Na deze crisis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Whale

Re: Na deze crisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:56

Ik denk dat de meeste mensen gewoon in hun oude patroon terugvallen.

Het eerste wat ik ga doen als het voorbij is is een vakantie boeken, zo snel mogelijk. En ik denk dat met mijn ouders en broer heerlijk uiteten gaan.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:18

Echwel schreef:
Weet je hoeveel er in die vreetschuren wordt weggegooid
En teveel eten dat dan 4x

Snap je echt niet dat het nooit meer wordt zoals het was..
Stapjes terug..
1 vieren top, daarna bezinnen en bedenken...

Wat een aanname dat wij naar een grote vreetschuur gaan.

Wij gaan naar een kleinere Chinees waar we al minimaal 15 jaar een aantal x per jaar gaan eten. Heel locaal. (Nou ja, voor mij niet meer want ik ben verhuisd, maar de rest van het gezin woont daar vlakbij)

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:20

Je hebt denk ik 2 kampen, zoals ook al in dit topic te zien is.

Het deel dat vooral niks wil veranderen en het deel dat al anders tegen de wereld aankeek en hoopt dat anderen dat nu ook gaan doen.

Ikzelf zit ergens tussenin denk. Hoef niet altijd nieuwe spullen en 5 keer per jaar op vliegvakantie. En, en, en...

Maar het gaat vast niet zoveel veranderen op dat gebied. Op het financiële gebied, voor een hoop mensen wel tijdelijk denk ik.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:56

Voor kinderen zijn verjaardagen wel belangrijk!
Mijn kleinzoon werd 3 afgelopen maand en wist dat hij visite, taart en cadeautjes zou krijgen en zo’n kind kan je het hele verhaal niet uitleggen.
Ikzelf ben aankomende maand jarig maar dat zal mij een wortel zijn.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:16

chanicha schreef:
Voor kinderen zijn verjaardagen wel belangrijk!
Mijn kleinzoon werd 3 afgelopen maand en wist dat hij visite, taart en cadeautjes zou krijgen en zo’n kind kan je het hele verhaal niet uitleggen.
Ikzelf ben aankomende maand jarig maar dat zal mij een wortel zijn.

Ookal ben ik nu 26, voor mij zijn verjaardagen ook nog erg belangrijk.

Niet zozeer het krijgen van cadeautjes, maar wel het gezellige samenzijn van het gezin + oma.

Zo vaak zijn we niet met zn alle samen: eigenlijk alleen met bijvoorbeeld verjaardagen en de kerst enzo.

Dus ja, ik kijk wel heel erg uit naar de dag dat de horeca weer open gaat en we met het gezin + oma lekker kunnen uiteten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:18

Op bezoek bij mijn vader. Hij werkt op dit moment 12 uur per dag in de zorg aan de frontlinie waardoor het zeer verantwoord is voor mij om hem te zien, en ik mis hem enorm en maak me hele erge zorgen om hem.

Ik denk overigens dat heel veel bedrijven (vooral luchtvaartmaatschappijen, reisorganisaties) alles gaan doen om de klap van de afgelopen maanden zo snel mogelijk weer op te pakken. Dus ik denk dat er gestunt gaat worden met hele lage prijzen zodat alles zo vol mogelijk komt te zitten.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:20

Ik hoop echt dat er veel meer mogelijkheden komen om te thuis werken, dat mensen lokaal inkopen blijven doen, minder ver gaan reizen. Maar ik ben bang dat alles en iedereen na de crisis terugvalt in het oude bekende ;( . Ik hoop ook echt dat met de komende cao onderhandelingen het bewustzijn er is dat we goed voor het zorgpersoneel moeten zorgen en dat daar een goede beloning bij hoort, dat niet alles weg bezuinigd wordt.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:21

Als het echt weer 'veilig' is om erop uit te gaan, dan ga ik dat ook zeker doen. Ergens wat drinken, eten, maar de grote evenementen (festivallen) stel ik nog eventjes uit. Wel wil ik erg graag op vakantie, dus dat ga ik zeker doen.

Ik denk dat er wel een kleine verandering gaat plaatsvinden, met name ten aanzien van het thuiswerken. Het is efficiënt en scheelt geld.

Maar, ik denk zeker dat wij deze hele situatie niet snel gaan vergeten en mensen dat onderbewust wel in hun achterhoofd houden.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:22

Sizzle schreef:
Nog meer dan voorheen denk ik dat online shopping de norm wordt en meer echte winkels verdwijnen.

