Overdrijf ik?(corona gerelateerd)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:15

furious schreef:
Citaat:
In de zorg is het niet 24 uurklachtenvrij maar 24 uur koortsvrij

Dit is echt niet overal zo.
Mijn ervaring is dat medewerkers gelijk worden getest en pas weer terug mogen komen als deze negatief is of ruim klachten vrij als er toch positief getest is.

Testen is pas sinds kort.
Eerder was het bij ons iig gewoon 24u klachtenvrij. Met een hoestje kom je hier echt de afdeling niet op, dan schiet iedereen in de stress.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:33

Anderhalve meter afstand houden als je met elkaar in een ruimte zit heeft ook niet erg veel zin. In huis, maar ook plekken als liften, lokalen, OV etc blijven zogenaamde micro droplets nog heel lang in de lucht zweven. Zo kun je een ander ook besmetten door gewoon in gesprek te zijn in dezelfde ruimte. Dus ik snap jou wel TS.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 21:57

Annick75 schreef:
twinducklin schreef:
Als ze nog neusverkouden is, is ze niet klachtenvrij. Dus contact is dan niet handig.

Risico voor jou naar je collega's en klanten is er (nog) niet. Hij kan jou pas besmetten als hij klachten heeft. Je vriend zou nu zelf wel officieel 14 dagen in quarantaine moeten.

Dat is niet helemaal waar, volgens het RIVM zijn er wel degelijk aanwijzingen dat iemand zonder symptomen toch het virus kan overdragen:

Citaat:
Kan iemand zonder symptomen het nieuwe coronavirus (COVID-19) overdragen?
Het nieuwe coronavirus wordt overgedragen door hoesten en niezen. Via kleine druppeltjes komt het virus zo in de lucht. Als andere mensen die druppeltjes inademen, of bijvoorbeeld via de handen in de mond, neus of ogen krijgen, kunnen zij besmet raken met het virus. Hoe zieker iemand is, hoe meer hij hoest en/of niest en hoe meer virus hij kan verspreiden. Er zijn aanwijzingen dat iemand zonder symptomen besmettelijk kan zijn. Maar het is onduidelijk in hoeverre zij bijdragen aan de totale verspreiding van het virus. Onderzoek moet dit verder uitwijzen.

Bron: RIVM

Ik zou er ook niet gelukkig mee zijn, zowel je vriend als je schoonmoeder, die nota bene in de zorg werkt en de quarantaineregels ed hoort te kennen, zou beter moeten weten.

Ze omschrijven het een beetje gek. Er staat het wordt overgedragen met hoesten en Niesten. Als je hoest of niest heb je dus klachten..
Maar ze zijn aan het onderzoeken of je niet op andere manieren al iemand kan besmetten, aangezien je wel al het virus bij je kunt dragen zonder dat je klachten hebt.
Feit blijft dat er nog veel onbekend is en daarom dat ook iedereen andere regels handhaaft.

Mars

Re: Overdrijf ik?(corona gerelateerd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 22:20

Hierboven mbt die micro droplets, die scheidt je bijvoorbeeld ook al uit als je praat. En die zijn al klein gezoeg om virusdeeltjes te vervoeren. Dat zou dus ook één manier al kunnen zijn waarop je zonder klachten iemand toch kunt besmetten.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:58

LadyMadonna schreef:
kwita schreef:
Echt stiekem hoop ik dat hij op die ic beland, Hoe stom kun je zijn als je zeker weet dat jij astma hebt en zij corona!

:n
Erg foute uitspraak....

Ts, woon je samen met hem?

Nou als je zo dom bezig bent...dan moet je ook niet mekkeren als je dan plots zieker word dan gedacht.Maar dat je ook je vriendin haar leven en haar werk in gevaar brengt ik weet niet wie er dan fouter is
( het loopt wel los...dat is op zijn zachts gezegd meer dan dom zeker als je weet wat het kan veroorzaken en dat wereld wijd!)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:01

Je mag hier komen Kwita. Kom maar bij ons in huis. Dan kan je meevoelen wat het is een geliefde op de IC te hebben.
Bah. Naar. Heel naar gezegd van je.

