Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mindim schreef:Ik heb een zoon van 14 en met ASS. Hij deed altijd precies hetzelfde, tot mijn groter irritatie, met ook het zelfde antwoord "ik ben bang dat je boos word". Maar hij heeft dondersgoed door dat hij liegt trouwens. Wat ik heb geleerd is om op dat specifieke moment het te negeren, want dan resulteert het enkel in een welles nietes strijd. Hij is niet voor rede vatbaar en ik ben gefrustreerd op zo een moment. Meestal ga ik later op de dag even met hem zitten, wanneer we beide kalm zijn en dan hebben we er een rustig gesprek over. Meestal helpt dat wel en gaat het een tijdje goed, totdat het weer mis gaat. Hoe ouder hij wordt, hoe makkelijker het allemaal te begrijpen valt. Succes!
Waarom zou een kind met een milde vorm autisme niet weten dat hij liegt? Ik lees dat hier nu al een paar keer. Bij zwaardere gevallen van autisme kan ik me dat voorstellen, maar bij een lichte vorm zie ik dat verband niet?
wemkelover schreef:Doe even....
Liegen komt wel vaker voor op die leeftijd. Mijn oudste doet het nu ook momenteel. Irritant, ja zeker. Maar niet heel raar, is gewoon een fase in de ontwikkeling.
Shadow0 schreef:Dat soort extreme labels of voorspellingen zijn helemaal niet zinvol voor kinderen!
Nele80 schreef:Dank u piezze. Je omschrijft goed hoe ik de situatie ervaar. Hij wordt vaak gepest op school dus hij heeft nu al goed door dat zijn gedrag een trigger is voor pesters. Ik probeer zo weinig mogelijk om in discussie te gaan en mij echt op feiten te baseren maar vandaag jammer genoeg toch niet gelukt. Ik weet dat hij zowiezo zijn eigen versie van de waarheid zal blijven geloven en dat hij nooit zal toegeven dus discussiëren erover heeft geen zin ook al ben ik zeker van wat ik gehoord heb.
Shadow0 schreef:Maar vooral: je koppelt nu dingen aan elkaar die eigenlijk niks met elkaar te maken hebben.
Blussem schreef:Zou die geen narcistes stoornis hebben en daarom zo veel liegen? Ik zal zeker hulp zoeken.
XxLMMxX schreef:Ken je geef me de vijf? Ik was eens bij een lezing van haar. Waarin ze casussen liet zien. En het was zo verhelderend! Gedrag dat onbegrepen werd, kon colette heel goed inzichtelijk maken, en met kleine tips ombuigen.
Ik ging heen als zorgverlener met jaren ervaring met allerlei verschillende cliënten met autisme. Al heel wat praktijkervaring, familie leden gesproken en gedragswetenschappers. En toch was dit een onwijze aanvulling.
Ik heb ook de boeken gelezen. Maar haalde veel meer uit de lezing.
Er is kans dat jouw zoon dit gewoon ziet als zijn waarheid. En ik snap dat dat heel rot is voor jou.
Maar straffen helpt je denk ik niet...