Sporten. Vol houden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:57

Na het lezen van je opening post lijkt het me inderdaad belangrijker dat je naar je eten gaat kijken dan alleen naar sporten. Ik heb jaren met een enorm opgezette buik rond gelopen (ik leek soms wel zwanger...) en dat kwam 100% door eten. Nu ik weet waar ik niet tegen kan, en dat niet meer eet heb ik gewoon weer een normale buik! (en een stuk meer energie)

Schrappen van brood is onhandig maar niet onmogelijk, kijk eens naar gluten vrij brood, gv crackers, maiswafels, rijstwafels. Lactose vrije producten zijn ook steeds makkelijker te krijgen, al heb ik zelf ook nog geen lactose vrije vla gevonden. Maar die kan je natuurlijk ook altijd zelf maken met custard poeder en lactose vrije melk (is zo gedaan en bijna nog lekkerder!)

Als ik jouw was zou ik even 3-4 toch echt actief kijken of je lactose en gluten kan vermijden, word je buik beter dan weet je wat het is wordt het niet beter dan zou ik eens naar je huis arts of een diëtiste gaan. Voornamelijk een diëtiste heeft mij echt enorm goed geholpen om van mijn opgeblazen buik af te komen!

(En spelt brood is vaak voor mensen met prikkel bare darm syndroom makkelijker verteerbaar, daar komt het verhaal vandaan dat het beter is denk ik, maar dat geld niet voor iedereen)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:17

Toen ik pas geleden in de wachtkamer van de fysio zat, las ik een column van Daphne Deckers. Ooit supermodel, maar nu nog steeds mooi slank. Zij schreef in haar column dat zij sinds haar veertigste een opgeblazen buik krijgt van suikers, dus dat ze die probeert te mijden. Ik weet niet hoe oud jij bent, maar ik heb hetzelfde: ben niet dik, maar als ik veel suikers eet (en ik merk dat jam en veel fruit daarin een grote rol spelen, vla eet ik niet) krijg ik een dikke onderbuik die weer verdwijnt als ik de suikers weer achterwege laat.

Brood (eet ik niet) = khd's en wordt uiteindelijk ook omgezet in suikers.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:54

Ik zeg niet dat wandelen helpt tegen buikvet. Meer bewegen kan eraan meehelpen. Situps helpen niet, omdat je totale vetpercentage omlaag moet. Plaatselijk vet verbranden gaat niet.
Dat doe je dus door meer te bewegen (niet alleen situps doen) en minder calorieën naar binnen te werken.
Wandelen kan daar al een bijdrage aan leveren, maar intensiever bewegen is natuurlijk nog beter.

Denk wel dat erfelijkheid nog een rol speelt, vrouwen met een appel figuur zullen meer last hebben van buikvet dan vrouwen met een peer figuur.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 13:01

Nog een tip (toch een eettip ;) ), ik weet niet waar je lunch uit bestaat, maar je kunt jezelf aan wennen voor je lunch ipv brood of vergelijkbare etenswaar een salade te eten. Als je zorgt dat je 1x per week een aantal basisingrediënten voor salade in huis haalt, kun je dagelijks een portie maken. Een salade kan vullend genoeg zijn als je er bijv noten, granen, kaas of linzen doorheen doet, maar je kunt er ook een gebakken of gekookt ei bj eten.
Wil je wat basisrecepten incl dressing, stuur dan even een pb.

Kun je wel trouwens wel havermout verdragen? Dat is super als ontbijt, kun je uren op voort zonder hongergevoel. Is ook geen dikmaker.

NoorW

Re: Sporten. Vol houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 13:30

Ik heb alleen de openingspost gelezen, maar herken me in wat je daar zegt. Ik was altijd enorm slank maar wel die eeuwig opgeblazen buik, vooral in de avonden. Pas toen ik uit huis ging en vanuit ethische overwegingen meer plantaardig ging eten, kwam ik erachter dat zuivel voor mij echt de boosdoener was. Nu ik dat amper meer eet is mijn buik vele malen platter. Als ik dan eens een uitspatting heb met veel kaas oid, heb ik gelijk weer erg last ervan. Dan kan je sporten wat je wil, maar je buik wordt niet plat! Zou zeker even kijken of het niet een intolerantie kan zijn dus.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 17:51

Als je helemaal geen brood kan hebben, dan moet je het niet eten. Anders toch voor volkoren gaan, want die bevat de meeste vezels. En als je wat anders wilt; crackers, maaltijdrepen (van bv Jimmy Joy, die bevat geen tarwe en volgens mij ook geen gluten), salade (en hier kan je ook veel mee variëren, bv fruit, groente, pasta, enz), fruitsmoothies, gevulde wraps (bv zalm, tonijn), genoeg te bedenken!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 07:46

Bedankt allemaal ! Ik ga het suiker zo veel mogelijk weg laten en kijken naar iets anders voor brood in de winkel. Zoals Lactose vrije yoghurt. En ik ga beginnen met wandelen. 1 nadeel. Ik woon buitenuit en het is hier in de avond/einde middag pikkedonker. Ik weet wel dat ik dan héél snel thuis ben :+

