Assertiviteitstraining, te goed opgelet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Assertiviteitstraining, te goed opgelet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 14:04

Je bent bijzonder onvriendelijk in dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 14:06

Wauw TS echt..

Ik begin bijna te denken dat dit topic over jezelf gaat.

Je titel is arrogant, en je openingspost niet veel beter. Boordevol frustratie.

Het komt echt niet over alsof jij goedbedoeld advies zoekt over een situatie waar jij mee zit (die vrouw uit de buurt), maar eerder om hier frustraties van je af te schrijven.

En als mensen vervolgens niet helemaal met je eens zijn, of dat wel zijn maar jij vat het anders op, krijgen ze het deksel vol op de neus.

Wat wil je nu eigenlijk?

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 14:20

Kinke schreef:
als het enige de visite is die jij linkt aan die assertiviteitstraining, dat is dus niet zo Sannens. De groep is niet alleen bij haar te gast, ook bij hem. En hoezo houden ze geen rekening met haar emoties dan? Is toch prima dat zij naar bed gaat? Ze zet ze niet buiten, ze komt later alleen volledig over de zeik naar beneden, schreeuwend dat ze zo niet kan slapen en doet dus het licht uit.
Weet je wat het is? Het is gewoon jammer dat wanneer een groep vrienden haar wil opnemen in die groep. Gewoon normale, gezellige en lieve mensen waar ze ook gezelschap en gezelligheid aan kan hebben. Maar ze zit blijkbaar in een 'de hele wereld is tegen mij' of in een overlevingsmodus of whatever.

Wij hebben natuurlijk niet meer informatie dan wat jij geeft. Dat is best summier, dus benoem ik alleen het voorbeeld wat jij zelf inbrengt. De vriendengroep is bij HUN te gast en moet dus ook rekening houden met TWEE mensen. Niet alleen met je vriend, dat is namelijk hetgeen wat je steeds omhoog haalt. Ja, hij is er ook, maar dat is niet jouw pakkie an. Zij hebben met zijn tweeën een relatie, zij hebben een kind, zij moeten dat zelf bespreken/oplossen/laten gaan/whatever.

Klinkt misschien heel banketstaaf, maar een vriendengroep heeft daar mijns inziens maar weinig mee te maken. Het enige wat je daarin kan doen als vriendengroep, is hun relatie ondersteunen, accepteren dat ze misschien wat vreemd is (zoals zoveel mensen op de wereld) en niet constant die confrontatie aan willen gaan. Laat haar in je waarde, waarin iemand die wil gaan slapen naar mijn normen en waarden wel het minimum is.

Kinke schreef:
Overigens moet hij maar beslissen of er nog bij hun afgesproken gaat worden. Ik kan me voorstellen dat hij ook niet altijd maar naar de pijpen van z'n vrouw wil dansen.

Ik denk dat jij hier veel te emotioneel in betrokken bent, je staat duidelijk niet achter hun relatie. ZIJ moeten dingen samen besluiten, niet HIJ. Ze zijn een koppel, met een kind, waar is overleg gebleven? Misschien hadden ze met zijn tweeën wel dingen afgesproken en walst hij daar constant overheen waardoor die vrouw zo reageert, weten wij veel? Wij zijn daar niet bij.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 14:27

huh? dus omdat ik me kan voorstellen dat hij haar niet altijd haar zin wil geven sta ik duidelijk niet achter hun relatie? Het wordt steeds gekker hier.
Nogmaals, het lijkt me voor haar, maar ook voor de rest van de groep fijn dat zij ook vrienden kan hebben hier. En uiteraard zijn jullie er niet bij. Ik weet daarom ook meer dan jullie. Dus doe dan geen aannames over mij als je mij niet kent. Overigens zijn er wel een paar Bokkers die mij echt kennen, ik ken mezelf inmiddels goed genoeg om te weten dat ik totaal niet arrogant ben. Gefrustreerd? Nope, ook niet.
Topic is alleen maar bedoeld voor tips over de situatie. Best wel bijzonder dat ik nu bestempeld word als 'arrogant, gefrustreerd, roddelaar, ja ik ben zelfs iemand die iedereen in de buurt in de gaten houdt en veroordeelt, alleen maar om mezelf beter te voelen :D
Fijne dag nog allemaal, blijf gezond in deze rare corona tijden!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 14:42

