Last van menstruatie wat te doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 08:10

stroopkoek schreef:
4e dag alweer dat ik gestopt ben met de pil! Ik voel me mentaal echt al veel beter al alleen merk ik dat mijn lichaam verder een beetje van slag is ofzo. Ben bijv dan ook net ‘ongesteld’ geworden. Wanneer zou het dan normaal gaan zijn dat ik de volgende keer weer ongesteld ga worden? Ik had trouwens mijn stopweek die ik vorige week eigenlijk zou hebben overgeslagen, dus denk daarom dat ik het nu ben geworden.

Het is toch normaal dat je enkele dagen na het stoppen met de pil ongesteld wordt?
Het verschilt per vrouw wanneer jouw lichaam de normale cyclus weer oppakt. Dat kan over een maand zijn maar het kan ook een half jaar duren voordat jouw lichaam weer regelmatig ongesteld gaat worden. Soms nog langer.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 08:40

Suzanne F. schreef:
stroopkoek schreef:
4e dag alweer dat ik gestopt ben met de pil! Ik voel me mentaal echt al veel beter al alleen merk ik dat mijn lichaam verder een beetje van slag is ofzo. Ben bijv dan ook net ‘ongesteld’ geworden. Wanneer zou het dan normaal gaan zijn dat ik de volgende keer weer ongesteld ga worden? Ik had trouwens mijn stopweek die ik vorige week eigenlijk zou hebben overgeslagen, dus denk daarom dat ik het nu ben geworden.

Het is toch normaal dat je enkele dagen na het stoppen met de pil ongesteld wordt?
Het verschilt per vrouw wanneer jouw lichaam de normale cyclus weer oppakt. Dat kan over een maand zijn maar het kan ook een half jaar duren voordat jouw lichaam weer regelmatig ongesteld gaat worden. Soms nog langer.

Oh ja geen idee eig wat normaal is ben namelijk heel abrupt gestopt :P Ik ga het maar aankijken denk ik hoelang het gaat duren dan en deze week even langs de dokter om te kijken naar ook andere opties dan alleen condooms

Anoniem

Re: Last van menstruatie wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 09:10

Ga maar snel langs de dokter dan. Alleen condooms is echt niet aan te raden als je pertinent geen kind wilt.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 09:12

Voor mirena-vragen mag je gerust een pb'tje sturen. Succes!

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 09:15

Tink89 schreef:
Voor mirena-vragen mag je gerust een pb'tje sturen. Succes!

Je mag mij ook een pbtje sturen, we hebben ongeveer dezelfde leeftijd (ben wat ouder). :)

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 09:21

Dankje heb pb’s gestuurd!

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 09:28

Het kan tot 3 maanden duren voordat je weer een beetje in je normale ritme zit qua hormonen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 10:17

safina schreef:
Ga maar snel langs de dokter dan. Alleen condooms is echt niet aan te raden als je pertinent geen kind wilt.

Volgens mij valt dat reuze mee hoor, gewoon verantwoord en goed mee omgaan.

Ik zou er geen hormonentroep meer in gaan stoppen, tenzij je echt enorme klachten hebt wbt pijn tijdens de menstruatie en de voordelen zwaarder wegen dan de nadelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 10:45

Elisa2 schreef:
safina schreef:

Volgens mij valt dat reuze mee hoor, gewoon verantwoord en goed mee omgaan.

Op de juiste wijze gebruiken helpt inderdaad een boel, maar

"Bij zorgvuldig gebruik is de kans op zwangerschap tussen de 2 en 5% per jaar. Dit betekent dat als 100 mannen altijd condooms gebruiken er per jaar 2 tot 5 zwangerschappen ontstaan."
(https://www.thuisarts.nl/condooms/ik-wi ... -gebruiken)

Prima als je volwassen bent en het geen ramp is als het toch gebeurt, maar niet iets wat je als zestienjarige op wilt zoeken, lijkt mij.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 13:26

Mij kan je ook een pb sturen als je wat wilt weten over de mirena. Ik had mijn eerste op 16 jaar en van de zomer (5 jaar later) mijn tweede.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 13:40

Ik vanavond even op de pb’s! Nu nog geen tijd gehad om uitgebreid te antwoorden :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 14:38

