How to: Drastisch eetgewoonten omgooien

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 16:31

secricible schreef:
@nikass: Bijzonder, komen die 2 foto’s uit hetzelfde boek? :+

Puntje 2 eerste foto “eet niet teveel vlees”
Vakje 1 foto 2–> eet ruimte hoeveelheden vlees. Daarnaast ruime hoeveelheden noten, hoe gezond ze ook zijn, het zijn kcalbommen.

Ik vind het verder een mooie visie hoor en ben het er mee eens dat onbewerkt goed voor je is, maar afvallen is gewoon kcal in va kcal uit en als je nu gewend bent erg bewerkt te eten is kleine stapjes vanuit je eigen eetgewoonte makrn veel effectiever dan alles drastisch omgooien.

Er staat niet eet veel vlees. Er staat eet veel onbewerkte natuurlijke producten. Vegetarisch kan ook prima. Variatie is heel belangrijk, dus sowieso geen zeven dagen per week vlees en ook niet meerdere keren op 1 dag.

Ik ben het niet met je eens wat betreft de calorieën. Er is een verschil of je op een gezonde manier calorieën binnen krijgt, of dat je alleen lege calorieën eet.

Imandra ik ben het met de op uit dat topic dan ook helemaal niet eens.
Het is niet een kwestie van puur calorieën tellen. Zeker niet als je je gezondheid ook belangrijk vindt en als je het wil kunnen volhouden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 16:37

Er staat letterlijk "eet hier ruime hoeveelheden van --> kip vis vlees"

En voor afvallen maakt het geen reet uit. Kcal in vs kcal out. Dit voorbeeld uit 2010 bewijst dat ook, maar natuurkunde is ook wel een redelijk goede bewijslast: http://edition.cnn.com/2010/HEALTH/11/0 ... index.html
Let ook op het feit dat zijn algehele gezondheid verbeterde hiermee(!). Op de lange termijn is volwaardig eten essentieel en voor veel mensen zal dat met natuurlijke onbewerkte voeding het beste vol te houden zijn, maar puur om af te vallen moet je op zoek hoe je kcal kan schrappen. Hoe je dat doet maakt voor je lijf geen bal uit. Geen spannend verhaal, sorry, wel de waarheid.

(En dan moet hieronder uiteraard altijd zo'n disclaimer dat het gaat om gezonde mensen, voordat die discussie losbarst)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 16:42

Enigszins begrijpend lezen zou je helpen. Maar misschien vooral het boek helemaal lezen ;) Ik geef maar een korte samenvatting.

Hoe vaak hoor je niet dat mensen veel minder calorieën eten maar toch niet afvallen? Wel wat afvallen maar op de verkeerde plekken?
Het maakt verschil uit of je calorieën tot je neemt die bouwstoffen voor je lichaam zijn of calorieën die zich alleen maar omzetten in vet rond je taille.

En dan nogmaals: gezondheid lijkt me geen onbelangrijk issue als je fitter en strakker wil worden. Plus het volhouden. Maar blijf jij gerust tot je 80e calorieën tellen als je daar zin in hebt.
Ik geef ts groot gelijk dat ze daar niet aan begint.

Kiekeboefje

Re: How to: Drastisch eetgewoonten omgooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 16:44

Ik herken je gevoel en situatie persoonlijk wel :)

Heel veel succes +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 16:45

Nikass schreef:
Enigszins begrijpend lezen zou je helpen. Maar misschien vooral het boek helemaal lezen ;) Ik geef maar een korte samenvatting.

Hoe vaak hoor je niet dat mensen veel minder calorieën eten maar toch niet afvallen? Wel wat afvallen maar op de verkeerde plekken?
Het maakt verschil uit of je calorieën tot je neemt die bouwstoffen voor je lichaam zijn of calorieën die zich alleen maar omzetten in vet rond je taille.

