Onflexibele Werkgevers en Corona- virus en kleine kinderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 08:43

dakplaat schreef:
tita schreef:
Nergens staat dat ik 100% doorbetaald wil thuis zitten....

*knip*

Ik had fair gevonden als mijn WG gewoon 28 uur had betaald voor 24 uur werk...

4 uurtjes 100% doorbetaald thuis zitten dan toch?
Is mij niet duidelijk hoe dat fair kan zijn.

Wat ik eruit begrijp is dat TS nu 23 uur werkt ipv 28 op last van de WG. Ze mist dus 5 uur.
Als ik het goed begrepen heb, vind ik het niet meer dan reëel dat WG de te weinig gemaakte uren vergoed. Het is immers niet haar keuze minder te werken.

Ik weet niet wat je contracturen zijn of hoe dit wettelijk geregeld is. Over je opvang van je kinderen kan ik al helemaal niks zeggen.
Ik vind dat als jouw man om 12 uur naar kantoor kan je het al 50/50 hebt verdeeld.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 08:46

Mijn werkgever heeft werktijdverkorting aangevraagd voor ons. En hij heeft zelf opvang voor de kinderen van de werknemers geregeld.
Ik ben interieurverzorgster. Ik maak vakantiehuisjes schoon. Er zijn geen boekingen meer, en alle gasten wat tot 13 april hadden geboekt zijn aan het omboeken. Dus grote kans dat wij vrijdag of volgende week vrij zijn of korter werken. Normaal van 8.30 tot 15.00 (zomers vaak langer)

Rizette

Re: Onflexibele Weekgevers en Corona- virus en kleine kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 08:56

Ik denk dat het niet het probleem van de werkgever moet zijn, jouw kinderopvang. Ik zou met een bekende/collega/vrienden/buren, die ik vertrouwde elkaars kinderen op gaan vangen. Jullie zijn dan met 4 volwassenen daar kun je vast een schema mee maken om de oppas te regelen. Kan niet zo moeilijk zijn. Neem aan dat er een auto is om te brengen en te halen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:04

Rizette schreef:
Ik denk dat het niet het probleem van de werkgever moet zijn, jouw kinderopvang. Ik zou met een bekende/collega/vrienden/buren, die ik vertrouwde elkaars kinderen op gaan vangen. Jullie zijn dan met 4 volwassenen daar kun je vast een schema mee maken om de oppas te regelen. Kan niet zo moeilijk zijn. Neem aan dat er een auto is om te brengen en te halen.

Als je ook nog op andermans kinderen moet passen komt er van thuiswerken helemaal niks meer.
Als je oudere kinderen hebt misschien, maar als je kids van onder de vier hebt kan je er echt niet nog 2 onder de vier jaar bijhebben.

Ik vind ook dat werkgevers hierin moeten meedenken en flexibel zijn.
Maar TS heeft al een oplossing ;)

Ik ook, dus dat scheelt. Maar zelfs bij mij in de zorg zijn ze nog flexibeler en meedenkende als wat ik hier lees en wat niet eens cruciaal werk is.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:05

lucifertje schreef:
dakplaat schreef:

4 uurtjes 100% doorbetaald thuis zitten dan toch?
Is mij niet duidelijk hoe dat fair kan zijn.

Wat ik eruit begrijp is dat TS nu 23 uur werkt ipv 28 op last van de WG. Ze mist dus 5 uur.
Als ik het goed begrepen heb, vind ik het niet meer dan reëel dat WG de te weinig gemaakte uren vergoed. Het is immers niet haar keuze minder te werken.

Dan lees ik het anders, TS werkt nu vooral minder uren omdat ze geen opvang heeft, niet omdat er minder werk voor haar is. TS kiest immers bewust voor geen kinderopvang. Dan vind ik het haar eigen keuze om minder te werken en hoeft de werkgever die uren ook niet te betalen lijkt mij.

zafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:14

Volgens mij kiest ts wel voor kinderopvang maar is die door heel het land gesloten. We zitten met zn allen in een uitzonderlijke situatie maar de moeders met kleine kinderen moeten het maar gewoon zien te fixen? Iedereen lekker zn kinderen overal droppen dan komt die lock down er zéker wel.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:26

verootjoo schreef:
Rizette schreef:

Als je ook nog op andermans kinderen moet passen komt er van thuiswerken helemaal niks meer.
Als je oudere kinderen hebt misschien, maar als je kids van onder de vier hebt kan je er echt niet nog 2 onder de vier jaar bijhebben.

