Abortuspil

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dimphyl

Re: Abortuspil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 22:58

TS, fijn dat jij dit voor je vriendin wil vragen en dat er meerdere bokkers hulp bieden. Ik stuur nog even een pb.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 23:09

Suzanne F. schreef:
Ik vind het juist heel normaal dat ze dit met haar ouders moet delen.

Dat doet geen recht aan de geschiedenis. Het is echt nog maar net geleden dat als ouders erachter kwamen, dochters werden opgeborgen, kinderen na de geboorte werden afgepakt, er gedwongen huwelijken werden geforceerd, of andere nare dingen.

Ik gun ieder kind een relatie met hun ouders waarin het bespreken mogelijk is! Maar het *moeten* delen is echt een bijzonder slecht plan, want we hebben als maatschappij zoveel druk gelegd op zwangerschap en schaamte, dat het gewoon niet altijd veilig is om dat te doen.

Een jongere van 15 heeft wat mij betreft recht op veilige zorg inclusief veilige beeindiging van een zwangerschap. Een goede relatie met haar ouders is extra, maar moet *niet* geforceerd worden bij dit soort dingen, want het creeert eerder onveilige situaties.

Doen alsof dat niet zo is of allemaal is verdwenen en alleen iets van vroeger is, is niet realistisch.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 23:10

De meeste tienerzwangerschappen zie je nog steeds in gezinnen die niet uitblinken in geborgenheid. Vaak achterstandsgezinnen of hele religieuze gezinnen. Uiteraard hoeft dit in dit geval niet zo te zijn maar de kans is reeel, zeker gezien het feit dat ze het ook niet durft te vertellen. Dan is er in ieder geval iets mis thuis. Een gemis aan geborgenheid of vertrouwen of beide en dat vind ik sneu. Dat is het enige wat ik erover te zeggen heb. Dat kan je lomp of onbeschaamd vinden, prima.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 23:12

Suzanne F. schreef:
De meeste tienerzwangerschappen zie je nog steeds in gezinnen die niet uitblinken in geborgenheid. Vaak achterstandsgezinnen of hele religieuze gezinnen.

Precies. Des te meer redenen om *niet* af te dwingen dat de kinderen naar hun ouders moeten.

Citaat:
Een gemis aan geborgenheid of vertrouwen of beide en dat vind ik sneu. Dat is het enige wat ik erover te zeggen heb. Dat kan je lomp of onbeschaamd vinden, prima.

Natuurlijk is het verdrietig. Alleen het is echt heel schadelijk om te denken dat het helpt om meiden nog meer in het nauw te dringen door te vinden dat ze het moeten delen met hun ouders.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 23:17

Suzanne F. schreef:
De meeste tienerzwangerschappen zie je nog steeds in gezinnen die niet uitblinken in geborgenheid. Vaak achterstandsgezinnen of hele religieuze gezinnen. Uiteraard hoeft dit in dit geval niet zo te zijn maar de kans is reeel, zeker gezien het feit dat ze het ook niet durft te vertellen. Dan is er in ieder geval iets mis thuis. Een gemis aan geborgenheid of vertrouwen of beide en dat vind ik sneu. Dat is het enige wat ik erover te zeggen heb. Dat kan je lomp of onbeschaamd vinden, prima.

De meeste tienerzwangerschappen zijn niet aan de orde hier.
Het zijn namelijk allemaal op zichzelf staande gevallen.

Het blijft gewoon krankzinnig dat dit gedeeld MOET worden. Ook een meisje van 15 is baas over haar eigen lichaam.

Dat geldt ook voor dat meisje dat zwanger is en het wél wil houden. Zij mag nooit gedwongen worden tot een abortus, wat helaas ook gebeurd.

En het ideale scenario is dat iedere meid met zoiets bij haar ouders terecht kan voor advies, raad en steun. En voor respect voor haar keuze. Ongeacht welke.
Maar de wereld is niet ideaal.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 23:18

Shadow0 schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik vind het juist heel normaal dat ze dit met haar ouders moet delen.

Dat doet geen recht aan de geschiedenis. Het is echt nog maar net geleden dat als ouders erachter kwamen, dochters werden opgeborgen, kinderen na de geboorte werden afgepakt, er gedwongen huwelijken werden geforceerd, of andere nare dingen.

