Borstkanker. Check jij jezelf?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 20:45

Mijn borsten zijn klein en echt enorm stevig zeg maar achter mijn tepel, vermoed dat het mij of mijn man vrij snel op zou vallen als er echt iets zou zitten. Echt voelen is erg pijnlijk dus doe ik dan weer weinig, misschien vaker doen maar ben nog jong genoeg dat het risico gelukkig ook nog niet zo groot is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 20:46

Eerlijk, ik doe het nauwelijks, misschien eens a 2 maal per jaar. Terwijl kanker wel bij me in de familie zit. Dagelijks controleren zou me te ver gaan. Maar eens per maand is misschien wel een goed idee om te gaan doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 20:47

Zonnetje, verreweg de meeste tumoren zijn gewoon goed weg te halen zonder grote nabehandeling. Ik kan er met mijn verstand niet goed bij dat iemand dat niet zou doen eerlijk gezegd.
Als ik mijn moeder moet geloven is het minder belastend dan een knieoperatie.
Mijn oma en tante (geen directe familie) waren ook binnen no-time weer terug in hun normale leven.
Dat moet je meer zien aan een verdachte inwendige moedervlek of beginnende huidtumor. Of zou je kleine redelijk onschuldige onuitgezaaide huidtumoren ook niet laten weghalen?

De zware jonge onbehandelbare gevallen zoals bij Quera zijn bijna altijd erfelijk voorbelast en gelukkig zeldzaam.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 20:47

Ja vrij regelmatig ook. Goed om je borsten te leren "kennen". Ik kan me nog herinneren dat ik het in het begin (als tiener) best lastig vond... Tijdens mijn menstruatie kan ik bijvoorbeeld wel eens klieren voelen. Ik denk dat ik nu wel snel verandering zou opmerken. Dat hoop ik tenminste.

Vroeger had mijn moeder een kaartje in de douche hangen van hoe je zelf je borsten kan checken. Slim van haar. :)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 21:06

Cayenne schreef:
Ik blijf het raar vinden dat het borstkankeronderzoek pas vanaf latere leeftijd is.
Van mij mag dat -net zoals het baarmoederhalskankeronderzoek- echt al een stuk eerder.

dat vind ik ook echt zo raar...
Hier in Luxemburg ga je "gewoon" 2 x per jaar naar de gynaecoloog, waar ook n uitstrijkje en echo gemaakt wordt en je borst gecontroleerd wordt. leuk? Niet persé. Maar alles went en zo ben je er wel op tijd bij.
Zo ontdekte hij bij mij tijdens een conrole "iets " van 6 cm op mn eierstok. Volgende dag kon ik in de scanner , waar ze me vertelden, dat het geen kwaadaardige tumor is ( toch n opluchting). Moest daarna wel geopereerd worden, maar dat is dan niet zo eng en spannend.
Anders was ik er ook wel achter gekomen hoor na n tijdje, als het opengebroken was en helse pijnen veroorzaakt had... groeide namelijk als n gek.

En in geval van tumor had er direct gehandeld kunnen worden ipv tijden later .

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 21:17

Ik weet niet wat de correcte manier is om te checken maar ik doe het wel af en toe. Voel af en toe kleine (pijnlijke) bultjes in mijn oksel maar die trekken na een dag of wat altijd weg dus zolang ze weer verdwijnen met een paar dagen doe ik er niets mee.

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 21:22

Het nadeel van al die preventieve bevolkingsonderzoeken (uitstrijkje, mammo, ontlasting onderzoek) is dat je heel veel onschuldige zaken vindt, met onzekerheid, verdere onderzoeken en mogelijk (achteraf) onnodige behandelingen tot gevolg. Bovendien kan het ervoor zorgen dat mensen zelf niet meer opletten en naar de dokter gaan. In Nederland wordt daarom heel scherp afgewogen of de voordelen (minder ziektelast/sterfte) er bij welke frequentie en leeftijd zijn en of ze opwegen tegen de nadelen. Baarmoederhalskanker groeit zo langzaam dat jaarlijks een uitstrijkje echt geen meerwaarde heeft, als de vorige goed was. En voor borstkanker geldt bijvoorbeeld dat vooral bij jonge vrouwen onregelmatigheden meestal een onschuldige oorzaak hebben. Voor elke vrouw bij wie je eerder kanker constateert zijn er dan velen die onnodig verder onderzoek hebben ondergaan, met kans op negatieve gevolgen voor de gezondheid.

Het KWF raadt sinds een jaar of tien voor vrouwen zonder verhoogd risico geen zelfonderzoek in de zin van voelen aan, omdat uit onderzoek is gebleken dat dit niet tot minder sterfte leidde. Het alert zijn op veranderingen die zichtvaar zijn lijkt wel echt te helpen, vandaar dat dat nu het advies is. Het is aan te raden om jezelf ook niet té vaak te controleren, omdat je dan geleidelijke veranderingen misschien mist (je raakt er aan gewend en hebt niet door dat het nieuw is). Hetzelfde geldt voor moedervlekken.