Kinke schreef:
miramii schreef:
Ben ik de enige die het bijzonder vind dat bezoek blijft zitten als de gastvrouw aangeeft moe te zijn en te gaan slapen..?

Het is niet zo dat de hele meute opeens uit de lucht kwam vallen en onverwachts bij hun voor de deur stond hoor :D
Ik zelf zou mijn man gewoon een gezellige avond met de vriendengroep en aanhang gunnen. Mocht ik me niet lekker voelen dan zou ik dat aangeven. En omdat ik naar bed ga, dan moet iedereen maar wegwezen? Ook als mijn kerel nog gezellig zit? Zou niet weten waarom.
Overigens was het geen nachtwerk hoor, 't was een uur of 11, gewoon in het weekend :)

Als ik ergens zit en 1 van het stel gaat ri bed, dan gaan wij naar huis. Of het nu 8 uur of 1 uur 's nachts is.
Gebeurd bij ons ook; dat doen zij vanzelf.

Of gaat het hier over "feestbeestende" pubers die nog niet zo rekening houden met anderen?
Dan kan ik mij nog wel voorstellen dat daar niet aan gedacht wordt.
Maar als het wat oudere (40+) betreft... ja dan vind ik het heel normaal weg te gaan als 1 van beide ri bed vertrekt.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 14:44

Ik denk zelf dat haar reactie niet zozeer door de assertiviteitstraining komt, maar uit frustratie van dingen uit het verleden, het pestgedrag.

Misschien als een soort angst om weer in een soortgelijke situatie te komen, en dus bij voorbaat maar van zich af willen slaan.

Ik zou het gesprek met haar aangaan, zeggen dat ze hiermee de vrienden wegjaagt. Een spiegel voorhouden dus. Dat ze niet in haar boosheid moet blijven hangen, maar beter kan relativeren. Misschien luistert ze naar je, en anders heb je het in ieder geval geprobeerd. ;)

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 14:44

Hoe je hiermee kan omgaan? Probeer deze vrouw te begrijpen. :-)

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 14:55

Kinke schreef:
huh? dus omdat ik me kan voorstellen dat hij haar niet altijd haar zin wil geven sta ik duidelijk niet achter hun relatie? Het wordt steeds gekker hier.

Hoe je het constant verwoord "naar haar pijpen dansen" etc, spreekt weinig respect uit voor de vrouw in dit verhaal. Hoe je constant aangevallen reageert als iemand je probeert een inzicht vanuit de vrouw te geven doet dat evenmin.

Kinke schreef:
Topic is alleen maar bedoeld voor tips over de situatie.

Mijn reactie was lang en stond vol tips. Je reageert daar alleen niet op. Dus nogmaals uit mezelf gequote:

Citaat:
De vriendengroep is bij HUN te gast en moet dus ook rekening houden met TWEE mensen. Niet alleen met je vriend, dat is namelijk hetgeen wat je steeds omhoog haalt.

Citaat:
Het enige wat je daarin kan doen als vriendengroep, is hun relatie ondersteunen, accepteren dat ze misschien wat vreemd is (zoals zoveel mensen op de wereld) en niet constant die confrontatie aan willen gaan. Laat haar in je waarde, waarin iemand die wil gaan slapen naar mijn normen en waarden wel het minimum is.

@Brainless het gaat om een koppel met een kind, dus ik verwacht toch wel 25+...

