Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kinke schreef:als het enige de visite is die jij linkt aan die assertiviteitstraining, dat is dus niet zo Sannens. De groep is niet alleen bij haar te gast, ook bij hem. En hoezo houden ze geen rekening met haar emoties dan? Is toch prima dat zij naar bed gaat? Ze zet ze niet buiten, ze komt later alleen volledig over de zeik naar beneden, schreeuwend dat ze zo niet kan slapen en doet dus het licht uit.
Weet je wat het is? Het is gewoon jammer dat wanneer een groep vrienden haar wil opnemen in die groep. Gewoon normale, gezellige en lieve mensen waar ze ook gezelschap en gezelligheid aan kan hebben. Maar ze zit blijkbaar in een 'de hele wereld is tegen mij' of in een overlevingsmodus of whatever.
Kinke schreef:Overigens moet hij maar beslissen of er nog bij hun afgesproken gaat worden. Ik kan me voorstellen dat hij ook niet altijd maar naar de pijpen van z'n vrouw wil dansen.
Kinke schreef:miramii schreef:Ben ik de enige die het bijzonder vind dat bezoek blijft zitten als de gastvrouw aangeeft moe te zijn en te gaan slapen..?
Het is niet zo dat de hele meute opeens uit de lucht kwam vallen en onverwachts bij hun voor de deur stond hoor
Ik zelf zou mijn man gewoon een gezellige avond met de vriendengroep en aanhang gunnen. Mocht ik me niet lekker voelen dan zou ik dat aangeven. En omdat ik naar bed ga, dan moet iedereen maar wegwezen? Ook als mijn kerel nog gezellig zit? Zou niet weten waarom.
Overigens was het geen nachtwerk hoor, 't was een uur of 11, gewoon in het weekend
Kinke schreef:huh? dus omdat ik me kan voorstellen dat hij haar niet altijd haar zin wil geven sta ik duidelijk niet achter hun relatie? Het wordt steeds gekker hier.
Kinke schreef:Topic is alleen maar bedoeld voor tips over de situatie.
Citaat:De vriendengroep is bij HUN te gast en moet dus ook rekening houden met TWEE mensen. Niet alleen met je vriend, dat is namelijk hetgeen wat je steeds omhoog haalt.
Citaat:Het enige wat je daarin kan doen als vriendengroep, is hun relatie ondersteunen, accepteren dat ze misschien wat vreemd is (zoals zoveel mensen op de wereld) en niet constant die confrontatie aan willen gaan. Laat haar in je waarde, waarin iemand die wil gaan slapen naar mijn normen en waarden wel het minimum is.
pinto_1 schreef:Ik denk zelf dat haar reactie niet zozeer door de assertiviteitstraining komt, maar uit frustratie van dingen uit het verleden, het pestgedrag.
Misschien als een soort angst om weer in een soortgelijke situatie te komen, en dus bij voorbaat maar van zich af willen slaan.
Ik zou het gesprek met haar aangaan, zeggen dat ze hiermee de vrienden wegjaagt. Een spiegel voorhouden dus. Dat ze niet in haar boosheid moet blijven hangen, maar beter kan relativeren. Misschien luistert ze naar je, en anders heb je het in ieder geval geprobeerd.
Kinke schreef:ok...nog ff voor de duidelijkheid, deze persoon kent dit hele forum niet, het is niet mijn buurbrouw, nee, ik open dit topic niet om haar te pesten of achter haar rug om te praten etc. Ik krijg graag inzichten van jullie over hoe het kan dat ze zo extreem reageert etc.
Haar man negeert het allemaal helaas.
Wat jij zegt over haar reactie op de visite kan zeker zo zijn Billy.
Het is me in ieder geval duidelijk dat, ondanks dat ze alles afdoet als 'niet over me heen laten lopen', dit zeker geen normale reacties zijn.
Janneke2 schreef:pinto_1 schreef:Ik denk zelf dat haar reactie niet zozeer door de assertiviteitstraining komt, maar uit frustratie van dingen uit het verleden, het pestgedrag.
Misschien als een soort angst om weer in een soortgelijke situatie te komen, en dus bij voorbaat maar van zich af willen slaan.
