Meer zwangere vrouwen met hypermesis Gravidarun?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 10:19

brudoe schreef:
Hier helaas ook een hg zwangerschap gehad. 9 maanden niet kunnen werken en amper de deur uit. Hierdoor helaas ook de keuze moeten maken om niet aan een biologisch broertje/zusje te beginnen. Het heeft lichamelijk en psychisch zo’n klap gegeven.. wij gaan nu voor een pleegkindje.

Wat bij mij nog een beetje binnen bleef was vet eten. Vooral eten waar je zin in hebt, en niet iets proberen te eten omdat het gezond is. Hopelijk knap je snel op en kun je van je zwangerschap genieten. En voel je niet schuldig als dit niet lukt :* Je kindje komt niks te kort.

Dat laatste zeggen ze wel... maar ik heb. 2x een erg dysmatuur kind gehad. Ze blijven volhouden dat het niet door HG komt maar ik vind het wel toevallig :o

Eten waar je zin in hebt vond ik een goede tip van de diëtiste. Toen ik weer een beetje kon eten at ik bakken roomijs met slagroom. Vond de diëtiste prima want iets eten is altijd beter dan niets, en er zat iig eiwit en vet in, wat je vooral nodig hebt.

Ik kreeg trouwens ook drinkvoeding met veel calorieën, van nutridrink. Dat bleef ook wel hangen. Ik nam elk kwartier twee slokken.

M_i_R

Re: Meer zwangere vrouwen met hypermesis Gravidarun?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 10:32

haha ja inderdaad eten waar je zin in hebt. Heb nog foto's van mij, zittend voor het gasfornuis omdat staan zo lang niet wilde, pannekoeken bakken om 14:00 uur s middags. beter iets dan niets!

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:09

Hier ook een prematuur kindje en Hg dus ik geloof er weinig van dat het kindje er niks van mee krijgt.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 12:04

Dat het kindje niks te kort komt vind ik ook moeilijk geloven. Zeker omdat je toch vitaminen en mineralen tekort hebt. Fruit verdraag ik momenteel gewoon niet.

En inderdaad de hele dag, avond, nacht kleine beetjes eten tot vervelends aan toe.. Ik eet echt elke twee uur.. Het eten en drinken staat me echt tegen, nu al en ik zit pas op week 10. Het is allemaal ook zo eentonig; verder dan een boterham, cracker beschuitje gekook eitje kom ik niet. Met avond eten probeer ik echt wat groenten te eten maar die trek hè... En als die trek in iets er niet is, vergeet het dan inderdaad maar..

Die constante strijd die je de hele dag met je zelf hebt is zo vermoeiend! Maag is leeg wil eten, keel zit nog tot de nok vol even wachten dan maar. Oh nee daar komt die beroerdheid ja hoor het kokhalzen is begonnen toch maar even wat binnen werken voordat het vorige er weer uit komt. En al kokhalzend maak je snel wat klaar. Ook heel fijn dat het seintje dat je vol zit het nodig vind met vakantie te gaan waardoor al je snel te veel eet maar te laat erachter komt...

Toch heb ik wel het idee dat de emestafene wel werkt. Tuurlijk gooi ik er met regelmaat nog wat uit maar lang niet meer zoveel. Misschien scheelt het als je drie keer per dag inneemt in plaats van twee.

Ik heb wel heel veel steun aan mijn lieve vriend. Hij doet zo veel! En als ik er even doorheen zit luistert hij. Soms vervloek ik het kleine ding in mijn buik dat snapt hij dan net weer niet. Hij vindt dan dat hij de enige is die blij is met de baby. Maar op die momenten is dat ook zo. Dan ben ik even nergens blij mee, en zou ik willen dat alles normaal was. Dat ik weer gewoon dingen kon doen in plaats van alleen bank hangen. Die momenten mogen we ook best wel even hebben vind ik, als we daarna alles maar weer goed kunnen relativeren.

Hadden jullie ook zo veel steun aan je partner?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:07

Bij mij zijn de twee niks tekort gekomen, ik ben na 39 weken bevallen van een tweeling van elk 6 pond, ik was wel zelf een heel stuk dunner dan voor de zwangerschap.
Mijn partner deed idd erg veel, gelukkig.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:00

De eerste zwangerschap niet, dat heeft toen ook heel veel extra verdriet opgeleverd. Nu 3,5 jaar later zwanger van de tweede en het gaat nu veel beter. Was ook een hele harde eis voor mij dat hij meer betrokken was anders wilde ik geen tweede.