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 15:25

Ik heb zelf ervaring met assertiviteitscursus. Of nou ja, bij mij heette het weerbaarheidstraining. Geef het beestje een naam :Y)
Wat wij leerde was om meer “nee” te zeggen, hoe je daarbij moest staan, hoe je een plankje moest doorslaan, dat soort dingen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 15:34

pinto_1 schreef:
Ik denk zelf dat haar reactie niet zozeer door de assertiviteitstraining komt, maar uit frustratie van dingen uit het verleden, het pestgedrag.

Misschien als een soort angst om weer in een soortgelijke situatie te komen, en dus bij voorbaat maar van zich af willen slaan.

Ik zou het gesprek met haar aangaan, zeggen dat ze hiermee de vrienden wegjaagt. Een spiegel voorhouden dus. Dat ze niet in haar boosheid moet blijven hangen, maar beter kan relativeren. Misschien luistert ze naar je, en anders heb je het in ieder geval geprobeerd. ;)

Zij uitte haar woede wellicht niet sociaal wenselijk, maar ik vind het gedrag van haar gasten ook niet sociaal wenselijk.
Stel: zij woont samen, die mensen zijn dus ook bij haar op bezoek en rekening houden met de gastvrouw, ook als ze wil slapen hoort tot de goede omgangsvormen.

Dus een elementair 'dit pik ik niet, ik wil in mijn eigen huis kunnen slapen' vind ik niet direct iets "waar je niet in moet blijven hangen en een angst representeert (om weer gepest te worden)".

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 15:47

Je verhaal past heel goed met wat ik heb meegemaakt toen ik nog met mijn zus samenwoonde in ons ouderlijk huis.

Mijn zus heeft psychische problemen gehad waarbij ze veel contact had met psychologen en psychiaters. Vroeger onder andere ook veel gepest geweest. Psychologen in de instellingen hadden haar gezegd om meer op te komen voor haar zelf. Dit resulteerde thuis dus echt in drama's... het was zwart of wit, zone tussenin bestond niet en alles moest in haar voordeel uitdraaien. Echt letterlijk alles wat ik vroeg werd met een nee beantwoord, héél frustrerend. Ze is in de voorbije jaren daar al een geluk wel iets rustiger in geworden. Toch gebeurt het vaak dat ik haar iets vraag, direct het deksel op mijn neus krijg omdat ze dat vindt ingaan tegen haar 'principes'. Nu weet ik wel hoe dat ik dat moet aanpakken en zeg ik haar dat ik in de toekomst haar niet meer help ect. Een half uur of uur erna krijg ik vaak een berichtje terug dat ze toch op mijn vraag ingaat. Maar ik denk ook dat het een soort van verdedingsmechanisme is om direct nee te zeggen en haarzelf zo te beschermen. Pas achteraf na het kunnen nadenken krabbelt ze terug en wordt ze minder hard in haar beslissing.

Bij mijn zus ligt borderline nog wel als onderliggende ziekte, bij de dame in dit verhaal komen precies ook paar elementjes van die ziekte boven...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 16:57

Kinke schreef:
ok...nog ff voor de duidelijkheid, deze persoon kent dit hele forum niet, het is niet mijn buurbrouw, nee, ik open dit topic niet om haar te pesten of achter haar rug om te praten etc. Ik krijg graag inzichten van jullie over hoe het kan dat ze zo extreem reageert etc.
Haar man negeert het allemaal helaas.
Wat jij zegt over haar reactie op de visite kan zeker zo zijn Billy.
Het is me in ieder geval duidelijk dat, ondanks dat ze alles afdoet als 'niet over me heen laten lopen', dit zeker geen normale reacties zijn.

Misschien is het hele probleem haar man wel in deze.. dat ze heeft geleerd voor haar zelf op te komen maar in haar relatie is daar bij haar man geen ruimte voor. Weet jij veel.. ik zou als ik jou was eens gaan praten met haar vanuit de ik-vorm en dat het je pijn doet haar zo te zien. Zonder verwijten, enkel uit zorg en belangstelling.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 17:04

@valerie ontzettend vervelende situatie met je zus. Ik zou alleen ontzettend uitkijken met vergelijkingen met psychische ziektes en borderline.