Neeee ik haat online shoppen

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:23

Ik hoop vooral dat we met z'n allen voor elkaar blijven zorgen :) Er zijn nu zoveel acties voor eenzame ouderen, mensen worden bedankt, men houdt rekening met elkaar. Ik hoop dat dat niet (helemaal) verloren gaat :)

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:23

Het is wel een mijlpaal in de geschiedenis. Behalve voor en na de tweede wereldoorlog gaan we straks terugkijken op voor en na de corona crisis.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 12:24

In Wuhan mensen nu lekker weer winkelen

Dus voor sommigen weer terug naar hoe het was

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:39

Ik zou het erg vinden als alles terug gaat naar hoe het was.
Zou dat straks weer normaal zijn om een vliegtuig pakken voor een voetbalwedstrijd, shoppen of voor een meeting die ook via Skype kan? Mijn vriendin vertelde me dat in Lapland de bussen ook af en aan rijden voor het noorderlicht met toeristen van over heel de wereld. Ook met jolige vrijgezellenfeestjes, zuipen en de hondensleeën molesteren.... sneu.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:40

Echwel schreef:
In Wuhan mensen nu lekker weer winkelen

Dus voor sommigen weer terug naar hoe het was

Nog niet helemaal terug hoe het was. Je temperatuur moet nog steeds gemeten worden en je moet een groene 'QR health code' laten zien.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:57

Ibbel schreef:
Echwel schreef:
Ik denk dat als dit over is wij eerst de kroeg in gaan met een grote groep..

Oftewel, je vervalt gewoon weer in het oude patroon, net als de rest van de wereld ;)

Ik denk dat de mensheid reddeloos (en redeloos) is en zich niet meer aan gaat passen. Pas als er écht 1-2 miljard mensen overlijden en we dus weer een beetje ruimte op deze bol hebben gekregen zou er wel eens structureel wat kunnen veranderen.

Mooiste zou zijn als het volgende virus onvruchtbaarheid tot gevolg heeft. Dán zou moeder natuur eindelijk eens doelmatig ingrijpen...

Dat is wat ik vraag aan een ander, je vind het eigenlijk best wel prettig, de rust, niet meer zo gejaagd, een avond voor jezelf/gezin/partner. Wat als straks alles weer naar het normale gaat? Ga je dit dan zo houden of val je weer terug in het oude? Veel mensen hebben er geen antwoord op, voor velen weet je het antwoord al, we gaan weer terug naar het gejaagde en het gevoel geleefd te worden als je er geen moeite voor doet om dat een beetje tegen te houden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:00

Zodra het weer kan ga ik mijn ouders knuffelen! En als ik dat lang genoeg gedaan heb duik ik het terras op :D Of dat hun tuin is of ergens in de stad weet ik nog niet, maar ik ga ergens met mijn snuit in de zon een goed glas witte wijn drinken :D {:}

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 13:02

Ik denk dat ik kleinzoon ontvoer en lekker flink knuffelen en spelen

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:24

moonsparkle schreef:
@margathea Dan mogen ze wel soepeler omgaan rondom ziek zijn, waar dan ook weer misbruik van gemaakt kan worden. Bij sommige bedrijven worden er namelijk de eerste twee dagen ingehouden als je je ziek meld(wachtdagen), dan ga je toch alles op alles zetten om te komen.

Maar als je thuis kan werken hoef je dus geen ziekdag op te nemen :)* en we zien dat heel veel mensen dat dus prima kunnen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:33

Er zijn ook heel veel beroepen waarbij de echt geen optie is

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:39

Ik ben bang dat alles in het ouder vervalt.

- Ik hoop dat mensen gezien hebben dat een pas op de plaats heel goed is voor hun welzijn (denk aan burn-outs door het te snelle leven)
- Ik hoop dat men inziet dat je partner of kinderen vaker zien toevoegt aan een goede relatie met elkaar.
- Ik hoop dat men inziet dat thuiswerken prima kan. En dat dit misschien wel 1 of 2 dagen standaard in de week ingevoerd word.
- Ik hoop dat men inziet dat zonder de luxe dingen als vakanties en uiteten het ook fijn kan zijn.
- Ik hoop dat men inziet dat je (groot) ouders vaker opzoeken waardevol is.
- ik hoop dat men heeft geleerde kleine dingen te waarderen, zoals het zonnetje dat schijnt of de vlinder die voorbij komt of het lied van een vogel.