En dan nogmaals: gezondheid lijkt me geen onbelangrijk issue als je fitter en strakker wil worden. Plus het volhouden. Maar blijf jij gerust tot je 80e calorieën tellen als je daar zin in hebt.
Ik geef ts groot gelijk dat ze daar niet aan begint.

Ik denk dat sec als daadwerkelijk dietiste wat meer ervaring en kennis paraat heeft dan jij die citeert wat in een boek staat.

Maxima_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 16:49

Nog een paar praktische tips...

Neem geen geld mee als je ‚even‘ de deur uit gaat! Dat helpt tegen impulssnacken...

Doe een keer per week boodschappen en maak week menu‘s

Een keer in de week niks kopen vindt ik makkelijker dan elke dag...een uur sterk zijn per week lukt echt en went snel (vind ik)

Gedroogd fruit gaan uitproberen. Buiten dat het trek in zoet kan bevredigen is het nog een redelijk gezonde zoet (met mate)

Ga alleen nog met mensen om die je motiveren en niet met die die zeggen dat een taartje toch wel kan. Dat kan heus wel hoor maar, zeker in het begin, is het fijner als je gezelschap een watertje mee kan doen zonder taartje ;-)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 16:49

Jammer van dit soort discussies is dat ze altijd uit dezelfde argumenten bestaan dus ik val uiteindelijk in de herhaling. Maar dik blijven en weinig kcal eten bestaat niet.

En zoals gezegd: overgewicht is de belangrijkste veroorzaker van ongezondheid. Afvallen, hoe je dat ook doet, levert altijd gezondheidswinst op.

En ja, ik weet dat mijn bericht wat kort door de bocht is. Zoals het artikel dat ik aanhaalde zegt, sommige markers zijn niet te meten. Maar afvallen is geen magisch proces met "goede" en "foute" voedingsmiddelen.
Het is minder eten dan je nodig hebt zodat de overige kcal uit je vetvoorraad worden gehaald. Zoek een methode die bij je past. Aks je nooit puur en onbewerkt hebt gegeten is alles drastisch omgooien voor 99% van de mensen geen haalbare kaart en recept voor terugval.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 16:55

Suiker is misschien geen officiële verslaving (hoewel dat volgens mij nooit is onderzocht) maar het zorgt in elk geval wel voor craving. Als het je lukt kun je suiker het beste zoveel mogelijk in de ban doen. Na een paar dagen zonder suiker heb je dat gevoel van craving minder. :)

Overigens kent een verslaving niet altijd lichamelijke afhankelijkheid. Dat geldt bijvoorbeeld voor cocaïne. Maar wel één van de moeilijkste verslavingen om vanaf te komen. Dat laatste geldt ook voor roken.

Secricible je zal een behoorlijke tijd weinig calorieën moeten eten als je alleen op basis daarvan wil afvallen. En dan krijg je het probleem dat het niet vol te houden is.
En het veranderen van je leefstijl is minstens zo belangrijk. Je kunt een chocolade dieet gaan doen en zorgen dat je je calorieën grens niet haalt, maar gezond is het niet en volhouden doe je het waarschijnlijk ook niet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 16:58

Nikass schreef:
Suiker is misschien geen officiële verslaving (hoewel dat volgens mij nooit is onderzocht) maar het zorgt in elk geval wel voor craving. Als het je lukt kun je suiker het beste zoveel mogelijk in de ban doen. Na een paar dagen zonder suiker heb je dat gevoel van craving minder. :)

Overigens kent een verslaving niet altijd lichamelijke afhankelijkheid. Dat geldt bijvoorbeeld voor cocaïne. Maar wel één van de moeilijkste verslavingen om vanaf te komen. Dat laatste geldt ook voor roken.

Secricible je zal een behoorlijke tijd weinig calorieën moeten eten als je alleen op basis daarvan wil afvallen. En dan krijg je het probleem dat het niet vol te houden is.
En het veranderen van je leefstijl is minstens zo belangrijk. Je kunt een chocolade dieet gaan doen en zorgen dat je je calorieën grens niet haalt, maar gezond is het niet en volhouden doe je het waarschijnlijk ook niet.

