Al 10 jaar overgewicht, wat nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:25

_Penotti schreef:
@ Pol013

Ik at alleen maar volkoren producten. Toch scheelt het mij 10 kilo nu ik dat minder. Nee ga niet niet keto of zo streng. Maar probeer wel tussen de 60 en 70 te blijven. Anders schiet ik omhoog.
Andere vallen daarmee af, ik blijf daarmee stabiel.

Kijk de aflevering toch maar eens. Ik vond hem oprecht interessant. (en ik doe niet eens aan dieten maar heb breed interesse in voeding door mijn achtergrond)
De basislijn daar uit: alle! dieeten werken. Omdat je aandachtig met je voeding bezig bent. Met de kanttekening dat niet alle dieten op de lange termijn werken. Omdat ze lastig vol te houden zijn.
Dieten is gewoon lastig en iets van de hele lange adem. en daarom moet je vooral iets vinden wat op de lange termijn kán en bij jou past.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:31

Naar mijn weten val je af als je meer calorieën verbrandt dan dat je eet. Probeer dus uit te vinden hoeveel calorieën jij in een dag verbrandt en eet minder dan dat.
En dan bedoel ik niet 200 calorieën met een stuk wandelen, ik bedoel je BMR, ook dat wat je verbrandt door simpelweg te bestaan.

Evelyne79

Re: Al 10 jaar overgewicht, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:37

Kijk eens op www.projectgezond.nl daar staan veel lekkere recepten op.
Je kunt je ook aanmelden voor 2 weken gratis app. dan heb je weekmenu's die je kunt volgen.
Je kunt op de site een berekening maken van je geadviseerde calorieinname om af te vallen.
ws zit je te laag in calorieinname waardoor je lichaam op de spaarstand gaat

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 13:14

pol013 schreef:
_Penotti schreef:
@ Pol013

Ik at alleen maar volkoren producten. Toch scheelt het mij 10 kilo nu ik dat minder. Nee ga niet niet keto of zo streng. Maar probeer wel tussen de 60 en 70 te blijven. Anders schiet ik omhoog.
Andere vallen daarmee af, ik blijf daarmee stabiel.

Kijk de aflevering toch maar eens. Ik vond hem oprecht interessant. (en ik doe niet eens aan dieten maar heb breed interesse in voeding door mijn achtergrond)
De basislijn daar uit: alle! dieeten werken. Omdat je aandachtig met je voeding bezig bent. Met de kanttekening dat niet alle dieten op de lange termijn werken. Omdat ze lastig vol te houden zijn.
Dieten is gewoon lastig en iets van de hele lange adem. en daarom moet je vooral iets vinden wat op de lange termijn kán en bij jou past.

Dit! :j De meeste diëten (en dan bedoel ik vooral de extreme diëten op basis van shakes oid) resulteren vaak in crash diëten. Om het vol te houden is het veel slimmer om een gezond eet patroon aan te nemen die makkelijk vol te houden is en uiteindelijk routine wordt, zodat je dat de rest van je leven op die manier blijft doen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 13:21

En daarom zeg ik, als brood voor ts nu werkt, waarom dan overstappen naar salades wat veel meer werk is. Ik ben zo dicht mogelijk bij mijn eigen eetpatroon gebleven. Ben alleen flink geminderd in de portie grootte, en helemaal gestopt met het drinken van alcohol. Was in het begin even wennen. Maar nu prima vol te houden omdat ik er aan gewend ben. Alcohol lust ik niet meer. En mijn eetlust is behoorlijk afgenomen.

En idd vooral trage koolhydraten :j
Laatst bijgewerkt door SusanH op 29-05-20 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Orlinapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 13:26

Hoi TS, er zijn al veel goede tips gegeven zie ik!

Wat ik bijkomend ook deed was een foto trekken van alle lekker, zondige dingen die ik niét had opgegeten, maar waar ik heel veel wilskracht voor nodig had gehad om te laten staan. Op het einde van de week heb je dan een hele reeks foto's en dan voel je je zo trots!