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:55

Magrathea schreef:
En daarnaast, veel mensen die beweren dat ze "echt niet" thuis kunnen werken hebben geleerd dat het toch wel kan. Dus ik hoop dat veel mensen dat kunnen doorzetten, al is het een dagje in de week.

Wat ik ook tof vind is dat blijkt dat we toch wel onze hele agenda leeg kunnen vegen als het gaat om onze gezondheid. Een veel gehoord mantra voordat iemand burnout/overspannen raakt is dat ze écht niks kunnen laten liggen, te belangrijk, alles is belangrijk. Maar wat blijkt, als we in een situatie zitten waar de gezondheid op het spel staat blijkt dat je prima een hele hoop kunt schrappen. Ik hoop dat dat ook gaat gelden voor de mentale gezondheid van mensen :j .

Hier staan heel veel aannames in over de meerderheid van de mensen nu en ik ben het er eigenlijk niet heel erg mee eens. Ik heb het eigenlijk nog steeds druk en heb zeker niet mijn agenda ineens leeg en heel veel mensen om mij heen ook niet. Daar bovenop hebben bepaalde takken het juist nu ontzettend druk, ook al liggen ze feitelijk stil. Culturele organisaties lopen kapitalen mis, maar moeten alles ook goed communiceren en correct afzeggen, waar ook ontzettend veel werk in gaat zitten.

Juist omdat dat thuiswerken nu zo gehyped wordt en er tegelijkertijd heel veel spanning is vanwege het onbekende dat het virus meebrengt, verwacht ik dat het aantal mensen met een burn-out toe gaat nemen door deze crisis. Ik denk dat wat je noemt niet een heel groot deel van de mensen betreft.

Ik hoop dat mensen elkaar en contact meer gaan waarderen en de vrijheid die we eigenlijk heel snel als vanzelfsprekend aannemen. Ook hoop ik dat we het milieu kunnen blijven steunen op deze manier. Maar eigenlijk denk ik dat we heel snel terug in oude patronen gaan vallen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 17:06

moonsparkle schreef:
Er zijn ook heel veel beroepen waarbij de echt geen optie is

Precies. Ik bijvoorbeeld kan niet thuiswerken. Alle paramedici en mensen in de zorg kunnen niet thuiswerken.

On topic: ik denk dat er na deze crisis niets verandert, behalve het koopgedrag van mensen. Als dit langer duurt, stort heel de economie in, en worden er alleen nog maar de basisproducten gekocht.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 17:10

Hoop dat mensen meer rust nemen en beter na blijven denken.
Zoals thuiswerken als het kan, minder vlieg vakanties etc
Bewuster worden maar wel ook stilstaan bij andere mensen en waardering hebben voor alles wat ze hebben en kunnen.

Ik ben al beperkt in wat ik doe.
Ben al jaren niet meer met het vliegtuig weg geweest en überhaupt in bijna 30 jaar pas 3x.
Doe niet veel gekke dingen maar wel eens erop uit.

Omdat het sociale leven zo beperkt is nu ga ik eerst wat visites doen en flink uit eten als het weer kan :')

Gelukkig heb ik een vitaal beroep dus ik werk nu gewoon wel (wel veel in mijn eentje dat wel), dus mijn wereldje is niet helemaal klein.
Wel merk ik op dat ik tegen de kippen hier ga praten :')

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 17:28

Ik hoop dat er standaard 3 maanden per jaar geen luchtverkeer zal zijn...
Ik hoop dat er minder hard gewerkt gaat worden en meer genoten van het leven...
Ik hoop dat alles minder snel zal moeten...
Ik hoop dat sommige prioriteiten zijn verschoven...
Ik hoop dat de natuur, het planten en dierenleven meer respect zal krijgen....

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 17:34

Het zal er ook vanaf hangen hoe het economisch zal gaan.
Nederland staat niet op zichzelf.
Was vanmorgen nog op de radio, als andere landen in Europa omvallen door een economische crisis dan gaan de gezonde landen ook mee.
Het is allemaal zo groot dat dit moeilijk te voorkomen is.

Misschien wordt de wereld wel weer normaal in de zin van dat groepen mensen weer bij elkaar kunnen komen zonder gevaar.
Maar ik denk dat na de corona de wereld niet meer hetzelfde zal zijn.