Naar if en de PB ga ik dit weekend kijken. Moet vandaag weer werken tot half 6. Is niet heel handig :P

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 07:52

Ik hield sporten bij een fitness ook niet vol. Vreselijk. Drie jaar geleden begonnen met crossfit en dat doe ik inmiddels twee keer per week. Voel me slecht als ik een keer oversla. Een opgeblazen buik is inderdaad voeding.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 08:15

Waarom hangen aan brood? Ik eet nooit brood (behalve soms een luxe broodje als ik uit lunchen ga, of stokbrood met lekkere dips bij een borrel).
Brood is niet synoniem aan lunch toch? Je kan gewoon eten wat je wil. Op elk moment van de dag.
Ik eet in de middag gewoon groente, vlees en evt wat rijst of aardappel. En als ik HelloFresh heb daar een gerecht van.
Mijn eerste eetmoment heb ik vaak wel wat moet mee dus dan neem ik een shake. Maar dat is puur uit makkelijkheid.

Als alleen je buik opgezet is is dat over het algemeen een voedings ding. Kan je 100 uur gaan sporten maar als je je intoleranties blijft voeden blijf je ook je opgezette buik houden.
Jij hebt ook nog eens het geluk dat je weet waar je gevoelig voor bent! Dus je hebt de oplossing voor handen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 08:52

Goed dat je start met wandelen. Doe lampjes om als je in het donker loopt, als automobilist zie ik zo vaak wandelaars die bijna niet te zien zijn, met donkere kleding.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 09:08

Het is niet alleen een opgezette buik. Ook buikvet

Handige tip van de lampjes. Bedoelde meer dat ik het niet heel geweldig vind om in het donker te lopen , brr. Zo afgelegen

Sorry voor het korte antwoord, werk

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 09:17

Je kan helaas niet kiezen waar je lichaam vet opslaat.
Bij mij is dat helaas ook voornamelijk buik.
Als je van je buikvet af wil zal je moeten afvallen. Je kan niet plaatselijk vet verliezen helaas.
Sit ups ed helpen dus ook niet om een plattere buik te krijgen.
Sowieso, doe je veel buikspieren trainen, zullen ze net als andere spieren groeien en dus "dikker" worden.
Goed voorbeeld zijn die top crossfit dames. Ze hebben blokjesbuik (want, weinig lichaamsvet), maar zeker geen platte buik.
Als je dus daadwerkelijk je buik wil aanpakken zou ik én laten staan waar je gevoelig voor bent, én onder onderhoud gaan eten. Als je bv je brood vervangt door salade (niet verzopen in dressing :+) maak je al een bewustere keuze.

Werkse!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 09:20

Kabayo schreef:
Het is niet alleen een opgezette buik. Ook buikvet

Handige tip van de lampjes. Bedoelde meer dat ik het niet heel geweldig vind om in het donker te lopen , brr. Zo afgelegen

Sorry voor het korte antwoord, werk

Lampjes idd, en nooit van huis in het donker zonder telefoon op zak.
Ik deed / doe vaak een 'mannelijke' jas aan. Een grote groene parka of zo, dan zie je er net iets weerbaarder, minder kwetsbaar uit. Het helpt iig tussen mijn eigen oren, maar ik ben in dat opzicht sowieso niet bang aangelegd :D

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 09:54

Hoi TS, je krijgt hier een heleboel goede adviezen, maar in jouw geval zou ik een diëtist in de arm nemen om je te helpen in de veranderingen zodat je je lichaam op de juiste manier voedt :)

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:24

Als het je helpt mag je altijd meeschrijven in het topic 30 min bewegen.
Voor mij is het een beetje een stok achter de deur.
Maar ik kan me voorstellen dat het dat voor jou misschien niet is. Kijk maar.

Voeding kan ik je helaas niet mee helpen. Geen verstand van

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:16

Je hebt genoeg tips qua eten en sporten ofwel verandering van je leefwijze. Daar kun je je voordeel mee doen, en dat zal vast schelen.

Maar het is ook gewoon zo dat vrouwen in het algemeen, en vrouwen met een bepaalde lichaamsbouw ('appel') in het bijzonder, van nature een klein buikje krijgen naarmate ze ouder worden, ook als ze verder perfect op gewicht zijn. Ik bedoel dan een lichte ronding, een beetje vet, geen grote kwabben ofzo. Dat kan al na het einde van je puberteit, dat is genetisch bepaald. Het kan dus zijn dat je gewoon geen 100% platte buik (meer) kunt krijgen. Maar is dat lelijk, of erg? Met een gezond, fit lichaam in combinatie met een normaal gewicht kan en mag je ook tevreden zijn, ook als het geen perfecte killer body is, toch?

Misschien helpt het ook om meer te kijken naar de lichaamsdelen waar je wel tevreden over bent, en je niet blind te staren op je buik.

Overigens ga je je door sporten en gezonder eten sowieso beter voelen over jezelf, en positiever naar je eigen lichaam kijken, let maar op.

