Zwangerschap en zorgverzekering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 22:51

Door de kraamzorg, borstkolf, bevallings cursus en tens had ik de aanvullende premie er in 2018 dik uit.
Ik wilde poliklinisch in het ziekenhuis bevallen, maar werd medisch. Maar ondanks dat had ik de extra premie er dik uit.
Met dochter ook nog osteo bezoek gedaan en zelf een lactatie kundig consult gehad.
Eigen risico had ik er in februarial uit vanwege een "ongelukje" op stal waarbij ik mn enkelbanden (in)scheurde.

En geld opzij leggen voor kraamzorg en poliklinisch bevallen is een mooi streven, maar reken het echt door!

Al is die keuze veel makkelijker te maken als je al zwanger bent.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 23:01

Tink89 schreef:
Anne_GTI schreef:
Maak je partner verzekeringnemer en ga als verzekerde bij hem op de polis.

Mocht je dan ivm zwangerschap ergens een goede dekking vinden kan je gedurende het jaar gewoon switchen en zelf verzekeringnemer worden.

In Nederland kan dat niet hoor...

Zeker weten van wel!

Collectief kan ook overal, kwestie van even doorvragen of creatief ergens gratis lid van worden.
Laatst bijgewerkt door Anne_GTI op 24-12-19 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 23:03

Wat je je moet bedenken is, wil je in het ziekenhuis bevallen zonder medische reden? Zoja dan is verzekeren voordeliger, omdat dit je anders al gauw 500,- kan kostte.

Ik wilde graag thuis bevallen (moest helaas om medische reden in het ziekenhuis) maar dat wordt gewoon vergoed vanuit je basisverzekering. Eigen bijdrage kraamzorg was voordeliger zelf te betalen dan als ik de extra verzekering er voor zou nemen. (Eigen bijdrage is €4,40

verootjoo

Re: Zwangerschap en zorgverzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 23:05

Nu al 2x zwanger geweest zonder aanvullende verzekering en heb niet het idee dat ik wat gemist heb :=

Al het belangrijkste zit in de basisverzekering.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 23:51

Ik had de extra kosten van mijn uitgebreide pakket er sowieso al uit door de fysio, dus de kostenen voor de eigen bijdrage van de kraamzorg, kolf en lactatiekundige kon ik op die manier mooi uitsparen. Lactatiekundige alleen al was bijna 300 euro in totaal.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 00:25

Collectiviteit korting is wel gehalveerd overal, dus check wel of het écht voordeliger is.
Aanvullende verzekering kan ook bij een andere maatschappij dan je basisverzekering

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 01:52

Keet schreef:
Aanvullende verzekering kan ook bij een andere maatschappij dan je basisverzekering

Belangrijke kanttekeningen daarbij zijn:

het kan bij lang niet alle zorgverzekeraars, het is lastig declareren als je behandeling deels uit de basisverzekering en deels uit de aanvullende verzekering moet worden betaald, er kan een gezondheidsverklaring worden gevraagd en je kunt een forse toeslag op de premie moeten betalen.

Voor verdere info zie https://www.consumentenbond.nl/zorgverz ... erzekering

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 11:14

Mri schreef:
Ik ben zwanger en wil in het ziekenhuis bevallen. Wij hebben voor mij gekozen voor zilveren kruis 2* aanvullend. Hiermee is namelijk ook de eigenbijdrage van de kraamzorg afgedekt.
Ook krijg je 75 euro voor een borstkolf vergoed, ook de lactatie kundige is vergoed (50 euro per consult) en ook nog een bedrag voor een zwangerschapscursus. Oh en osteo wegens voorkeurshouding en afplatting werd ook grotendeels vergoed.

Bij onze 1e (nu 16 maanden) had ik dezelfde verzekering en dat is goed bevallen

dit is een goede.
Ik heb even vergeleken en er wordt veel vergoed. En scheelt 10tje in de maand met hoe ik nu verzekerd ben. Denk dat ik ga overstappen

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 21:05

Dan ben je wel te laat, want naar mijn weten moest dat uiterlijk 31 december? :=

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 21:13

marrlinde schreef:
Dan ben je wel te laat, want naar mijn weten moest dat uiterlijk 31 december? :=

Moet je niet opzeggen voor die dag? En voor eind januari een nieuwe hebben?

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 21:29

Keet klopt, voor 1 februari moet je een nieuwe hebben maar inderdaad wel uiterlijk 31 december opgezegd hebben. Haar reactie "denk dat ik ga overstappen" interpreteerde ik als twiifelende en dus nog niet opgezegd anders zou je sowieso overstappen. Maar misschien bedoelde ze dat niet. :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 21:54

Ik heb het toen wel gedaan, ik had geen eigen bijdrage voor ziekenhuisbevalling, er zat lactatiekundige zorg in, geen eigen bijdrage voor kraamzorg,... ik had aan alles gedacht, en toen werd ik vanaf 30 weken medisch dus eigenlijk was het meeste al niet meer ndoig. Je weet nooit wat je exact nodig hebt, dus ik zou alvast alles erbij doen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 22:46

Ik werd op de dag van de bevalling medisch. In theorie, bij een thuisbevalling geen tens apparaat, geen kolf, geen LK en geen cursus en de pech dat je in de zomer periode moet bevallen en maar halve uren kraamzorg krijgt, dan ben je wel duurder uit!
Maar als je de volledige kraamzorg krijgt dan heb je je aanvullende verzekering er uit zonder de andere opties te nemen.
Oh en nog een tip: ga noet voor het maximale eigen risico ;)

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 14:23

Keet schreef:
marrlinde schreef:

Moet je niet opzeggen voor die dag? En voor eind januari een nieuwe hebben?

klopt, opzeggen voor 31-12 en voor 1-2 een nieuwe :))