47 en staar.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 17:05

Pipodipo schreef:
Ponyparadijs, het is ook spannend, maar ik ken mensen die zeggen dat naar de tandarts vervelender is. Het kan dus ook best meevallen en meestal is het met een dik kwartier weer achter de rug.

Ik vindt de tandarts ook verschrikkelijk.
Maar we gaan ervoor hoor!

Isabel

Re: 47 en staar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 17:22

Mijn oma (ze is wel al 86) is toevallig eergisteren geopereerd aan staar. Haar andere oog moet nog. Zij vond de ingreep heel erg meevallen! Helemaal niet akelig oid en het duurde ook niet lang. Gisteren heb ik haar gezien en er was echt niks geks te zien aan haar oog ook, alleen haar pupil was iets groter door de oogdruppels. Ze ziet ook alweer gewoon super.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 17:30

Mijn vader is ook aan beide ogen geopereerd, hij vond het ook niet zoveel voorstellen en zicht direct daarna weer top :)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 18:48

Gelukkig geen glaucoom.
Schoonvader Is aan beide ogen aan staar geholpen. Hij vond de ingreep appeltje eitje.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 22:29

ponyparadijs schreef:
22 januari een gezichtsveld onderzoek gehad.
En ik heb gelukkig geen glaucoom.

We zijn wel tot de conclusie gekomen dat ik aan beide ogen staar heb.
En ook aan beide ogen geopereerd moet worden.

12 februari wordt er een echo gemaakt om de lens sterkte te bepalen.
En daarna is het wachten wanneer ik geopereerd wordt.

Wacht tijd is ongeveer 4 weken.
Zou betekenen dat de eerste operatie eind februari ongeveer plaats vindt.

Eerst het rechter oog.
En daarna het linker.

Ik vindt het maar spannend

Wat fijn dat je er geen glaucoom is geconstateerd. En een wachttijd van 4 weken +:)+

Ik heb vorige jaar een oogoperatie moeten ondergaan: netvlies voor 75% losgeslagen, mega scheur door de oogzenuwen en mijn gele vlek is beschadigd waardoor ik met mijn linker oog nooit meer diepte, afstand en scherpte zal gaan zien. Nu is er bij mij ook nog staar geconstateerd. Men hoopt dat met de helderheid van 5% die ik nu heb met het oog (wat ik zie met het oog is mist), naar 40% kunnen brengen. Maar zekerheid hebben ze niet. Echter is er in dat ziekenhuis een wachttijd van 6 maanden :=

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 22:46

Miranda40 schreef:
ponyparadijs schreef:
22 januari een gezichtsveld onderzoek gehad.
En ik heb gelukkig geen glaucoom.

We zijn wel tot de conclusie gekomen dat ik aan beide ogen staar heb.
En ook aan beide ogen geopereerd moet worden.

12 februari wordt er een echo gemaakt om de lens sterkte te bepalen.
En daarna is het wachten wanneer ik geopereerd wordt.

Wacht tijd is ongeveer 4 weken.
Zou betekenen dat de eerste operatie eind februari ongeveer plaats vindt.

Eerst het rechter oog.
En daarna het linker.

Ik vindt het maar spannend

Wat fijn dat je er geen glaucoom is geconstateerd. En een wachttijd van 4 weken +:)+

Ik heb vorige jaar een oogoperatie moeten ondergaan: netvlies voor 75% losgeslagen, mega scheur door de oogzenuwen en mijn gele vlek is beschadigd waardoor ik met mijn linker oog nooit meer diepte, afstand en scherpte zal gaan zien. Nu is er bij mij ook nog staar geconstateerd. Men hoopt dat met de helderheid van 5% die ik nu heb met het oog (wat ik zie met het oog is mist), naar 40% kunnen brengen. Maar zekerheid hebben ze niet. Echter is er in dat ziekenhuis een wachttijd van 6 maanden :=

Kan de verzekering niets voor je betekenen qua wachttijd.
Wegens ziekte ben ik gedeeltelijk verlamd geweest. (‘96) Als rest verschijnsel eenzijdige doofheid overgehouden.
Later hoorde ik dat ik mazzel had dat mij gezichtsvermogen niet is aangetast.

Mijn moeder heeft nauwe kamerhoek glaucoom en ik heb sinds ‘12 Syndroom van Horner, was blij dat ik redelijk snel bij oogarts en neuroloog terecht kon.
Niet dat het probleem is opgelost.
Maar ik heb nu wel weer dossier bij oogarts en neuroloog en heb daardoor kortere wachttijd dan een totaal nieuwe patiënt.

