Waar kan ik een saturatiemeter kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:26

En inderdaad regelmatig eens meten als je niet ziek bent. En het eerste wat de huisarts doet is je saturatie meten, dus lijkt me dat ze het dan toch wel nuttig vinden om te meten. Die hebben er ook geen van 500 euro. En nee, ik zou m ook niet bij de action kopen. Als jij je ziek begint te voelen en je begint dan dagelijks te meten, denk ik dat je wel kunt zeggen of het achteruit gaat of niet. Maar goed, volgens mij is de vraag van ts waar je er nog een kunt kopen en niet of dat jullie nuttig lijkt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:28

Als je saturatie laag wordt merk je dat echt wel hoor.
Ik ben twee keer met iemand naar het ziekenhuis gegaan om die reden, 1x influenza, 1xRS. Daar hoef je niets aan te gokken, ademnood of niet meer goed op je benen kunnen staan is een heel duidelijk signaal.

Maar als iemand zich veiliger voelt daarmee, dan lijkt me dat geen probleem toch?

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:34

Birgit01 schreef:
En inderdaad regelmatig eens meten als je niet ziek bent. En het eerste wat de huisarts doet is je saturatie meten, dus lijkt me dat ze het dan toch wel nuttig vinden om te meten. Die hebben er ook geen van 500 euro. En nee, ik zou m ook niet bij de action kopen. Als jij je ziek begint te voelen en je begint dan dagelijks te meten, denk ik dat je wel kunt zeggen of het achteruit gaat of niet. Maar goed, volgens mij is de vraag van ts waar je er nog een kunt kopen en niet of dat jullie nuttig lijkt.

Omdat je als een goede meter wilt je toch al snel meerdere tientjes kwijt bent. Het is niet mijn geld en als ze er een wil kopen dan hou ik haar niet tegen, alleen het is imo dan wel zonde van je geld. En het risico dat je jezelf onnodig angst aan praat.
Want losse waarden an sich zeggen niet zoveel. En op het moment dat je saturatie omlaag gaat voel je je hoogstwaarschijnlijk al zo beroerd dat er ook zonder saturatiemeter al wel te zeggen is dat het niet zo lekker gaat. En op dat moment zal de arts hem sowieso met zijn eigen apparatuur gaan over meten, want wie zegt niet dat er een meetfout is gemaakt in de thuissituatie? Koude vingers, nagellak, inspanning, zo een paar dingen die van invloed kunnen zijn op de waarden die je meet.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:52

_Femkeeex schreef:
Natuurlijk zijn het heel kundige mensen,doen ze verschrikkelijk hun best en nemen ze het dood serieus. Maar stel dat er over een aantal weken een schaarste is aan testen en jij hebt symptomen, maar misschien net niet zo erg op dat moment dat je langs mag komen. Zouden ze je dan niet eerder testen als je een te lage saturatie hebt en dat kan aangeven? Ik ben zeker geen huisarts of verpleegkundige, maar ik neem dit heel serieus en ik wil op alles voorbereid zijn.

Nee, dan wordt je ook niet getest. Er zijn hele duidelijke criteria om te testen en daar zit een lage saturatie niet in. Zelfs op de eerste hulp worden mensen die niet ziek genoeg zijn om te worden opgenomen niet getest, die gaan gewoon terug naar huis met verzoek om binnen te blijven.

Saturatie is een van de getallen die de huisarts/ambulance mee zal nemen in de beslissing om iemand wel of niet in te sturen naar het ziekenhuis. Maar alleen een saturatie zal de doorslag niet geven.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:03

Birgit01 schreef:
Waarom staat ineens iedereen op zijn achterste benen als iemand een saturatiemeter wil kopen. Geloof gelijk dat de meters in het ziekenhuis betrouwbaarder zijn, maar dat geldt voor wel meer thuismeetapparaten zoals bloeddrukmeter en thermometer. Niemand die daarover valt. Het is zeker niet de bedoeling om er Corona mee vast te stellen. Alleen misschien een hulpmiddel om het moment wanneer je echt aan de bel moet trekken vast te stellen ( en ja, soms moet je best je best doen om een keer nagekeken te worden. Zeker op korte termijn. Je kunt tegenwoordig een stuk sneller met je huisdier terecht dan met je zelf, al voor Corona). En mss gewoon als geruststelling voor jezelf. Kan nooit een slechte investering zijn als je er zelf rustiger van wordt.

Precies.

Over paniekeren gesproken zeg......

