Gesteriliseerde vrouwen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 22:31

Ik was 30 jaar, en 3 moeizame zwangerschappen en 2 kinderen.
Na de sterilisatie toch na verloop van tijd een spiraal laten zetten ivm best hevige menstruatie.
Op mijn 50e wilde ik proberen zonder maar mijn gynaecoloog zag nog eitjes in mijn eierstokken ( nakomertjes bij tantes van tegen de 50 jaar zijn heel gewoon in mijn familie), dus tot mijn 55e een spiraal gehad, toen die eruit ging zat ik niet meer in de overgang maar menopauze.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 22:37

shilady schreef:
sanso schreef:
Een alma pleister? Nog nooit van gehoord!

Reden is omdat ik geen kinderen wil en er geen geschikte anticonceptie voor mij is.

Verdoofd je huid op je hand waar de naald ingaat

Dat heet toch een Emla-pleister?

Serenity350

Re: Gesteriliseerde vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 22:53

Ik lees even mee, heb al vanaf toen ik 20 was de wens me te laten steriliseren. Inmiddels een tijdje terug een gesprek met de huisarts gehad, verkennend, waarbij hij begripvol reageerde. Dus wil er in de nabije toekomst ook serieus mee aan de slag gaan en vind het fijn hier al wat ervaringsverhalen te lezen.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 11:04

Ik heb het een aantal jaar geleden laten doen en ben heel blij dat ik die beslissing genomen heb! Ik had wat last van mijn schouderbladen door het gas, en mijn navel was slecht gehecht dus die heeft lang nog gebloed en ik heb nog steeds een vreemd litteken van de hechting (het sneetje zelf zie je bijna niet). De narcose was echt een eitje. Bij mij werd alles vergoed door de zorgverzekering, ik was net boven de 30 maar zonder kinderen.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 23:51

Citaat:
Dat heet toch een Emla-pleister?

Even voor TS, je kunt in het ziekenhuis ook naar bananen spray vragen. Dat gebruiken ze vaak bij kinderen, maar verdoofd de huis ook goed voor het inprikken van een infuus. Emla zijn de meesten niet zo’n fan van, omdat het het prikken moeilijker maakt.

Verder geen ervaring met de ingreep! :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 04:26

Sanso, heb je nu al een datum? Of is het uitgesteld door corona?

Sizzle schreef:
idinn schreef:
Er zijn verschillende, aanvullend, zorgverzekeringen die het 100% vergoeden.

Bij ons niet helaas -O-
Geschatte kosten rond de 2000-2500 euro.
Daarnaast heb ik een eigen risico van 1500, dus als er een complicatie is, dan komt dat er nog bovenop.
Daar kunnen we (zonder complicaties) met ons 3en haast 2x van op skivakantie :')

Nog een koter erbij omdat je per ongeluk zwanger wordt is duurder ;)

Dieuwke_ schreef:
Ik volg even, helaas nog geen HA bereid gevonden. Hoe oud waren jullie toen je gesteriliseerd werd en hebben jullie kinderen?

Als je het echt wil, dan moet je een doorverwijzing krijgen. Of op zoek naar een andere huisarts die wel met je mee denkt. Hoe oud ben je?

32 en geen koters. Gesprek bij gyn, verplicht gesprek bij de psych om te kijken of ik niet gek was en gaan met die banaan.

Bij mij zijn ook de hele eileiders verwijderd. Ik ben nog steeds (helaas) gewoon ongesteld.

Het zijn gewoon glijbanen die ze eruit halen, niets meer, niets minder.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 07:12

27 :)

Momenteel relatieloos dus heb nu ook geen haast, misschien volgend jaar maar weer eens proberen bij de HA.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 07:29

Dieuwke_ schreef:
27 :)

Momenteel relatieloos dus heb nu ook geen haast, misschien volgend jaar maar weer eens proberen bij de HA.

Als je het echt zeker weet, dan zou ik niet wachten tot je een partner hebt. Want dan gaat zijn / haar mening ook mee tellen (voor jezelf maar ook voor artsen).

Als je nog niet 200% zeker bent, dan zou ik wachten inderdaad.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 08:14

Wat veel fabels komen er voorbij. Sorry er komt een muur aan text.

Als ze je eileider verwijderen kom je in de overgang
Nee, ze kunnen de eileider verwijderen en de eierstok laten zitten. Je maakt dus nog steeds hormonen aan.
Zolang het bloedvat wat verbonden is met de eierstok niet beschadigd raakt sterft deze niet af, en blijft met slijmvlies gewoon op zijn plek zitten.

