Herstellen van PTSS, ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 16:12

Janneke2: als ik jou lees heb je al een deel van je schuldgevoel en schaamte al deels kunnen verwerken. Ik zit nu in dit stadium dankzij autohypnose, maar zit met enorm veel woede en verdriet. Ik heb me mijn hele kindertijd rot geschaamd en weet uit ervaring welke soort sporen dit achterlaat op je zelfbeeld :(:) Het is niet onze schuld en we verdienen het ook geliefd te zijn, maar vooral mogen we trots zijn op onszelf en hetgene we helemaal alleen al hebben bereikt.
Net mail verstuurd voor afspraak. In tegenstelling tot velen ben ik niet bang om de confrontatie aan te gaan (al komt dit wel misschien na een eerste sessie). Ik wil al die rotervaringen als volwassene kunnen zien en afsluiten.

Miranda knap dat je dit kunt. Voor mij is delen in groep onmogelijk. Maar als je er baat bij hebt heb je in ieder geval een goede keuze gemaakt. Verwondert mij dat we hier met zo veel zijn, zo eenzaam zijn we dus niet...

milou123

Re: Herstellen van PTSS, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 16:44

EMDR werkt niet voor iedereen. Trauma's zitten opgeslagen in je lichaam, en helaas wordt dat aspect vaak vergeten. Wellicht is dit artikel ook iets voor je: https://www.psychologiemagazine.nl/arti ... ZxhFGX0QMk

Ik raad in ieder geval aan om ook iets te gaan doen om weer 'in je lichaam' te komen, kan ook sporten of dansen zijn.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 17:18

Dat artikel ga ik eens lezen, Milou, dankjewel om het te delen! Ik ben nu bezig in het boek van Bessel van der Kolk, Traumasporen. Best wel een goed boek, waarin het eigenlijk ook erg duidelijk uitgelegd wordt. Op dit moment klopt het voor mij in elk geval wel dat er veel in mijn lichaam vast zit.

Miranda, dankjewel voor het delen van je ervaringen. Fijn om te lezen dat het jou heeft kunnen helpen. Bij mij gaat de PMT individueel zijn, ambulant. Ik weet ook niet in hoeverre ik het echt zou aandurven om in groep veel 'los te laten'. Knap dat jij het uiteindelijk wel aangegaan bent!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 17:43

Ik heb veel aan dry needling en acupunctuurnaalden om de spanning af te laten vloeien inderdaad.
Mijn spieren staan erg strak dat helpt ook niet mee.

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 13:31

Ik ben een tijdje niet op bokt geweest, maar heb in de tussentijd gelukkig wel vooruitgang geboekt. De eerste keer dat mijn spanning van een 10 naar uiteindelijk een 0 ging, was wel heel erg raar.
Er is nog wel een lange weg te gaan, ik heb nog veel last van nachtmerries en ontwijking van traumagerelateerde dingen. Ik merk ook wel dat ik het zwaarder heb nu ik 3 weken geen therapie heb gehad ivm de vakantie.
Maar ik ben blij met de progressie

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 22:12

Hoi Independence,
welkom terug!
En was dat een emdr sessie, waarin je spanning van 10 naar 0 ging...?
Mij is dat nooit gelukt in 1 sessie ('het zij zo') - maar ik herken het bijzondere gevoel "dat het er opeens niet meer is" (en dat van alles qua voorzorgsmaatregelen etc. niet meer hoeft...) - heel wonderlijk!

En op naar de verdere troep de nek omdraaien!

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-20 22:33

Janneke, dat was inderdaad tijdens emdr. Heel fijn dat ik opeens in staat was om naar dat beeld te kijken zonder volledig de kluts kwijt te raken.
Vandaag 'mocht' ik weer, na 3 weken vakantie. Hoewel we op minder heftige beelden gingen inzoomen, vind ik de nasleep so far veel pittiger. Ik ben heel onrustig in mijn lijf en heb de behoefte om veel te bewegen, maar dat is met dit weer niet te doen. Ik probeer afleiding te zoeken in stevige muziek, een boek of een puzzel en de beste remedie: katknuffelen!

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 18:58

Wauw helemaal terug naar 0 is wel echt top! Ik ben blijven hangen bij 3/4, maar dat was acceptabel.

Herkenbaar die onrust en dan vanalles willen gaan doen. Ik moest proberen daar niet aan toe te geven, maar dat was makkelijker gezegd dan gedaan ;) ik verval daar nu nog steeds soms in.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 19:30

Gewoon aan toegeven, nu het minder warm is, zou ik zeggen.

