Kalmeringsmiddelen en Alzheimer.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Britta31

Re: Kalmeringsmiddelen en Alzheimer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-20 20:50

Mijn zus gaat morgen een goed gesprek met hem hebben over het verpleeghuis en dat het nu toch wel nodig lijkt.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 20:53

Veel mensen zien enorm op tegen de opname in een instelling van hun naaste maar wij hebben positieve ervaring. Mijn schoonmoeder knapte er echt ontzettend van op. Veel minder angst, agressie en onrust. Ze is zelfs nog met de gesloten afdeling op vakantie geweest! Dat hadden wij echt niet meer verwacht.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 21:00

Ik denk dat dat heel verstandig is, Britta.

Zoals ik in mijn eerdere post schreef, mijn schoonzus is zich best wel kapot geschrokken van die week die ze bij m'n schoonmoeder heeft doorgebracht in afwachting van wat er geregeld moest worden (in corona tijd, dus oa de corona test) voor ze middels een spoedopname kon verhuizen.
En ze was na 1 week gesloopt.

Als ik jouw berichten zo lees, is jouw moeder wellicht nog wel iets verder weg al in haar Alzheimer en lijdt jouw vader daar heel erg onder, al zal hij dat waarschijnlijk niet willen toegeven, omdat hij van je moeder houdt en vindt dat hij voor haar moet blijven zorgen. Misschien vindt hij zelfs wel dat hij tekort schiet, wanneer je moeder moet verhuizen.

Uit jouw berichten maak ik op dat jouw vader een hele zware job heeft aan de verzorging van je moeder en is de kans idd best aanwezig dat hij hieraan onderdoor gaat.

Heel veel sterkte nogmaals, het is echt zo onwijs kløte om te zien wat Alzheimer met iemand doet.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 11:37

Ze loopt nu sinds twee weken rond met een grote doos onder haar arm.Nu dacht ik eraan om haar een konijnenknuffel te geven om vast te houden.Is dat niet raar om te doen?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 11:41

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 11:42

Britta31 schreef:
Ze loopt nu sinds twee weken rond met een grote doos onder haar arm.Nu dacht ik eraan om haar een konijnenknuffel te geven om vast te houden.Is dat niet raar om te doen?

Nee hoor dat is helemaal niet gek.
Op mijn werk ( kleinschalig wonen voor mensen met oa dementie), hebben een aantal van onze bewoners een
huisdier, oa een hond en een kat. ( zie de link van giolli).
Ook heeft een bewoner van ons een pop ( geheel zacht maar wel echt met het gewicht van een baby). Zowel de dieren als de pop zijn voor hun echt een maatje.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 11:43

De poes heb ik ook bekeken,maar het prijskaartje is te hoog.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 11:46

Zeker niet raar als het je moeder helpt. Alleen maar goed om uit te proberen wat haar nog rust en houvast geeft.

Heel veel sterkte! Ik weet ook uit ervaring hoe pijnlijk het is dit ziekteverloop mee te maken.
En het zal in het belang van je vader zijn als je moeder opgenomen kan worden, hij zal nu uit liefde voor zijn vrouw zorgen, maar het is gewoon niet vol te houden.

Neem niet weg dat een opname ook erg verdrietig is voor alle partijen. Sommige mensen gedijen goed in een nieuwe gestructureerde omgeving, anderen gaan er hard achteruit en worden heel verdrietig. En dit is zo hard, hopelijk lukt het je vader er dan toch vrede mee te krijgen.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 11:51

Britta31 schreef:
De poes heb ik ook bekeken,maar het prijskaartje is te hoog.

https://www.dementie-winkel.nl/knuffeldieren-chihuahua

Deze heb je ook nog, wel wat kleiner en het enige wat die kan is 'ademhalen'.
Ook deze hebben wij op ons werk ( alleen dan van een golden retriever), veel zitten er graag mee op schoot en houden dan hun hand erop, door de ademhaling die ze voelen krijgen ze rust over zich heen. Al werkt dat bij elk individu weer anders uiteraard.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 11:52

Hoe herkenbaar helaas. Mijn vader dementeerde en had hallucinaties.
Door heel veel overleg hebben we hem onder een andere noemer op Quiatepine en haldol indien nodig gekregen.
Mocht je meer willen weten, dan staat mijn PBbox open voor je.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 12:01

