Ik heb in ieder geval mijn best gedaan - reanimatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Druif_01

Re: Ik heb in ieder geval mijn best gedaan - reanimatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 10:05

Goed gedaan TS, weet dat je door dit snelle handelen misschien mede hebt bijgedragen aan het redden van het leven van de man. Adviseerde de aed een schok?

Ik weet mijn eerste reanimatie nog goed, het lijkt in het niets op het oefenen op een pop. Ivm mijn werk volgde er later nog meer, maar het went nooit. Pas goed op jezelf. Een paar dagen slecht slapen en er veel aan denken is normaal, maar als je merkt dat het niet minder wordt, trek dan op tijd aan de bel!

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 10:07

Heel knap TS! Lijkt me heel heftig zo'n eerste keer. Hopelijk kom je er nog achter hoe het afgelopen is met deze man. Maar sowieso heb je gedaan wat je kon doen :j +:)+

Zelf heb ik begin maart een reanimatiecursus gedaan (met idd 30 om 2 nog). Maar ik heb mij niet aangemeld als burgerhulpverlener. Ik denk namelijk dat ik het echt niet aan zou durven om daadwerkelijk er naartoe te gaan, dus dan kunnen ze beter mijn oproep naar iemand anders sturen.

Mocht iemand trouwens twijfelen over zo'n cursus; in mijn ervaring denken mensen vaak dat het vrij duur is (zoals een EHBO-cursus oid) maar de basiscursus zit gemiddeld rond de €35,-. Dus hierom hoef je het zeker niet te laten.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 10:10

Goed gedaan. Goed je verhaal even kwijt te kunnen hier. Voor de volgende keer; vergeet regel 1 niet. Eerst denken aan je eigen veiligheid (gezien te hard met je telefoon in je hand er naar toe. Ik snap het hoor. Ik heb ook wel eens een mini stukje ijsvrij gekrast op mijn raam op weg naar een reanimatie )

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 10:15

SpeechLess schreef:
Zelf heb ik begin maart een reanimatiecursus gedaan (met idd 30 om 2 nog). Maar ik heb mij niet aangemeld als burgerhulpverlener. Ik denk namelijk dat ik het echt niet aan zou durven om daadwerkelijk er naartoe te gaan, dus dan kunnen ze beter mijn oproep naar iemand anders sturen.

De oproep gaat praktisch naar iedereen binnen een straal van x meter.

Ik heb meerdere oproepen gehad in mijn oude woonplaats en nooit hoeven reanimeren (of er was al hulp if de ambu was er al of de oproep bleek gelukkig geen reanimatie).

Maar heb wel meerdere malen kunnen zorgen dat de ambu vrije doorgang had.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 10:16

SpeechLess schreef:

Mocht iemand trouwens twijfelen over zo'n cursus; in mijn ervaring denken mensen vaak dat het vrij duur is (zoals een EHBO-cursus oid) maar de basiscursus zit gemiddeld rond de €35,-. Dus hierom hoef je het zeker niet te laten.

De meeste zorgverzekeraars vergoeden de kosten van een EHBO cursus, dus je hoeft het zeker niet te laten vanwege de kosten.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-20 10:21

Napie schreef:
Goed gedaan. Goed je verhaal even kwijt te kunnen hier. Voor de volgende keer; vergeet regel 1 niet. Eerst denken aan je eigen veiligheid (gezien te hard met je telefoon in je hand er naar toe. Ik snap het hoor. Ik heb ook wel eens een mini stukje ijsvrij gekrast op mijn raam op weg naar een reanimatie )

Druif_01 schreef:
Goed gedaan TS, weet dat je door dit snelle handelen misschien mede hebt bijgedragen aan het redden van het leven van de man. Adviseerde de aed een schok?

Ik weet mijn eerste reanimatie nog goed, het lijkt in het niets op het oefenen op een pop. Ivm mijn werk volgde er later nog meer, maar het went nooit. Pas goed op jezelf. Een paar dagen slecht slapen en er veel aan denken is normaal, maar als je merkt dat het niet minder wordt, trek dan op tijd aan de bel!

Regel 1.. Is er ingestampt, maar inderdaad ik was wat dat betreft niet heel veilig bezig.

De AED adviseerde geen schok. :(

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-20 10:22

Ik ben laat in slaap gevallen, maar op zich goed geslapen. Nu alweer een paar uur aan het werk. Tot nu toe gaat het ‘normaal’. Gek eigenlijk.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 10:33

Respect voor jou, TS. Door jouw snelle handelen heeft de patiënt meer kans gekregen.

Ik heb de cursus ook gevolgd, maar me niet aangemeld. Enige keer dat ik er wat mee heb gedaan is bij mijn dochtertje van toen 1 jaar. En ik ben blij dat ik zo snel kon schakelen want ik was alleen met haar.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 10:41

Goed gehandeld TS!

Zelf inmiddels -tig reanimatie's gedaan zowel als burger als in mijn functie als hulpverlener maar die eerste vergeet je nooit meer.

Doe je een volgende keer wel voorzichtig met autorijden?

