Wel of geen afscheid nemen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 17:31

roxiie schreef:
Niet doen en aangezien je toch al geen/zeer weinig contact hebt met je neef hoef je het ook zeker biet voor hem te doen.

Je kan wel eens met een verschrikkelijk naar beeld geconfronteerd worden en daar moet jij dan vervolgens maar mee zien te dealen.

Ik heb recent afscheid moeten nemen van een naaste zeer dierbare. Deze persoon was binnen een week zo verschrikkelijk afgetakeld dat als ik dit van te voren had geweten, ik er niet meer heen was gegaan en haar had willen herinneren zoals ze was.

Dit telt voor mij ook mee. Ik herinner me liever hoe ze was. Ik heb daar ook moeite mee

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 18:40

Ik heb na het overlijden van onze mantelzorgdame ook bewust dus niet meer in de kist gekeken.
Ook net overleden thuis mocht ik haar nog zien maar het was actief euthanasie dus mijn laatste beelden was een tevreden mensje, blij om te mogen gaan, met een handkus vertrok ik.
Dat vond ik mooier dan haar overleden nog te moeten zien.
Bij mijn opa was het mijn opa ook niet meer dus dan liever zo.
Je moet doen wat goed voelt, ik denk dat niet gaan ook prima is in dit geval wat jij omschrijft.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 18:53

Ik zou niet gaan. Een berichtje of bloemen sturen kan je wel doen.

Ik heb het van dichtbij van de andere kant meegemaakt. 1 van mijn beste vriendinnen is vorig jaar overleden. Veel bij geweest en veel voor gedaan. Zij was nog tot het einde goed bij en kreeg ook verzoeken van mensen die ze la g niet had gezien. Maar die wilde ze niet zien. Zoals ze zei: ik wil mijn laatste tijd niet vullen met bezoeken van mensen die ik lang niet heb gezien en weinig meer mee heb. Ik heb dan liever de mensen om mij heen die me dierbaar zijn.

Wij hebben daar ook rekening meegehouden en ook wel vervelende reacties gekregen van mensen maar ik begreep het van haar kant ook heel goed.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 18:56

Ts, je hebt al volwassen kinderen dus naar je moeder luisteren echt niet nodig, vooral in dit soort zaken. Jullie contact was niet of nauwelijks aanwezig de laatste 15 jaar dus dat jij daar op bezoek zou gaan is puur voor het schuldgevoel van je moeder. Die wil natuurlijk kunnen zeggen dat haar kinderen bij de kinderen van haar (broer/zus ) zijn geweest . Hoeft ze zich verder niet te verantwoorden. Voor die oudjes is decorum soms alles maar jij hebt daar geen rol in.
Gewoon nogmaals een kaartje aan je nicht persoonlijk sturen dat je aan haar denkt en klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 19:26

Als je die vrouw zelf al langer als een paar jaar niet gezien hebt..

Zit zelf ook niet te wachten op mensen die ik nooit zie..op mijn sterfbed

Zou mijzelf dan eerder een attractie voelen.

Denk dat je t goed gedaan hebt met de bloemen en kaart hoor. Volg je eigen gevoel want dat klopt!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 20:51

Talietjuh schreef:
Zit zelf ook niet te wachten op mensen die ik nooit zie..op mijn sterfbed

En helemaal niet in corona-tijden, je zal maar onverwacht drager zijn van het virus en zo het overlijden nog versnellen...

Helemaal gelijk dat je niet meer langsgaat. Je hebt het goed aangepakt.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 20:57

Pfoe, ik zou het in jouw geval zeker geoorloofd vinden om NIET te gaan, maar dan niet zozeer om de herinneringen, maar vanwege het geringe contact. In elk geval niet face to face. Toch zou ik het laten afhangen van de wens van de persoon zelf. Als zij heeft aangegeven zoveel mogelijk mensen te willen zien, dan zou ik alsnog gaan. Zijn er geen specifieke wensen of is er aangegeven dat ze in deze tijd liever in een kleine kring bij haar zijn, dan lijkt het me meteen duidelijk. Mocht ik terminaal zijn, dan wilde ik mijn laatste tijd geen energie verspillen aan mensen die ik anders ook niet/nooit sprak. :o

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 21:49

Zou ik het zo kunnen aangeven samen met bloemen?

