Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Suzanne F. schreef:Ik vind het juist heel normaal dat ze dit met haar ouders moet delen.
Suzanne F. schreef:De meeste tienerzwangerschappen zie je nog steeds in gezinnen die niet uitblinken in geborgenheid. Vaak achterstandsgezinnen of hele religieuze gezinnen.
Citaat:Een gemis aan geborgenheid of vertrouwen of beide en dat vind ik sneu. Dat is het enige wat ik erover te zeggen heb. Dat kan je lomp of onbeschaamd vinden, prima.
Suzanne F. schreef:De meeste tienerzwangerschappen zie je nog steeds in gezinnen die niet uitblinken in geborgenheid. Vaak achterstandsgezinnen of hele religieuze gezinnen. Uiteraard hoeft dit in dit geval niet zo te zijn maar de kans is reeel, zeker gezien het feit dat ze het ook niet durft te vertellen. Dan is er in ieder geval iets mis thuis. Een gemis aan geborgenheid of vertrouwen of beide en dat vind ik sneu. Dat is het enige wat ik erover te zeggen heb. Dat kan je lomp of onbeschaamd vinden, prima.
Shadow0 schreef:Suzanne F. schreef:Ik vind het juist heel normaal dat ze dit met haar ouders moet delen.
Dat doet geen recht aan de geschiedenis. Het is echt nog maar net geleden dat als ouders erachter kwamen, dochters werden opgeborgen, kinderen na de geboorte werden afgepakt, er gedwongen huwelijken werden geforceerd, of andere nare dingen.
Ik gun ieder kind een relatie met hun ouders waarin het bespreken mogelijk is! Maar het *moeten* delen is echt een bijzonder slecht plan, want we hebben als maatschappij zoveel druk gelegd op zwangerschap en schaamte, dat het gewoon niet altijd veilig is om dat te doen.
Een jongere van 15 heeft wat mij betreft recht op veilige zorg inclusief veilige beeindiging van een zwangerschap. Een goede relatie met haar ouders is extra, maar moet *niet* geforceerd worden bij dit soort dingen, want het creeert eerder onveilige situaties.
Doen alsof dat niet zo is of allemaal is verdwenen en alleen iets van vroeger is, is niet realistisch.
Blussem schreef:Die is wel heel vroeg bij. Ik denk dat juist heel goed is dat de ouders op de hoogte worden gesteld.
Als iemand op 15de zwanger wordt dan is er ergens iets compleet mis gegaan.
Blussem schreef:Die is wel heel vroeg bij. Ik denk dat juist heel goed is dat de ouders op de hoogte worden gesteld.
Suzanne F. schreef:Blussem schreef:Die is wel heel vroeg bij. Ik denk dat juist heel goed is dat de ouders op de hoogte worden gesteld.
Ben het niet vaak met je eens Blussem maar hierin wel.
Palmera: Tuurlijk wakkeren de hormonen lekker aan op die leeftijd en wat viezelevozelen hoort erbij. Maar seks hebben op 15 en dan zwanger worden vind ik echt wat anders. En het dan niet durven te vertellen al helemaal. Dan is er echt iets mis.
Photograph schreef:Blussem schreef:Die is wel heel vroeg bij. Ik denk dat juist heel goed is dat de ouders op de hoogte worden gesteld.
Dat is bullshit. Mijn vriendin gebruikt gewoon de pil, het enige wat ze niet gebruikt is een condoom. Zoals heel veel toch? ze heeft gewoon geen geluk gehad, had jou ook zo kunnen gebeuren!
Anoniem schreef:Ja dat kan.
Maar ongeacht of dat kan...ik denk dat je het een ietsje (heel erg) onderschat.
Een abortuspil zorgt dat het vruchtje afgestoten wordt. Dit gaat met heftige krampen en weeënachtige samentrekkingen van de baarmoeder en flink bloedverlies. Denk aan je heftigste menstruatie x 10 en dan nog wat.
Niet iets dat je eventjes tussendoor alleen moet willen (of mag!) doen. Ze zullen altijd aanraden er iemand bij te houden.
Arethe schreef:Fijn dat iemand TS bijstaat hierin, ik heb ooit ook morning after pil genomen en was voor mij als ene heftige menstruatie.
Verder zou ik als moeder zijnde hopen dat als mijn dochter zoiets nodig heeft zij dit wel zou vertellen omdat ik haar graag zou willen bijstaan. Maar ik begrijp dat niet iedere ouder het zelfde zal reageren.
Prairy schreef:Anoniem schreef:Ja dat kan.
Maar ongeacht of dat kan...ik denk dat je het een ietsje (heel erg) onderschat.
Een abortuspil zorgt dat het vruchtje afgestoten wordt. Dit gaat met heftige krampen en weeënachtige samentrekkingen van de baarmoeder en flink bloedverlies. Denk aan je heftigste menstruatie x 10 en dan nog wat.
Niet iets dat je eventjes tussendoor alleen moet willen (of mag!) doen. Ze zullen altijd aanraden er iemand bij te houden.
Niet iedereen reageert hetzelfde op die pil.
Ik heb wel iets kramp gehad maar mijn menstruatie kramp is veel erger. Bloedverlies was ook verwaarloosbaar. Ik was er met 5 weken bij. Daarna wordt inderdaad nog een echo gemaakt. Bangmakerij is niet nodig.
Ik zou ook aanraden dat je vriendin naar de huisarts gaat, die heeft gewoon een geheimhoudingsplicht. Maar volgens mij kun je ook rechtstreeks naar de kliniek, al weet ik dat niet meer zeker.
TS, veel sterkte voor je vriendin, maar ook voor jou. Mijn inbox staat voor je open als je iets wil weten of bespreken.
Veraaaaah schreef:Is je vriendin überhaupt wel zwanger? Heeft ze getest? Er staat alleen dat het al 3 weken geleden is gebeurd (ik denk de seks) dus dan kan ze toch nog niet weten of ze zwanger is?
Anoniem schreef:Arethe schreef:Fijn dat iemand TS bijstaat hierin, ik heb ooit ook morning after pil genomen en was voor mij als ene heftige menstruatie.
Verder zou ik als moeder zijnde hopen dat als mijn dochter zoiets nodig heeft zij dit wel zou vertellen omdat ik haar graag zou willen bijstaan. Maar ik begrijp dat niet iedere ouder het zelfde zal reageren.
Je weet dat een morning after pil iets totaal anders is dan een abortuspil?
Jessix schreef:Wauw wat een aannames weer in dit topic...
TS helaas moet er tot 16 jaar toestemming zijn van de ouder(s). Maar dat werd al vroeg in dit topic beantwoord. Dat was volgens mij je enige vraag. Heel veel sterkte voor je vriendin.
Suzanne F. schreef:Palmera: Tuurlijk wakkeren de hormonen lekker aan op die leeftijd en wat viezelevozelen hoort erbij. Maar seks hebben op 15 en dan zwanger worden vind ik echt wat anders. En het dan niet durven te vertellen al helemaal. Dan is er echt iets mis.