Ik zou niet te ver zoeken, de pil is echt een hele grote troep. Ik ben sinds een jaar gestopt met de pil (na 12 jaar) en ben overgestapt op een koperspiraaltje en had het veel eerder moeten doen! Eindelijk weer echte ongesteldheid, weer een normale huid, emotionele instabiliteit en depressieve gevoelens zijn weg. Geen vreemde hormonen meer en nog steeds beschermd, en dat voor 5 jaar.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 15:03

Lara_Silver schreef:
Ik zou niet te ver zoeken, de pil is echt een hele grote troep. Ik ben sinds een jaar gestopt met de pil (na 12 jaar) en ben overgestapt op een koperspiraaltje en had het veel eerder moeten doen! Eindelijk weer echte ongesteldheid, weer een normale huid, emotionele instabiliteit en depressieve gevoelens zijn weg. Geen vreemde hormonen meer en nog steeds beschermd, en dat voor 5 jaar.

Ik had me verder al wel ingelezen over koperspiraal aangezien daar geen hormonen inzitten. Ik gebruik het ook echt alleen om beschermd te zijn tegen zwangerschap en niet zozeer voor mijn ongesteldheid, was nooit echt heftig ongesteld enzo. Van de week even bij de dokter navragen wat zij van koperspiraal vind, maar persoonlijk denk ik dat deze het beste bij mij past. Moet wel toegeven dat ik het laten zetten spannend vind..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 12:52

stroopkoek schreef:
Lara_Silver schreef:

Ik had me verder al wel ingelezen over koperspiraal aangezien daar geen hormonen inzitten. Ik gebruik het ook echt alleen om beschermd te zijn tegen zwangerschap en niet zozeer voor mijn ongesteldheid, was nooit echt heftig ongesteld enzo. Van de week even bij de dokter navragen wat zij van koperspiraal vind, maar persoonlijk denk ik dat deze het beste bij mij past. Moet wel toegeven dat ik het laten zetten spannend vind..

Klopt, ik ga niet liegen, het laten zetten is heel eventjes erg onaangenaam. Je hebt daarna ongeveer een uur last van flinke buikpijn en daarna had ik nog twee dagen last van een raar gevoel in mijn onderbuik. Daarna voelde ik niets speciaals meer. Ik heb nog een weekje gewacht met intiem zijn met mijn vriend. En de eerste keren waren bepaalde posities nog even gevoelig door het spiraaltje maar dat was na een week of twee ook weg.

Hij is ook heel blij, hij voelt het draadje niet en hij vind dat ik positief veranderd ben. Veel stabieler, minder snel boos of verdrietig om kleine dingen. Ik hoorde trouwens veel horrorverhalen over de ongesteldheid, en dan vooral de hoeveelheid maar daar heb ik persoonlijk niks van gemerkt. De duur en de hoeveelheid zijn nog steeds hetzelfde als vantevoren. Wel heb ik nu een dag last van lichte krampen en dat had ik eerst niet.

Ik was in het begin ook een beetje bang geen controle te hebben over de ongesteldheid aangezien stopweken niet meer bestaan. Maar heb nu gewoon zo'n App die je dagen bij houdt en die stuurt me een berichtje als ik in de buurt kom van mijn ongesteldheid en de is gelukkig bijna altijd op de dag precies. Voor mij een goede ervaring dus, heb er geen dag spijt van gehad!

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 13:10

Mijn eerste keer had ik nergens last van. Het zetten was een eitje. Wel dagelijks bloedingen gehad de eerste aantal maanden.
De tweede keer had de huisarts wat moeite met het plaatsen waardoor ik niet echt blij werd van de plaatsing, maar nog altijd goed te doen. Ik zeg altijd, liever 1x in de 5 jaar een eenmalige kraampje dan maandelijks 1 week of een kind krijgen :=

Edit: dit was wel de mirena, niet het koperspiraaltje.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-19 13:48

Aankomende donderdag heb ik een afspraak staan bij de dokter en ga dan even bespreken wat de opties allemaal zijn! Mijn moeder zei trouwens dat ik misschien te jong kan zijn om een spiraaltje te laten klopt dit of zit er geen leeftijd aan verbonden?

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-19 13:49

Lara_Silver schreef:
Lara_Silver schreef:

Klopt, ik ga niet liegen, het laten zetten is heel eventjes erg onaangenaam. Je hebt daarna ongeveer een uur last van flinke buikpijn en daarna had ik nog twee dagen last van een raar gevoel in mijn onderbuik. Daarna voelde ik niets speciaals meer. Ik heb nog een weekje gewacht met intiem zijn met mijn vriend. En de eerste keren waren bepaalde posities nog even gevoelig door het spiraaltje maar dat was na een week of twee ook weg.