Het kan natuurlijk het geval zijn, maar daarvoor weet zelfs TS te weinig van deze persoon. Het kan ook gewoon karakter, situatie of relatie zijn.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 17:20

Janneke2 schreef:
pinto_1 schreef:

Zij uitte haar woede wellicht niet sociaal wenselijk, maar ik vind het gedrag van haar gasten ook niet sociaal wenselijk.
Stel: zij woont samen, die mensen zijn dus ook bij haar op bezoek en rekening houden met de gastvrouw, ook als ze wil slapen hoort tot de goede omgangsvormen.

Dus een elementair 'dit pik ik niet, ik wil in mijn eigen huis kunnen slapen' vind ik niet direct iets "waar je niet in moet blijven hangen en een angst representeert (om weer gepest te worden)".

Tja, als het vrienden van haar man zijn snap ik het probleem niet als de gasten langer blijven en zij gaat slapen. Ik ben ook weleens naar bed gegaan terwijl mijn man nog een biertje bleef drinken met een goede vriend. Als ik er last van zou hebben, zou ik vriendelijk vragen of ze nog van plan zijn het laat te maken, aangezien ik toch wel graag wil slapen. Niks mis mee...
Het gedrag van de vrouw, schreeuwend naar beneden komen en zelfs het licht uit doen vind ik een niet normale vorm van woede.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 18:04

Dat heeft allemaal te maken met normen en waarden. En situatie afhankelijk trouwens.

Van: Ik heb daar zelf normaal ook geen moeite mee, maar ga meestal ook niet eerder naar bed. Momenteel hoogzwanger, nu heb ik er wel moeite mee. Na half elf kan ik gewoonweg echt niet meer. Als mijn man dan niet stil is (gehorig huis), slaap ik niet, iets wat nu sowieso al vrij uitzonderlijk is. Dat maakt dat mijn man nu even meer rekening moet houden met mijn behoeften.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 18:53

Kinke schreef:
Betreft iemand hier uit de buurt, vroeger gepest en ze vertelde dat ze o.a. een assertiviteitstraining had gevolgd in het verleden. Hartstikke goed idee natuurlijk.
Maar nu...het lijkt of er geen nuancering meer mogelijk is. Alles moet alleen nog maar gaan zoals zij dat wil want, "ik laat niet meer over me heen lopen zoals vroeger"
En dit gaat behoorlijk ver. Bizar voorval met de vriendengroep van haar man (ze heeft zelf geen vrienden). Zij vond dat de visite wel lang genoeg had geduurd en ze wou naar bed. Prima, kan natuurlijk. Ze vertrekt naar boven en de rest blijft gewoon zitten. Komt ze een half uur later woest naar beneden gestormd, schreeuwt dat ze zo niet kan slapen, dat ze weg moeten gaan, doet zelfs het licht uit en verdwijnt weer.
Niet leuk voor haar man, maar goed, die is volwassen en ze moeten het maar uitvechten met z'n tweeën. Echter, ze hebben ook een zoontje, en ik merk dat anderen hun gaan ontwijken, ze kan echt ontzettend raar en onaardig uit de hoek komen en uiteindelijk zal ze dan grenzen overschrijden van anderen.
Ik kan me niet voorstellen dat je niet leert nuanceren bij zo'n training? Vertel...wie heeft hier ervaring mee?

Mijn zus heeft precies hetzelfde. Ze vat alles verkeerd op en het is soms onmogelijk om met haar om te gaan en erg kwetsend.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 19:06

Eerkijk gezegd zou ik ook verwachten dat het bezoek stilletjes aan weg zou gaan. Na een halfuurtje zou het mij op zijn minst irriteren als het bezoek er nog zit.