Het was voor hem ook erg omschakelen, ik die 50 uur per week werkte,volop sporte en altijd bezig was veranderde in een vrouw die bijna heel de dag op de bank/in bed lag.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:26

Inderdaad vooral eten wat niet teveel tegenstaat. Gezond of niet. Warm eten zou ik laten als het niet tot nauwelijks lukt. En ipv een snee brood bijv nemen als dat beter gaat.
Wat betreft vitamines; ik heb zelf een kauwtablet multi vitamine en een zuigtablet foliumzuur/vit D. Misschien is dat nog wat om te proberen? Gewone pillen of fruit/groente waren problematisch tot week 14. Maar de kauwtablet kon ik binnen houden. Op die manier krijg je toch je vitamines en mineralen binnen.

Ik zat ook met 6 weken volledig thuis kon niet meer rechtop zitten zonder te gaan kokhalzen of spugen. Geen ziekenhuisopname gelukkig. Zolang ik plat bleef liggen bleef het redelijk binnen. En inderdaad mezelf blijven dwingen om elke paar uur iets te eten tegen alle signalen van je lichaam in. Punt is wel dat je vaak nog ellendiger wordt als je helemaal niet eet.

Ik ben zelf diëtist in een ziekenhuis en heb zwangere vrouwen met HG begeleid. In zoverre kon ik de theorie nog enigszins op mezelf toepassen :+ maar de mentale impact die het heeft had ik niet helemaal op gerekend. Ga ik ook zeker meenemen in mijn werk als ik weer aan de slag kan.
Want het is inderdaad behoorlijk pittig om van full time werkend en fanatieke sporter al wekenlang laveloos op de bank te liggen.

Ik hoop dat de medicatie zn werk blijft doen en dat je je in het 2e trimester in elk geval iets minder beroerd voelt!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 07:47

Ik heb 4 dikke baby's gehad en Hg.
Mijn kindjes waren tussen de 3960 en 4450.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 08:30

Wat ontzettend vervelend dat je je zo voelt!
Ik heb zelf geen HG gehad tijdens mijn zwangerschap (dochter is nu 7 weken) maar wel andere klachten waardoor ik heel rustig aan moest doen.

Ik wil je meegeven dat genieten van je zwangerschap geen verplichting is. Je bent geen slechte moeder of mens als je er niet van geniet.
Iedereen om je heen roept dat je toch moet proberen te genieten of ‘ ik hoop dat je later nog kunt genieten’. Het is goed bedoeld, maar de druk die het soms oplevert van het ‘moeten genieten van je zwangerschap’ kan echt heel vervelend zijn. Net als: ‘het is het allemaal waard’, ‘je krijgt er zoveel voor terug’ en nog meer van die dooddoeners.
Tegen iemand die niet zwanger is maar zich hartstikke beroerd voelt zeggen we toch ook niet dat die moet genieten?
Dat krijg je overigens na je bevalling weer: dan moet je ook al lig je in de kreukels direct alleen maar van je kind genieten...

Dus; ik hoop dat het tijdens je zwangerschap beter met je gaat en dat jullie weer leuke dingen kunnen doen zoals je graag wilt.
Niet genieten is ook prima! Verdrietig zijn is prima, boos is prima, happy is prima.
En als laatste een dooddoener die wel echt klopt: het komt allemaal goed als je baby er is!

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 08:46

Toen ik bevallen was dacht ik ook van de Hg af te zijn. Dit was ook zo maar de psychische impact had ik zwaar onderschat.

Na 1 maand heb ik aan de bel getrokken en bleek ik ptts te hebben door de Hg en pre eclampsie. Dit traject om dit te verwerken duurde ongeveer een half jaar, veel mensen onderschatten de impact van Hg en ondanks dat ik de ts geen angst wil aanjagen is het wel realistisch om te beseffen dat de lichamelijke klachten vaak weg zijn na de bevalling maar je psychisch vaak wel een knauw hebt opgelopen.

Bij mij heeft EMDR erg goed geholpen dit te behandelen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 12:12

Ik heb idd ook Emdr gehad. Had ook pre-eclampsie.
En heb ook gemerkt dat ik mentaal een deuk had opgelopen. Het heeft wel een jaar geduurd dat ik over m’n zwangerschap kon praten zonder gelijk in huilen uit te barsten.

Toch wilde ik heel graag een tweede, en ben toen onder begeleiding van de pop-poli geweest om het mentale deel te begeleiden.