Maandag komt de dementie coach.En mijn vader geeft nu ook aan dat het tijd wordt.Het gaat niet meer.Ze spookt de hele nacht.Loopt weg.Hij kan niet eens een dutje doen op de bank.Ik ben ook mee geweest naar de kapper omdat hij bang was dat ze weg zou lopen.En ze kan heel boos worden en ook verdrietig.Nu hopen dat ze naar het tehuis kan waar wij een heel goed gevoel van hadden.Dat is het Rijnhuis in Renkum.Ook Beekdal in Heelsum staat hoog op ons lijstje.Ook omdat het in het zelfde dorp is als ze nu wonen.De kalmeringsmedicijnen doen helemaal niets,we zien geen verschil.Dit wordt ook nog overlegt met de huisarts.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 13:11

Over het knuffel hondje dat kan ademhalen zijn we in overleg.Ik hoop dat mijn vader het ook ziet zitten.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 14:10

Ik weet natuurlijk niet hoe jou moeder daarin is, maar het kan ook de plank volledig "mis" slaan.
Mijn Oma was vroegah best oke met honden, toen hadden ze zo'n nep-ding op de gesloten afdeling, maar Oma vond hem écht niet leuk.. Straks schijt dat ding mijn hele kamer onder.. komt er niet in. Ik zou zo iets écht willen testen voordat je het aanschaft.(of het moet erg low-budget zijn)

Voor Oma was "nep" ook al gewoon echt, daar hoefde echt geen adem-functie ofzo bij.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 14:23

Ik kan je geen tips geven maar wil je wel veel sterkte wensen. Lijkt me zo moeilijk om je moeder zo te zien en de zorg die je om je vader erbij hebt.. :(:)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 15:16

Britta31 schreef:
Over het knuffel hondje dat kan ademhalen zijn we in overleg.Ik hoop dat mijn vader het ook ziet zitten.

Misschien eerst een gewone knuffel hond proberen? Volgens mij kan je helaas die robots niet ergens op proef lenen...

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 15:44

Mijn moeder hebben we een babypop gegeven toen bleek dat ze daar rustig van werd. Gewoon zo'n babyborn met wat geluid. Als ze dan verdrietig was of onrustig gaf haar dat meteen rust.

Personeel vh verzorghuis was blij dat wij daar in mee gingen om dat te geven. Ze zeiden niet iedereen is daar zo makkelijk in en vindt dat raar/naar om te zien dat een ouder daar mee loopt. Maar ja al wat haar nog geluk bracht in die tijd vonden wij al lang prima.

Dus even proberen wat jouw moeder fijn vindt om bij zich te hebben.

Ik heb met mijn zus samen de zorg gedragen voor onze moeder voor ze het tehuis in ging en dat is echt zwaar. Het is voor jou vader niet te doen meer op den duur en hoe moeilijk ook na al die jaren, het geeft wel weer wat rust.

Ik wil je heel veel sterkte wensen in de tijd nog die gaat komen. Ik vond het enorm zwaar en mijn moeder is afgelopen januari overleden

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 19:53

Ik zal eens zoeken, mijn vader had ook zo'n poes, van Furreal Friends.
Die zijn ook prijzig, maar nog te betalen via MP. Mijn vaders poes was erg geliefd en is na zijn overlijden op de gesloten afdeling gebleven.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 14:27

Vandaag een gesprek gehad met de dementiecoach samen met mijn vader.En de coach vond het ook tijd voor een tehuis.Dit wordt nu dus in werking gebracht.Het hondje dat kan ademen komt vandaag binnen en ik hoop dat mijn moeder het leuk vind.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 15:52

Moeilijke beslissing, sterkte!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 16:44

Ik heb je topic doorgelezen en herken veel van wat er is beschreven. Ik hoop dat er snel een plek is voor je moeder. Dat is een heel moeilijk moment voor je vader omdat hij aan de ene kant zit met een gevoel "ik heb haar moeten laten gaan" en aan de andere kant misschien ook wel opluchting. Als hij ziet dat ze goed verzorgd wordt en gewend raakt in het tehuis zal dat zakken. Hou hem de eerste moeilijke dagen even goed in de gaten.

Heel veel sterkte, dementie is een rotziekte.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 17:12

Het hondje wat kan ademen is een groot succes.ze zit er mee op schoot,kusjes,aaien enz.Ook lijkt het hondje op onze vorige hond van thuis,dus ze heeft Lobke weer terug.

AfbeeldingLobke 1
AfbeeldingLobke 2

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 17:14

Oh, wat superfijn! En hij lijkt idd op Lobke!

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 20:12

Fijn dat het hondje een succes is! <3

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 20:15

ach gossie, dat is toch super. En wat mooi dat hij op het oude hondje lijkt.
Hier in het dorp zit een vestiging van De Herbergier, ook kleinschalige opvang voor mensen met dementie. Is echt een mooi concept, zo zou het eigenlijk overal moeten zijn.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 22:43

Wat fijn dat het hondje haar goed doet en dan ook nog een look a like <3
Veel sterkte met de volgende stappen!