Intermittent fasting

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supervixen

Berichten: 13026
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 17:23

Waarom zou je niet de calorieën die je eet in die paar uur verdelen over de dag? Waarom zou het perse beter zijn om die tussen 10 en 18u te eten ipv tussen 7 en 20u?
Niet aanvallend bedoeld, maar gewoon interesse?
Wat zijn dan de voordelen?

De mensen die nooit ontbijten laten dus nu een avondsnack weg en plakken er de naam IF op? Omdat dat hip is?

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 17:29

Heb het ook een tijdje gedaan, begonnen met 16/8 maar merkte al snel dat ik daar een beetje stemmingswisselingen van kreeg, schijnt vaker voor te komen bij vrouwen dus toen een hele tijd 14/10 gedaan, dat beviel opzich goed, alleen merkte ik, naast 's ochtends wat meer tijd over hebben, geen voordelen.

Probeer er nu wel op te letten dat ik na 20:00 's avonds niets meer eet, maar dat is voornamelijk omdat ik periodes heb waarbij ik moeilijk slaap.

Maar ga eens meelezen, wellicht is het weer tijd om het te proberen :)

dorientjuh

Berichten: 7256
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 17:31

Omdat je cellen in de vastenperiode hun eigen afval op gaan eten om aan energie te komen. Dit heeft veel positieve (lange termijn) gevolgen.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 17:32

Supervixen schreef:
Waarom zou je niet de calorieën die je eet in die paar uur verdelen over de dag? Waarom zou het perse beter zijn om die tussen 10 en 18u te eten ipv tussen 7 en 20u?
Niet aanvallend bedoeld, maar gewoon interesse?
Wat zijn dan de voordelen?

De mensen die nooit ontbijten laten dus nu een avondsnack weg en plakken er de naam IF op? Omdat dat hip is?


Je post komt wel aanvallend over als je "omdat het hip is?" typt.

Wat ik er van onthouden heb is dat het lange vasten vooral goed is omdat je lichaam dan meer kan doen dan bezig zijn met verteren. Dus op een gegeven moment is de vertering klaar en wordt die energie bijv. omgezet in het genezen van je lichaam.

Memories

Berichten: 2637
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 17:33

Supervixen schreef:
Waarom zou je niet de calorieën die je eet in die paar uur verdelen over de dag? Waarom zou het perse beter zijn om die tussen 10 en 18u te eten ipv tussen 7 en 20u?
Niet aanvallend bedoeld, maar gewoon interesse?
Wat zijn dan de voordelen?

De mensen die nooit ontbijten laten dus nu een avondsnack weg en plakken er de naam IF op? Omdat dat hip is?


Omdat er in de wetenschap gezondheidsvoordelen gekoppeld worden aan het stoppen van je kcal in een paar uur per dag. *Klik voor wetenschappelijke artikelen* Maar ook persoonlijke dingen, ik vind het bijv. makkelijker om me aan mijn max kcal te houden met IF vs reguliere kcal restrictie.
Heeft niks met "hip" te maken dus.

Ik loop een beetje te prutsen met mijn IF schema. 16:8, 18:6 is te weinig voor mij. 22:2 was dan weer te heftig en 's ochtends niet vol te houden. Denk dat ik weer terug ga naar 20:4. Maar probleem blijft voor mij wel dat ik te gefocust ben op wanneer ik weer 'mag' eten en daar mijn dagplanning een beetje omheen bouw. Iemand die daar ideeën over heeft?

PSvanLot

Berichten: 10223
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-19 17:34

Supervixen schreef:
Waarom zou je niet de calorieën die je eet in die paar uur verdelen over de dag? Waarom zou het perse beter zijn om die tussen 10 en 18u te eten ipv tussen 7 en 20u?
Niet aanvallend bedoeld, maar gewoon interesse?
Wat zijn dan de voordelen?

De mensen die nooit ontbijten laten dus nu een avondsnack weg en plakken er de naam IF op? Omdat dat hip is?


Het heeft momenteel idd erg veel aandacht maar het is iets wat al heel lang bestaat.

Het heeft vele voordelen. In 'dokters van morgen' wordt het uitgebreid uitgelegd.
Vooral het medische aspect wordt uitgediept.

https://happyhealthy.nl/intermittent-fasting/

Is een mooie site om in te lezen.

Het is moeilijk kort samen te vatten maar in een paar woorden:

'Door intermittent fasting toe te passen kan je afvallen en het heeft positieve gezondheidseffecten op je lichaam, je hersenen en het kan je zelfs helpen om langer te leven.

Veel positieve gezondheidseffecten van intermittent fasting zijn te danken aan de verhoogde aanmaak van het menselijk groeihormoon (HGH Human Growth Hormone) en een verbetering van de insulinegevoeligheid.'