Hij is ook heel blij, hij voelt het draadje niet en hij vind dat ik positief veranderd ben. Veel stabieler, minder snel boos of verdrietig om kleine dingen. Ik hoorde trouwens veel horrorverhalen over de ongesteldheid, en dan vooral de hoeveelheid maar daar heb ik persoonlijk niks van gemerkt. De duur en de hoeveelheid zijn nog steeds hetzelfde als vantevoren. Wel heb ik nu een dag last van lichte krampen en dat had ik eerst niet.

Ik was in het begin ook een beetje bang geen controle te hebben over de ongesteldheid aangezien stopweken niet meer bestaan. Maar heb nu gewoon zo'n App die je dagen bij houdt en die stuurt me een berichtje als ik in de buurt kom van mijn ongesteldheid en de is gelukkig bijna altijd op de dag precies. Voor mij een goede ervaring dus, heb er geen dag spijt van gehad![/quote]

Ik hoorde inderdaad dat het koperspiraal voor heftigere menstruatie kan zorgen dus dat deed me erg twijfelen. Ik had gisteren dan al veel meer last dan normaal waarschijnlijk omdat mijn lichaam een beetje van slag is, maar ik zou dat echt niet kunnen trekken als dit heftiger zou zijn.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 14:35

Spiraaltje is inderdaad niet leeftijdsverbonden, al heeft het de foute reputatie een post-zwangerschaps voorbehoedsmiddel te zijn. Heftiger bloeden kan door het koper wel, maar dit hoeft natuurlijk niet, hangt echt af van persoon tot persoon. Bij mij is het niet meer en een vriendin van mij heeft er ook één (het was trouwens op haar aanraden dat ik overgestapt ben) heeft ook geen heftigere menstruatie.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 22:13

Ik vind je ook nog wel jong voor een spiraal, maar zoals hierboven al wordt gezegd hangt er niet specifiek een leeftijd aan.
Het zetten (van de Mirena, maar koperspiraal is niet perse heel anders qua plaatsen) vond ik zéér naar, maar daarna heb je er wel 5 (of 10) jaar plezier van. Bespreek het met je huisarts, er zijn ook huisartsen die alleen spiralen plaatsen als je bv al kinderen hebt gehad, en die kan je dan eventueel doorsturen.
Bij de Mirena spiraal heb je trouwens minder hormonen die lokaal werken, dus mogelijk dat dat je ook al helpt en daarbij heb je over het algemeen niet heftigere menstruaties.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 00:36

Mijn dochter heeft het bij de gynaecoloog laten doen. Wat ik daar prettig aan vond is dat er daarna meteen een echo werd gemaakt om te controleren of het spiraaltje goed zat.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 15:49

Niqui schreef:
Mijn dochter heeft het bij de gynaecoloog laten doen. Wat ik daar prettig aan vond is dat er daarna meteen een echo werd gemaakt om te controleren of het spiraaltje goed zat.

Maar dat gebeurt bij de huisarts toch hopelijk ook, net als de tweede controle na 6 weken?

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 16:22

Lara_Silver schreef:
Niqui schreef:

Maar dat gebeurt bij de huisarts toch hopelijk ook, net als de tweede controle na 6 weken?

Echo wordt bij de huisarts niet gedaan. Mijn eerste was bij de gynaecoloog en die deed het wel. De tweede bij de huisarts en zij zei dat ze dag niet doen.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 16:24

Ik heb ook geen echo gehad. Wel idd een controle na 6 weken.

Het zetten viel bij mij echt 100% mee.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 16:25

deksel schreef:
Ik heb ook geen echo gehad. Wel idd een controle na 6 weken.

Het zetten viel bij mij echt 100% mee.

Huisarts doet inderdaad in principe geen echo. Als je de touwtjes uit de baarmoedermond ziet komen bij controle is het goed.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 16:32

Maar hoe doe je dan die controle zonder echo? :?
Hier voel ik zelf geen touwtjes maar op de echo zat hij 2x keer goed. Tijdens het plaatsen trouwens eerst niet, heeft ze een echo gemaakt, hem nog wat naar boven geduwd ( #) #) #) ) , daarna nog een echo gemaakt om te controleren of hij wel echt goed zat nu.