Succes!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 15:24

Ik had gehoopt dat het vet naar mijn tieten zou gaan :+ helaas.. haha

Ik ga vanavond voor het eerst wandelen. Ik neem mijn rottweiler wel mee. Ik zal morgen als ik vrij ben even alle tips opschrijven. Dat is toch overzichtelijker dan een heel topic steeds doorspitten :)

Voor nu heb ik eerst genoeg tips. Anders word het nog onoverzichtelijker. Als ik zelf niet genoeg resultaat zie of het gaat niet lukken ga ik even nadenken over een diëtist. Bedankt voor die tip

Voor wie het wil weten. Ik ben 22 jaar, 166cm lang en nu 62 kilo. Ik wil graag weer terug naar mijn 55 kilo zoals ik altijd al was. Hopelijk gaan de sportscholen ook snel weer open ,dan kan ik ook weer trainen.

In de familie zit ook een trage schildklier. Dit heeft mijn moeder en had mijn oma. Die hebben/hadden ook beide zo'n opgeblazen gevoel / buik.

Nu ik dat zeg. Er is toch iets tegen een opgeblazen buik? Rennie ofzo? :=

Ik vind het een lief bericht hierboven. Dankjewel <3

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 15:35

Hai TS!

Ik las stilletjes een beetje mee, en denk dat hier al veel goede adviezen zijn gegeven qua voeding. Maar vergeet je ook niet mee te nemen dat je lichaam echt ontzettend veel verandert tussen je 18e en pak 'm beet de leeftijd die je nu hebt!

Ik kwam in diezelfde periode, ondanks dezelfde hoeveelheid beweging en voeding, ongeveer 4-5 kilo aan, gewoon omdat mijn lichaam haar vet anders op ging slaan. Heeeeeel lang dacht ik: als ik nou gewoon hard sport kom ik wel weer terug op die 57 kg. Nou, ik ben een aantal jaartjes verder en dat kan ik inmiddels wel op m'n buik schrijven. :+ maar, ik ben nog steeds heel slank en erg gek op m'n lijf!

Hou dat alsjeblieft ook in je achterhoofd, dat die 55 kg hoogstwaarschijnlijk gewoon niet realistisch is (ja, tenzij je heel ongezond veel gaat sporten en weinig gaat eten). Het vrouwenlichaam verandert veel en zwaart uit. Ik zou dus proberen om in ieder geval het getal op de weegschaal wat te laten varen, en meer te kijken naar hoe je eruit zou willen zien. En daarmee dus ook in probeert te calculeren dat dat buikje daar tot een zeker niveau gewoon hoort! Het heeft immers een belangrijke functie :D

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 15:40

Wat mij ook helpt om meer te wandelen is een stappenteller. Kan gewoon gratis op je telefoon. Motiveert me altijd net dat beetje extra.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 15:46

TS, ik zit een beetje met hetzelfde probleem als jou. Ik ben van mijn 18de, ik woog toen 58kg, naar op mijn zwaarst 70 kg gegaan. Ik zit nu weer op 65-67, maar zit gewoon net niet lekker in mijn vel. Ik eet niet absurd veel ongezonde dingen, gewoon een normaal Nederlands dieet. Maar ik beweeg gewoon veel te weinig. Aangezien ik niet het mens ben dat gezellig een rondje gaat joggen of naar de sportschool gaat, heb ik vandaag een ring fit aangeschaft waar ik nu minstens 3 keer per week even mee wil gaan sporten. Ik wil minstens terug naar 63kg, het liefst naar 60 en nog liever terug naar voor de tijd van al dat buikvet dus 58. Maar ik weet dat dat laatste niet realistisch is, dus ik focus me eerst op het meer bewegen en terug naar de 63.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 16:30

Ik vrees dat, zelfs als je kilo's afvalt, dat er nog wel vetjes op je buik blijven zitten. Toen ik uit de pubertijd kwam, verloor ik mijn platte buikje ook. En dat terwijl ik altijd een zeer lichtgewicht geweest ben (en nu nog steeds).

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 07:44

Wat een lieve berichten hier boven. <3 en "leuk" dat er lotgenoten zijn.

Nog een vraagje over IF. Mag je in je vastuurtjes wel drinken? Dat kan ik even niet vinden.

Leuke app met dat ommetje lopen :) heb al 2x gewandeld. Mijn rondje is 51 minuten. Kleiner rondje is er niet :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 08:02

Vet goed! *\o/*

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 08:33

Kabayo schreef:
Wat een lieve berichten hier boven. <3 en "leuk" dat er lotgenoten zijn.

Nog een vraagje over IF. Mag je in je vastuurtjes wel drinken? Dat kan ik even niet vinden.

Leuke app met dat ommetje lopen :) heb al 2x gewandeld. Mijn rondje is 51 minuten. Kleiner rondje is er niet :+

Ja, zolang het maar niks bevat :+
De diehards zeggen alleen water (koud en gekookt)
Sommige zeggen dat thee en koffie ook mag.

Ik persoonlijk drink alleen water.

Goed bezig met het wandelen!!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 08:55

O.a. Slimpie heeft best lekkere aanmaak limonade zonder suiker!