De behoefte om te bewegen etc is legitiem - en kan mogelijk betekenen 'dat er nog meer werk aan de winkel is'.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 19:35

Hier geen ptss wel genoeg andere sores. Ik heb EMDR gehad met de koptelefoon. Hielp bij mij niet. Nu ben ik een slechte prater. Heb verder gezocht en nu bij Hypno/traumatherapie in combi met mindfulness. Dat hielp/helpt mij gigantisch. Ook goed voor ptss. Maar wat voor de 1 werkt, kan bij de ander niks doen.

Pb gerust voor info of als je wat kwijt wil.

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 23:07

Mijn therapeut zegt wel altijd dat ik tijd moet nemen om rustig aan te doen en bij te komen, maar dat vind ik lastig. Daar moet ik nog even een weg in zoeken.

Ik had dus het gevoel dat de emdr zijn vruchten begint af te werpen. Maar helaas, ik ben een illusie armer. Maandag had ik therapie en dat was klote. Ik wil van de traumatherapie af en me gaan richten op mijn depressies, want die hebben een tienjarig jubileum. Maar goed, blijkbaar komt na emdr ook nog exposure en dat besef heeft me compleet doen instorten. Want emdr is zwaar, maar daarin kon ik nog beschermingsmechanismes inzetten. Maar het idee dat ik straks iets met al mijn angsten moet doen...
Ik kan er helemaal niet meer door slapen en helaas heb ik gister iets heftigs meegemaakt op mijn werk, waardoor ik ook enorm getriggerd ben. Nu voelt mijn wereld op zijn kop gezet en moet ik overleven zonder gekke dingen te doen, puur omdat ik weet (men zegt) dat ik hier doorheen moet om ooit beter te worden

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 07:08

Dat lijkt me zwaar, Independence.
Ik kan me voorstellen dat je opkijkt tegen exposure. Mijn ervaring is wel dat het helpt om van je angsten af te komen. Mijn ervaring is wel dat exposure echt goed kan werken. Je kan daarin ook beschermingsmechanismen / copingstrategieën inzetten. Ik ben bv. lange tijd heel angstig geweest om alleen over straat te lopen. In het begin zette ik altijd muziek op als afleiding wanneer ik alleen over straat moest lopen. Dat is na verloop van tijd langzaam afgebouwd. Het is ook niet zo dat je dadelijk de confrontatie met je grootste angst moet aangaan en daar exposure op moet toepassen. Je kan soms ook gewoon beginnen bij iets wat je niet zo heel erg angstig maakt en starten met kleine stapjes. Ik deed in het begin bv maar 2 routes alleen en kon ook altijd iemand bellen als het niet meer ging zodat die persoon me dan tegemoet kon komen / kon komen halen. Het aantal routes heb ik nadien uitgebreid, stapje voor stapje. Geef jezelf de tijd en ruimte om te groeien :).

Heb je iemand met wie je kan praten over wat er op je werk gebeurd is?

Nu maar eerst even bijkomen van de therapiesessie en het heftige voorval op je werk.

Veel sterkte en succes!

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 08:20

Wat bij mij uiteindelijk heeft geholpen was de 'klik' met de therapeut, er was een bepaald (zakelijk) vertrouwen opgebouwd, dat heeft even geduurd en daarna pas EMDR gedaan.
Het heeft bij mij enorm goed geholpen, geen nachtmerries meer en de 'beruchte' dromen nooit meer gehad, dat had ik nooit verwacht...

De 2 therapeuten hiervoor zijn nooit tot de kern gekomen, ik heb ook altijd alles ontkend en weggestopt.

Edit: al met al zeker een jaar onderweg geweest en rustig aan gedaan, het is niet van vandaag op morgen opgelost!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 08:34

Lienboon schreef:
Wat bij mij uiteindelijk heeft geholpen was de 'klik' met de therapeut, er was een bepaald (zakelijk) vertrouwen opgebouwd, dat heeft even geduurd en daarna pas EMDR gedaan.
Het heeft bij mij enorm goed geholpen, geen nachtmerries meer en de 'beruchte' dromen nooit meer gehad, dat had ik nooit verwacht...

De 2 therapeuten hiervoor zijn nooit tot de kern gekomen, ik heb ook altijd alles ontkend en weggestopt.

Edit: al met al zeker een jaar onderweg geweest en rustig aan gedaan, het is niet van vandaag op morgen opgelost!