Speelt dit recent? Dan is het helemaal niet raar dat ze het bezoek weg wil hebben haha

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 08:59

Maar misschien gaf de buurvrouw zonder eerdere signalen 'ineens' aan te willen gaan slapen? Dan begrijp ik dat het bezoek (welke ook bevriend zijn met de man), wel nog even hun glas leegdrinken voor ze gaan bijvoorbeeld. Daarvoor hebben we niet genoeg details van het verhaal.

Alsnog, zou ik dus , zoals al vaker aangekaart, een open en eerlijk gesprek gaan voeren met de buurvrouw ZONDER met de vinger te wijzen. Zéker als jullie mekaar te vriend willen houden en de situatie willen verbeteren.

Misschien wilt of durft te man niet te zeggen dat ze nu wat teveel naar de andere kant nijgt en te fel reageert. Van je afbijten (respect eisen) is ok, maar niet op deze manier natuurlijk.
Als niemand haar dat aankaart en dit 'nieuw aangeleerd gedrag is' door bvb de assertiviteitscursus, kan het best dat ze haar weg hierin nog niet helemaal gevonden heeft.

Alsnog mis ik in het hele verhaal de onderlinge conversatie.

Ze reageert al langer zo? Heb je al eerder aangekaart en laten weten dat dat gedrag je kwetste? Dat zulk gedrag niet aangenaam is en ze er mensen mee wegduwt en ipv respect afdwingt (haar plek laten gelden, voor zichzelf opkomen, ..) eerder walging oproept bij jullie doordat ze zo 'cru/boos/..' reageert.
Dat ze dus idd best voor haarzelf mag en kan kiezen én haar grenzen mag aangeven, maar dat dit ook op een normale manier besproken kan worden zonder gelijk boos te worden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:19

Ik vind het niet zo'n rare vraag van Kinke... waar zou je zo'n vraag anders stellen right?! Alsof iedere 'situatie' die je op Bokt wilt bespreken onherroepelijk gevonden wordt door degene over wie het gaat....

En dan: er bestaan ontzettend veel slechte trainingen en hulpverleners.
Iemand anders benoemde hier al terecht dat deze training mogelijk een onderliggend probleem getriggerd heeft. Wanneer je heel bewust werkt aan het onbewuste; ofwel... dat naar voren haalt dat opgeslagen ligt aan herinneringen, ervaringen, trauma en het weer meer in je dagbewustzijn brengt. Dan gaan veel mensen continue grensoverschrijding 'herkennen'... want dat is pesten feitelijk, grensoverschrijdend gedrag.

En boosheid kan hartstikke functioneel zijn in een eerste fase waarin je jezelf (ego) opbouwt en grenzen gaat voelen. Maar op deze manier voelt het wat 'disfunctioneel'.
Wanneer een korte periode boosheid wat vrijelijk mag stromen in je prive-situatie is dat niet zo gek, maar het voorbeeld van het feestje is wel heftig.
Het lijkt haar doel immers ook niet te dienen.

Maar goed, wanneer je jezelf ontwikkelt kun je een ander mens worden omdat je niet meer dezelfde strategieen hanteert als voorheen. Soms 'passen' mensen dan ook niet meer in hun oude leven.

Er is feitelijk maar 1 ding wat je kunt doen als buitenstaander: je eigen visie en grenzen helder hebben, en die communiceren. Je hebt feitelijk alleen invloed op jezelf.
Wat daar verder thuis gebeurt en hoe zij de dingen aanpakken ligt niet binnen jouw invloedssfeer. Tenzij er echt sprake zou zijn van een gevaarlijke situatie voor het kind.