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 10:50

Balou_k schreef:
Ik ben laat in slaap gevallen, maar op zich goed geslapen. Nu alweer een paar uur aan het werk. Tot nu toe gaat het ‘normaal’. Gek eigenlijk.

Nee hoor, niet gek. Je bent ergens voor opgeleid en dat heb je in de praktijk gebracht! En dat je van slag af bent door zo’n eerste keer hoort erbij, blijf erover praten, ook hier, en lees dat je niet de enige bent. Super gedaan!

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 11:00

Knap werk geleverd TS, petje af voor jou en iedereen die hetzelfde heeft meegemaakt.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 11:09

Ts, je vertelde meen ik dat er brandweer bij was. Bij de brandweer hebben ze een BOT team en praten daar na over zulke incidenten. Misschien mag je erbij zijn omdat je er ook bij betrokken was.
Dit kan goed zijn voor verwerking.
Bij de brandweer hier praten ze ook met mensen die erbij waren als hulpverlener.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 11:21

Super gedaan
maar ondanks de adrenaline blijven de verkeersregels toch gelijk. Hoe moeilijk dat ook is. dat stoplicht duurt dan voor je gevoel ook echt eeuwen.

bij de standaard hoort inderdaad beademen, maar nu met covid/corona is het bij geen verdenking alleen hartmassage ( en AED aansluiten) bij verdenking die bekend is wordt er geen burgerhulpverlener opgeroepen. Als de verdenking niet gemeld is maar dit wordt wel gemeld bij binnenkomst dan is het alleen AED aansluiten.
Hoe moeilijk dat laatste ook is....... je eigen veiligheid gaat ten alle tijden voor.

Mondmaskers, kiss of life zijn op dit moment niet veilig, dus niet gebruiken, daarom het advies om geen beademing uit te voeren

https://www.hartstichting.nl/nieuws/is- ... pverlening

Of het slachtoffer het wel of niet gered heeft, jij hebt goed werk verricht.
Jij zorgt mee ervoor dat de circulatie rond blijft gaan, dit geeft hulpdiensten kans om verder te handelen, zonder snel handelen zijn deze kansen veel kleiner.
Dus jij doet het ten alle tijden goed, als het slachtoffer overlijdt ligt het nooit aan jou.
Jij hebt hem/haar een extra kans gegeven, deze kans moet het slachtoffer zelf benutten.

Praat er over, zodat je het wel verwerkt, of het hier op bokt ( mag pb zijn) of in je directe omgeving maakt niet uit.
Voel daar zelf in wat je nodig hebt.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 11:26

Heel veel respect TS, wat heb je dapper gereageerd!
Let goed op jezelf de komende tijd.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 11:38

Goed gedaan ts!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 11:44

Heel knap gedaan TS. Je vergeet het nooit meer, is mijn ervaring. Maar je bent er naartoe gegaan, in plaats van het smsje te negeren omdat je het misschien spannend vond. Petje af _/-\o_

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 16:53

Rocamor schreef:
SpeechLess schreef:

Ik heb meerdere oproepen gehad in mijn oude woonplaats en nooit hoeven reanimeren (of er was al hulp if de ambu was er al of de oproep bleek gelukkig geen reanimatie).

Oh echt? Tijdens de cursus zei diegene dat het naar 6 mensen gestuurd werd. Dacht dan dus 6 voor AED halen en 6 voor meteen naar slachtoffer. Maar misschien is dat ook wel praktisch iedereen dan binnen zo'n straal.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 16:59

Ik vind het heel erg dapper dat je dit gedurfd heb! Ikzelf durf het absoluut niet dus ben niet aangemeld... Weet je hoe het is afgelopen met deze meneer?

Voor de mensen die twijfelen: beademen is nog altijd de standaard. Nu met corona gelden andere regels. Zo worden mensen boven een bepaalde leeftijd ook niet meer opgeroepen en mag je niet beademen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 17:02

Huidige wijze van alarmeren van burgerhulpverleners door hartslagNU:
HartslagNu schreef:
Home » Nieuws » Let op: de alarmeringsstraal is gewijzigd. Wat houdt dit in?

Vanaf nu werkt HartslagNu met een nieuwe variabele alarmeringsstraal. De nieuwe wijze van alarmeren zorgt ervoor dat wij zowel voor plattelandsgebieden als stedelijke gebieden een betere inzet van burgerhulpverleners krijgen.

