Van me af schrijf topic - papa heeft kanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nickolay

Re: Van me af schrijf topic - papa heeft kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 20:38

Heel veel sterkte Warboel

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 21:00

SinneJ schreef:
Warboel schreef:
Yes 7x chemo.

M’n nicht werkt op de nucleaire geneeskunde en die zei dit:

Ongeveer 5% van alle radiotherapie afhankelijke tumoren is geschikt voor protonentherapie, maar bij hoofdhals tumoren is dit 35%. Doel vd bestraling is het doen afnemen van tumorcellen, en bij 'gewone' bestraling (met fotonen) is er altijd veel weefselschade in het gezonde weefsel. Bij protonentherapie is er mogelijk minder schade aan het gezonde weefsel en dus heb je minder last van bijwerkingen. Bijwerkingen in het hoofdhals gebied zijn bijzonder naar, ingrijpend en ook vaak (gedeeltelijk) blijvend. Wanneer je dus kans hebt op minder bijwerkingen door 7 weken naar Delft te rijden zou ik die kans zéker niet laten schieten! Het traject wordt sowieso erg zwaar, en als het iets minder zwaar kan worden...ik zou het met beide handen aangrijpen! En al helemaal als de inzet van de behandeling curatief is...daar heb je mijns inziens al mazzel mee...dan doe je het echt ergens voor. Kijk, je leven ná dit traject zal nooit meer hetzelfde zijn als ervoor, maar áls je nog een leven mag hebben hierna dan het liefst met zo min mogelijk restschade...

Dus lijkt me een goede beslissing! :)

Jouw vader krijgt wel nog een operatie toch? Bij mijn vader is dit helaas niet meer mogelijk.

Lijkt me zeker een goede beslissing. Mijn moeder heeft 2x, 12 jaar uit elkaar, heel zware chemo gehad vanwege een zeer agressieve vorm van borstkanker (ook al werd er geen uitzaaiing gevonden) en heeft nu een hoop kwalen waaronder hartproblemen... Ze is er nog, dus ik ben heel blij dat die behandeling er was, maar als je kan kiezen, zou ik zeker gaan voor iets met minder bijwerkingen en lange termijneffecten!

Mijn vader kan inderdaad aan het einde van de rit (dacht 6 weken na bestraling) geopereerd worden. Ik denk wel dat dit 'voor de zekerheid' is aangezien men aangaf dat de tumor na die 5 weken chemo en bestraling helemaal weg zou moeten zijn. Ik vermoed dat het daarom bij jouw vader 7 weken is zonder operatie. Maar ik ben geen dokter natuurlijk en zal wel van meer factoren afhangen.

Ah gedver! M’n vader heeft al hartproblemen, hij had in 2016 wat last tussen z’n schouderbladen. Uiteindelijk na veel aandringen bij de huisarts toch doorgestuurd naar de cardioloog; hij bleek 5 omleidingen nodig te hebben en is direct naar het LUMC gebracht en geopereerd. We kunnen wel een abonnement nemen bij het LUMC met ‘m. Gelukkig wonen m’n ouders ook vlakbij Leiden :')

Gaat je vader laten opereren?

Wel fijn trouwens dat je vader nu goed reageert op de chemo, ik duim heel hard dat het na 6 weken bestraling weg is!

Bedankt allemaal voor de sterkte wensen! :(:) :* Ik merk echt dat ik dit topic heel erg fijn vind, ben zelf niet zo’n prater en vind het moeilijk om er zo over te beginnen bij mensen. Typen ben ik beter in, haha.
Merk dat ik het echt positiever in ben gaan zien ook!
Gelukkig heb ik een hele lieve psycholoog ook (ik zit helaas inmiddels 3 maanden in de ziektewet met een flinke depressie) maar het is superfijn om hier ook lekker van me af te kunnen schrijven! Jullie zijn allemaal lief <3

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 21:05

@ Warboel:
pfff wat rot dat hij dat ook nog heeft! Maar dus mijn moeder heeft echt wel een heel ander kaliber behandelingen gehad en de eerste in een tijd toen men nog veel minder specifiek kon behandelen. Dus zeker niet vergelijkbaar, geen zorgen.

Mijn vader gaat gewoon de aangeraden behandeling volgen, dus met operatie. Dat is logisch aangezien hij verder gezond als een vis is (tenminste voor een 60 jarige :') hij kan geen marathon lopen haha) en zijn kansen met deze behandeling echt goed zijn. Maar natuurlijk helemaal te begrijpen als er in andere situaties wel overwegingen gemaakt worden. Ik denk dat er hier zelfs niet echt gesproken is over willen of niet, maar ik was er niet bij.

Supergoed wel dat je er hier over spreekt. Ik ben wel een prater en ik zou ontploffen als ik niet mijn ei kwijt kan over zo'n dingen := . Dus zeker af en toe toch je hart luchten hoor. Het is zo'n stressvolle periode en met de 'lockdown' kan je die stress een stuk minder goed kwijt is mijn ervaring.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 11:05

Nou, vandaag is z’n eerste behandelingsdag. Van 08:00-08:30 bestraling in Delft en dan van 10:00-18:00 chemo in het LUMC.

Ik heb vannacht gedroomd dat hij kwam te overlijden :\ ben er echt een beetje van van slag. %)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 11:10

Dromen van de dood betekend een nieuw begin het is dus positief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 11:10

Och Dees, dikke knuffel :(:) dromen kunnen zo'n nare uitwerking hebben op je gevoel

Heel veel succes voor je pap vandaag! ik denk aan jullie :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 11:19

Pffff, wat een heftig nieuws TS.. Ik kan mij goed voorstellen dat je van slag bent, dat zou ik ook zijn als het mijn eigen vader betrof. Zo'n droom voegt daar dan ook niets prettigs aan toe :(:) Heel veel sterkte de komende tijd, ik duim voor een wonder!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 11:19

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ :(:)

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 11:21

Warboel schreef:
Nou, vandaag is z’n eerste behandelingsdag. Van 08:00-08:30 bestraling in Delft en dan van 10:00-18:00 chemo in het LUMC.