Wat ik voor deze vrouw hoop, is dat ze haar ontwikkeling verder oppakt en niet in dit eerste stukje primaire boosheid blijft hangen... de wereld wordt anders heel snel kleiner.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:38

@ninx het bijzondere imo is dat de link tussen assertiviteitstraining en dit gedrag door TS gelegd is. Het is bijvoorbeeld totaal niet helder wanneer deze training is gevolgd, of er verschil is tussen het gedrag voor en na de training en over de opvoeding/herkomst of het karakter van deze vrouw. Dan kan je toch niet concluderen dat de training hetgeen is wat de trigger is? Daarvoor heb je simpelweg veel te weinig kennis en zou imo een psycholoog voor nodig zijn om echte conclusies over te trekken.

Als ik TS was, zou ik niet naar een oorzaak zoeken, gezien ze die dan gaat invullen voor deze vrouw. Daarmee raak je juist verder van het doel af. Je vult in, gaat vanuit medelijden of frustratie handelen. Ik zou oplossingsgericht te werk gaan; wellicht in gesprek over hoe ze deze vrouw kan helpen/wat zij graag zou willen (als dat niet al is gedaan), accepteren dat ze anders doet dan TS graag zou zien, kijken hoe je het contact met de vriend goed kunt behouden en haar vrijblijvend(!) blijven uitnodigen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:53

miramii schreef:
@ninx het bijzondere imo is dat de link tussen assertiviteitstraining en dit gedrag door TS gelegd is. Het is bijvoorbeeld totaal niet helder wanneer deze training is gevolgd, of er verschil is tussen het gedrag voor en na de training en over de opvoeding/herkomst of het karakter van deze vrouw. Dan kan je toch niet concluderen dat de training hetgeen is wat de trigger is? Daarvoor heb je simpelweg veel te weinig kennis en zou imo een psycholoog voor nodig zijn om echte conclusies over te trekken.

Daarom staat er ook 'mogelijk'. En heeft de titel van ts een vraagteken en geen uitroepteken. Zekerheden heb je niet, het is echter een vrij aannemelijk scenario.
Heb je daar iets concreets aan? Nee. Maar het geeft wel stof tot nadenken....

Als ik TS was, zou ik niet naar een oorzaak zoeken, gezien ze die dan gaat invullen voor deze vrouw. Daarmee raak je juist verder van het doel af. Je vult in, gaat vanuit medelijden of frustratie handelen. Ik zou oplossingsgericht te werk gaan; wellicht in gesprek over hoe ze deze vrouw kan helpen/wat zij graag zou willen (als dat niet al is gedaan), accepteren dat ze anders doet dan TS graag zou zien, kijken hoe je het contact met de vriend goed kunt behouden en haar vrijblijvend(!) blijven uitnodigen.

Een oorzaak is alleen leuk om te bespreken wanneer je iets wilt leren begrijpen van de menselijke geest.... als een hypothese.
Deze vrouw heeft niet gevraagd om hulp toch? Ik zou dat dus ook niet actief aanbieden....
Het enige dat je kunt veranderen ben je zelf, dus wees je bewust van je eigen grenzen. Dus wanneer iemand buitensporig tekeer gaat, kun je helder aangeven dat daar je grens ligt en vertrekken wanneer de boodschap de ander niet bereikt.
Anderzijds kun je zelf nadenken in hoeverre iedereen gewend geraakt is aan de introverte versie van deze vrouw, en of je die versie wellicht leuker vond... Dan houd iedereen haar onbewust vast in die introverte toestand waarin ze eerst verkeerde. Dus wanneer zo'n situatie zich opnieuw voor doet kun je haar ontwikkeling toejuichen, maar aangeven dat je zelf een zeer boze/ agressieve toon als akelig ervaart. Persoonlijke groei is prachtig, maar blijf toetsen wat 'passende' emoties zijn voor de situatie... assertiever worden maakt niet dat je zelf grensoverschrijdend moet worden.