Ik vind ook dat werkgevers hierin moeten meedenken en flexibel zijn.
Maar TS heeft al een oplossing ;)

Ik ook, dus dat scheelt. Maar zelfs bij mij in de zorg zijn ze nog flexibeler en meedenkende als wat ik hier lees en wat niet eens cruciaal werk is.

Ook op andermans kinderen passen en thuis werken? TS werkt toch 28 uur van huis? Man kan gedeeltelijk oppassen, Ts kan 12 uur of meer oppassen en dan is er nog een man en een vrouw als je het met 2 gezinnen samen regelt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 09:37

Ik heb wel degelijk kinderopvang en BSO ik betaal maandelijks 1000€ en deze kosten lopen door want de KDV zeggen dit is uitzonderlijk geval je moet betalen en je uren komen te vervallen.
Mijn kinderen zijn niet welkom op KDV/opvang.
Mijn schoonouders leven niet meer en mijn eigen ouders behoren tot risicogroep zij willen niet oppassen.
Vrienden gaan we niet doen we houden ons aan de maatregelen....bovendien wil niemand 3 dagen oppassen.

Het gaat mij ook om feit dat de moeders van kantoor wel thuis mogen werken, zij zijn echt niet 8 uur per dag aan het werk. Maar worden wel door betaald.

Ik wil niet minder werken en financieel is dit ook wel verdomd lastig aangezien ik al teruggegaan ben van 36 naar 28 deze stap lukt mij amper en nu naar 23

Omdat ik de enige ben met jonge kinderen die niet kan werken is er geen noodzaak om bv oppas te regelen.
Verder ken ik niemand uit dit dorp omdat ik export ben..ik woon hier nog maar 5 jaar en ben verder altijd samen bezig.
Omdat ik altijd veel werk heb ik geen contact met andere moeders, ik breng en haal de kids niet niet/van naar school.

Dakplaat heeft het goed....dat ik bewust kiest voor minder werken want als mijn man dadelijk mot krijgt met zijn WG zijn we verder van huis maar ik heb normaal wel opvang alleen kids zijn niet welkom.

WG zei zelfs dan kom je maar 5dagen werken van 5.5 uur kan je man daarna na kantoor.
Ik stond altijd klaar voor WG vaak overuren maar dit is dus over van mijn kant

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 09:43

Rizette mijn man past niet op de werkt thuis op de uren dat ik werk.
Hij kan deze 2 kids amper aan met zijn werk ze eisen constant aandacht, dan ga je niet andere kinderen opvangen.

En ik weet zeker dat zijn WG niet op prijs stelt als hij andere kinderen gaat opvangen.
Het is niet zo makkelijk elkaars kinderen opvangen.... bovendien ken ik ook niemand verder :D

Enige vrienden in dit dorp zou ik nu niet eens willen..hun hebben eigen zaak waarvan een werknemer deze week met spoed op IC ligt vanwege Corona

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:56

het ligt er ook aan wat voor contract je hebt TS. Wij hebben een jaaruren contract.. Ik werk gemiddeld 24 uur per week maar door mijn jaarurencontract kan mijn baas me bij wijze van spreke nu een maand vrijgeven en die uren dan in juli/ aug laten werken.

Ikzelf werk in een ziekenhuis en werk momenteel meer uren dan normaal.... ik ga ervanuit dat als de ellende voorbij is we minder worden ingepland....

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:01

Ik vind het wel beetje kort door de bocht te zeggen: je bent een moeder van twee jonge kinderen.. Jammer dan. Beetje meedenken vanuit de werkgever vind ik niet meer dan normaal.
Wij denken toch ook mee en doen veel voor de werkgever.
Mensen met jonge kinderen die thuis werken, gaan echt geen 8 uren maken hoor. Dus hoezo worden de uren van tita dan niet betaald? Zij komt namelijk wel naar het werk. Alleen minder.
Het zijn uitzonderlijke tijden en wij moeten alle een beetje samen werken.
Als iedereen nu opvang zoekt bij andere buren met kinderen, heb je straks weer in principe een opvang situatie waar de virus lekker doorgegeven wordt. Dan kunnen ze inderdaad net zo goed naar de opvang...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:04

Hoe weer je dat de kantoor mensen niet 8 uur werken? Mijn productiviteit is thuis echt net zo hoog (met 6 jarige), echter niet 8 uur achter elkaar maar verdeeld over 7 dagen ipv 4.

