Voedingspsychologe, mijn laatste hoop

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: Voedingspsychologe, mijn laatste hoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 18:47

Ja met corona was het ook ellende maar bv zondag besteld en vanochtend al boodschappen in huis. Ik bestel altijd bij jumbo

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 22:45

Jumbo levert hier helaas niet, klein dorpje O:)

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-20 14:45

Vandaag weer een update na een hele poos, maar het proces heeft dan ook tijd nodig :)

Een maand geleden had ik voor mijn gevoel rock bottom geraakt. Ik snoepte nog steeds veel, was weer aangekomen en deed eigenlijk niks met de tips van Heleen, met de sterk aanwezige gedachte: 'het lukt me toch niet'.

Beschaamd en me schuldig voelend heb ik alles opgebiecht tijdens mijn vorige sessie, nu bijna 4 weken geleden. Heleen heeft geluisterd tot alles bij mij eruit was en me vervolgens een hele fijne peptalk gegeven, plus een aantal extra tips.

Ook heb ik een aantal kledingstukken gekocht in een maat groter, wat ergens een hele drempel was, maar nu voel ik me oprecht happy dat ik geen buikpijn meer krijg van mijn broeken! Ookal is het nu maat 42 ipv 40.

Ik ben een bullet journal begonnen waarin ik mijn eetpatroon bijhoud en ik zie stiekem een hele verbetering. Waar ik voorheen nog wel eens een zak chips lunchte, heb ik dat niet meer gedaan na mijn laatste sessie. En ik heb nog wel gesnoept, maar echt veel minder dan voorheen.

Ook ben ik gemiddeld 4x per week gaan sporten, en ik vind het nog leuk ook.

Al met al kan ik nu toch echt wel zeggen dat er vooruitgang in zit! Het zal nog lang duren voor ik alle controle terug heb, maar het heeft dan ook jaren geduurd om deze kwijt te raken.

Ik blijf jullie via deze weg op de hoogte houden :)
Fijn weekend!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 20:01

Wat knap TS! Ga zo door! Je inspireert mij ook om door te gaan! :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 21:11

Wát goed gedaan _Hedi! Echt ontzettend knap van je!

Je verhaal steunt mij ook, dank dat je zo'n positieve update post!

edit: ik ben afgelopen week ook bij een psycholoog gestart. Ook over mijn probleem met eten verteld, maar bij mij is dat eerder een bij-probleem naast andere dingen. Wel had ik een fijn contact, hoop dat ook ik hiermee verder ga komen!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 22:26

+:)+ Goed bezig...!

En dat soort zinnetjes, 'het lukt me toch niet' : goed om dat te bespreken!
(Als je dat soort stoorzenders de nek kunt omdraaien, of ze in elk geval gewoon niet meer gelooft - dan gaan dingen stukken beter!!)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 22:34

Misschien heb je wat steun aan onderstaande link.
Een hele verhelderende uitleg over factoren welke invloed hebben op (over)gewicht en obesitas.
Een gezond gewicht bestaat uit veel meer factoren dan de hoeveelheid calorieën die je eet. Het gaat oa om stress, hormonaal evenwicht, medicatie, hongerhormonen, etc.
https://youtu.be/jGH7n2eC2F4

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-20 22:48

Picassox schreef:
Wat knap TS! Ga zo door! Je inspireert mij ook om door te gaan! :)

Dank je wel! Ik voel me vrij kwetsbaar om mijn 'zwaktes' zo te delen. Maar als ik jouw berichtje dan lees voel ik me toch ergens weer wat sterker :D

Safiera schreef:
Wát goed gedaan _Hedi! Echt ontzettend knap van je!

Je verhaal steunt mij ook, dank dat je zo'n positieve update post!

edit: ik ben afgelopen week ook bij een psycholoog gestart. Ook over mijn probleem met eten verteld, maar bij mij is dat eerder een bij-probleem naast andere dingen. Wel had ik een fijn contact, hoop dat ook ik hiermee verder ga komen!