Ik heb vannacht gedroomd dat hij kwam te overlijden : ben er echt een beetje van van slag. %)

Sterkte vandaag!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 16:08

Bedankt allemaal! :*
Om 6 uur haal ik hem op, benieuwd hoe ik ‘m aantref.
Hij appte net wel dat hij daar avondeten besteld heeft, dat is wel een goed teken denk ik haha.
Zondag was ik eventjes bij m’n ouders en toen had hij zoveel pijn, zelf een súper zachtgekookt (lees: gewoon vloeibaar) eitje deed ‘m gewoon teveel pijn.

Op zich wel prettig dat hij die sonde nu heeft want dan krijgt hij in ieder geval voldoende voedingsstoffen binnen. Maar de arts heeft wel gewaarschuwd dat hij wel moet proberen te blijven eten of in ieder geval te drinken, anders is de kans heel groot dat hij z’n slikfunctie gaat verliezen.

Ja zo naar dromen is super vervelend. Ik heb daar heel snel last van. Kan er ook lang van van slag zijn, heb bv ook vaak dat ik vervelend over iemand gedroomd heb en er dan enorm tegenop zie om die persoon dan weer te zien :o
Heb al m’n hele leven last van erge nachtmerries, de laatste tijd is het weer veel erger geworden. Er gaat natuurlijk ook ontzettend veel in m’n hoofd om.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 17:52

Hoe is het gegaan TS?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 18:14

Hij is vooral heel erg moe en z’n spraak wordt al slechter appte m’n moeder vanochtend... van de bestraling waarschijnlijk.
De bestralingen vindt hij echt niet leuk, zo helemaal klem liggen met je hoofd voor een half uur. Kan amper knipperen zei hij.
Hij is verder nog niet echt ziek van de chemo gelukkig. Hopen dat dat zo blijft, maar die kans is heel erg klein gaf de arts aan. Dus afwachten maar. Meer kunnen we niet.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:56

Ik hoop dat hem die bijwerkingen bespaard blijven, dikke knuffel :(:)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:21

Ik wil jullie allemaal heel veel sterkte wensen in deze onzekere en angstige tijd.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:28

Hoe gaat het nu met je vader? is er iets positiefs te melden? is hij stabiel?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 16:19

Positieve is dat hij tot nu toe niet echt ziek is van de chemo :)
Hij ziet er wel slecht uit en gaat steeds slechter praten.
Vandaag 2e dag chemo, hopelijk blijft hij zich zo voelen! Hij is wel heel lusteloos en moe, maar gelukkig niet zo beroerd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 16:28

Hele dikke knuffel meis :(:)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 16:28

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
:(:)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 16:35

sterkte :(:)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 18:04

Pfff heel veel sterkte voor jullie!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 18:35

Bedankt allemaal! <3

Het begint voor mij een beetje een plekje te krijgen, ik pieker er minder over. Hoewel ik me natuurlijk absoluut nog wel zorgen maak.

Positief lichtpuntje is dat ik afgelopen donderdag een pupje uitgezocht heb uit het nest, was degene die ik vanaf de geboorte al graag wilde en het klikte super.

Papa kijkt ook erg uit naar z’n “kleinkind” :D ze komt over 3 weken, dus naast alle ellende hebben we ook zeker wat om naar uit te kijken <3

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 22:12

Ah, lief... Fijn dat je plezier kunt halen uit zulke dingen :(:)

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 22:16

Wat heftig joh. Heel veel sterkte toegewenst voor je vader! maar ook voor jou heel veel natuurlijk. :(:)

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 22:26

Ahh wat een schatje <3 Heel fijn om naar uit te kijken!

Hoe gaat het met jou/jullie (vriend en moeder)? Lijkt mij zo heftig voor jullie allemaal, iedereen gaat er vaak ook weer net een beetje anders mee om. Mijn duimen draaien dat de behandelingen goed aanslaan!

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 22:38

Een dikke knuffel van hieruit.... wat leuk dat er een puppy komt.

Mijn vader zit sinds kerst in het traject. In de week van kerst zijn ze begonnen met chemo's en bestralingen.
Daarna was de tumor zo goed als weg. Ze kunnen niets vinden, maar er was nog een verdikking. Het hapje dat ze eruit gehaald hadden was goed, maar dat wilt jammer genoeg niets zeggen over de rest.

Ze hebben de keuze gekregen tussen:
1) slokdarm eruit en buismaag laten maken
2) elke 3 maanden opnieuw scannen en scopie en hapje laten wegnemen.
Bij de 2e optie is de kans op uitzaaiingen groter en als ze bij een 3 maanden check wat vinden, dan mpet hij meteen geopereerd worden. Dan heeft hij geen voorbereidingstijd meer en geen chemo's.

Dus mijn ouders hebben gekozen voor de operatie. Na heel veel onzekerheid ( eerste datum wad eind maart, toen half april. Daarna half/eind mei.)is hij vorige week woensdag geopereerd.
De operatie ging goed, maar nu is hij aan het herstellen en heeft hij wat probleempjes. Als dat zich nu oplost, dan kan hij donderdag naar huis..... laten we het hopen

Nogmaals heel veel sterkte voor jou en je familie....