Het belang van uitstrijkjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KmbrlyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 16:40

Bestaan er dan 2 landen die België ?
Mri oh wacht maar een maand of 2.
Maagonderzoek ? Oh kom maar over 3 weken...

Maar ik ben nog nooit op opgeroepen voor een uitstrijkje.
Huisarts zegt er ook nooit iets over..

poes

Re: Het belang van uitstrijkjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 16:59

Ik wacht in België dus 6-8 maanden. Sja gyn in universitair ziekenhuis die onderzoek doet + praktijk gyn en een uitstrijkje is gewoon niet dringend, dat kan echt wel even wachten. Zo hebben ze het mij uitgelegd. Ik vergeet alleen zo lang op voorhand een afspraak te maken dus ben ook standaard met alles een half jaar te laat :')

hagelslagJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 17:02

In dl krijg ik geen anticonceptie als ik niet jaarlijks laat controleren.
Helaas heb ik 1 van alle stadium pap gehad(sorry weet niet meer welke) en moet nu sinds 2 jaar elk half jaar voor controle.
Ik ben zelf verantwoordelijk voor de afspraak. Maar omdat het om mijn gezondheid gaat, ga ik braaf heen!!!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 17:08

Uitstrijkje kan ook gewoon bij de huisarts.
Vroeger had ja pap2A en pap2B. 2A stond gewoon 2 jaar herhaling voor. Tegenwoordig is pap2a en pap2b samengevoegd en hebben ze het oordeel ook wat veranderd want opeens had ik pap1 na mijn hele leven pap2 gehad te hebben.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 17:13

Ik ben nu 43 en nog nooit bij een gyn geweest of naar het bevolkingsonderzoek geweest. Misschien toch maar eens doen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 17:19

poes schreef:
Ik wacht in België dus 6-8 maanden. Sja gyn in universitair ziekenhuis die onderzoek doet + praktijk gyn en een uitstrijkje is gewoon niet dringend, dat kan echt wel even wachten. Zo hebben ze het mij uitgelegd. Ik vergeet alleen zo lang op voorhand een afspraak te maken dus ben ook standaard met alles een half jaar te laat :')

Oh echt, ik dacht dat je t over NL had, daar is zo lang wachten helemaal niet ongewoon _O-.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 17:33

Ik had in België binnen de drie weken een afspraak, maar dat was dan wel in een algemeen ziekenhuis en bij een jonge arts.
Een UZ is inderdaad meer voor de moeilijkere zaken dan deze routinecontroles, daarom dat de wachtlijsten daar ook langer zijn.

Goede tip van Piendumaître: gewoon bij de huisarts laten doen, eens zo gemakkelijk en ik denk dat zij wel makkelijker je eraan herinneren om de zoveel jaar omdat je er toch al gaat. Enige reden dat ik bij de gynaecoloog ging was omdat ik een spiraaltje wilde.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 17:37

Ik combineer het ook met spiraaltje. Ga het ook echt niet bij de ha laten doen.

bantu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 17:43

Hier de zelftest gedaan, en toen kreeg ik een brief dat het foute boel was en afspraak met huisarts moest maken. Daar nieuw uitstrijkje,ook geen goede uitslag. Door gestuurd naar de gyn,biopt en daarbij zagen ze een grote cyste zitten. Uitslag was toen pap3b,dus een lis(stuk baarmoederhals wegsnijden) noodzakelijk. Vanwege de cyste moest dit op de OK en dus onder narcose. Dat allemaal goed gegaan en snijranden schoon. Maand erna moest ik weer ongesteld worden,dat kwam niet wel had ik helse buikpijn en werd mijn buik steeds dikker. Naar de dokter met spoed doorgestuurd naar de gyn, en daar bleek dat mijn baarmoedermond dicht zat door verklevingen. Dus wel ongesteld maar bloed kon er niet uit. (echt ik beval liever dan die pijn) Poliklinisch hebben ze toen de mond weer doorgeprikt...HEL HEL HEL bijna flauwvallen maar uiteindelijk gelukt. Komt bijna nooit voor zeiden ze dus nu zal het wel goed gaan want het was weer open.... Volgende maand....weer dezelfde klachten zelf gyn gebeld en kon direct komen..was om 14u in het ziekenhuis en om half5 lag ik weer op de OK omdat poliklinische eigenlijk gewoon niet te doen was vond deze gyn en ze begreep niet waarom ander het zo had gedaan....
Toen is het onder narcose goed geopend en nu gelukkig geen last meer. En mijn uitstrijkje was laatst na een half jaar ook goed...

Ik had zelf voor die tijd geen klachten en dacht ook echt alles weg goed was... dus laat je checken....

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 17:43

Joanne1987 schreef:
Iemand toevallig ervaring met de zelftest?

Ja, superfijn. kun je echt makkelijk bij jezelf doen, opsturen en ik had heel snel bericht terug dat alles ok was.
Volgende keer voor mij weer de zelftest.
https://www.rivm.nl/bevolkingsonderzoek ... fafnameset
hier kun je er meer over lezen

bantu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 17:48

Het nadeel vond ik van de thuistest trouwens dat je per post uitslag krijgt...ook als het niet goed is.