Ik gun ieder kind een relatie met hun ouders waarin het bespreken mogelijk is! Maar het *moeten* delen is echt een bijzonder slecht plan, want we hebben als maatschappij zoveel druk gelegd op zwangerschap en schaamte, dat het gewoon niet altijd veilig is om dat te doen.

Een jongere van 15 heeft wat mij betreft recht op veilige zorg inclusief veilige beeindiging van een zwangerschap. Een goede relatie met haar ouders is extra, maar moet *niet* geforceerd worden bij dit soort dingen, want het creeert eerder onveilige situaties.

Doen alsof dat niet zo is of allemaal is verdwenen en alleen iets van vroeger is, is niet realistisch.

En daarom moeten kinderen eigenlijk gewoon nog geen seks hebben. Als ze iets stelen, kapot maken of mensen iets aandoen dan zijn de ouders verantwoordelijk. Maar zodra ze seks hebben en er komen gevolgen van dan ineens niet? Tot haar 18e zijn haar ouders verantwoordelijk voor haar, voor al haar daden.
Dus ook voor het feit dat ze zwanger is? Of dan ineens niet meer? Kinderen mogen niet eens een tatoeage laten zetten maar ze mogen wel seks hebben?

Praten en voorlichting is nog steeds alles. En wat sneu dat het dan nog steeds zo mis gaat. Open communicatie over seks en goede voorlichting voorkomt tienerzwangerschappen. En een geborgen en vertrouwde thuissituatie voorkomt ook dat kinderen zich al zo jong storten in het zoeken naar liefde en geborgenheid bij iemand anders. Ik hoop dat het meisje hulp krijgt, ook bij de verwerking hiervan, want het is niet niks allemaal.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 23:23

Dat is echt bullshit
Mijn zusje en ik komen uit een heel geborgen, liefdevol gezin waar echt alles besproken kan worden en wij zijn beiden al sinds ons 15e seksueel actief
Ik denk dat je jouw mening niet moet verwarren met psychologische veronderstellingen waar je geen kaas van hebt gegeten

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 23:24

Die is wel heel vroeg bij. Ik denk dat juist heel goed is dat de ouders op de hoogte worden gesteld.
Als iemand op 15de zwanger wordt dan is er ergens iets compleet mis gegaan.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 23:24

Susanne F, alsjeblieft! Het is de leeftijd waarop de hormonen aanwakkeren,er geëxperimenteerd word, er gevoeld word en die eerste ervaringen ontstaan.
Moet dat naar gestopt worden? Allemaal als onwetende en gefrustreerde volwassenen een paar jaar later de wereld instappen? Alsof ze dan niet ongewenst zwanger kunnen worden! Of een ziekte kunnen oplopen!

En ik vind het volslagen belachelijk om ouders verantwoordelijk te wíllen houden voor het seksleven van hun kinderen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 23:27

Blussem schreef:
Die is wel heel vroeg bij. Ik denk dat juist heel goed is dat de ouders op de hoogte worden gesteld.

Ik werd op mijn 35ste zwanger. Daar ging ook iets compleet mis, de spiraal was namelijk niet goed geplaatst. Helaas wist ik dat niet. ;)

Dacht jij dat ze voor haar plexier zwanger werd? En nu voor de ultieme ervaring een abortus wil?
Ze heeft gewoon seks gehad. That's it! Dat is geen schande.
Er is al aangegeven dat ze aan de pil was.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 23:29

Blussem schreef:

Ben het niet vaak met je eens Blussem maar hierin wel.

Palmera: Tuurlijk wakkeren de hormonen lekker aan op die leeftijd en wat viezelevozelen hoort erbij. Maar seks hebben op 15 en dan zwanger worden vind ik echt wat anders. En het dan niet durven te vertellen al helemaal. Dan is er echt iets mis.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 23:34

Seks hebben op je 15e is biologisch gezien helemaal niet raar, aangezien het gros van de meisjes dan al vruchtbaar is. Ik was ook 15 toen ik voor het eerst seks had. Ik leef nog gewoon hoor, niks aan het handje met mij. ;)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 23:35

Suzanne F. schreef:
Blussem schreef:

Ben het niet vaak met je eens Blussem maar hierin wel.