TS vraagt zich gewoon af of dit gedrag door die training komt. Wanneer het gedrag sinds de training ingrijpend veranderd is, zit daar enige samenhang... dat lijkt me geen raketwetenschap.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 10:27

Ik begrijp dat er een topic wordt geopend. Ts wil de vrouw graag beter begrijpen zodat als er wordt geroddeld over haar, dat ze voor haar op kan komen. In de zin van; dit is omdat ze het nog lastig vind evenwicht in te zoeken. Enz enz
Het zou fijn zijn als de groep hierdoor een positieve ondersteuning wordt voor de vrouw.

Dus ja ik vind het slim dat ze meer info vraagt hoe dit kan.
Ik denk zelf dat ze in de fase zit van als ik dit niet doe lopen ze over Me heen. Met alles. Ik herken me hierin wel. Het is heel lastig om een goed balans hierin te vinden. Als je eerst alles goed vond en nu voor jezelf opkomt wordt het even extreem.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 10:39

miramii schreef:
Ben ik de enige die het bijzonder vind dat bezoek blijft zitten als de gastvrouw aangeeft moe te zijn en te gaan slapen..?

Nee, ik vind het ook wat apart.
"Het kan wel", maar idd graag zachtjes doen.
Citaat:
Het is niet zo dat de hele meute opeens uit de lucht kwam vallen en onverwachts bij hun voor de deur stond hoor :D
Ik zelf zou mijn man gewoon een gezellige avond met de vriendengroep en aanhang gunnen. Mocht ik me niet lekker voelen dan zou ik dat aangeven. En omdat ik naar bed ga, dan moet iedereen maar wegwezen? Ook als mijn kerel nog gezellig zit? Zou niet weten waarom.
Overigens was het geen nachtwerk hoor, 't was een uur of 11, gewoon in het weekend :)

'Niet gunnen' is in de openingspost niet aan de orde.
Ze is boos omdat ze niet kan slapen - niet omdat anderen plezier hebben.

Enne: assertiviteit is: je eigen standpunt duidelijk maken.
Dat deed ze wellicht niet ideaal, maar in een huishouden met een klein kind gun je iedereen alle slaap.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 10:40

Zoals ik de berichten interpreteer van TS, is ze niet nieuwsgierig naar de oorzaak als hypothese, maar op zoek naar een oorzaak om het gedrag te verklaren naar anderen. Hoe goed ze het zal bedoelen, dat schiet zijn doel voorbij. Je gaat dan via bokt op zoek naar een oorzaak, die alleen die vrouw zelf zou kunnen geven (in het geval van goede zelfreflectie of psychische ondersteuning). Daarmee ga je invullen wat de situatie is, roddelen met anderen over de vrouw en het 'gat' wellicht groter maken dan het is.

Als je de vraag heel theoretisch zou benaderen: ja het kan door de training komen. Maar het kan ook door vele andere factoren veroorzaakt worden, zoals ik al eerder benoemde: onderlinge verhoudingen, relatie(problemen), introverte persoonlijkheid, opvoeding, verschil in normen en waarden, psychische problemen, ga zo maar door.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:16

Dat je verwacht dat bezoek automatisch maar de boodschap ‘begrijpt’ en weggaat wanneer jij aangeeft naar bed te gaan ligt volledig aan je eigen verwachtingspatroon en dit kun je een ander dan ook niet kwalijk nemen lijkt me.
Je zou het nog kunnen zien als ‘geen rekening houden met’, maar ook daarbij ga je er dan dus vanuit dat het bezoek door heeft dat het boven bijv. gehorig is.

Dat even terzijde.. TS, kun je niet het gesprek met haar aangaan hierover? En dan vanuit oprechte interesse en zorg, jouw eigen waardeoordeel erbuiten laten? Je kunt wel aangeven wat het met jou deed, maar zonder bijv de groep of de cursus erbij te betrekken.
Iets als ‘goh toen je naar bed was gegaan leek je mij nogal overstuur te zijn toen je daarna naar beneden kwam, daar schrok ik nogal van. Wat gebeurde daar precies waardoor je zo reageerde? (Want dan kunnen we daar in de toekomst wat meer rekening mee houden).’