Ik hoop dat je eerder aan de beurt bent!

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 22:55

tienus63 schreef:
Miranda40 schreef:

Kan de verzekering niets voor je betekenen qua wachttijd.
Wegens ziekte ben ik gedeeltelijk verlamd geweest. (‘96) Als rest verschijnsel eenzijdige doofheid overgehouden.
Later hoorde ik dat ik mazzel had dat mij gezichtsvermogen niet is aangetast.

Mijn moeder heeft nauwe kamerhoek glaucoom en ik heb sinds ‘12 Syndroom van Horner, was blij dat ik redelijk snel bij oogarts en neuroloog terecht kon.
Niet dat het probleem is opgelost.
Maar ik heb nu wel weer dossier bij oogarts en neuroloog en heb daardoor kortere wachttijd dan een totaal nieuwe patiënt.

Ik hoop dat je eerder aan de beurt bent!

Dat is ook nogal heftig zeg :oo

Er is vorige week contact geweest met mijn oogarts. Aangezien de staar het gevolg van de eerdere operatie is, zou ik voorrang krijgen en zou ik vanaf september al op de lijst gezet worden (konden toen nog geen staar operatie uitvoeren omdat er nog vocht achter het netvlies zat). 9 december heb ik groen licht gekregen, echter heeft die arts mij toen pas op de lijst gezet. Het gaat dus nu uitgezocht worden hoe dit kan. Aangezien er nu meer klachten bijkomen (draaierig, pijn aan het oog, vermoeid, geen licht meer kunnen verdragen 8-) wil men niet te lang meer wachten aangezien dit consequenties kan hebben voor het netvlies := Deze week hoop ik uitsluitsel te krijgen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 22:59

@miranda40, er bovenop blijven zitten!!
Je hebt maar 1 paar ogen.

Eenorigheid betekent wel wat last in het dagelijks leven, maar geen (grote) beperkingen.
Als je zicht wordt aangetast geeft dat wel beperkingen.

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 23:33

ponyparadijs schreef:
Maar dat wordt ook nergens beweerd!
De mensen die de metingen doen zijn dat wel.

Ja en nee. Opticien is geen beschermd beroep en iedereen mag zich opticien noemen, zelfs jij!

Hans Anders is wel de keten met procentueel gezien de laagste scholingsgraad onder hun refractionisten maar maakt ook goede stappen om zoveel mogelijk mensen alsnog via verkorte of reguliere trajecten geschoold en gediplomeerd te krijgen. Bij elke keten en ja zelfs bij sommige van die 'echte' particuliere opticiens (waar janderegelaa zo prat op gaat) staan er wel mensen oogmetingen te verrichten die niet gediplomeerd zijn, zeker bij de oudgedienden onder het personeel. Dat maakt ze overigens geen slechte refractionisten en met hun ervaring en kennis kunnen ze het misschien nog wel beter dan iemand die fris van de opleiding komt, maar dat is natuurlijk heel subjectief.

Vervelend dat je staar hebt OP, maar zo heel bijzonder is het nou ook weer niet op jouw leeftijd. Ik zie wel jongere mensen, zelfs kinderen, met een vorm van staar voorbij komen. Natuurlijk is elke operatie spannend en nooit helemaal zonder risico maar een staaroperatie stelt echt niet zoveel voor. Ik grap zelf wel eens dat ik niet kan wachten tot ik het krijg zodat ik eindelijk van mijn hoge correctiesterkte af ben. :+ Bij mij mogen ze er dan ook gelijk een multifocaal implantaat in zetten zodat ik ook geen leesbril hoef.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 14:16

tienus63 schreef:
@miranda40, er bovenop blijven zitten!!
Je hebt maar 1 paar ogen.

Eenorigheid betekent wel wat last in het dagelijks leven, maar geen (grote) beperkingen.
Als je zicht wordt aangetast geeft dat wel beperkingen.

Vandaag contact gehad met het verpleegkundig spreekuur. Zij waren verbaasd dat er nog niet gereageerd was op mijn mail. Zij gaan er alles aan doen om te zorgen dat mijn arts vandaag nog contact met mij opneemt (werd wel bij gezegd dat ze op de OK stond). We wachten vandaag af en anders morgen wederom bellen.