Palmera: Tuurlijk wakkeren de hormonen lekker aan op die leeftijd en wat viezelevozelen hoort erbij. Maar seks hebben op 15 en dan zwanger worden vind ik echt wat anders. En het dan niet durven te vertellen al helemaal. Dan is er echt iets mis.

Ze was aan de pil is reeds vermeld. Ze werd niet zwanger omdat ze dat wil.

En geloof me, ondanks mijn zeer goede band met mijn moeder weet ze niets van mijn seksleven af. Toen niet en nu niet. Dat bespreek ik eventueel met anderen. Maar ik vind dat geen onderwerp wat ik met mijn moeder bespreek.

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 23:39

Blussem schreef:

Dat is bullshit. Mijn vriendin gebruikt gewoon de pil, het enige wat ze niet gebruikt is een condoom. Zoals heel veel toch? ze heeft gewoon geen geluk gehad, had jou ook zo kunnen gebeuren!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 23:43

Photograph schreef:
Blussem schreef:

Dat is bullshit. Mijn vriendin gebruikt gewoon de pil, het enige wat ze niet gebruikt is een condoom. Zoals heel veel toch? ze heeft gewoon geen geluk gehad, had jou ook zo kunnen gebeuren!

Ja hoor, je hebt helemaal gelijk.
Het vervelende is dat veel vrouwen pas inzien dat anticonceptie niet voor 100% werkt als ze zélf zwanger raken ondanks pil/condoom/spiraal.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 23:49

Anoniem schreef:
Ja dat kan.
Maar ongeacht of dat kan...ik denk dat je het een ietsje (heel erg) onderschat.
Een abortuspil zorgt dat het vruchtje afgestoten wordt. Dit gaat met heftige krampen en weeënachtige samentrekkingen van de baarmoeder en flink bloedverlies. Denk aan je heftigste menstruatie x 10 en dan nog wat.
Niet iets dat je eventjes tussendoor alleen moet willen (of mag!) doen. Ze zullen altijd aanraden er iemand bij te houden.

Niet iedereen reageert hetzelfde op die pil.

Ik heb wel iets kramp gehad maar mijn menstruatie kramp is veel erger. Bloedverlies was ook verwaarloosbaar. Ik was er met 5 weken bij. Daarna wordt inderdaad nog een echo gemaakt. Bangmakerij is niet nodig.

Ik zou ook aanraden dat je vriendin naar de huisarts gaat, die heeft gewoon een geheimhoudingsplicht. Maar volgens mij kun je ook rechtstreeks naar de kliniek, al weet ik dat niet meer zeker.

TS, veel sterkte voor je vriendin, maar ook voor jou. Mijn inbox staat voor je open als je iets wil weten of bespreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 00:02

Arethe schreef:
Fijn dat iemand TS bijstaat hierin, ik heb ooit ook morning after pil genomen en was voor mij als ene heftige menstruatie.

Verder zou ik als moeder zijnde hopen dat als mijn dochter zoiets nodig heeft zij dit wel zou vertellen omdat ik haar graag zou willen bijstaan. Maar ik begrijp dat niet iedere ouder het zelfde zal reageren.

Je weet dat een morning after pil iets totaal anders is dan een abortuspil?

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 02:03

Is je vriendin überhaupt wel zwanger? Heeft ze getest? Er staat alleen dat het al 3 weken geleden is gebeurd (ik denk de seks) dus dan kan ze toch nog niet weten of ze zwanger is?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 02:29

Prairy schreef:
Anoniem schreef:
Ja dat kan.
Maar ongeacht of dat kan...ik denk dat je het een ietsje (heel erg) onderschat.
Een abortuspil zorgt dat het vruchtje afgestoten wordt. Dit gaat met heftige krampen en weeënachtige samentrekkingen van de baarmoeder en flink bloedverlies. Denk aan je heftigste menstruatie x 10 en dan nog wat.
Niet iets dat je eventjes tussendoor alleen moet willen (of mag!) doen. Ze zullen altijd aanraden er iemand bij te houden.

Niet iedereen reageert hetzelfde op die pil.

