Rangeela: dat klinkt wel alsof het in de buurt komt ja

. Dat je het niet verder wilt specificeren is natuurlijk helemaal prima, iedereen gaat daar anders mee om

En dan kom ik gelijk op de reactie van Nikass: ik vind het eigenlijk een beetje jammer dat je het 'jammer vindt dat het op die manier moet' op iemand die aangeeft met diens identiteit in de knoop te zitten. Het heeft namelijk echt helemaal niets met verantwoorden te maken. Ik weet dat ik naar de buitenwereld niets hoef te bewijzen, en dat ik mag zijn wie ik ben. Maar voor mij voelt het zoveel fijner om me te identificeren met een bepaald, specifiek label dan als 'gewoon mens'. Voor jou maakt het inderdaad niet uit hoe je je identificeert. Jij identificeert je namelijk waarschijnlijk, bewust of onbewust, als cisgender en hetero, dus hetzelfde als de overgrote meerderheid van de bevolking. Maar voor iemand die niet bij die meerderheid hoort, kan een specifieke identificatie juist houvast bieden.
Vergelijk het even met paardrijden. Iemand die Engelse dressuur rijdt, zal waarschijnlijk zeggen: ik rijd paard, ik ben ruiter. Maar iemand die western of endurance rijdt, zal dat toch willen specificeren voor het geval mensen aannames over die persoon doen die niet kloppen met de werkelijkheid (vergelijkingen zijn niet mijn sterkste punt, maar ik hoop dat je het snapt

)
En wat je 'vrouwelijk/mannelijk' voelen betreft: zo hoeft het natuurlijk niet altijd te zijn. In dit topic hebben meerdere mensen aangegeven zich niet per se vrouwelijk te voelen, maar zich wel 'goed' of iig 'OK' te voelen met het feit dat ze door de maatschappij als vrouw gezien worden. Het heeft niet echt met expressie te maken, met of je jurkjes draagt of lang haar hebt: het is eigenlijk heel simpel. Voel jij je goed als je op een online formulier het vakje 'vrouw' aanvinkt (of man, doorhalen wat niet van toepassing is

). Dan is dat waarschijnlijk genoeg. Moeilijker hoeft het ook niet te zijn, tenzij dat vinkje dus niet goed voelt. Dan kan het soms juist heel moeilijk worden