Dat zal je altijd moeten doen als je wil afvallen.
Afvallen = minder kcal eten dan je verbrandt. That's it. Dat kan je op manier A, B, of Z doen, maar daar komt het wel op neer. Een kilo afvallen is 7700kcal (om en nabij) minder eten dan je lichaam verbruikt. Of je dat in een week, twee weken, een maand of een half jaar doet maakt niet uit. En wat voor eten je schrapt om op dat tekort van 7700kcal uit te komen maakt ook niet uit (al helpen sommige producten wel om het vol te houden).

Je gaat niet op magischerwijze afvallen als je al het bewerkte eten schrapt (of vlees, of suiker, vul hier in wat je wil) maar tegelijkertijd wel nog hetzelfde aantal kcal binnenkrijgt dan voordat je hiermee begon.

Afvallen is écht alleen maar een rekensommetje.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 29-08-19 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Maxima_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 16:59

Oh en meer bewegen is ook heel belangrijk...als je je fitter voelt dan is er minder behoefte om te compenseren. Alles wat je voor jezelf doet geeft ook mentale kracht wat je weer kunt inzetten.

Ook met overgewicht kan je fit(ter) zijn :-)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 17:00

Dat is toch precies wat ik zeg? :+ zoek een dieet dat past bij jou en je eetgewoontes ipv dat je de "heilige graal" wordt aangereikt. Er is geen ultiem dieet. Ik ben niet pro chocoladedieet, ik ben pro een dieet dat bij je past en het boeit geen reet hoe je dat invult.

En idd, het is een marathon en geen sprint. 500kcal negatieve energiebalans per dag is -0,5kg per week. Hogere tekorten levert grote kans op deficiënties op en moet je dus niet zonder professionele begeleiding doen. Lagere tekorten leveren vaak motivatieproblemen op (-1kg per maand maakt mensen niet blij). En die -500 boeit niet ivm welk dieet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 17:04

Imandra ik heb nooit een calorie geteld gelukkig, ik beweeg veel maar sport niet en ik heb nooit afgezien door honger te hebben.

Tenminste, vroeger wel, maar toen viel ik niet af of bleef ik alleen jojo-en. Inmiddels hou ik mijn gewicht prima onder controle.

Je gaat zeker wel op magische wijze afvallen als je de ongezonde en suikerrijke producten schrapt. En je hoeft daarbij helemaal niet na te denken over calorieën.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 29-08-19 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 17:05

Nikass schreef:
Imandra ik heb nooit een calorie geteld gelukkig, ik beweeg veel maar sport niet en ik heb nooit afgezien door honger te hebben.

Tenminste, vroeger wel, maar toen viel ik niet af of bleef ik alleen jojo-en. Inmiddels hou ik mijn gewicht prima onder controle.

Goed dat dat voor jou werkt, maar dat betekent dat jouw voedingsbehoefte dusdanig laag was dat jouw kcal inname lager was als je op je instinct vertrouwde. Het is fijn dat dat jou lukte, maar de meeste mensen met overgewicht hebben die balans niet. Anders hadden ze geen overgewicht gehad.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-19 17:09

Mensen, kunnen we die discussie achterwege laten in dit topic? Ik wil hier graag een gezellig en motiverend topic van maken, geen discussietopic waar ik weinig aan heb...

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 17:10

Nikass schreef:

Je gaat zeker wel op magische wijze afvallen als je de ongezonde en suikerrijke producten schrapt. En je hoeft daarbij helemaal niet na te denken over calorieën.

Dat je niet nadenkt over de calorieën wil niet zeggen dat je geen calorietekort creëert.
Want puur alleen productgroepen nruilen voor andere productgroepen werkt niet. Je zal toch echt een tekort moeten creëren. Net als je niet aan kan komen van lucht, kan je ook niet afvallen door je energiebalans niet te veranderen.

