Shampoo bij psoriasis/eczeem

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-20 15:36

Ann_moi schreef:
Amalarab schreef:
Er zijn ook andere middelen die van binnenuit werken. Denk daar eens aan als je bij de dermatoloog zit..
Als er niet tegenop te smeren valt en je bent echt wanhopig is dat misschien nog wat.
Denk aan Mtx, Neoral en Dupilumab.

Ik zou toch eerst verder kijken dan dit. Ik zelf heb een tijdje MTX gebruikt voor psoriasis, en hoe naar ik mijn psoriasis ook vind, waren de bijwerkingen erger. Dit soort medicatie kan de balans van je immuunsysteem ernstig verstoren.

Ik was nu vooral met natuurlijke shampoo's en prober mijn suikerinname wat te beperken. Daarnaast ook nooit met nat haar gaan slapen, en altijd fohnen naar het douchen. Bij mij lijken de schilfers en jeuk erger te worden wanneer het broeierig is op mijn hoofd.
Daarnaast heeft la roche possay ook een fijne verzorgende lijn. De Iso-urea crème is ontzettend fijn in gebruik en helpt mij door de ergere periodes heen, soms samen met hormoonshampoo.

Iemand had mijn man dit ook aangeraden en bij de huisarts te spraken gebracht. Maar die zag dat idd als echt laatste redmiddel. Is idd niet zonder bijwerkingen

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-21 09:41

Ik schop het topic toch weer even omhoog.

Na de shampoo die echt maar heel even bleek te helpen, had ze een lotion gehad. Daarmee moest ik om de dag haar hoofdhuid mee insmeren. Dit werkte niet.

Nadien kreeg ze de Denorex shampoo, dit werkte echt super mits ze om de dag haar haar ermee waste.
Helaas is deze dus uit de handel gehaald.
Nu zie ik via google ook andere onder deze naam, maar ander etiket.
Ze heeft nu deze
Afbeelding

Volgens de huisarts/apotheek is er geen alternatief hiervoor. Wordt echt een heel ander product.
Deze hebben ze voor haar besteld, wordt weer afwachten of deze gaat helpen.
Vandaar dat ik graag al wil uitzoeken indien nodig of de andere soorten Denorex evengoed helpen.

snuffie123

Re: Shampoo bij psoriasis/eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 09:58

Wat vervelend dat ze zo'n last heeft en net het enige wat helpt weg is uit de handel!

Vabaf je plaatje zie ik dat ik exact dezelfde Dwnorex shampoo heb. Bij mij werkt hij wel, maar het is niet na een keer al helemaal over. Ik heb het ook wel erg trouwens. Op mijn huid ook en de meest zware hormoonzalfjes werken ook niet heel goed meer. Ik zou er dus gewoon positief in gaan.

Daarnaast beveel ik van harte Dermolin aan. Volgens mijn dermatoloog een goede shampoo als je eczeem en last van jeuk op het hoofd hebt. In veel andere shampoo's zit de stof cocamidapropyl-betaïne. Deze stof zorgt voor veel mensen voor jeuk en zit niet in de Dermolin shampoo. Het is dus het proberen waard.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 10:11

Ik herken dit probleem maar al te goed..

Ook 10000 shampoos geprobeerd. Ook steroïden shampoo. Teer shampoo.

Het enige wat bij mij helpt op slechte hele slechte weken is mijn hoofdhuid opzettelijk beschadigen zodat mijn huid ook daadwerkelijk een reden heeft om die celdeling te gebruiken.

Dus een keertje haar verfen. Of de stijltang heel dicht op de huid (niet zo dicht dat je blaren krijgt!!) met het stijlen.

Dan verdwijnt de jeuk omdat de gisten verbrand zijn en de huid daadwerkelijk moet genezen.

Maar ja is wel een rotwerk elke keer.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 10:15

Oud topic, maar zo te lezen nog steeds niet opgelost. Prut zeg.

Wat ik misschien gemist heb; hoe vaak wordt het haar van je dochter gewassen?