Lieve……..en familie,
Wij willen jullie heel veel liefde en warmte toedragen in deze zo moeilijke dagen.
We hopen dat jullie veel kracht kunnen putten uit alle liefde die jullie samen delen.
Ik hoop dat jullie het ons niet kwalijk nemen dat we niet persoonlijk langs komen maar we kunnen niet zo goed inschatten hoe jullie deze tijd beleven.
Het is al moeilijk genoeg dus het lijkt me zelf nu niet prioriteiten hebben om niet direct naasten te ontvangen.
Maar we zijn in gedachten bij jullie
en mochten we iets voor jullie kunnen betekenen dan horen wij het graag.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 21:53

Ik zou zelf niks sturen over het niet langskomen, want jullie komen al 15 jaar niet meer langs bij elkaar. :)

Maar TS dit is jouw keuze en jouw kaart dus het gaat erom wat JIJ erop wilt schrijven.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 22:06

Jillz1 schreef:

Lieve……..en familie,
Wij willen jullie heel veel liefde en warmte toedragen in deze zo moeilijke dagen.
We hopen dat jullie veel kracht kunnen putten uit alle liefde die jullie samen delen.
Ik hoop dat jullie het ons niet kwalijk nemen dat we niet persoonlijk langs komen maar we kunnen niet zo goed inschatten hoe jullie deze tijd beleven.
Het is al moeilijk genoeg dus het lijkt me zelf nu niet prioriteiten hebben om niet direct naasten te ontvangen.

Ik vind dit heel netjes maar zou het stukje over niet langskomen inderdaad weglaten. Wie weet krijgt ze er wel een naar gevoel van, en zoiets kan, zeker nu, best verkeerd overkomen.
Ik zou gewoon afsluiten met “We zijn in gedachten bij jullie en mochten we iets voor jullie kunnen betekenen dan horen wij het graag..“

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 22:11

Jillz1 schreef:

Lieve……..en familie,
in gedachten bij jullie

Dat middelste zou ik eruit laten. Maar als je het zelf graag wil benoemen moet je dat natuurlijk gewoon doen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 23:17

Jillz1 schreef:

Lieve……..en familie,

Ik zou geen bloemen sturen, maar alleen een kaartje.
Bloemen vergen verzorging en zijn binnen een week dood. Niet echt prettig om dat erbij te hebben in 'n toch al hectische periode. Neem aan dat als ze zelf nog graag verse bloemen wil hebben, dat wel vanuit haar eigen kring geregeld wordt met de juiste kleur/type van haar eigen smaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 11:25

Laat lekker zitten.

Cru gezegd, vorige week te horen gekregen dat mijn pa terminaal is en spoedig zal gaan. Als er iets voor ons als nabestaande moeilijk te coordineren is is het iedereen die afscheid wil nemen terwijl mijn pa daar echt helemaal geen behoefte aan heeft.
Wij zitten er tussenin en snappen dat mensen hun eigen verdriet hebben en afscheid willen nemen. Maar mijn pa doen ze er echt geen plezier mee. Die wil echt niet zielig gevonden worden, huilende mensen naast hem hebben en bovendien in die beperkte tijd die hij nog heeft vooral zoveel met de paar mensen die er echt toedoen voor hem doorbrengen.

Zal voor iedereen anders zijn. Maar als jullie contact nooit heel frequent is geweest denk ik dat hij z'n energie beter kan gebruiken en daar heeft je moeder echt helemaal niets van te vinden.