Meestal laat men de eileiders zitten en verwijdert de baarmoeder dan dacht ik.
Ook niet. Een hysterectomie is een veel zwaardere ingreep waar ze de operatie niet meer laperescopisch kunnen uitvoeren. Soms word deze vaginaal gedaan maar dan word ook je baarmoedermond verwijderd.
Deze ingreep wordt alleen uitgevoerd als er zware medische problemen zijn zoals kanker.

Ook bij een hyserectomie blijven de eierstokken meestal zitten, waar we bij de volgende aankomen:

Je komt alleen in de overgang als ze je baarmoeder weghalen.
Nee, je baarmoeder zorgt niet voor je hormonale productie, dat doen je eierstokken!

De ingreep die TS zal ondergaan word een bilaterale(aan beide kanten) salpingectomie genoemd. Alleen de eileiders worden daarmee verwijderd. Het verlaagd ook de kans op eierstok-kanker aangezien dit meestal in de eileiders begint.

Dit is een van meerdere methoden van sterilisatie, en de enige methode die 100% effectief is wanneer succesvol uitgevoerd.
Andere veel gebruikte methoden in nederland zijn het gebruik van filshy clips, Afbinden met ringetjes of doorbranden. Elke methode heeft zijn eigen voor en nadelen. Mochten jullie daar meer over weten kan je er altijd naar vragen!

Nu mijn eigen ervaring:
Ik heb dezelfde ingreep ondergaan als die van TS: bilaterale salpingectomie. Dit was 3 jaar geleden en ik was 26.
Ze hebben het bij mij allemaal via de navel gedaan, dus geen extra incisies. Achteraf was ik heel erg opgeblazen. Logisch want ze blazen je vol met gas zodat ze goed kunnen kijken van binnen. Mn navel stond helemaal bol, en ben wel een paar weken bang geweest dat hij altijd zo zou blijven. Gelukkig is dat weer helemaal weg getrokken!

Qua napijn viel het heel erg mee. Van de wond heb ik niet veel gevoeld, behalve af en toe jeuk met een beetje steken. Geen pijn. Wel had ik last van wat krampen de eerste dag. Misschien TMI maar vergelijkbaar met diaree of ongesteldheid.

De hechtingen die ik had waren van die zelf oplosbare dingen. Eentje viel er netjes uit. Weken met water hielp niet om de andere 2 los te laten. Dit zorgde ervoor dat de huid flink geirriteerd was in mn navel en er af en toe wat pus op zat. Gynaecoloog vertelde mij dat ze zelf mocht verwijderen. Gewoon trekken zei hij. Nou, dat doet wel pijn kan ik vertellen. Het knoopje zat onder de huid en was helemaal niet losser geraakt. -O- Extra toevoeging: dit was nadat de hechtingen al 3 weken erin zaten. De wond zat al dicht tegen die tijd.
Het is uiteindelijk wel gelukt, en eigenlijk de enige nare ervaring tijdens het herstel.

Persoonlijk heb ik geen last gehad van het gas in mn buikholte. Sommige mensen krijgen schouderpijn ervan.
Tip neem lekkere losse kleding mee waar je in kan na de operatie. Wat maandverbanden vanwege bloedverlies. Ik had er geen meegenomen omdat ik niet wist dat dat nodig was. En toen kreeg ik van die dikke dingen voor moeders die net bevallen zijn. Zijn net pampers.

Eerste 3 dagen voelt het waarschijnlijk alsof je een week aan het stappen bent geweest. En na 1.5 week ben je er weer helemaal bovenop.

Mocht je meer vragen hebben brand maar los!

Bayja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 17:34

Bij mij zijn ook de eileiders weggehaald, inderdaad hiervoor gekozen omdat het de kans op eierstokkanker verkleind. Daarom was de keus snel gemaakt ipv clipjes, ook hoor je heel soms nog wel een zwangerschap ondanks clipjes.
Ik heb het alleen tijdens mijn laatste keizersnede laten doen dus qua herstel kan ik niet zoveel zeggen.
Verder is het ideaal, je hoeft nergens meer om te denken. Wat ik ook al eerder voorbij zag komen, ik voel mijn eisprong wel heftiger sinds de verwijdering van de eileiders.