Mooi om te horen! Ik probeer ook echt zo eerlijk mogelijk alles te delen, al mijn ups en downs. Om te laten zien dat het niet altijd een kwestie is van 'gewoon minder eten' om af te vallen :)
Wat goed dat je bent gestart! Er viel bij mij al zo'n last van mijn schouders toen er zo goed naar me geluisterd werd, en dat ik begrepen werd. Hopelijk is dat bij jou ook zo!

Janneke2 schreef:
+:)+ Goed bezig...!

En dat soort zinnetjes, 'het lukt me toch niet' : goed om dat te bespreken!
(Als je dat soort stoorzenders de nek kunt omdraaien, of ze in elk geval gewoon niet meer gelooft - dan gaan dingen stukken beter!!)

Ja dat is ook zo! Maar het zit er zo ingebakken dat het moeilijk is om daar doorheen te breken. Voor mijn gevoel zit er op dit moment in ieder geval al een klein barstje in!

senna21 schreef:
Misschien heb je wat steun aan onderstaande link.
Een hele verhelderende uitleg over factoren welke invloed hebben op (over)gewicht en obesitas.
Een gezond gewicht bestaat uit veel meer factoren dan de hoeveelheid calorieën die je eet. Het gaat oa om stress, hormonaal evenwicht, medicatie, hongerhormonen, etc.
https://youtu.be/jGH7n2eC2F4

Bedankt! Ik zal eens kijken :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 22:52

:) Ieder klein barstje is er weer één...!
Dat soort zinnetjes zijn vaak jaaaaaren oud, dus duurt het 'wel eventjes', maar de krengen ontkrachten is alleen maar prima!!

(En zo te lezen scheelt dat toch. ;) )

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-20 22:57

Ja! Ik heb me er ook echt bij neergelegd dat het minimaal een jaar duurt om een manier te ontwikkelen om mijn patronen te veranderen, en hopelijk kan ik daarna zonder Heleen verder!
Ik ben er nu helemaal oké mee dat dit een meerjaren proces is. Afvallen moest voorheen altijd snel, maar mijn doel is nu gemiddeld 100 gram per week haha! Dan ben ik in een kleine 2 jaar de kilo's kwijt die ik ben aangekomen sinds ik samenwoon :D (3,5 jaar)

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 12:20

Inmiddels al weer een poosje verder. Kwa kilo's is er weinig veranderd. Wat ergens ook positief is, want dat betekend dat ik ook niet aangekomen ben! Langzaam ben ik echt aan het leren om dieetgedachten los te laten. Ik had niet verwacht dat dat zo moeilijk zou zijn, het zit er zo in gestampt van jongs af aan al. Verder heb ik mijn maatje 42 kledingkast wat verder uitgebreid, wat gek genoeg een blij gevoel geeft, ondanks dat het een maat groter is.
Grootste issue waar ik op dit moment mee bezig ben: intuïtief eten. Wat moeilijk! Zeker omdat ik ben opgevoed met de regel dat ik altijd netjes mijn bord moet leeg eten, want eten weggooien is zonde!! Gisteren ben ik er voor het eerst in geslaagd om mijn bord niet leeg te eten. Ik zat nog niet 'vol', maar had voor mijn gevoel wel genoeg gehad. Maar jeetje, wat ging dat tegen alles van wat ik gewend ben in. Zo zonde om mijn restje weg te moeten gooien, zo raar om niet door te eten tot ik echt 'vol' zit.
Maar dat gaat vast goed komen, ik moet er gewoon even aan wennen. Wennen aan kleinere porties, wennen aan het gevoel om me niet meer vol te stoppen, wennen om mijn kookgewoontes aan te passen zodat ik niet opnieuw iets weg moet gooien.