En wat ik ook deed was tussendoelen stellen en mezelf belonen als ik die doelen haalde. Bvb als ik 3 kilo was afgevallen, mocht ik dat hele mooi maar veel te dure dekje kopen dat ik al zo lang wou.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 13:37

Ik zal dadelijk eens kijken. :j
Nee voor shakes en zo ben ik ook niet voor. Het moet wel gewoon eten zijn.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 19:13

Bananenbrood zit in de oven! Echt leuk om dingen te eten wat je zelf maakt, zodat je echt zeker weet wat je eet! :D

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:07

Hoi TS :)

ik heb je topic doorgelezen en wil je in elk geval veel steun/sterkte wensen.
Wat ik nog wilde opmerken: Er is jaren geleden een 'Minnesota Starvation Experiment' gedaan waarbij mensen voor wetenschappelijk onderzoek (ook om oorlogsslachtoffers te kunnen helpen) uitgehongerd werden. Ook deze mensen vielen maar 0,5 kg per week af, zelfs al kregen ze veel te weinig kcal.
Het is dus eigenlijk helemaal niet weinig of gek om een halve kg per week af te vallen, voor je lichaam is dat best wat.

En zelfs 0,5 kg per maand zou netjes zijn om af te vallen, eigenlijk is afvallen minder belangrijk en is het belangrijker om een gezond en normaal voedingspatroon aan te leren.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 20:58

Ik ben er achter gekomen dat ik het heel moeilijk vind om wat meer calorieën te eten, ik moet mezelf echt dwingen om wat te eten. Ik heb nu 4 eet momenten gehad en ik zit vol, maar ik moet echt nog wel meer eten anders heb ik te weinig gehad vandaag. Ook moet ik mijzelf er tot toe zetten om voldoende te drinken.

Net wel mijn tweede bananenbrood gemaakt, deze is wat rijker aan calorieën. Ik heb hem gemaakt met boekweitmeel, kokosmeel, eetlepel kokosvet, hele pure chocolade, nootjes, kokosolie, rozijnen en een klein beetje honing. :)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 13:44

Hoi allemaal,

Ik wil toch graag even een update geven omdat jullie mij enorm op de goede weg hebben geholpen!

Inmiddels ben ik sinds vandaag 5 kilo afgevallen en dat betekend dat ik op de helft ben en het lichtste gewicht heb sinds tijden, daar ben ik natuurlijk super blij mee! :D Vooralsnog gaat het dieeten traag maarja ik verlies gewicht en begin heel goed te zien dat ik echt aan het afvallen ben en dat bevalt heel goed!

Ik heb een app gedownload waar op ik precies kan zien hoeveel koolhydraten eiwitten en vetten ik per dag binnen krijg. Ik schrok best van het aantal koolhydraten want dat zat toch elke dag wel tussen de 150 en 200 gram per dag en dat is te veel, dat hadden veel van jullie mij ook al verteld en daarom heb ik er nu kritisch naar gekeken.

Ik ben daarom begonnen met meer eiwitten te eten en koolhydraten toch wat te verminderen door middel van meer eieren en meer rauwkost salades en uitkijken met bepaalde soorten fruit. Ook ben ik op gluten en lactose gaan letten, ik eet het wel maar probeer het zoveel mogelijk te vermijden. In eerste instantie was ik daar niet bewust mee gestopt maar ik kwam er achter dat ik plots geen last meer heb van mijn fibromyalgie en ik link dat aan de gluten/lactose. :)

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 14:14

Wauw TS wat ontzettend knap van je *\o/* *\o/* *\o/*

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 14:49

Wat super goed zeg! Helemaal geen pijn meer ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:18

Wat fijn dat je nu al zoveel bent afgevallen!
Ik ben zelf ook 1,80 en ben iets beter aan het opletten sinds januari 2019. Toen woog ik bijna 80 kilo ipv 74/75 wat ik altijd zonder er moeite voor te doen heb gewogen.
Ik heb het koolhydraat arme dieet nooit begrepen (al ben ik sowieso tegen diëten, beter een goede levensstijl aanhouden). Ik verlies dan direct al mijn concentratie en voel me slap, mijn maag voelt bijna altijd leeg aan.. dus kan ik dat mysterie wel uit de wereld helpen:

Ik eet vaak 8/10 snedes volkoren(wel goed kijken of je volkoren meel ipv bloem koopt op de verpakking) brood. 8 van de 10 keer met kaas (1 plak, jong belegen), anders met een vleeswaar of af en toe ook een lekker zoet beleg. Ik doe nooit boter op brood. Tussendoortjes eet ik bijna niet, omdat ik al zoveel brood eet. Bij mij gaat het echt fout bij suikers lijkt het. Mijn avondeten bestaat vaak uit zilvervliesrijst en groente (1/2), ik neem niet eens altijd vlees.
Het voordeel van volkorenbrood is wel dat hier een stuk minder koolhydraten en meer vezels in zitten, wat beide beter is :)
Zonder er een al te lang verhaal van te maken ben ik dus op deze wijze met al dat vet uit kaas en al die koolhydraten uit mijn brood van 80 naar 71/72 kilo gegaan waarbij er ruim 4,5 kilo vet af is. Terwijl ik een kantoorbaan heb, wel een paard waar ik 1,5 tot 2,5 uur per dag mee bezig ben. Ik rij slechts 1 keer per week. Fitness doe ik evt thuis, maar dat is dan niet om af te vallen maar om te shapen. Lekkernijen van collega's sta ik nooit af, maar thuis eet ik gewoon bijna geen zoetigheid.

Als je/iemand wilt sparren (evt via pb) vind ik dat wel leuk :j

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 15:41

Super leuk jullie reacties weer!

Gek genoeg heb ik 0.0 pijn, ik durf het bijna niet te geloven. Waar ik begin dit jaar bijna zware medicatie zou krijgen die ik afgeslagen heb ben ik nu gewoon pijnloos. Wel ben ik elke dag bang met pijn op te staan. Ik vraag me dan ook heel erg af wat nou precies de pijn veroorzaakt!

SwPck super goed dat je zo af gevallen bent, ik denk alleen niet dat dit voor mij ook zou werken. Maar dat geeft niet, zo gaat het goed. :)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 16:00

Ik mis toch echt de beweging. Gewoon lekker en gevarieerd eten kan, als je de tussendoortjes laat staan of beperkt en gewoon beweegt. Maak van die 3 wandelingen er 5, of doe een thuisworkoutje waarbij je met je eigen gewicht werkt. Een hiit-traninkje, die je wekelijks kunt opbouwen bijvoorbeeld.
Je conditie gaat vooruit, je gaat (nog?) lekkerder in je vel zitten en je vel blijft ook strak. Ik dieet echt nooit en met een beetje sporten vliegen de paar kilo's die eraf moeten en ook meteen weer af. Zodra ik stop met bewegen, komt het er weer aan. (nu heb ik miss wel makkelijk praten want ik ben eigenlijk nog nooit meer dan 5kg te zwaar geweest. Dat besef ik me wel maar ik bedoel er dus mee te zeggen dat bewegen een onmisbaar onderwerp in het project afvallen is.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 16:21

Maar als je nu al zo goed bezig bent, moet je zeker doorgaan met hoe je bezig bent! Fijn

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:05

Yv_ schreef:
Ik mis toch echt de beweging. Gewoon lekker en gevarieerd eten kan, als je de tussendoortjes laat staan of beperkt en gewoon beweegt. Maak van die 3 wandelingen er 5, of doe een thuisworkoutje waarbij je met je eigen gewicht werkt. Een hiit-traninkje, die je wekelijks kunt opbouwen bijvoorbeeld.
Je conditie gaat vooruit, je gaat (nog?) lekkerder in je vel zitten en je vel blijft ook strak. Ik dieet echt nooit en met een beetje sporten vliegen de paar kilo's die eraf moeten en ook meteen weer af. Zodra ik stop met bewegen, komt het er weer aan. (nu heb ik miss wel makkelijk praten want ik ben eigenlijk nog nooit meer dan 5kg te zwaar geweest. Dat besef ik me wel maar ik bedoel er dus mee te zeggen dat bewegen een onmisbaar onderwerp in het project afvallen is.)