Af en toe in de spiegel kijken (met armen omhoog en omlaag) is dus het enige wat ik bewust doe.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 21:24

Ik heb van de week nog een mammo en echo gehad. Ik was bij de ha voor iets anders en ik noemde terloops dat ik dacht dat ik een verstopte melkklier had omdat mijn dochter niets meer uit die borst kreeg en ik een verdikking voelde. Hij dacht ook dat het niet ernstigs was, maar wilde toch dat ik het verder liet onderzoeken. Binnen 2 dagen kon ik al terecht in het zh, waar het bultje inderdaad niets bleek te zijn. Maar ze wilden wel een andere plek onderzoeken waar ik al een aantal jaar last van had. Ook dat bleek gelukkig alleen maar een dichtheid van klierweefsel te zijn, maar liever te vaak controle dan te weinig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 21:25

Gynocoloog is eigenlijk bijna overal standaard vanaf jonge leeftijd in Europa behalve in NL.
Blijkbaar hebben ze dus niet overal dezelfde mening.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 21:27

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 21:31

Ik check dus altijd onder de douche... misschien een beetje té bang voor die rotziekte...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 21:36

Sizzle schreef:
Zonnetje, verreweg de meeste tumoren zijn gewoon goed weg te halen zonder grote nabehandeling. Ik kan er met mijn verstand niet goed bij dat iemand dat niet zou doen eerlijk gezegd.
Als ik mijn moeder moet geloven is het minder belastend dan een knieoperatie.
Mijn oma en tante (geen directe familie) waren ook binnen no-time weer terug in hun normale leven.
Dat moet je meer zien aan een verdachte inwendige moedervlek of beginnende huidtumor. Of zou je kleine redelijk onschuldige onuitgezaaide huidtumoren ook niet laten weghalen?

De zware jonge onbehandelbare gevallen zoals bij Quera zijn bijna altijd erfelijk voorbelast en gelukkig zeldzaam.

Ik vind kwaliteit van leven belangrijker dan een vreselijke tijd met verlenging. Misschien ligt het er ook aan wat het voor soort/stadium is alleen weet je nooit van te voren of je van het een in het ander gaat vallen. En eenmaal bezig denk ik dat je je grenzen gaat verleggen.

Ik heb enigszins van dichtbij een hoop ellende gezien waarvan ik dacht: dat ga ik nooit doen!!!

Daarbij speelt dat ik alleen ben. Geen kinderen. Ik zie mezelf niet dood dood doodziek alleen op de bank liggen....ik ga geen jaren ellendig liggen wezen in mn uppie. Dan maar een een korter maar krachtig leven.

Misschien kort door de bocht maar dat is een beetje mijn redenering voor nu.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 21:45

mvdende schreef:
Ik check eigenlijk nooit.
Knappe kanker als hij in mijn 'een 8 jarige heeft 10x meer' borsten weet te komen. Ik heb dus echt helemaal niets :+ valt er ook niets te controleren... probeer het wel eens, maar voelen naar bultjes lukt niet omdat er dus niets zit.

-O- -O-

Ik ben er niet bewuster van, ik check al regelmatig.
Enkele jaren terug de malle molen in gegaan (mammografie, echo en punctie). Bleek uiteindelijk een fibroadenoom (??) te zijn. Advies: lekker laten zitten, dus dat doen we dan maar.

Vriendin vroeg zich af hoe dat dan voelde, en die heeft ook gevoeld bij mij. Ach, er hadden er inmiddels al zoveel (doktoren) aan gezeten :')

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 21:54

Bij mij zijn dus 2 jaar geleden microcalcificaties gevonden bij het bevolkingsonderzoek. Die zijn niet te voelen. Het bleek een voorstadium van borstkanker te zijn. Ik heb een borstbesparende operatie gehad en heb 16 bestralingen gehad. Heb alles niet als belastend ervaren. Ben van een cup C/D naar een kleine B cup gegaan. Het enige is dat het weefsel van de bestraalde borst stugger is, maar verder helemaal nergens last van. Mede dus, doordat het in een zo vroeg stadium ontdekt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 22:10

Alvaron schreef:
Bij mij zijn dus 2 jaar geleden microcalcificaties gevonden bij het bevolkingsonderzoek. Die zijn niet te voelen. Het bleek een voorstadium van borstkanker te zijn. Ik heb een borstbesparende operatie gehad en heb 16 bestralingen gehad. Heb alles niet als belastend ervaren. Ben van een cup C/D naar een kleine B cup gegaan. Het enige is dat het weefsel van de bestraalde borst stugger is, maar verder helemaal nergens last van. Mede dus, doordat het in een zo vroeg stadium ontdekt is.

Heftig. Gelukkig goed afgelopen. En dat heb jij te danken aan dat jij naar jouw controle van het bevolkingsonderzoek bent gegaan. Diegenen die dat overslaan snap ik niet. Maar goed, ieder haar keuze. Dat is ons recht.