Al met al maak ik voor mijn gevoel een aantal grote stappen in de goede richting. Je ziet er verder niet veel van, niet op de weegschaal, niet op foto's. Maar je begint het langzaam wel te zien op mijn gezicht. Ik lach meer :)

Word vervolgd!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:25

Dat je bord leeg moet omdat eten weggooien zonde is is heel herkenbaar. Ik heb daar ook moeite mee. Als het genoeg is om te bewaren voor een andere dag niet, maar een klein restje gaat gewoon op. :o

Fijn dat je je beter begint te voelen!

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:27

Wat knap van je! Supergoed. Ik lees je topic net pas, wat goed dat je zo te werk gaat.
Ik ben (al een jaar) bezig met (langzaam) afvallen en merk ook duidelijk dat het proces niet alleen fysiek maar zeker ook mentaal is. Het mentale deel kost nog de meeste energie.

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 12:29

Imre: Haha ja precies dat! Steeds grotere porties sluipt er ook gewoon in voor mijn gevoel.

Ryder: Ja dat voelt voor mij ook zeker zo. En wat goed van je! Wat voor veranderingen heb jij gemaakt?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:31

Wat goed dat je hiermee aan de slag gaat :) Ik heb geen problemen met mijn gewicht maar snap goed het principe van 'mijn hoofd moet eigenlijk anders denken maar das zo lastig' probleem.

Veel succes met je avontuur! Ik weet zeker dat als je dit onder de knie krijgt dat je dan erachter komt dat je alles kunt wat je wilt en dat je leven weleens een heel andere wending zou kunnen krijgen op een positieve manier! *\o/*

Edit: we zijn bijna buurvrouw zie ik nu :P

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 12:50

Prairy: Dank je wel voor de mooie woorden! Ik hoop het.

En wat toevallig! Waar woon je dan? :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 13:14

Gastel /rand van Budel, tegen de Achelse Kluis :)

eppieheppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 11:13

Wat ben jij een ontzettende doorzetter ! Veel respekt hoe je grote stappen maakt , en hoe je zelf ziet dat vooruit gang nu al kan voelen zonder dat je het al op de weegschaal terug ziet. Dat komt vanzelf wel !

_/-\o_

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 13:49

Net je topic doorgelezen en ook bij Heleen een proef consult aangevraagd. Je bent een voorbeeld!

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 15:24

Prairy: Oh dat is vlakbij inderdaad! :D

eppieheppie: Dank je wel! Zo voelt het niet altijd, maar ik merk wel echt dat de geest ontzettend ingewikkeld werkt. Zo bizar dat je je zo in gewoontes kunt vastzetten, en dat je het niet eens in de gaten hebt :)

linda_gigant: Dank je wel voor je mooie compliment! Het voelt goed om anderen te kunnen inspireren :) Heel veel succes met je consult! Sta je er misschien voor open om te delen hoe je die ervaren hebt? Desnoods in pb?

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 23:37

_Hedi schreef:
Prairy: Oh dat is vlakbij inderdaad! :D

eppieheppie: Dank je wel! Zo voelt het niet altijd, maar ik merk wel echt dat de geest ontzettend ingewikkeld werkt. Zo bizar dat je je zo in gewoontes kunt vastzetten, en dat je het niet eens in de gaten hebt :)

linda_gigant: Dank je wel voor je mooie compliment! Het voelt goed om anderen te kunnen inspireren :) Heel veel succes met je consult! Sta je er misschien voor open om te delen hoe je die ervaren hebt? Desnoods in pb?

Jazeker ! Ik heb pas 19/1 een info consult dus het delen moet nog even wachten :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 23:48

Volg dit even.
Knap TS dat je dit met jezelf aangaat .
Heel veel succes

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 15:33

@TS: wat leuk dat je dit wilt delen!

Weet je wat ik nu eigenlijk het leukste vind om te lezen? Dat je lief genoeg bent voor jezelf om je kledingkast uit te breiden naar dingen die lekker zitten en je goed staan, maat 42. Dat is echt al een hele goede stap vooruit en getuigt van zelfliefde, iets wat je veel nodig gaat hebben bij een dergelijk proces waarbij er ook terugvallen en tegenvallers zullen zijn.