Ik zou het gesprek met haar aangaan, zeggen dat ze hiermee de vrienden wegjaagt. Een spiegel voorhouden dus. Dat ze niet in haar boosheid moet blijven hangen, maar beter kan relativeren. Misschien luistert ze naar je, en anders heb je het in ieder geval geprobeerd.
Zij uitte haar woede wellicht niet sociaal wenselijk, maar ik vind het gedrag van haar gasten ook niet sociaal wenselijk.
Stel: zij woont samen, die mensen zijn dus ook bij haar op bezoek en rekening houden met de gastvrouw, ook als ze wil slapen hoort tot de goede omgangsvormen.
Dus een elementair 'dit pik ik niet, ik wil in mijn eigen huis kunnen slapen' vind ik niet direct iets "waar je niet in moet blijven hangen en een angst representeert (om weer gepest te worden)".
Kinke schreef:Betreft iemand hier uit de buurt, vroeger gepest en ze vertelde dat ze o.a. een assertiviteitstraining had gevolgd in het verleden. Hartstikke goed idee natuurlijk.
Maar nu...het lijkt of er geen nuancering meer mogelijk is. Alles moet alleen nog maar gaan zoals zij dat wil want, "ik laat niet meer over me heen lopen zoals vroeger"
En dit gaat behoorlijk ver. Bizar voorval met de vriendengroep van haar man (ze heeft zelf geen vrienden). Zij vond dat de visite wel lang genoeg had geduurd en ze wou naar bed. Prima, kan natuurlijk. Ze vertrekt naar boven en de rest blijft gewoon zitten. Komt ze een half uur later woest naar beneden gestormd, schreeuwt dat ze zo niet kan slapen, dat ze weg moeten gaan, doet zelfs het licht uit en verdwijnt weer.
Niet leuk voor haar man, maar goed, die is volwassen en ze moeten het maar uitvechten met z'n tweeën. Echter, ze hebben ook een zoontje, en ik merk dat anderen hun gaan ontwijken, ze kan echt ontzettend raar en onaardig uit de hoek komen en uiteindelijk zal ze dan grenzen overschrijden van anderen.
Ik kan me niet voorstellen dat je niet leert nuanceren bij zo'n training? Vertel...wie heeft hier ervaring mee?
miramii schreef:@ninx het bijzondere imo is dat de link tussen assertiviteitstraining en dit gedrag door TS gelegd is. Het is bijvoorbeeld totaal niet helder wanneer deze training is gevolgd, of er verschil is tussen het gedrag voor en na de training en over de opvoeding/herkomst of het karakter van deze vrouw. Dan kan je toch niet concluderen dat de training hetgeen is wat de trigger is? Daarvoor heb je simpelweg veel te weinig kennis en zou imo een psycholoog voor nodig zijn om echte conclusies over te trekken.
Daarom staat er ook 'mogelijk'. En heeft de titel van ts een vraagteken en geen uitroepteken. Zekerheden heb je niet, het is echter een vrij aannemelijk scenario.
Heb je daar iets concreets aan? Nee. Maar het geeft wel stof tot nadenken....
Als ik TS was, zou ik niet naar een oorzaak zoeken, gezien ze die dan gaat invullen voor deze vrouw. Daarmee raak je juist verder van het doel af. Je vult in, gaat vanuit medelijden of frustratie handelen. Ik zou oplossingsgericht te werk gaan; wellicht in gesprek over hoe ze deze vrouw kan helpen/wat zij graag zou willen (als dat niet al is gedaan), accepteren dat ze anders doet dan TS graag zou zien, kijken hoe je het contact met de vriend goed kunt behouden en haar vrijblijvend(!) blijven uitnodigen.
miramii schreef:Ben ik de enige die het bijzonder vind dat bezoek blijft zitten als de gastvrouw aangeeft moe te zijn en te gaan slapen..?
Citaat:Het is niet zo dat de hele meute opeens uit de lucht kwam vallen en onverwachts bij hun voor de deur stond hoor
Ik zelf zou mijn man gewoon een gezellige avond met de vriendengroep en aanhang gunnen. Mocht ik me niet lekker voelen dan zou ik dat aangeven. En omdat ik naar bed ga, dan moet iedereen maar wegwezen? Ook als mijn kerel nog gezellig zit? Zou niet weten waarom.
Overigens was het geen nachtwerk hoor, 't was een uur of 11, gewoon in het weekend