Ik ben om verschillende redenen mijn haar steeds minder gaan wassen. Nu sop ik alleen aan de haarbasis om de 3 weken een minimale hoeveelheid shampoo met zeezout erin. Dat gaat onverwacht goed. Als ik vaak kan surfen (op zee) was ik het zelfs nog minder. De jeuk is enorm veel minder geworden. Het heeft even tijd nodig en je moet echt doorzetten.

Voor jezelf lijkt het vies te zijn, maar mensen om me heen (die een eerlijk antwoord durven geven) zeggen dat mijn haar er beter uit ziet en helemaal niet onfris ruikt. Klein detail is daarbij waarschijnlijk ook dat ik het zeewater er gewoon in laat zitten en dus juist niet onder de douche uitspoel na het surfen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 10:16

Kijk naar de samenstelling.
Ditzelfde grapje is ook ooit uitgehaald met een zalf (parfenac). Mocht niet meer vanwege de bijwerkingen en werd daarna weer vrolijk aangeboden met een iets andere naam maar zonder de werkzame stof.
Eczeem crèmes en shampoos zijn erg "in" maar werken niet }>
Bij problemen op het hoofd haar kort houden, geeft nl de minste kans op broei.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 10:25

rabbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 11:08

Denorex is een koolteer/ menthol shampoo. Koolteer is obsoleet en mag eigenlijk niet meer verwerkt worden in humane dermatica.
Ik werk in een apotheek, en na contact met een dermatoloog kregen wij als advies head & shoulders shampoo te adviseren.

Nu zijn er nog paardenshampoo’s waar koolteer in zit. Ik weet niet of je het met de wetenschap dat het obsoleet is nog humaan wilt gebruiken, maar EJ en andere ruitershops hebben het nog in de schappen staan

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-21 11:45

snuffie123 schreef:
Wat vervelend dat ze zo'n last heeft en net het enige wat helpt weg is uit de handel!

Vabaf je plaatje zie ik dat ik exact dezelfde Dwnorex shampoo heb. Bij mij werkt hij wel, maar het is niet na een keer al helemaal over. Ik heb het ook wel erg trouwens. Op mijn huid ook en de meest zware hormoonzalfjes werken ook niet heel goed meer. Ik zou er dus gewoon positief in gaan.

Daarnaast beveel ik van harte Dermolin aan. Volgens mijn dermatoloog een goede shampoo als je eczeem en last van jeuk op het hoofd hebt. In veel andere shampoo's zit de stof cocamidapropyl-betaïne. Deze stof zorgt voor veel mensen voor jeuk en zit niet in de Dermolin shampoo. Het is dus het proberen waard.

Mijn dochter gebruikt het nu een klein jaartje en moet het echt wel om de dag dr haar ermee wassen. Anders ook echt weer een zere hoofdhuid en jeuk.
Ze krijgt nu een andere, die kan ze na het weekend ophalen.

Absolem schreef:
Ik herken dit probleem maar al te goed..

Ook 10000 shampoos geprobeerd. Ook steroïden shampoo. Teer shampoo.

Het enige wat bij mij helpt op slechte hele slechte weken is mijn hoofdhuid opzettelijk beschadigen zodat mijn huid ook daadwerkelijk een reden heeft om die celdeling te gebruiken.

Dus een keertje haar verfen. Of de stijltang heel dicht op de huid (niet zo dicht dat je blaren krijgt!!) met het stijlen.

Dan verdwijnt de jeuk omdat de gisten verbrand zijn en de huid daadwerkelijk moet genezen.

Maar ja is wel een rotwerk elke keer.

Als ze bv een keertje een dag langer wacht met dr haar wassen ( dus 2 dagen ertussen) dan vergaat ze van de jeuk en krabt in dr slaap d'r hoofdhuid helemaal rood tot zelfs open.
Daarna doet de shampoo best veel zeer (prikt enorm) maar moet dan echt wel weer om de dag ermee wassen omdat het steeds erger en erger wordt. Weet niet of verven van je haar bij haar goed doet.

Taucha schreef:
Oud topic, maar zo te lezen nog steeds niet opgelost. Prut zeg.

Wat ik misschien gemist heb; hoe vaak wordt het haar van je dochter gewassen?