Mhwa niet helemaal mee eens. Bewegen kan inderdaad helpen bij het afvallen, maar imo is afvallen op zijn minst 70% eten, 30% bewegen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:10

Petrichor schreef:
Super leuk jullie reacties weer!

Gek genoeg heb ik 0.0 pijn, ik durf het bijna niet te geloven. Waar ik begin dit jaar bijna zware medicatie zou krijgen die ik afgeslagen heb ben ik nu gewoon pijnloos. Wel ben ik elke dag bang met pijn op te staan. Ik vraag me dan ook heel erg af wat nou precies de pijn veroorzaakt!

Er is iets ingewikkelds mbt gluten: het spul maakt oa dat de zogeheten darm-bloed barrière minder goed kan werken. En het is denkbaar dat de gluten 'de deur open hebben gezet' voor troep die je niet in je lichaam wil.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:08

__Sannne schreef:
Yv_ schreef:

Mhwa niet helemaal mee eens. Bewegen kan inderdaad helpen bij het afvallen, maar imo is afvallen op zijn minst 70% eten, 30% bewegen.

Zou kunnen, elk lichaam werkt natuurlijk anders en daar ben ik me zeker wel van bewust. Maar 70% eten, 30% sport klopt denk ik niet helemaal. Zodra je meer inneemt, moet je meer bewegen om het weer in balans te krijgen. Als je minder inneemt, kun je minder bewegen. Beweeg je net zo veel, ga je verbranden en raak je dus iets kwijt.

Ik ben waarschijnlijk het meest slechte voorbeeld om te noemen, maar als ik naar mezelf kijk: ik eet alles wat los en vast zit. Ik ben echt anti-dieet. Drink eigenlijk alleen thee, ijsthee en redbull en werk een zak snoep per dag weg. Zodra ik niet beweeg, merk ik het echt :j.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 21:34

Achja, ik wandel een paar keer per week en rij gemiddeld 2 a 3 keer per week 20 a 30 km ritten met mijn paard en af en toe nog een keer in de bak. Daarnaast werk ik 5 dagen per week en per gewerkte dag zit ik op 10 a 15.000 stappen, dat lijkt mij ruim voldoende beweging. :+

Voordat ik met mijn dieet begon was ik wel een vreetzak. Ik vind gewoon heel veel lekker en mijn grootste hobby is echt eten. Ik denk dat als ik een andere levensstijl had gehad ik echt obese was geweest.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 22:53

Petrichor schreef:
Achja, ik wandel een paar keer per week en rij gemiddeld 2 a 3 keer per week 20 a 30 km ritten met mijn paard en af en toe nog een keer in de bak. Daarnaast werk ik 5 dagen per week en per gewerkte dag zit ik op 10 a 15.000 stappen, dat lijkt mij ruim voldoende beweging. :+

Voordat ik met mijn dieet begon was ik wel een vreetzak. Ik vind gewoon heel veel lekker en mijn grootste hobby is echt eten. Ik denk dat als ik een andere levensstijl had gehad ik echt obese was geweest.

Ah, excuses. Ik heb denk ik noet alles opgeslagen want ik dacht dat het 3x pw wandelen was.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 23:06

Kaas iig niet meer als 1x pd eten maar liever nog minder, kaas heeft 48 uur verteringstijd...

Elsa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 00:32

girlyggirl schreef:
Kaas iig niet meer als 1x pd eten maar liever nog minder, kaas heeft 48 uur verteringstijd...

Dit vind ik nogal een bewering. Heb je daar bronnen van?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 07:27

Kaas heb ik helaas helemaal geschrapt, ik hou er van maar het is helaas te vet. Kaas met minder vet vind ik niet lekker dus tegenwoordig eet ik kipfilet. :)