Dus ik zou zeggen: voed die zelfzorg en zelfliefde, dan komt de rest ook vast goed :)

Succes TS!

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-20 20:43

linda_gigant: Oh helemaal niet erg, ik ben heel benieuwd wat je er van vind! Ik heb de 18e mijn volgende sessie.

Zinzi_jewel: Dank je wel!

Sassol: Bedankt voor je super mooie reactie! Dat is ook precies waar het om gaat inderdaad :) We leren van jongs af aan dat slank zijn het allermooist is, en als we 'te zwaar' worden, we dan moeten dieten. Dit slaat natuurlijk helemaal nergens op. Je weet wel dat het onzin is, maar zo voelt het niet. Daardoor gaan we onszelf alleen maar onderuit halen. Wat al helemaal nergens op slaat. Ergens is het ook wel grappig. Want ik voel me niet mooi, niet goed genoeg. Maar ik heb gewoon alles wat mijn hartje begeert. Ik heb de liefste vriend die er bestaat, een leuk huis, 3 super katten en een hoop vrienden. En blijkbaar is dat allemaal minder belangrijk dat wat de maatschappij van me vind (te zwaar).
Dankzij Heleen ben ik een hoop van die dingen al anders gaan zien, en daarmee meer van mezelf gaan houden :) We gaan de goede kant op!

Mini update: sinds ik begonnen ben wel 0.5 kilo kwijt. Dat is maar heel weinig in al die maanden, maar tot nu toe blijft hij eraf! Dat is me veel meer waard. En dat terwijl ik helemaal niet aan het dieten ben. Geen calorien tellen, niks afwegen, gewoon met enige regelmaat wat lekkers pakken. Op naar de volgende 0.5 kilo de komende maanden :D

(ik weeg 1x per week, en het gewicht gaat altijd wat op en neer. Dit is heel normaal)

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:54

Hi!
Ik wil je graag mijn afval ervaring vertellen.

Ik ben 31 jaar, 1.63m en woog begin september 83,5 kilo.
16 september ben ik begonnen met een voedingscoach en een wekelijks voedingsschema. Elke week kreeg ik een nieuw schema met daarin wat ik moet eten. Als ik iets niet lekker vind kan ik het eenvoudig in de app aanpassen naar iets wat lekkerder is.
Daarnaast ben ik 3 a 4x per week gaan sporten. Sowieso 2x Milon circle, 1x dansen en dan nog soms aquafitness of een andere groepsles. De Milon circle is een cirkel dat bestaat uit een aantal fitnesstoestellen. Kracht doe je 1 minuut, cardio 3 minuten. Zo heb je binnen 30 minuten een complete work-out erop zitten. (meer info: https://motionmilon.nl/motion-milon/wat ... on-cirkel/)

Na een aantal weken het voedingsschema gevolgd te hebben, volg ik nu mijn eigen weg maar wel op basis van het schema. Ik weet/meet niets meer af. Maar probeer zoveel mogelijk gezonde keuzes te maken en er voor te zorgen dat ik echt 6 eetmomenten op een dag heb. Zo heb ik ook nooit honger. En geloof me, je moet veel eten.

Nu ben ik 3 maanden bezig en is er 10 kilo af *\o/*
Het fijne is, het voelt totaal niet als een dieet, ik moet juist meer eten dan dat ik deed. Alleen moet je gezondere keuzes maken. En dat valt af en toe nog zwaar hoor. (heb net een stukje chocolade op :+ )
Maar het sporten vind ik goed te doen en nog leuk ook. Oke heb er niet altijd zin in.
Maar die 10 kilo lichter is zo'n verademing +:)+ Krijg gelukkig niet meer de vraag of ik zwanger ben 8)7 pas veel kleding weer van vroeger en voel mij ook veel beter. Dat maakt het makkelijk om het vol te houden, resultaat was snel te zien.

Succes iig en ik hoop dat je de kracht vindt om door te zetten, helemaal nu met de lockdown.