PSvanLot

Berichten: 10223
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-19 17:35

Memories schreef:
Supervixen schreef:
Waarom zou je niet de calorieën die je eet in die paar uur verdelen over de dag? Waarom zou het perse beter zijn om die tussen 10 en 18u te eten ipv tussen 7 en 20u?
Niet aanvallend bedoeld, maar gewoon interesse?
Wat zijn dan de voordelen?

De mensen die nooit ontbijten laten dus nu een avondsnack weg en plakken er de naam IF op? Omdat dat hip is?



Omdat er in de wetenschap gezondheidsvoordelen gekoppeld worden aan het stoppen van je kcal in een paar uur per dag. *Klik voor wetenschappelijke artikelen* Maar ook persoonlijke dingen, ik vind het bijv. makkelijker om me aan mijn max kcal te houden met IF vs reguliere kcal restrictie.
Heeft niks met "hip" te maken dus.

Ik loop een beetje te prutsen met mijn IF schema. 16:8, 18:6 is te weinig voor mij. 22:2 was dan weer te heftig en 's ochtends niet vol te houden. Denk dat ik weer terug ga naar 20:4. Maar probleem blijft voor mij wel dat ik te gefocust ben op wanneer ik weer 'mag' eten en daar mijn dagplanning een beetje omheen bouw. Iemand die daar ideeën over heeft?


Gebruik je het om af te vallen. 20/4 Dat is toch niet lang vol te houden?
Afspraken, feestjes, etentjes etc.

Memories

Berichten: 2637
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 17:42

Afvallen en gezondheidsvoordelen. 20:4 vind ik goed te doen hoor, 22:2 zelfs ook nog maar dan niet icm voltijd studie en wel icm 20:4/18:6 in de weekenden.
Etentjes heb ik bijna nooit en anders plan ik die in m'n eet-tijd. Afspraken, feestjes ook in m'n tijd plannen en anders gewoon teren op cola zero en desnoods een paar suikervrije snoepjes. Af en toe een uitzonderingsdag met een kortere fasting window voor speciale gelegenheden.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 18:01

Ik had wel begrepen dat het vasten teniet wordt gedaan als je tijdens het vasten iets anders drinkt dan water of thee?

PSvanLot

Berichten: 10223
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-19 18:01

Dat vind ik heel knap! Hier is het ieder weekend wel wat en ook regelmatig op doordeweekse dagen.

Ga nu eens proberen of ik na mijn laatste eten/drankje 16 uur kan plakken.
Nog niet echt geprobeerd.

PSvanLot

Berichten: 10223
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-19 18:02

Air schreef:
Ik had wel begrepen dat het vasten teniet wordt gedaan als je tijdens het vasten iets anders drinkt dan water of thee?


Water, groene thee en koffie inderdaad. Ik ga dan ook helemaal niet voor andere dranken.

Imre

Berichten: 14231
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 18:14

Als er caloriën inzitten moet je het tijdens je fast niet nemen. Of het nou eten of drinken is. Kokosolie in je koffie lijkt me ook niet bepaald calorie-arm.

Bij mij helpt IF ook goed tegen eindeloze honger en eetbuien.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 18:28

Same here Imre
Ik blijf veel stabieler qua trek en “honger” etc als ik het via IF regel

Sinds mijn pubertijd sloeg ik standaard mijn ontbijt over en at lunch en Avond eten en evt een tussendoortje
Toen mezelf leren ontbijten want dat is zo goed voor je en dat hoort zo :roll:
En daar ging mijn suikerspiegel en welkom vreetbuien en eindeloze trek

Dus gewoon lekker weer overwegend IF

Memories

Berichten: 2637
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 18:32

Air schreef:
Ik had wel begrepen dat het vasten teniet wordt gedaan als je tijdens het vasten iets anders drinkt dan water of thee?


Ja, alles met kcal erin zou je niet moeten nemen tijdens je vastentijd. Cola zero zit bijv ook niks in maar zijn de meningen wel over verdeeld, dat het ook een insulinerespons zou opwekken door de zoete smaak ondanks dat er geen suiker in zit. Ik drink het dan ook niet elke dag maar dus wel bijv in het weekend buiten m'n eet-tijd, als ik op een feestje ook iets 'lekkers' mee wil drinken. Of een enkele keer doordeweeks als ik echt even behoefte heb aan iets zoets zonder de kcal. Ik zou het wel afraden om zero-dranken met zoetstoffen echt op dagelijkse basis te drinken.
En suikervrije snoepjes bijv zijn ook niet helemaal kcal vrij maar als ik er daar een paar van weg snoep en daarmee onder de 30/50 kcal blijf ga ik ook niet helemaal streng zitten doen die enkele dag dat dat gebeurt. Leven moet ook een beetje leuk en makkelijk blijven :D

Hannanas
Berichten: 13057
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 18:36

Imre schreef:
Als er caloriën inzitten moet je het tijdens je fast niet nemen. Of het nou eten of drinken is. Kokosolie in je koffie lijkt me ook niet bepaald calorie-arm.