Een kaartje is altijd attent en fijn, en het zal per persoon verschillen hoe blij iemand er mee is. Maar vanuit dit (onze dus) perspectief is er weinig behoefte aan, helemaal van mensen die al enige tijd op afstand zijn. Al zijn de bedoelingen goed en dat zal dat an sich altijd gewaardeerd worden, is het ook wel weer opnieuw een confrontatie met het verdriet van de situatie terwijl wij ons liever richten op alles wat nog mooi is :j

Voor belletjes geldt hetzelfde; lief bedoeld. Misschien goed voor mensen hun eigen verwerking. Maar dat is dan dus vooral voor mensen zelf......

Leandra

Re: Wel of geen afscheid nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 12:41

Wat een naar nieuws Menino. Sterkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 14:14

gewoonmarie schreef:
Jillz1 schreef:

Lieve……..en familie,
in gedachten bij jullie

Dat middelste zou ik eruit laten. Maar als je het zelf graag wil benoemen moet je dat natuurlijk gewoon doen.

Deze idd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 00:53

Ik zou persoonlijk niet langs gaan, een kaart om je medeleven te betuigen is voldoende. Wordt net zo goed gewaardeerd. Ik heb mijn vader en zus in korte tijd moeten weg brengen. Het is al emotioneel en lastig genoeg, je bezighouden met mensen die je al jaren niet hebt gezien, is wel het laatste waar je zin in hebt. Een kaart vam die personen viel echter in zeer goede aarde.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 18:44

Mindim schreef:
Ik zou persoonlijk niet langs gaan, een kaart om je medeleven te betuigen is voldoende. Wordt net zo goed gewaardeerd. Ik heb mijn vader en zus in korte tijd moeten weg brengen. Het is al emotioneel en lastig genoeg, je bezighouden met mensen die je al jaren niet hebt gezien, is wel het laatste waar je zin in hebt. Een kaart vam die personen viel echter in zeer goede aarde.

Ik heb vandaag een kaartje met wat bloemen gedaan
Verder weet ik ook niet zo goed of dit voldoende is, maar het voelt voor mij niet verkeerd.
Vandaag zei collega" ben je niet bang spijt te krijgen". Ik moest er wel ff over nadenken maar ik heb het" familiale" denk ik al jaren geleden afgesloten. We hebbengewoon ieder zijn eigen leven en daar hoef je niet ineens deel van uit te maken.

Ook al is een kort bezoekje zo gedaan, dan nog is het net of je je nog wil laten horen. Ik vind dat niet in de situatie netjes passen

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 18:54

Jillz1 schreef:
Vandaag zei collega" ben je niet bang spijt te krijgen".

Antwoord,nee want anders kom je er ook niet, jullie bellen niet dus waarom zou je nu spijt krijgen?

Als ze overlijdt verandert er voor jou niet veel. (Even heel lomp)

Op een verjaardag zal je haar"missen" maar ook dat is geen gemis zoals van iemand dichtbij.

Kaart en bloemen zijn mooi zat. Je hebt het netjes gedaan,wees tevreden met jezelf. Je hebt aan haar gedacht en haar dat laten weten. Dat zal gewaardeerd worden ,net als de afstand die je nu weer neemt die er altijd al was.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 19:38

Jillz1 schreef:
We wonen maar 5 km van elkaar vandaan en toch zijn we in die 15 jaar nooit bij elkaar op visite geweest, dat zegt toch wel genoeg over hoe de " band" is.

Dan lijkt het me heel logisch om niet te gaan, anders waren de banden wel meer behouden geweest.
Geloof me, je hebt genoeg aan je hoofd als je stervende bent en op visite van 15 jaar geleden zit niemand in die fase te wachten. Dat weet ik nog heel goed van schoonfamilie die overleed. Allemaal oude kennissen en vrienden die nog even afscheid willen nemen terwijl je ze jaren niet sprak. Vaak goedbedoeld maar zeer misplaatst.
Een kaartje is wel altijd goed denk ik, dat kan ze lezen wanneer ze wil en waarderen mensen vaak enorm.