Hoe dan ook is het natuurlijk anders als je naar je werk moet en daar zul je met je werkgever samen tot een oplossing moeten komen.

Edit (typo)
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 19-03-20 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 10:09

Nou mijn contract heb ik dus nog steeds niet.... daar zeur ik al een half jaar om.
Omdat wij ingeloot waren voor nieuwbouw huis en ik met spoed moest hebben dat ik vaste aanstelling hebt maakte ze snel een briefje met mededeling dat ik vast in dienst ben.

Vervolgens werd mijn oude contract bestaand uit 7 regels uitgeprint met fouten .....
Waar onder ander in stond contract voor bepaalde tijd :D
De CAO contract heb ik nog nooit ontvangen hoe vaak ik daar almond gezeurd heb....en ik wil niet opdringen dus laat ik hebben maar bij.

Dus ik denk dat ik gewoon 121 uur per maand moet maken.
Maar nu minder werken en later inhalen is gewoon ook niet echt mogelijk verschuift het probleem dat zou moeten op mijn enige vrije dag... en dan hebben we ook geen oppas.
Omdat mijn WG nu niet mee helpt zal ik voortaan in de vakanties ook niks meer regelen.

Even voorbeeld van mijn arbeidsethos omdat ze te weinig personeel hadden werkte ik tot 38 weken zwangerschap door met 39 weken en 3 dagen werd mijn kleine gehaald.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:12

Hoe dat bij ons is geregeld? We kijken wat we kunnen werken, baas heeft NOW aangevraagd en wij nemen desnoods ook wat uren op. Zorgverlof wordt ook hier niet opgenomen want dat is niet aan de orde en calamiteitenverlof helemaal niet. Snap dat je baas daar niet in mee wilt gaan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:14

Sizzle schreef:
Hoe weer je dat de kantoor mensen niet 8 uur werken? Mijn productiviteit is thuis echt net zo hoog (met 6 jarige), echter niet 8 uur achter elkaar maar verdeeld over 7 dagen ipv 5.

Hoe dan ook is het natuurlijk anders als je naar je werk moet en daar zul je met je werkgever samen tot een oplossing moeten komen.

Ik denk eigenlijk dat een 6 jarige anders is dan een dreumes/baby

Ik loop hier constant achter mijn baby van 11 maanden aan te rennen en de driejarige vermaakt zichzelf ook niet de hele dag of ze terroriseren elkaar. Slapen doen ze overdag niet.
Als ik had moeten thuiswerken is dit niet te doen.

We hebben met elkaar als maatschappij dit probleem en moeten het ook samen oplossen. Het is niet fair om te zeggen dat iedereen zn eigen dingetjes maar moet oplossen. Iedereen moet wat water bij de wijn doen, zowel werknemer als werkgever. Het is even niet anders.

We willen als maatschappij werkende ouders, daar is ons systeem op ingericht en dit wordt gestimuleerd, dan moeten we nu ook samen oplossen vind ik.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:15

Dat jij je enorm inzet voor je werkgever is natuurlijk super, echter verwacht jij nu dat dat beloond wordt met doorbetaald krijgen voor vol terwijl jij minder werkt.

Assumption is the mother of all fiets-ups.

Ga met je werkgever om de tafel, leg je situatie uit. Probeer tot een overeenstemming te komen, maar ga geen verwachtingen voor jezelf scheppen, je hebt al gemerkt dat je werkgever er anders in staat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:16

Ik heb 15 jaar onderzoek gedaan dus praat me niet van onethische omstandigheden in labs (contract niet verlengen ivm zwanger, 6 contracten in 1 jaar, mensen aanschreeuwen) maar wat ik daar juist prettig vond is dat ik niet zo gebonden was aan maandag-vrijdag en dus daarmee een zondag erbij kon pakken om een dinsdag niet te hoeven werken.