Bij mij helpt IF ook goed tegen eindeloze honger en eetbuien.


Klopt.
Wel handig als afbouw fase. Olie/vet gooit je insuline gedoe niet omhoog, dus geeft geen schommelingen. Koffie geeft je wat energie en de cafeïne gooit je verbranding iets omhoog.

Suzanne F.

Berichten: 49649
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 18:42

Over al die calorieën en wat te drinken maak ik me niet druk hoor. Ik eet en drink gewoon wat ik wil. Daarom is dit ook totaal niet moeilijk voor mij. Ik eet soms gewoon 1 x per dag, rond 15.00 uur. Ligt er net aan. Ik neem trouwens wel vitamine tabletten omdat ik weet dat ik anders voedingstoffen tekort kom. En afvallen doe ik er niet mee trouwens dus het is geen garantie dat je hier ook mee afvalt. Sommige mensen vallen juist af door de hele dag kleine porties te eten. Verschilt per persoon denk ik. Maar dit moet je niet doen om af te vallen, zeker niet als het moeite kost doordat je honger krijgt.

PSvanLot

Berichten: 10223
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-19 18:44

Maar bij IF is het de bedoeling dat je de 16 uur dat je vast ook echt niets binnen krijgt. Anders blijft je lichaam insulinerespons aanmaken.

Ik vind het drinken van calorieën sowieso zonde. Dan eet ik liever wat.

Het enige wat ik streng doe is de 16 uur vasten. Daarbuiten eet ik waar ik zin in heb en wanneer. Er hoeft ook geen kg af, liever niet zelfs hihi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 18:54

Ik zit er ook over te denken om dit te gaan doen, zou dan 13.00 tot 21.00 willen eten. Ik vond dit al een tijdje interessant, maar na de aflevering Dokters van morgen helemaal. Het zou mij echt om de gezondheid gaan.

Ik deed dit vroeger eigenlijk altijd van nature, maar omdat iedereen toen zei dat het zo slecht was om niet te ontbijten, heb ik mezelf dat aangeleerd. En ik zie er best tegenop om daar nu weer mee te stoppen. Ik fiets 's morgens een half uur naar het werk, ik vraag me af of dat goed te doen is of dat het in het begin zwaar is.

Ik volg jullie even voor inspiratie en ervaringen in ieder geval.

Hannanas
Berichten: 13057
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 18:55

Suzanne F. schreef:
Over al die calorieën en wat te drinken maak ik me niet druk hoor. Ik eet en drink gewoon wat ik wil. Daarom is dit ook totaal niet moeilijk voor mij. Ik eet soms gewoon 1 x per dag, rond 15.00 uur. Ligt er net aan. Ik neem trouwens wel vitamine tabletten omdat ik weet dat ik anders voedingstoffen tekort kom. En afvallen doe ik er niet mee trouwens dus het is geen garantie dat je hier ook mee afvalt. Sommige mensen vallen juist af door de hele dag kleine porties te eten. Verschilt per persoon denk ik. Maar dit moet je niet doen om af te vallen, zeker niet als het moeite kost doordat je honger krijgt.


Maar dan pas jij geen intermitted fasting toe zoals bedoeld Suzanne.
Het is wel de bedoeling dat je een normale voedings-inname hanteert. Dus alle macro’s en voldoende calorieën, alleen in beperkte tijd. Je hebt geen vitaminen extra nodig omdat je alles binnen krijgt. In jouw geval kan ik snappen dat je niet afvalt vanwege een eventuele spaar/noodtoestand waar je je lichaam ingooit en anderzijds is fasting in essentie ook niet bedoeld om af te vallen.

PSvanLot

Berichten: 10223
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-19 19:01

Marie_Anne schreef:
Ik zit er ook over te denken om dit te gaan doen, zou dan 13.00 tot 21.00 willen eten. Ik vond dit al een tijdje interessant, maar na de aflevering Dokters van morgen helemaal. Het zou mij echt om de gezondheid gaan.

Ik deed dit vroeger eigenlijk altijd van nature, maar omdat iedereen toen zei dat het zo slecht was om niet te ontbijten, heb ik mezelf dat aangeleerd. En ik zie er best tegenop om daar nu weer mee te stoppen. Ik fiets 's morgens een half uur naar het werk, ik vraag me af of dat goed te doen is of dat het in het begin zwaar is.

Ik volg jullie even voor inspiratie en ervaringen in ieder geval.


In het begin zwaar omdat je lichaam er aan moet wennen. Maar het went vanzelf. Ik kan nu prima om 0700 een half uur hardlopen. Gaan werken en om 11:00 pas eten.