Goed te lezen
Ik heb bij huidige therapeut ook t idee nergens te komen .
Zinloos tijd verdoen .
Zo voelt het .
Ga het wederom bespreekbaar maken
Want heb al weinig zin om auto te starten en erheen te rijden
En mee t is geen vermijdings gedrag.
Wil zelf ontdekken waar de schoen wringt en ik maar niet vooruit wil komen op veel vlakken .
Altijd aan t stoeien om dingen voor elkaar te krijgen .

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 08:50

Ik heb afgelopen dinsdag ook m'n eerste sessie gehad, ben niet tot 0 gekomen maar tot 2. Maar die nasleep is zo intens dat ik dit niet elke week ga volhouden. Nu wilde mijn psycholoog juist 2 keer in de week emdr doen zodat het sneller gaat maar dat gaat echt niet ik heb minimaal 2 dagen nodig om bij te komen. Heb nog een klein kind rond lopen thuis dus ik kan niet 4 dagen in de week bezig zijn met die nasleep.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 08:59

Zinzi_jewel schreef:
Lienboon schreef:

Goed te lezen
Ik heb bij huidige therapeut ook t idee nergens te komen .
Zinloos tijd verdoen .
Zo voelt het .
Ga het wederom bespreekbaar maken
Want heb al weinig zin om auto te starten en erheen te rijden
En mee t is geen vermijdings gedrag.
Wil zelf ontdekken waar de schoen wringt en ik maar niet vooruit wil komen op veel vlakken .
Altijd aan t stoeien om dingen voor elkaar te krijgen .

Als je het idee hebt bij deze therapeut nergens te komen, kan je dan niet naar een andere gaan?
De klik met de therapeut is inderdaad heel belangrijk. Dus zoek iemand bij wie je je goed voelt. En als je je bij deze therapeut wel goed voelt, maar de behandelmethode je onvoldoende biedt, zou je kunnen nadenken over waar je wel baat bij zou hebben, wat je wel nodig hebt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 09:03

Pateeke
Dat heb ik al aangekaart wat ik wel denk nodig te hebben
Er wordt imo niets mee gedaan
Ben er al 10 maand mee bezig
Wel eens tussen pauze van 2 weken gehad.
Maar voelt nu echt zo nutteloos
T leven gaat door zoals t ging met veel vallen en terug opstaan .
Maar ook daar wordt ik snel moedeloos van .
Telkens ga ik over mijn eigen grenzen
Voel ze aankomen maar kan geen NEE zeggen .
Intussen wordt sociale wereld kleiner, helpt Corona toestand niet aan mee natuurlijk
En ik wil vooruit.
En ik ga niet vooruit .
Blijf hangen

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 09:16

Dat snap ik Zinzi. Als je het al aangekaart hebt, maar je het idee hebt dat er niet geluisterd wordt, zou ik beginnen uitkijken naar een andere therapeut bij wie je wel het gevoel hebt gehoord te worden en die wel kan aansluiten bij wat je nodig denkt te hebben.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 09:20

Daar dacht ik ook aan

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 10:22

Independence schreef:
Mijn therapeut zegt wel altijd dat ik tijd moet nemen om rustig aan te doen en bij te komen, maar dat vind ik lastig. Daar moet ik nog even een weg in zoeken.

'Angst heeft altijd haast', of zet je op slot.
....dus hoe verstandig het advies ook is, het is hartstikke moeilijk.
Citaat:
Ik had dus het gevoel dat de emdr zijn vruchten begint af te werpen. Maar helaas, ik ben een illusie armer. Maandag had ik therapie en dat was klote.

:(:)
Meis toch... Wat is er gebeurd?
Niet alles hoeft op bokt, het mag ook per pb, maar het is wel belangrijk om na te denken 'hoe en wat' er mis ging.
En dat kan van alles zijn: je therapeut had buikpijn, was zelf bang voor wat jij aandroeg, er kan 'iets tussen jullie' geweest zijn dat eerst uitgesproken had moeten worden, of was de 'set-up' niet helder (bijvoorbeeld met twee thema's door elkaar), etc etc.
Citaat:
Ik wil van de traumatherapie af en me gaan richten op mijn depressies, want die hebben een tienjarig jubileum.