Ik ben om verschillende redenen mijn haar steeds minder gaan wassen. Nu sop ik alleen aan de haarbasis om de 3 weken een minimale hoeveelheid shampoo met zeezout erin. Dat gaat onverwacht goed. Als ik vaak kan surfen (op zee) was ik het zelfs nog minder. De jeuk is enorm veel minder geworden. Het heeft even tijd nodig en je moet echt doorzetten.

Voor jezelf lijkt het vies te zijn, maar mensen om me heen (die een eerlijk antwoord durven geven) zeggen dat mijn haar er beter uit ziet en helemaal niet onfris ruikt. Klein detail is daarbij waarschijnlijk ook dat ik het zeewater er gewoon in laat zitten en dus juist niet onder de douche uitspoel na het surfen.

Ze moet met de denorex echt om de dag haar haar wassen omdat ze anders echt gek van de jeuk en brandende hoofdhuid wordt.
Zwemmen in zoutwater, spoelen met zeezout etc werkt niet. Heeft ze geprobeerd maar zonder effect.

Morganlefay schreef:
Kijk naar de samenstelling.
Ditzelfde grapje is ook ooit uitgehaald met een zalf (parfenac). Mocht niet meer vanwege de bijwerkingen en werd daarna weer vrolijk aangeboden met een iets andere naam maar zonder de werkzame stof.
Eczeem crèmes en shampoos zijn erg "in" maar werken niet }>
Bij problemen op het hoofd haar kort houden, geeft nl de minste kans op broei.

Ik ga eens zoeken erna

rabbeltje schreef:
Denorex is een koolteer/ menthol shampoo. Koolteer is obsoleet en mag eigenlijk niet meer verwerkt worden in humane dermatica.
Ik werk in een apotheek, en na contact met een dermatoloog kregen wij als advies head & shoulders shampoo te adviseren.

Nu zijn er nog paardenshampoo’s waar koolteer in zit. Ik weet niet of je het met de wetenschap dat het obsoleet is nog humaan wilt gebruiken, maar EJ en andere ruitershops hebben het nog in de schappen staan

Aha dat wist ik niet dat het niet meer mocht.
Wel uit nood ooit eens teershampoo geprobeerd maar dat hielp niet helaas.
Head & Shoulders verschillende van geprobeerd met helpt niet helaas.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 12:18

Ik ben erg tevreden over skoon shampoo bar .Geen jeuk enzo meer.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:21

Ik zie dat Grahams hier veel aangeraden wordt. Ik zie meerdere type Grahams, gewoon, met honing, gevoelige hoofdhuid. Welke bedoelen jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:28

https://www.grahams.nl/grahams
Moet je alleen wel weten waar je allergisch voor bent en wat je lijf niet kan handelen, anders kom je geen steek verder.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:32

Thanks. Daar staan nog steeds meerdere typen op (2). Ga snel bij holland&barret kijken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:39

Bij mij heeft Graham's niet geholpen. Op de een of andere manier helpt niks qua spul uit de H&B

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:20

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:24

Ik zou eerst door verwijzing vragen en allergien laten testen

darkangel23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:34

F_Orumster schreef:
Ik zie dat Grahams hier veel aangeraden wordt. Ik zie meerdere type Grahams, gewoon, met honing, gevoelige hoofdhuid. Welke bedoelen jullie?

Ik gebruik de shampoo en de calendula plus crème. Ik heb ook de psoriasis creme gebruikt, maar vind die niet per se beter dan de calendula plus crème. Het geeft bij mij niet veel verlichting maar wel iets. En het ruikt een stuk beter dan de chemische lotion die mijn huisarts voorschreef.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 14:03

denice schreef:
Is het een optie om te stoppen met shampoo? Je haar wassen is in principe niet nodig. De eerste weken zonder wassen is het even doorzetten, daarna schijnt het beter dan ooit tevoren te zijn..

