Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
SpeechLess schreef:Zelf heb ik begin maart een reanimatiecursus gedaan (met idd 30 om 2 nog). Maar ik heb mij niet aangemeld als burgerhulpverlener. Ik denk namelijk dat ik het echt niet aan zou durven om daadwerkelijk er naartoe te gaan, dus dan kunnen ze beter mijn oproep naar iemand anders sturen.
SpeechLess schreef:Zelf heb ik begin maart een reanimatiecursus gedaan (met idd 30 om 2 nog). Maar ik heb mij niet aangemeld als burgerhulpverlener. Ik denk namelijk dat ik het echt niet aan zou durven om daadwerkelijk er naartoe te gaan, dus dan kunnen ze beter mijn oproep naar iemand anders sturen.
Mocht iemand trouwens twijfelen over zo'n cursus; in mijn ervaring denken mensen vaak dat het vrij duur is (zoals een EHBO-cursus oid) maar de basiscursus zit gemiddeld rond de €35,-. Dus hierom hoef je het zeker niet te laten.
Napie schreef:Goed gedaan. Goed je verhaal even kwijt te kunnen hier. Voor de volgende keer; vergeet regel 1 niet. Eerst denken aan je eigen veiligheid (gezien te hard met je telefoon in je hand er naar toe. Ik snap het hoor. Ik heb ook wel eens een mini stukje ijsvrij gekrast op mijn raam op weg naar een reanimatie )
Druif_01 schreef:Goed gedaan TS, weet dat je door dit snelle handelen misschien mede hebt bijgedragen aan het redden van het leven van de man. Adviseerde de aed een schok?
Ik weet mijn eerste reanimatie nog goed, het lijkt in het niets op het oefenen op een pop. Ivm mijn werk volgde er later nog meer, maar het went nooit. Pas goed op jezelf. Een paar dagen slecht slapen en er veel aan denken is normaal, maar als je merkt dat het niet minder wordt, trek dan op tijd aan de bel!
Balou_k schreef:Ik ben laat in slaap gevallen, maar op zich goed geslapen. Nu alweer een paar uur aan het werk. Tot nu toe gaat het ‘normaal’. Gek eigenlijk.
Rocamor schreef:SpeechLess schreef:Zelf heb ik begin maart een reanimatiecursus gedaan (met idd 30 om 2 nog). Maar ik heb mij niet aangemeld als burgerhulpverlener. Ik denk namelijk dat ik het echt niet aan zou durven om daadwerkelijk er naartoe te gaan, dus dan kunnen ze beter mijn oproep naar iemand anders sturen.
De oproep gaat praktisch naar iedereen binnen een straal van x meter.
Ik heb meerdere oproepen gehad in mijn oude woonplaats en nooit hoeven reanimeren (of er was al hulp if de ambu was er al of de oproep bleek gelukkig geen reanimatie).
Maar heb wel meerdere malen kunnen zorgen dat de ambu vrije doorgang had.
HartslagNu schreef:Home » Nieuws » Let op: de alarmeringsstraal is gewijzigd. Wat houdt dit in?
Vanaf nu werkt HartslagNu met een nieuwe variabele alarmeringsstraal. De nieuwe wijze van alarmeren zorgt ervoor dat wij zowel voor plattelandsgebieden als stedelijke gebieden een betere inzet van burgerhulpverleners krijgen.
Wat houdt de nieuwe alarmeringsstraal in?
In samenwerking met de Universiteit van Twente hebben we afgelopen jaar onderzocht wat een verbetering van de huidige alarmering zou zijn. Dit onderzoek liet zien dat we moeten gaan werken met een aantal variabelen om zo een optimale alarmeringsstraal te bepalen. We gaan hierbij uit van de meest ideale situatie tijdens een reanimatie waarbij we vijf burgerhulpverleners en twee AED’s zo snel mogelijk ter plaatse hebben.
De alarmeringsstraal stellen we nu vast op basis van:
Maximale straal van 2 km.
Het aantal burgerhulpverleners binnen een gebied (maximaal 100)
Het aantal AED’s binnen een gebied (maximaal 3)
Daarnaast sturen we de vrijwilligers die binnen 150 meter van het slachtoffer zijn direct naar het slachtoffer, omdat het belangrijk is dat er ook direct gestart wordt met het geven van hartmassage. Deze nieuwe wijze van ‘slim’ alarmeren zorgt ervoor dat wij zowel voor plattelandsgebieden als stedelijke gebieden een betere inzet van burgerhulpverleners gaan krijgen. In stedelijke gebieden worden niet teveel burgerhulpverleners opgeroepen en in plattelandsgebieden juist meer burgerhulpverleners. Dit altijd met een maximum van 100 op te roepen burgerhulpverleners. Het doel is dat we hiermee maximaal 5 vrijwilligers zo snel mogelijk ter plaatse gaan krijgen.
Zertab schreef:Correct me if I'm wrong... maar kan je via de app ook niet in contact komen met vertrouwenspersonen om je verhaal aan kwijt te kunnen? Ik dacht dat daar ook iets voor geregeld was, voor het geval TS er erg mee zit.
SpeechLess schreef:Rocamor schreef:
De oproep gaat praktisch naar iedereen binnen een straal van x meter.
Ik heb meerdere oproepen gehad in mijn oude woonplaats en nooit hoeven reanimeren (of er was al hulp if de ambu was er al of de oproep bleek gelukkig geen reanimatie).
Maar heb wel meerdere malen kunnen zorgen dat de ambu vrije doorgang had.
Oh echt? Tijdens de cursus zei diegene dat het naar 6 mensen gestuurd werd. Dacht dan dus 6 voor AED halen en 6 voor meteen naar slachtoffer. Maar misschien is dat ook wel praktisch iedereen dan binnen zo'n straal.