Maar nogmaals, als je niet op goede voet staat met je WG, doet het er weinig toe wat iemand vind, maar enkel wat de wet zegt. Informeer dus nasr je rechten en ondertussen kun je ook mooi wat advertenties voor andere banen bekijken :P

Verootje, dat zal met ieder kind anders zijn inderdaad.
Ik werk sowieso regelmatig thuis, al sinds de geboorte, dus dan kom je ook beter samen in een routine.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 10:21

Is wel jammer dat mensen niet goed lezen :D

Ik heb zelf oplossing aangedragen compleet in voordeel voor de WG in nadeel voor mijzelf

Om tafel zittends niet mogelijk, alles wordt besproken via tussenpersoon omdat ze geen mensen willen ontvangen.

Mijn vraag is hoe hebben andere moeders dit geregeld hebben.... ben ik de enige met een egoïstisch WG of hebben meer mensen er last van.
En hulde voor alle WG die hun personeel helpen.
De WG van mijn man is ook vrouw met kinderen, deze begrijpt het helemaal en krijgt mijn man alle tijd om in te halen en niet gemaakte uren worden kwijt gescholden zo kan het ook.

Ik heb wat PB’s gehad van mensen die zelf er ook alleen voor staan, ik denk dat zij niet willen posten.
Ik vind fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die zich zo voelt.

Ik heb Corona niet veroorzaakt en toch draai ik voor de gevolgen op.

Sizzle jouw eerste alinea snap ik niet

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:25

Lees ik nou goed dat de kinderopvang gewoon doorbetaald moet worden :wow:

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:26

tita schreef:
Is wel jammer dat mensen niet goed lezen :D

Ik heb zelf oplossing aangedragen compleet in voordeel voor de WG in nadeel voor mijzelf

Om tafel zittends niet mogelijk, alles wordt besproken via tussenpersoon omdat ze geen mensen willen ontvangen.

Mijn vraag is hoe hebben andere moeders dit geregeld hebben.... ben ik de enige met een egoïstisch WG of hebben meer mensen er last van.
En hulde voor alle WG die hun personeel helpen.
De WG van mijn man is ook vrouw met kinderen, deze begrijpt het helemaal en krijgt mijn man alle tijd om in te halen en niet gemaakte uren worden kwijt gescholden zo kan het ook.

Ik heb wat PB’s gehad van mensen die zelf er ook alleen voor staan, ik denk dat zij niet willen posten.
Ik vind fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die zich zo voelt.

Ik heb Corona niet veroorzaakt en toch draai ik voor de gevolgen op.

Sizzle jouw eerste alinea snap ik niet

Dit geldt echt voor alles en iedereen, niet alleen voor jou. En dan heb jij nog minimale gevolgen. Ik vind die zin echt heel erg ongepast in het kader van de huidige situatie.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 10:26

Polly schreef:

Ja helaas wel en uren ben je kwijt.
Er is wachtlijst voor de KDV dus tijdelijk eraf halen zorgt voor meer problemen.

san87 jij weet niet of ik minimale gevolgen heb want je kent me niet.
Je weet niet wat er meer speelt, jij kan niet in onze portemonnee kijken
Dus ook jouw conclusie slaat compleet de plank mis, wil wel ff voor jou vermelden dat ik al iemand kwijt ben aan Corona dus dim maar beetje
Laatst bijgewerkt door tita op 19-03-20 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:27

Polly schreef:

Dit is wel echt bizar, ja.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:28

Polly schreef:

Jep :\

Een andere betaalde opvang is voor mij daarom ook niet te doen.

Ik hoorde dat de belastingdienst mogelijk met een tegemoetkoming zal komen, maar dat is nog niet zeker.
Ga er maar niet van uit, want al het geld zal wel op zijn na deze crisis.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:29

Polly schreef:

Ja, helaas wel (idem met zwemlessen), daarom is een tweede opvang ook niet voor iedereen financieel haalbaar.

TS, wat snap je precies niet? Dat met de verdeling over 7 dagen? Ik vond juist mijn labtijd fijn omdat het geen 9-5 was en dus de uren ook over 7 dagen ipv 5 kon doen, of omgekeerd 12 uur op 1 dag en dan een andere dag korter.

Mijn collega‘s (met kleintjes) zijn op dit moment ook allemaal vooral savonds op hun PC omdat ze overdag om de beurt werken met hun partner.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 10:31

Verootje

ik denk dat de belastingdienst voorlopig niks gaat doen.
Zij hebben natuurlijk nog die dikke vette schuld van onterecht stopzetten van kinderopvangtoeslagen
Die mensen zitten echt in nood hebben schulden van 10000-100.000 laat ze eerst dat maar recht zetten