https://www.cosmopolitan.com/nl/beauty/ ... -gewassen/

Been there, done that, got the t shirt (3 weken met een vette kop rondgelopen). Ik ben hier ook wat te 'kaal' voor vrees ik, teveel schaamte om door die vette fase heen te moeten. Je kijkt dan namelijk zo enorm op mijn hoofdhuid. Dan scheer ik het liever af en ga voor een pruik. Ik hoop eerst te kijken of ik iets meer haar herstel kan krijgen als de hoofdhuid rustiger is. Eigenlijk mijn hele leven al korstjes en een tic om die eraf te krabben, ik dacht altijd dat dit normaal was, maar volgens mij niet. Dit levert ook veel talg en dus vet worden. Als de hoofdhuid rustiger wordt dan kan ik kijken minder vaak te wassen.
Minoxidil 5% lijkt al wat te helpen.
Toch bedankt voor de tip ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 14:19

StalNollie schreef:

De huisartsen die ik heb gehad zijn niet echt te enthousiasmeren voor het nadenken over mijn hoofdhuid. Wegens wat kaalheid issues ben ik wel ooit naar een endocrinoloog-dermatoloog geweest die me Diane35 aanrraadde. Daar heb ik jarenlang aangezeten maar ben ik mee gestopt inmiddels, na het jaren te hebben verdedigd aan de artsen waarom ik deze nam. Ze keken me hooguit wat argwanend aan en dat was het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 19:20

F_Orumster schreef:
StalNollie schreef:

De huisartsen die ik heb gehad zijn niet echt te enthousiasmeren voor het nadenken over mijn hoofdhuid. Wegens wat kaalheid issues ben ik wel ooit naar een endocrinoloog-dermatoloog geweest die me Diane35 aanrraadde. Daar heb ik jarenlang aangezeten maar ben ik mee gestopt inmiddels, na het jaren te hebben verdedigd aan de artsen waarom ik deze nam. Ze keken me hooguit wat argwanend aan en dat was het.

Dianae-35 zorgt juist voor minder haargroei en is berucht vanwege de trombose factor.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 20:01

Dat is te kort door de bocht. het is een Androgeenremmer. Remt ovebeharing op het lijf maar zorgt voor minder dht rondom de follikels.

Het trombose risico is inderdaad de reden waarom huisartsen me eraf wilden hebben, en ik ze steeds weer moest verdedigen. Vorig jaar ben ik zelf gestopt omdat ik het idee niet meer prettig vond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 09:17

Had m gekregen vanwege mijn vel, had toen nog acne en kwam erachter dat de weinige haren op mijn schenen alleen nog maar minder en kleiner weren. Dat Diane 35 als bijwerking een anticonceptie geeft is meegenomen maar geeft wat betreft vergoeding wel scheve gezichten.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-21 10:57

denice schreef:
Is het een optie om te stoppen met shampoo? Je haar wassen is in principe niet nodig. De eerste weken zonder wassen is het even doorzetten, daarna schijnt het beter dan ooit tevoren te zijn..

https://www.cosmopolitan.com/nl/beauty/ ... -gewassen/

Is helaas geen optie.
Heeft het al een tijdje geprobeerd met enkel spoelen met lauw water.

StalNollie schreef:
Ik zou eerst door verwijzing vragen en allergieën laten testen

Reeds gebeurt is niets uitgekomen helaas.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 11:14

Morganlefay schreef:
Had m gekregen vanwege mijn vel, had toen nog acne en kwam erachter dat de weinige haren op mijn schenen alleen nog maar minder en kleiner weren. Dat Diane 35 als bijwerking een anticonceptie geeft is meegenomen maar geeft wat betreft vergoeding wel scheve gezichten.

De diane moet je voor bijbetalen, ik meende het verschil tov de meest voorgeschreven anticonceptie.

Het klopt dat je beenhaar minder werd door gebruik van diane35. Ik nam het tegen overbeharing & kaal worden (heeft met dezelfde hormoon (dis)balans van doen) & anticonceptief.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 11:54

Heeft het geen zin om eens te kijken naar de oorzaak van psoriasis ? Die zit in de darmen dacht ik toch ? Zou het geen zin hebben om eens IF te proberen ? Om de darmen rust te geven en zo meer tijd om te helen ( voor zover mogelijk ).