'Wat is kip en wat is ei', depressie en trauma zijn in termen van de DSM nauwelijks te onderscheiden- en onverwerkte trauma's kunnen een mens heel 'goed' in haar depressie houden.
Uiteraard is de oplossing voor deze kluwen (mijn pjoet schreef 'klauwen', ook wel van toepassing) maatwerk.
En je kunt heel goed 'het ene doen en het andere niet laten', het hoeft geen 'of-of' te zijn.
Citaat:
Maar goed, blijkbaar komt na emdr ook nog exposure en dat besef heeft me compleet doen instorten. Want emdr is zwaar, maar daarin kon ik nog beschermingsmechanismes inzetten. Maar het idee dat ik straks iets met al mijn angsten moet doen...

Don't buy the bullshit, er is zoveel leuker spul!!
("Straks moet ik iets doen met al mijn angsten", :(:) therapie is geen marteling. Soms confrontatie, maar altijd op maat en afgewisseld met rust.)

Emdr kan zwaar zijn, dat klopt.
Het zwaarst is doorgaans het begin van de sessie: "dit is nou de rotfoto", en de eerste paar keer links rechts links.
Als dingen tegenzitten, zakt 'het cijfer' niet acuut.
Balen!
En dan is het de taak van de therapeut om te gaan zoeken: doen jullie oogbewegingen, misschien wat sneller, of diagonaal. Of dan de koptelefoon pakken. Verschillende muziek en klikjes proberen. Of zij zachtjes op jouw knieën 'tappen', of jij op je bovenarmen of schouders, of lekker stampen terwijl je staat.
En als dat allemaal weinig oplevert: stoppen met het links rechts links werk en praten over de mogelijke hindernissen (zoals het zijn twee dingen tegelijk, jij ervaart te weinig veiligheid in je relatie met de therapeut, etc. etc.)
(En ja, er zijn incompetente therapeuten die de cliënt een uur lang alleen maar naar de rotfoto met getal 9 laten kijken. De vrouw die mij vertelde dat ze dit 4 uur had moeten doen heb ik geholpen een klacht in te dienen.)

Enne: beschermingsmechanismen zijn prima!
In emdr zijn ze een onderdeel van de therapie.

Als een rotfoto voor jou nauwelijks uit te houden is, is er de optie 'om er drie seconden naar te kijken', dan met steun van de therapeut 'ga je naar je tuin' (of welke mooie plek dan ook, waar je kunt ontspannen) terwijl het links rechts links werk doorgaat en je blijft in de tuin totdat je spanning fiks gedaald is. Dan napraten, weer drie seconden rotfoto, naar je tuin, napraten.
Het ""nadeel"" is dat het langer duurt voordat de rotfoto zijn lading kwijt is, maar het voordeel is dat je makkelijk door het proces heen rolt.

Citaat:
Ik kan er helemaal niet meer door slapen en helaas heb ik gister iets heftigs meegemaakt op mijn werk, waardoor ik ook enorm getriggerd ben. Nu voelt mijn wereld op zijn kop gezet en moet ik overleven zonder gekke dingen te doen, puur omdat ik weet (men zegt) dat ik hier doorheen moet om ooit beter te worden

Rot hoor!
"Hier moet je even doorheen" is wel een dooddoener van de bovenste plank!
Bel je therapeut, en zoek uit alle macht steun in je directe omgeving!!
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 20-08-20 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 10:43

Boompje1985 schreef:
Ik heb afgelopen dinsdag ook m'n eerste sessie gehad, ben niet tot 0 gekomen maar tot 2. Maar die nasleep is zo intens dat ik dit niet elke week ga volhouden. Nu wilde mijn psycholoog juist 2 keer in de week emdr doen zodat het sneller gaat maar dat gaat echt niet ik heb minimaal 2 dagen nodig om bij te komen. Heb nog een klein kind rond lopen thuis dus ik kan niet 4 dagen in de week bezig zijn met die nasleep.

Mijn emdr mevrouw deed vanwege de mogelijke heftige nasleep juist drie sessies in de eerste weken van het links rechts links werk.
Want het kan zo zijn dat (ik citeer het artikel op Wikipedia) 'dat de inktvissen ingewikkeld gekoppeld zijn'.
Dus mbt de rotfoto in de spanning gezakt naar 2 - maar roept dit spanning op mbt een iets andere gebeurtenis, etc.
Vandaar dat haar plan inhield: je komt in principe maandag, woensdag en vrijdag. Zodat je meteen de spanning van de nasleep 'in de sessie kunt gooien' ipv het een week lang te moeten uithouden.