Test zelf heel makkelijk te doen.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 17:49

bantu schreef:
Het nadeel vond ik van de thuistest trouwens dat je per post uitslag krijgt...ook als het niet goed is.

Dat is bij ons zo ook als je naar de gyn gaat.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-19 17:54

Hier idem, ook bij de gyn en per post bericht dat het niet goed is( of je moet per toeval terug bij de gyn zijn voor de brief komt)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 17:56

bantu schreef:

Dat is hier met alles. Bloeduitslag, darmonderzoek zelftest, uitstrijkje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 17:57

Pff ik háát dit onderzoek, slaap dagen van tevoren niet en ook huilen op de afspraak. Uiteraard weer een prutsert die dan de baarmoedermond niet kon vinden, hoe dan?!?
Vervolgens brief gekregen dat het fout was, verder totaal geen info maar moest met spoed een afspraak met ha maken. Helemaal in de stress natuurlijk, kon volgende week pas terecht.
Bleek het ‘maar’ PAP2, maar moest meteen door naar de gyn en een hoop poeha.
Weer heel veel stress, niet slapen, huilen.
En dan komt het verlossende oordeel ‘kom over een half jaar maar terug, zal vanzelf wel over gaan’.
Echt, waarvoor?!?
Onderzoek daar beneden is voor mij al erg beladen (trauma) en dan gaan ze zo met me om. Ik twijfel echt of ik de volgende keer nog wel ga...

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 18:00

Heb hem meteen aangevraagd :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 18:01

S8903N schreef:
Pff ik háát dit onderzoek, slaap dagen van tevoren niet en ook huilen op de afspraak. Uiteraard weer een prutsert die dan de baarmoedermond niet kon vinden, hoe dan?!?
Vervolgens brief gekregen dat het fout was, verder totaal geen info maar moest met spoed een afspraak met ha maken. Helemaal in de stress natuurlijk, kon volgende week pas terecht.
En dan komt het verlossende oordeel ‘kom over een half jaar maar terug, zal vanzelf wel over gaan’.
Echt, waarvoor?!?
Onderzoek daar beneden is voor mij al erg beladen (trauma) en dan gaan ze zo met me om. Ik twijfel echt of ik de volgende keer nog wel ga...

Aaaaah wat sneu dit....ik begrijp dat helemaal....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 18:08

S8903N schreef:
Echt, waarvoor?!?

Heb je ze op de hoogte gesteld van het trauma??

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 18:14

Ik heb de zelf test gedaan een tijdje terug. Was wel heel fijn moet ik zeggen, al heb ik het daarvoor ook wel laten doen door de huisartsassistent en de gyn. Ik ben nu 40 jaar en helemaal HPV vrij, nu hoef ik pas over 10 jaar weer mee te doen... Vind dat zelf te lang dus zal met 45 jaar wel weer even langs de huisarts of gyn gaan voor een uitstrijkje.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 18:15

Waarom niet testen als je geen seks hebt, dat is een redenatie die ik echt niet snap....

Voor HPV is de kans groter bij veel wisselende partners. Maar er zijn ook andere kankers die problemen in de baarmoeder kunnen geven. En kanker, komt gewoon, seks, geen seks, wel vaak wassen, nooit wassen, kanker is gewoon brute pech...

Hier in België netjes elk jaar bij de Gyneacoloog. Bij de huisarts doe ik niet meer, want vreemd genoeg kan mijn gyn dat zonder pijn en de huisarts heeft er echt mee geknoeid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 18:19

bigone schreef:
S8903N schreef:
Echt, waarvoor?!?

Heb je ze op de hoogte gesteld van het trauma??

Ja natuurlijk, wat mensen niet weten kunnen ze ook geen rekening mee houden, toch?
De ‘stel je niet aan’ of nummertjes mentaliteit kom ik helaas erg vaak tegen :(

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 18:20

Echt belachelijk... is voor jou een thuis test dan geen optie?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 18:21

Wat kan helpen is dat op het moment dat speculum ingebracht wordt dat jij zachtjes perst. Dat doe ik altijd en heb ik zelf zo geleerd. Dan gaat het gemakkelijker en is minder pijnlijk.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-19 18:22

hier ook gyn en ik voel daar echt niets van.
tuurlijk voel je die eendenbek zitten,maar behalve dat die koud is,en een wat drukkend gevoel geeft,kan je zoiets niet als 'pijn' omschrijven.

daarna die 'swapper' er in en ff draaien en klaar is kees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 18:25

tengeltje11 schreef:
hier ook gyn en ik voel daar echt niets van.
tuurlijk voel je die eendenbek zitten,maar behalve dat die koud is,en een wat drukkend gevoel geeft,kan je zoiets niet als 'pijn' omschrijven.

daarna die 'swapper' er in en ff draaien en klaar is kees.

Bij sommige dames, zeker als zij erg gespannen zijn, kan dat wel degelijk zeer doen.
Ik heb er geen last van, ik lig vrij relaxed in de beugels. Maar een wel met een beetje beleid graag.