Ik heb wel iets kramp gehad maar mijn menstruatie kramp is veel erger. Bloedverlies was ook verwaarloosbaar. Ik was er met 5 weken bij. Daarna wordt inderdaad nog een echo gemaakt. Bangmakerij is niet nodig.

Ik zou ook aanraden dat je vriendin naar de huisarts gaat, die heeft gewoon een geheimhoudingsplicht. Maar volgens mij kun je ook rechtstreeks naar de kliniek, al weet ik dat niet meer zeker.

TS, veel sterkte voor je vriendin, maar ook voor jou. Mijn inbox staat voor je open als je iets wil weten of bespreken.

Ik ging helemaal dubbel van de pijn. Scheet mezelf helemaal leeg .en twee weken lang nagebloed. En kreeg krampen vergelijkbaar met weeen . En ik kon zes maanden lang niemand met een baby passeren over straat zonder dat ik tranen in mn ogen had staan van spijt. Zowel mentaal als fysiek was dit voor mij een enorme aanslag ....

Ondersteuning in dit proces is zeker voor een 15 jarige onontbeerlijk .

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 08:59

Wauw wat een aannames weer in dit topic...

TS helaas moet er tot 16 jaar toestemming zijn van de ouder(s). Maar dat werd al vroeg in dit topic beantwoord. Dat was volgens mij je enige vraag. Heel veel sterkte voor je vriendin.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 09:12

Veraaaaah schreef:
Is je vriendin überhaupt wel zwanger? Heeft ze getest? Er staat alleen dat het al 3 weken geleden is gebeurd (ik denk de seks) dus dan kan ze toch nog niet weten of ze zwanger is?

Normaal gezien kan je na 14 dagen al een positieve test hebben, met sommige 'extra gevoelige' zwangerschapstesten zelfs vroeger.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 09:30

Anoniem schreef:
Arethe schreef:
Fijn dat iemand TS bijstaat hierin, ik heb ooit ook morning after pil genomen en was voor mij als ene heftige menstruatie.

Verder zou ik als moeder zijnde hopen dat als mijn dochter zoiets nodig heeft zij dit wel zou vertellen omdat ik haar graag zou willen bijstaan. Maar ik begrijp dat niet iedere ouder het zelfde zal reageren.

Je weet dat een morning after pil iets totaal anders is dan een abortuspil?

Ja dat weet ik, uit ervaring zelfs. Hoezo?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 09:37

Jessix schreef:
Wauw wat een aannames weer in dit topic...

TS helaas moet er tot 16 jaar toestemming zijn van de ouder(s). Maar dat werd al vroeg in dit topic beantwoord. Dat was volgens mij je enige vraag. Heel veel sterkte voor je vriendin.

Er zijn uitzonderingen waarbij de ouders niet ingelicht hoeven te worden. De huisarts besluit daarover.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 09:40

Blussem schreef:

Ja, de ouders op de hoogte stellen is in alle gevallen altijd het beste idee. Zonder uitzondering.

Gelukkig kennen beleidsmakers wel nuance.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 09:46

Suzanne F. schreef:

Meisjes die verkracht zijn/misbruikt worden vertellen dat thuis ook niet. Hell, zelfs pesten op school wordt door kinderen niet (altijd) verteld. Dat heeft niets te maken met een slechte verstandhouding met je ouders.
Dat heeft wel alles met schaamte te maken, en met het gevoel je ouders teleurgesteld te hebben, met het gevoel gefaald te hebben. Je kunt jezelf wel voor je kop slaan: "Oh *piep*, hoe heb ik zo stóm kunnen zijn/waarom ik/f*cking k*tpil waarom werkte-ie niet" - om dat ook aan je ouders op te moeten biechten is echt niet zo makkelijk.

Verder was het vroeger heel gebruikelijk (en dat is dat nog bij zgn oervolkeren) om zodra je ongesteld was 'huwbaar' te zijn. In de Middeleeuwen werden in de rijkere kringen meisjes van 16 rustig uitgehuwelijkt aan (oudere) mannen. En lichamelijk-biologisch gezien is op die leeftijd kinderen krijgen nog de beste keus ook: grootste kans dat je het overleeft.