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:32

rien10 schreef:
Je mag hier komen Kwita. Kom maar bij ons in huis. Dan kan je meevoelen wat het is een geliefde op de IC te hebben.
Bah. Naar. Heel naar gezegd van je.

Heel veel sterkte Rien10 en beterschap voor je naaste op de IC!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:34

Maar Kwita bedoelde met haar onhandige uitspraak toch juist dat men gedrag wat ic-opname kan gaan veroorzaken niet moet willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:36

MeggiieTommy schreef:
Evelyne79 schreef:

In de zorg is het niet 24 uurklachtenvrij maar 24 uur koortsvrij
Zonder de verzorging van kwetsbare mensen gaan ze dood en niet door corona maar doordat ze niet de benodigde zorg krijgen.
je hebt verschillende protocollen die we nu moeten volgen, lage verdenking, hoge verdenking, bevestigd.
daar zitten verschillende persoonlijke beschermingsmiddelen bij.
Ben ik verkouden maar heb ik geen koorts dan draag ik een mondkapje en handschoenen ter bescherming van de ander.
heeft de ander syptomen afhankelijk van welke dan.
Is iemand verkouden> lage verdenking, dan bv handschoenen en mondkapje
hoest iemand en heeft diegene koorts > hoge verdenking, dan handschoenen, mondkapje, schort, veiligheidsbril.
totdat deze getest is en de uitslag bekend is wordt dan zo gewerkt. als de uitslag negatief is kan er weer bv terug gegaan worden naar verdenking laag.
Bij verdenking gaan de clienten ook direct in quarantaine op hun eigen kamer bij ons.
maar je kunt niet zeggen deur dicht en doei.

Dus als het zorgpersoneel thuis moet blijven bij lichte klachten, heb je geen zorg meer, daarom is er voor de zorg de stelregel gemaakt, verkouden of hoesten blijf je werken met waar nodig beschermende materialen, bij koorts ga je eruit.
Vitale beroepen zijn niet voor niks vitale beroepen, men kan niet zonder ons ;)

Bij mij in het ziekenhuis is het na positief testen 24 uur klachten vrij en je mag weer werken, niet alleen koortsvrij.

Het klopt ook niet wat Evelyne zegt.
De LCI richtlijn zegt: bij positieve test thuisblijven tot 24 uur klachtenvrij. In alle zorgsectoren.

https://lci.rivm.nl/lci.rivm.nl/covid-1 ... testbeleid

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:45

safina schreef:
Citaat:
Kan iemand zonder symptomen het nieuwe coronavirus (COVID-19) overdragen?
Het nieuwe coronavirus wordt overgedragen door hoesten en niezen. Via kleine druppeltjes komt het virus zo in de lucht. Als andere mensen die druppeltjes inademen, of bijvoorbeeld via de handen in de mond, neus of ogen krijgen, kunnen zij besmet raken met het virus. Hoe zieker iemand is, hoe meer hij hoest en/of niest en hoe meer virus hij kan verspreiden. Er zijn aanwijzingen dat iemand zonder symptomen besmettelijk kan zijn. Maar het is onduidelijk in hoeverre zij bijdragen aan de totale verspreiding van het virus. Onderzoek moet dit verder uitwijzen.

Bron: RIVM

Ze omschrijven het een beetje gek. Er staat het wordt overgedragen met hoesten en Niesten. Als je hoest of niest heb je dus klachten..
Maar ze zijn aan het onderzoeken of je niet op andere manieren al iemand kan besmetten, aangezien je wel al het virus bij je kunt dragen zonder dat je klachten hebt.
Feit blijft dat er nog veel onbekend is en daarom dat ook iedereen andere regels handhaaft.

Iedereen hoest of niest wel eens een keer, dan heb je niet direct klachten. Met deze droge lucht hoest ik ook wel eens, en door de hooikoorts nies ik een keer meer. Maar ik ben absoluut niet verkouden of heb klachten, hooikoortspillen erin en het is over.