En voor alle duidelijkheid: zeker de eerste sessies kan de nasleep intens zijn! :(:)
Want bij emdr begin je met het rotste - omdat het links rechts links werk maakt dat het rotste bovenkomt.
En zeker ""als de inktvissen ingewikkeld gekoppeld zijn"" (excuus voor het jargon, zie Wikipedia) is het zaak om gewoon die nasleep bij de kop te pakken (= het wordt de nieuwe rotfoto) en alle rotzooi die daar zit, gaan jullie de nek omdraaien.
...en doorgaans is het dan zo, dat nadat je zo'n drie keer en het getal van de spanning omlaag hebt gekregen, en
de 'installatie' hebt gedaan:"plak de positieve gedachten jezelf op de gebeurtenis, hoe waar voelt dit"
en daarna de bodyscan (voel je nog ergens in je lichaam een bepaalde spanning, tinteling, etc die er anders niet is?)
(= en de spanning weg, en 'het voelt als een 7 zo waar', en geen spanning in je lichaam meer - dan is deze rotfoto de nek omgedraaid, eerder niet)
dat de nasleep veel minder is.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 14:16

Nou ik begin met iets minder heftig, juist omdat ik anders blokkeer en er dus niks meer mogelijk is op zo'n moment want ik word letterlijk ziek van de stress. Ik ga overgeven, mijn darmen reageren, krijg zweet aanvallen en een hele hoge hartslag. De dagen erna heb ik hele erge hoofdpijn, pijnlijke ogen van het huilen en een zwaar depressief gevoel. Mijn trauma is iets wat 7 jaar lang heeft plaatsgevonden wat dus ook niet met 1 plaatje word opgelost. Daarnaast heb ik nog veel meer naast m'n ptss en zijn we pas bij het topje van de ijsberg. Ik heb nog een hele lange weg te gaan en dat doe ik rustig aan anders wordt het gewoon te veel.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 18:54

Hallo,
Zelf geef ik ook EMDR en ik heb geleerd om het 1x per 2 weken te doen omdat de sessies inderdaad nog doorwerken en de verwerking in de hersenen ook tijd nodig heeft. Ik weet dat er hulpverleners zijn die het vaker doen zoals 2x per week en er is ook een traject waarbij je intern kan en dan zelfs 2x per dag EMDR kan krijgen. Het zal ongetwijfeld ook werken maar zelf hoor ik ook vaak terug dat de eerste dagen na een sessie best nawerking kunnen hebben en persoonlijk vind ik dus die 1x per 2 weken een fijne termijn.
De hersenen krijgen de tijd om te verwerken en je hebt zelf (als cliënt) ook ruimte voor andere dingen. Het is best mogelijk om bv de tussenliggende week iets met ontspanning te doen. Ik geef therapie met paarden en kan dan een sessie tussendoor juist heel erg aan de rust en ontspanning werken.

Verder is het bekend dat "de klik" met de therapeut eigenlijk belangrijker is dan de gebruikte methode. Dus als je die klik niet hebt en het gevoel hebt dat er niet naar je geluisterd wordt dan is de kans op succes van welke interventie dan ook veel kleiner.
En zeker met EMDR is vertrouwen vooraf heel belangrijk. Soms is er eerst wat anders nodig (stabilisatie wordt dat genoemd) voordat je aan de EMDR kunt beginnen.

Hoewel EMDR een protocol is is mijn ervaring dat de behandeling niet standaard is. Maar afhankelijk van de cliënt en het "probleem".

Heel veel sterkte allemaal en luister in ieder geval goed naar je eigen gevoel. Als een ander niet naar je luistert is dat lastig maar daar kun je niet altijd wat aan veranderen. Maar je kunt wel leren naar jezelf te luisteren. Zoals ze wel eens zeggen: "NEE zeggen tegen een ander is JA zeggen tegen jezelf".

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 19:28

Mooie vraag voor hier misschien... Hoe kan ik een geliefde met PTSS goed begeleiden thuis/in gesprek na of tijdens EMDR therapie?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 19:44

Ik zou aan je geliefde vragen welke steun jij kan geven, hoe je hem / haar kan helpen.
Ik heb na een therapiesessie meestal even nood aan met rust gelaten worden, ruimte, wil zeker niet heel de sessie gaan vertellen. Dat werd door mijn omgeving wel vaak verwacht en daar had ik eigenlijk wel moeite mee.
Maar het verschilt van persoon tot persoon. Sommige mensen vinden het net wel prettig om bij familie oid steun te gaan zoeken, opgehaald te worden bij de therapeut enz. ...