dat een tandarts het tandsteen verwijderen uitbesteed vind ik niet erg. (De mijne doet het zelf bij de halfjaar controle en duurt twee minuten ofzo.)

Maar pijn en bloedbad zijn nergens voor nodig.

(... het moge waar zijn 'dat gezond tandvlees niet bloedt', tandvlees wordt gezond van L-Glutamine, goede mondbacteriën en kaneelolie. Wonden maken en niets met de aanwezige bacteriën doen of gericht advies om het mondslijmvlies te versterken vind ik maar raar. 'Goed poetsen' is geen fout advies, maar dat gaat over tandbederf.)

Ik_is_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 14:42

Janneke2 schreef:
.... dat een tandarts het tandsteen verwijderen uitbesteed vind ik niet erg. (De mijne doet het zelf bij de halfjaar controle en duurt twee minuten ofzo.)

Maar pijn en bloedbad zijn nergens voor nodig.

(... het moge waar zijn 'dat gezond tandvlees niet bloedt', tandvlees wordt gezond van L-Glutamine, goede mondbacteriën en kaneelolie. Wonden maken en niets met de aanwezige bacteriën doen of gericht advies om het mondslijmvlies te versterken vind ik maar raar. 'Goed poetsen' is geen fout advies, maar dat gaat over tandbederf.)

Zou je die onzin over kaneel olie etcetera achterwege willen laten? Iets met schoenmaker blijf bij je leest. Ik meen dat er momenteel op forumzaken juist een topic loopt over onzinnig medisch advies....

Goed poetsen gaat zéker niet alleen over tandbederf. Sterker nog, problematiek met tandvlees ontstekingen is in Nederland groter qua prevalentie dan cariës.
En met goed poetsen alleen ben je er niet (los van dat veel mensen denken goed te poetsen maar dat onbewust niet goed genoeg doen), dan bereik je maar zo'n 60% van je gebit. Correct reinigen tussen tanden en kiezen is nodig voor die overige 40%. En hoe dat correct kan, verschilt per individu, en laat nu juist de mondhygiënist daar prima advies over kunnen geven... (maar de toon en de manier waarop dat gebeurt is erg, erg belangrijk voor hoe de patiënt dat oppikt/ ervaart en dus die adviezen gaat opvolgen)

Een goede mondhygiënist maakt geen wonden, dus geen idee waar je op doelt. Verwijderen van bacteriën is juist wat de mondhygiënist doet bij het verwijderen van tandsteen en plaque. Daarbij zal tandvlees dat al ontstoken is, gaan bloeden. Dat heeft niets van doen met "wonden maken". Dat het geen helse pijn hoeft te doen, klopt (wel geldt: hoe acuter de ontsteking, hoe gevoeliger het zal zijn, maar daar is dus verdoving voor uitgevonden en tegen napijn bestaat paracetamol. Die napijn mag een dag of wat duren, afhankelijk van de ernst van de ontsteking).

Het klopt dat de samenstelling van de bacteriën in je mond van invloed is op hoe makkelijk je gaatjes of tandvlees ontsteking ontwikkelt.
Al zou je alleen maar goede bacteriën hebben, als die in te grote getale aanwezig zijn, krijg je ook problemen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 21:35

Citaat:
Zou je die onzin over kaneel olie etcetera achterwege willen laten? Iets met schoenmaker blijf bij je leest. Ik meen dat er momenteel op forumzaken juist een topic loopt over onzinnig medisch advies....

Vraag 1: Nee.
Jij hebt de vrijheid van meningsuiting om het onzin te vinden en dat te zeggen.

Deze schoenmaker blijft keurig bij haar leest en dat gaat over dit soort dingen. Laten we zeggen de randen van de medische wetenschap.

Citaat:
problematiek met tandvlees ontstekingen is in Nederland groter qua prevalentie dan cariës.

Ja, klopt.
Ben ik roerend met je eens.

Citaat:
En met goed poetsen alleen ben je er niet (los van dat veel mensen denken goed te poetsen maar dat onbewust niet goed genoeg doen), dan bereik je maar zo'n 60% van je gebit. Correct reinigen tussen tanden en kiezen is nodig voor die overige 40%. En hoe dat correct kan, verschilt per individu, en laat nu juist de mondhygiënist daar prima advies over kunnen geven... (maar de toon en de manier waarop dat gebeurt is erg, erg belangrijk voor hoe de patiënt dat oppikt/ ervaart en dus die adviezen gaat opvolgen)

Klopt ook.
Citaat:
Een goede mondhygiënist maakt geen wonden, dus geen idee waar je op doelt.

Ik citeer een andere bokker die sprak 'dat het een bloedbad werd', dat is waar de associatie met wonden vandaan zal komen.
Uiteraard als mondslijmvlies niet ontstoken is, bij aanraking niet snel een bloeding optreden - en doorgaans komen mensen die juist wel ontstoken slijmvlies hebben.

Citaat:
Verwijderen van bacteriën is juist wat de mondhygiënist doet bij het verwijderen van tandsteen en plaque.

Microbiologisch gesproken kan ik mij daar weinig bij voorstellen.
Een pocket leegmaken snap ik, maar een mond compleet ontsmet krijgen is erg lastig (en gebeurt dus niet).

Waar ik over sprak is gebruik maken van het feit 'dat er nu eenmaal veel bacteriën in de mond leven' - maar laten dit dan svp bacteriën zijn die bijdragen aan gezond tandvlees.