@OP: Sorry haha, ik kan er niet zo goed tegen als er onzin wordt verspreid. Anyway, als je motivatie zoekt zou ik echt een van de bestaande topics opzoeken i.p.v. een 'eigen' topic te laten lopen :j. In die andere topics zitten meer mensen die in hetzelfde schuitje zitten als jij, dus dan kan je elkaar goed motiveren! *\o/*

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 17:12

Nikass schreef:

Dat is dus echt pertinent niet waar. Althans, in mijn geval niet. O ja, toen ik stopte met het eten van suiker ben ik een tijdje superslank geweest (ik was begin 20 toen ik er achter kwam dat ik geraffineerde suikers niet verdroeg). Maar door de jaren heen ook gewoon weer bijgekomen in gewicht (en zelfs meer) ondanks dat ik suikervrij ben blijven eten. Ik ben pas weer af gaan vallen toen ik kcal ben gaan tellen.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-19 17:14

Btw, mijn moeder is 40kg afgevallen door volledig suikervrij en koolhydraatarm te eten ZONDER calorieen te tellen. Gezien ik haar genen heb ga ik dit proberen. Calorieen tellen ga ik nogmaals echt níét aan beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 17:14

Heel veel succes TS! Ik ga meelezen, omdat ik precies dezelfde struggle heb/had als jij. Ok, ik ben 27, maar ook een tijdje 3 cijfers op de weegschaal gehad.. Intens teleurgesteld in mezelf om hoe ik eruit zie, maar niet de kracht hebben er iets aan te doen.
Nu ben ik gelukkig door de ergste sugar rush heen en daalt m'n gewicht gestaag. Wat bij mij ook goed geholpen heeft, is erachter komen wat voor mij de zwakste momenten zijn vwb eten (bij mij zijn dan 15u 's middags op m'n werk als ik me verveel iets uit de automaat trekken, en daarnaast boodschappen doen in de supermarkt). Ik heb dat besproken met mijn vriend en werkgever/goede vriend (laatstgenoemde is psycholoog :-)) en afgesproken dat ik één van hen bel als ik het moeilijk heb. Klinkt heel stom, maar dat voelt toch als een soort vangnet. En nu gaat het super goed!
TS, jij kunt het ook. Daar ben ik van overtuigd. Maar ik denk dat één van de trucjes is om je valkuilen te (h)erkennen en daar maatregelen voor te bedenken :j Zet 'm op!

Edit: wat mij betreft is calorieën tellen echt killing. Je voelt zelf goed wanneer je verzadigd bent of teveel eet. Daarnaast, als je gezond eten (fruit bijv) tot je neemt, hoef je daar niet direct van aan te komen.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-19 17:16

Dankjewel Renee! Erg lief! Ook jij superveel succes gewenst :* We can do it *\o/*

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 17:18

Imandra, Secricible, Je houdt jezelf voor de gek. Als ik mijn calorie behoefte invul met ongezonde dingen en me blind staar op de weegschaal dan verlies ik gewicht doordat mijn spiermassa minder wordt, en de vetrolletjes blijven intussen gewoon zitten.
Misschien is dat jouw doel van afvallen. Mij lijkt dat niet de bedoeling.

Ts: ik wens je veel succes en ik geef je groot gelijk dat je niet gaat tellen. Je moeder is een mooi voorbeeld van hoe het ook kan.
Ik trek me terug uit dit topic.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 17:22

Ik ben ook met een dieet bezig met diëtist en nu 6 kilo afgevallen zonder honger gevoel en zonder calorieën te tellen. Het is gewoon echt zo ieder pondje gaat door t mondje.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 17:30

Pepperrr schreef:
Btw, mijn moeder is 40kg afgevallen door volledig suikervrij en koolhydraatarm te eten ZONDER calorieen te tellen. Gezien ik haar genen heb ga ik dit proberen. Calorieen tellen ga ik nogmaals echt níét aan beginnen.