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:08

Als je er trouwens toch een koopt, kijk dan goed of er een CE met 4 cijfers erachter (of eronder) op staat. Indien niet, dan is het import rotzooi.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:09

Als je klachten hebt mag je sowieso langs de huisarts, of je nou wel of niet je saturatie gemeten hebt. Ik heb zelf astma en voelde me niet goed, mocht meteen langskomen en heb bij de huisarts te horen gekregen dat ik een virale longontsteking heb door waarschijnlijk Corona, maar goed genoeg om gewoon naar huis te gaan en dus ook geen test gehad. Los van of het een bacteriële of virale infectie was. En dan zit ik ook nog in de ‘risicogroep’, verder gelukkig jong en gezond.

In plaats van een saturatiemeter zou ik eerder je algemene welbevinden in de gaten houden, dus heb je koorts, smaakverlies, hoesten etc. Mocht je nou druk op de borst krijgen, tintelende/zware benen, moeite met ademhalen kán het zijn dat je saturatie lager is. Waarschijnlijk mag je dan ook gewoon langs de huisarts komen, of je nou meet of niet. Het viel me op dat ze het erg serieus nemen en goed en gedegen onderzoek doen. Dus niet teveel stressen en vertrouw op je eigen gevoel.

verootjoo

Re: Waar kan ik een saturatiemeter kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:12

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:17

Een kleiner exemplaar voldoet ook prima :D

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:17

Sizzle schreef:
Als je er trouwens toch een koopt, kijk dan goed of er een CE met 4 cijfers erachter (of eronder) op staat. Indien niet, dan is het import rotzooi.

Check!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:18

Boras schreef:
Een kleiner exemplaar voldoet ook prima :D

Je kan daar alle soorten en maten kopen hoor :j Maar wel alleen kwalitatief goede.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 21:17

Jette schreef:
Als je klachten hebt mag je sowieso langs de huisarts, of je nou wel of niet je saturatie gemeten hebt. Ik heb zelf astma en voelde me niet goed, mocht meteen langskomen en heb bij de huisarts te horen gekregen dat ik een virale longontsteking heb door waarschijnlijk Corona, maar goed genoeg om gewoon naar huis te gaan en dus ook geen test gehad. Los van of het een bacteriële of virale infectie was. En dan zit ik ook nog in de ‘risicogroep’, verder gelukkig jong en gezond.

Ik heb klachten gehad, en behoorlijk erge, zelfs zitten happen naar adem. Maar ik mocht toch echt niet komen. Kreeg na een week eindelijk een ontstekingsremmende puffer en daarna ging het na 2 dagen al een stuk beter!

Een saturatiemeter kan handig zijn. Maar kan ook onnodig voor paniek zorgen. Denk dat je inderdaad op de site van medicana wel wat kan vinden.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 21:38

Veraaaaah schreef:
Jette schreef:

Ik heb klachten gehad, en behoorlijk erge, zelfs zitten happen naar adem. Maar ik mocht toch echt niet komen. Kreeg na een week eindelijk een ontstekingsremmende puffer en daarna ging het na 2 dagen al een stuk beter!

Een saturatiemeter kan handig zijn. Maar kan ook onnodig voor paniek zorgen. Denk dat je inderdaad op de site van medicana wel wat kan vinden.

Bijzonder, dan had de dokter moeten zeggen te willen langskomen. Dat zei de huisarts ook tegen mij. Zelfs een heel uitgebreid telefonisch consult. Dus eerder opzoek naar een andere huisarts denk ik.

Ik heb astma, die niet erg onder controle is maar ik ga geen saturatiemeter aanschaffen. Ben ik (extreem) benauwd bel ik de dokter. Net als dat ik echt niet ter controle 2x per dag ga temperaturen. Misschien als ik mij wat ziek vol.
Ik snap niet zo goed het nut. Je wordt ziek of je wordt het niet. Ben je ziek moet je thuis uitzieken. Is het extreem en kan je echt niet thuisblijven wordt je opgenomen en dat is (gelukkig maar) pas als je echt heel ziek bent.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 22:00

Nu met corona ademhalingen per minuut tellen en dat in combinatie met de klachten aan de huisarts door geven!

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 22:20

Ik ben de honor band 5, die meet ook saturatie.
Maar zoals al gezegd, als het te laag is merk je dat wel aan benauwd voelen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 22:26

Laura_Zodine schreef:
Ik ben de honor band 5, die meet ook saturatie.
Maar zoals al gezegd, als het te laag is merk je dat wel aan benauwd voelen.

Of niet, want benauwdheid meet je niet met de saturatiemeter ;)
Je kan dus ook erg benauwd zijn maar een normale saturatie hebben.
Maar voor het zo laag wordt ga je je als gezond persoon echt wel slecht voelen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 22:39

Over het algemeen klopt dat wel, alleen is de ervaring bij corona dat de meetwaardes soms veel slechter zijn dan je aan de hand van het klinische beeld zou verwachten.
Hoe dan ook, het blijft lastig.