Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
SinneJ schreef:Warboel schreef:Yes 7x chemo.
M’n nicht werkt op de nucleaire geneeskunde en die zei dit:
Ongeveer 5% van alle radiotherapie afhankelijke tumoren is geschikt voor protonentherapie, maar bij hoofdhals tumoren is dit 35%. Doel vd bestraling is het doen afnemen van tumorcellen, en bij 'gewone' bestraling (met fotonen) is er altijd veel weefselschade in het gezonde weefsel. Bij protonentherapie is er mogelijk minder schade aan het gezonde weefsel en dus heb je minder last van bijwerkingen. Bijwerkingen in het hoofdhals gebied zijn bijzonder naar, ingrijpend en ook vaak (gedeeltelijk) blijvend. Wanneer je dus kans hebt op minder bijwerkingen door 7 weken naar Delft te rijden zou ik die kans zéker niet laten schieten! Het traject wordt sowieso erg zwaar, en als het iets minder zwaar kan worden...ik zou het met beide handen aangrijpen! En al helemaal als de inzet van de behandeling curatief is...daar heb je mijns inziens al mazzel mee...dan doe je het echt ergens voor. Kijk, je leven ná dit traject zal nooit meer hetzelfde zijn als ervoor, maar áls je nog een leven mag hebben hierna dan het liefst met zo min mogelijk restschade...
Dus lijkt me een goede beslissing!![]()
Jouw vader krijgt wel nog een operatie toch? Bij mijn vader is dit helaas niet meer mogelijk.
Lijkt me zeker een goede beslissing. Mijn moeder heeft 2x, 12 jaar uit elkaar, heel zware chemo gehad vanwege een zeer agressieve vorm van borstkanker (ook al werd er geen uitzaaiing gevonden) en heeft nu een hoop kwalen waaronder hartproblemen... Ze is er nog, dus ik ben heel blij dat die behandeling er was, maar als je kan kiezen, zou ik zeker gaan voor iets met minder bijwerkingen en lange termijneffecten!
Mijn vader kan inderdaad aan het einde van de rit (dacht 6 weken na bestraling) geopereerd worden. Ik denk wel dat dit 'voor de zekerheid' is aangezien men aangaf dat de tumor na die 5 weken chemo en bestraling helemaal weg zou moeten zijn. Ik vermoed dat het daarom bij jouw vader 7 weken is zonder operatie. Maar ik ben geen dokter natuurlijk en zal wel van meer factoren afhangen.