Maar dat je moeder ze niet geteld heeft wil niet zeggen dat zij ze niet vermindert heeft door anders te gaan eten he. Het tellen van calorieën veranderd ipc niks aan je intake, je bent je er alleen meer bewust van: iets wat in de meeste gevallen wel echt handig is. Je bent namelijk aangekomen door die grens over te gaan van 'verzadigd', en het is lastig die weer te leren herkennen. Als jij niet gelukkig wordt van calorieën tellen hoef je dat natuurlijk niet te doen (genoeg mensen die afvallen zonder calorieën te tellen), ik wil alleen maar aangeven dat het wel een van de beste hulpmiddelen is om nu goed in de gaten te houden hoe je moet afvallen.

Afvallen = minder calorieën tot je nemen. Of je de calorieën dan telt of niet maakt niet uit voor het afvallen.

Nikass schreef:
Imandra, Secricible, Je houdt jezelf voor de gek. Als ik mijn calorie behoefte invul met ongezonde dingen en me blind staar op de weegschaal dan verlies ik gewicht doordat mijn spiermassa minder wordt, en de vetrolletjes blijven intussen gewoon zitten.
Misschien is dat jouw doel van afvallen. Mij lijkt dat niet de bedoeling.

Ts: ik wens je veel succes en ik geef je groot gelijk dat je niet gaat tellen. Je moeder is een mooi voorbeeld van hoe het ook kan.
Ik trek me terug uit dit topic.

Haha ja sure, de wetenschap en diëtistes hebben het fout, en jij weet het allemaal beter :))
Als jij je caloriebehoefte invult met alleen maar marsen en niks anders dan kom je niet aan en val je niet af (en dan heb ik het over een caloriebehoefte die hetzelfde is als je verbranding, je nulpunt als het ware). Is het gezond? Absoluut niet, maar je valt er wel mee af omdat je lichaam te weinig energie heeft om de dingen te doen die je van je lichaam vraagt. Je lichaam krijgt via voeding niet genoeg binnen, dus gaat het de reserves aanspreken.

Spiermassa verlies je bij het afvallen sowieso ([reserves in] spieren zijn ook een aantrekkelijke bron voor je lichaam, je vetopslag is een van de laatste dingen die je lichaam aanboort). Door voldoende eiwitten te eten en te blijven sporten kan je dit wel beperken overigens. Maar puur voor afvallen aka vet verliezen? Ja, dan maakt het niet uit wát je in je mond stopt, maar wel hoevéél.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 17:40

Nikas, zeker als je macro's gewoon oke zijn, dan val je gewoon af in een energietekort (en niet per se in spiermassa). Lijkt me vrij logisch, maar als je daar niet aan wilt moet je dat zelf weten.

TS, denk je dat je koolhydraatarm en suikervrij (suikervrij is imo sowieso niet echt mogelijk maar goed) de rest van je leven vol kunt houden? Dan kan het werken, anders imo niet. Hoewel je nog steeds afvalt door ermee in een energietekort zitten, niet puur omdat het koolhydraatarm is.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 17:45

Hoi hoi TS

Ik heb niet het hele topjc gelezen, maar wel de antwoorden van TS

Ikzelf eet nu al bijna een jaar ‘keto’ ben 35kg kwijt en het gaat super ! Ik vind MyFitnessPal superhandig omdat je hier in percentages je doelen in eiwit, vet en koolhydraten kan aangeven. De calorieën laat ik hem zelf berekenen maar is niet iets waar ik heel strikt naar kijk, omdat ik er achter kwam dat ik er niet overheen ging.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 17:48

elnienjo schreef:
Zou ook vis en vlees aan je dieet toevoegen, anders steven je op 'n B12 tekort af als je alleen maar eieren als dierlijk voedsel neemt. Je kunt vis en kip ook garen in de oven als je niet teveel vetten wil gebruiken.

Nah...ben al 25 jr vanaf mijn 5 e, vegetariër en mijn moeder al vanaf haar 4 e en geen van
beide b12 tekort gehad....

Wel goed opletten wat je eet en eventueel vitamines toevoegen...kan best zonder vlees of vis!