Jezelf goed inlezen is het sleutelwoord hierbij.

lovelyfiefy

Berichten: 5126
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 19:03

ik kom even volgen.
vind het een bijzonder iets.
want ik zie mezelf dit echt niet volhouden.
dan mag ik dus 8 uur op een dag eten, maar ik sta soms om 5uur op omdat ik vroeg werk.
Hoe hou je dat dan vol tot na je avond eten?

Ik heb een actieve baan, loop tussen de 7 a 10km per dag.
en dan nog al het sjouw werk etc wat er bij komt kijken.

ben wel benieuwd hoe je dat dan doet zeg maar.

Suzanne F.

Berichten: 49649
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 19:07

Hannanas schreef:
Suzanne F. schreef:
Over al die calorieën en wat te drinken maak ik me niet druk hoor. Ik eet en drink gewoon wat ik wil. Daarom is dit ook totaal niet moeilijk voor mij. Ik eet soms gewoon 1 x per dag, rond 15.00 uur. Ligt er net aan. Ik neem trouwens wel vitamine tabletten omdat ik weet dat ik anders voedingstoffen tekort kom. En afvallen doe ik er niet mee trouwens dus het is geen garantie dat je hier ook mee afvalt. Sommige mensen vallen juist af door de hele dag kleine porties te eten. Verschilt per persoon denk ik. Maar dit moet je niet doen om af te vallen, zeker niet als het moeite kost doordat je honger krijgt.


Maar dan pas jij geen intermitted fasting toe zoals bedoeld Suzanne.
Het is wel de bedoeling dat je een normale voedings-inname hanteert. Dus alle macro’s en voldoende calorieën, alleen in beperkte tijd. Je hebt geen vitaminen extra nodig omdat je alles binnen krijgt. In jouw geval kan ik snappen dat je niet afvalt vanwege een eventuele spaar/noodtoestand waar je je lichaam ingooit en anderzijds is fasting in essentie ook niet bedoeld om af te vallen.


Oh oké dan heb ik een andere variant erop dan. Voor mij is het nogmaals niet bewust. Ik eet alleen wanneer ik honger heb en waar ik zin in heb. Ik eet niets tegen mijn zin in en eet niet als ik geen honger heb. Maar die vitamines heb ik wel echt nodig omdat ik weet dat ik anders te kort kom.

Memories

Berichten: 2637
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 19:10

lovelyfiefy schreef:
ik kom even volgen.
vind het een bijzonder iets.
want ik zie mezelf dit echt niet volhouden.
dan mag ik dus 8 uur op een dag eten, maar ik sta soms om 5uur op omdat ik vroeg werk.
Hoe hou je dat dan vol tot na je avond eten?

Ik heb een actieve baan, loop tussen de 7 a 10km per dag.
en dan nog al het sjouw werk etc wat er bij komt kijken.

ben wel benieuwd hoe je dat dan doet zeg maar.


Sleutelwoord is opbouwen. Je lichaam kan aan van alles wennen wat je je nu niet voor mogelijk houdt als je het maar langzaam de tijd geeft. Dus niet van eten wanneer je maar wil naar ineens maar binnen 4 uurtjes alles naar binnenwerken. En daarnaast ook opletten dat je genoeg blijft drinken en wel genoeg eet binnen de tijd dat je mag eten.
Kanttekening blijft wel dat het alsnog niet voor iedereen geschikt is. Als je echt een heel fysiek zware baan hebt en/of zeer fanatiek sport is het niet altijd te doen om je eten binnen een beperkt aantal uren in te nemen.

Imre

Berichten: 14231
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 19:21

Suzanne F. schreef:
En afvallen doe ik er niet mee trouwens dus het is geen garantie dat je hier ook mee afvalt. Sommige mensen vallen juist af door de hele dag kleine porties te eten. Verschilt per persoon denk ik. Maar dit moet je niet doen om af te vallen, zeker niet als het moeite kost doordat je honger krijgt.


Afvallen is nog steeds een kwestie van minder caloriën eten. Daar vind ik IF wel bij helpen, want door in een kortere tijd te eten eten de meeste mensen ook minder. Maar mensen die echt willen afvallen moeten ook met IF op hun calorie-inname letten. Het is geen wondermiddel waarbij je ineens kilo's lichter bent.

lovelyfiefy

Berichten: 5126
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 19:22

ik was sowieso niet van plan om maar in 4 uur te gaan eten.
8 uur vind ik dan best prima. zeker als we het gaan hebben over 'beginnen'

ja of het niet te doen is weet ik natuurlijk pas op het moment dat ik het ga proberen.
Hoeveel calorieën zou je dan bijvoorbeeld aan moeten houden?
Of is dat iets wat iedereen voor zicht uitrekent via bepaalde rekensommen ?