LadyMadonna, hoe grappig of raar inderdaad ook, het is voor haar wel leerzaam geweest. Ik zou dat ook doen denk ik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 22:12

Zonnetje, ik snap je beredenering, maar uitgerekend bij de meest voorkomende (hormonale) borstkanker spreek je eerder ‚gewoon‘ van een genezende behandeling als je er op tijd bij bent. Bij stadium 1 ligt de de 5 jaar percentage op 98%. Deze hebben daarna doorgaans ook geen hogere controle meer nodig.
Als je een stadium 3 of 4 hebt dan wordt het inderdaad een heel ander verhaal waar je geluk kans niet geweldig is met alle verdriet en ellende die erbij komt.
Een oncoloog kan juist ontzettend goed inschatten hoe het ervoor staat zodra de volledige diagnose gesteld is. Ik zou je kansen dus niet bij voorbaad afschieten door gewoon niet te controlleren.

Dat je niet zou willen behandelen bij palliatieve behandeling als er uitzaaiingen zujn snap ik juist heel goed, dat zou ik misschien ook niet doen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-11-19 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 22:17

Ik heb zoveel fibroadenomen dat ze het in het ziekenhuis zelfs bijzonder vonden. Kan alleen maar hopen dat ik een nieuwe/andere knobbel alsnog kan ontdekken. Of dat een eventuele afwijking zich anders uit waardoor ik het kan opmerken. Heb ze al vanaf mn 20e. Over een paar maanden de big 5-0 dus dan gaan we vast weer voor een check. In het kader van elk nadeel heb ze voordeel denk ik dat ik hierdoor wel nog mooie stevige borsten heb :D maar geen kids kan denk ik ook schelen :+

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 22:23

Een palliatieve behandeling is sowieso gericht op kwaliteit van (resterend) leven en niet op genezing. Hoever je daarin wilt gaan is aan jezelf, maar juist met het oogmerk van kwaliteit van leven is zinloos rekken vaak niet de weg om te gaan.
Bokker Quera is toen in een diepe slaap gebracht. Dit is palliatieve sedatie. Het is niet bedoeld om het sterven te versnellen, maar vooral om het comfortabel te maken. Dat is eigenlijk altijd het doel van palliatieve behandeling: het zo comfortabel mogelijk maken, zonder het leven te verlengen of te verkorten. De angst voor een vreselijke tijd met verlenging is met een palliatieve behandeling ongegrond.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 22:29

De keuzes waar iemand voor staat die een slechte overlevingskans heeft is gewoon altijd verschrikkelijk en die keuzes zijn nooit fout. Je weet het dan gewoon niet.

Ik heb echter ook een geval van dichtbij meegemaakt (geen borstkanker) die eigenlijk met zeer hoge waarschijnlijkheid er goed uitgekomen zou zijn en gezond oud had kunnen worden. Echter heeft deze persoon reguliere behandeling afgewezen en toen ging het snel de verkeerde kant op. Zijn kinderen hebben met die keuze wel enorm veel moeite gehad.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 22:41

Ja, dat snap ik heel goed idd :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 22:44

Talida schreef:
Ik heb zoveel fibroadenomen dat ze het in het ziekenhuis zelfs bijzonder vonden. Kan alleen maar hopen dat ik een nieuwe/andere knobbel alsnog kan ontdekken. Of dat een eventuele afwijking zich anders uit waardoor ik het kan opmerken. Heb ze al vanaf mn 20e. Over een paar maanden de big 5-0 dus dan gaan we vast weer voor een check. In het kader van elk nadeel heb ze voordeel denk ik dat ik hierdoor wel nog mooie stevige borsten heb :D maar geen kids kan denk ik ook schelen :+

Dat is wel lekker Cruijffiaans gedacht. ;)
Maar het lijkt mij best eng.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 23:17

Ik check minimaal 1x per week. In juni nog door de medische molen geweest omdat ik een knobbeltje in mijn rechterborst voelde. Bij de huisarts voelde hij hem ook gelijk en hij schrok zichtbaar, 2 dagen later in het ziekenhuis onderzoeken gehad en gelukkig was het goedaardig. Maar nu mag/moet ik wel vaker komen voor controle.

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 23:20

Jazeker, nu 8 jaar schoon en er zelf achter gekomen door controle dus controleer met regelmaat onder de douche.
Er is trouwens een mooie afbeelding met citroenen/sinaasappelen met alle "afwijkingen" die is erg duidelijk.

En zelf elke jaar onder controle en doe mee aan een onderzoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 23:26

Afbeelding

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 23:31

Goed topic :)

Ik zou er als (helaas ervaringsdeskundige) nog iets aan toe willen voegen.
De meeste vrouwen doen een check terwijl ze staan. Logisch, want zo wordt het meestal ook uitgelegd. Ik zou willen adviseren om ook eens te testen wat je voelt als je ligt, of als je bijv. flink voorover hangt gebogen.
In staande positie heb ik nl. een tumor van 8x5 cm. gemist, je voelde er echt niets van. Pas toen de artsen aanwijzingen gaven, kon ik het zelf voelen als ik op m'n rug lag. Ik heb zelf alleen in de laatste week voor de ontdekking een aanwijzing gehad, nl. dat mijn huid rood zag en dat er een soort sinaasappelhuid ontstond, verder helemaal niets.
Dat zou ik jullie dus als tip mee willen geven: doe de check ook eens vanuit een andere positie.