Wat houdt de nieuwe alarmeringsstraal in?
In samenwerking met de Universiteit van Twente hebben we afgelopen jaar onderzocht wat een verbetering van de huidige alarmering zou zijn. Dit onderzoek liet zien dat we moeten gaan werken met een aantal variabelen om zo een optimale alarmeringsstraal te bepalen. We gaan hierbij uit van de meest ideale situatie tijdens een reanimatie waarbij we vijf burgerhulpverleners en twee AED’s zo snel mogelijk ter plaatse hebben.
De alarmeringsstraal stellen we nu vast op basis van:
Maximale straal van 2 km.
Het aantal burgerhulpverleners binnen een gebied (maximaal 100)
Het aantal AED’s binnen een gebied (maximaal 3)
Daarnaast sturen we de vrijwilligers die binnen 150 meter van het slachtoffer zijn direct naar het slachtoffer, omdat het belangrijk is dat er ook direct gestart wordt met het geven van hartmassage. Deze nieuwe wijze van ‘slim’ alarmeren zorgt ervoor dat wij zowel voor plattelandsgebieden als stedelijke gebieden een betere inzet van burgerhulpverleners gaan krijgen. In stedelijke gebieden worden niet teveel burgerhulpverleners opgeroepen en in plattelandsgebieden juist meer burgerhulpverleners. Dit altijd met een maximum van 100 op te roepen burgerhulpverleners. Het doel is dat we hiermee maximaal 5 vrijwilligers zo snel mogelijk ter plaatse gaan krijgen.

Bovenstaande informatie is ook te vinden op https://www.hartslagnu.nl

Plus wat Zertab aanhaalt: Burgerhulpverleners boven de 50 (en degenen die geen leeftijd in hun profiele hebben ingevuld) worden momenteel niet ingezet.
Wat betreft beademen heeft zij ook gelijk: in principe is beademen nog steeds standaard (30 borstcompressies, 2 beademingen), maar nu vanwege corona niet.

@TS, hoe is het nu met je?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 17:11

Correct me if I'm wrong... maar kan je via de app ook niet in contact komen met vertrouwenspersonen om je verhaal aan kwijt te kunnen? Ik dacht dat daar ook iets voor geregeld was, voor het geval TS er erg mee zit.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 17:17

Via de app kan je contact opnemen :j. Via de website ook. En je krijgt standaard een vragenlijst de dag na een inzet waarin je het kan melden. Plus een paar dagen daar weer na een persoonlijk mailtje om je te bedanken voor je inzet. Daar kan je ook altijd op reageren. Dus vanuit Hartslag nu zijn er meerdere mogelijkheden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 17:24

Zertab schreef:
Correct me if I'm wrong... maar kan je via de app ook niet in contact komen met vertrouwenspersonen om je verhaal aan kwijt te kunnen? Ik dacht dat daar ook iets voor geregeld was, voor het geval TS er erg mee zit.

Dat kan zeker, maar toen het regionaal geregeld was was dat een heel stuk beter dan nu landelijk (die app werkt ook vaker niet dan wel -O- ).
Ik ben weleens gebeld door de veiligheidsregio Limburg, waar ik een oproep had gehad terwijl ik bij mijn opa op visite was (ik woon in Noord Holland).
Nu hen een landelijk systeem is is het behoorlijk achteruit gegaan. Ik heb in elk geval nooit meer de mogelijkheid gehad om na te praten met iemand van de veiligheidsregio (vanuit hartslag, ik ken intern de wegen wel hier dus ik heb ook steeds via mijn collega's kunnen vernemen hoe casussen afgelopen zijn).

Mocht je via hartslag niet in gesprek kunnen kan je altijd je huisarts bellen he om erover te praten.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 18:33

Dat ben ik met je eens. De app werkt erg slecht. Heb het al gemeld maar daar geven ze de schuld aan Corona. Echter werkte het daarvoor al slecht. Al werkt de app op Android beter dan op IOS.

Ik heb me erbij neergelegd dat ik nooit weet hoe het met de desbetreffende personen gaat. Ik houd me voor dat ik me best heb gedaan en meer kan ik niet doen. Ik kijk verder ook niet naar overlijdens advertenties.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 18:35

Zeggen ze dat? Van corona _O- die app is vanaf het begin bagger, echt waardeloos ding. Maar ja, bij gebrek aan beter..
Ze kunnen de organisatie beter weer terug geven aan de veiligheidsregio dat ging een stuk soepeler

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:01

SpeechLess schreef:
Rocamor schreef:

Oh echt? Tijdens de cursus zei diegene dat het naar 6 mensen gestuurd werd. Dacht dan dus 6 voor AED halen en 6 voor meteen naar slachtoffer. Maar misschien is dat ook wel praktisch iedereen dan binnen zo'n straal.

Halen ze niet de 6 minuten-zone er mee in de war? https://www.hartstichting.nl/reanimatie/6-minutenzone
Er worden meerdere mensen opgeroepen ( ik heb een aantal jaren geleden een rondleiding gehad bij de centrale van de ambulancezorg, daar waar alle 112 meldingen van die regio binnen kwamen ) daar werd verteld dat in een straal van 3 km, (dus 1500 meter om de locatie van het slachtoffer heen en dan helemaal rond, dus 1500 meter naar rechts, 1500 meter naar links en naar onder en naar boven en trek maar een cirkel.) maximaal 30 personen worden opgeroepen.
Een deel rechtstreeks naar het slachtoffer en een deel eerst aed ophalen.
Dus als je niet gaat is de kans groot dat er echt nog wel mensen op komen dagen.

Ik heb echter wel een keer meegemaakt dat ik de eerste en enige burgerhulpverlener ter plaatse was.