Pepperrr schreef:Btw, mijn moeder is 40kg afgevallen door volledig suikervrij en koolhydraatarm te eten ZONDER calorieen te tellen. Gezien ik haar genen heb ga ik dit proberen. Calorieen tellen ga ik nogmaals echt níét aan beginnen.
Maar dat je moeder ze niet geteld heeft wil niet zeggen dat zij ze niet vermindert heeft door anders te gaan eten he. Het tellen van calorieën veranderd ipc niks aan je intake, je bent je er alleen meer bewust van: iets wat in de meeste gevallen wel echt handig is. Je bent namelijk aangekomen door die grens over te gaan van 'verzadigd', en het is lastig die weer te leren herkennen. Als jij niet gelukkig wordt van calorieën tellen hoef je dat natuurlijk niet te doen (genoeg mensen die afvallen zonder calorieën te tellen), ik wil alleen maar aangeven dat het wel een van de beste hulpmiddelen is om nu goed in de gaten te houden hoe je moet afvallen.
Afvallen = minder calorieën tot je nemen. Of je de calorieën dan telt of niet maakt niet uit voor het afvallen.
Nikass schreef:Imandra, Secricible, Je houdt jezelf voor de gek. Als ik mijn calorie behoefte invul met ongezonde dingen en me blind staar op de weegschaal dan verlies ik gewicht doordat mijn spiermassa minder wordt, en de vetrolletjes blijven intussen gewoon zitten.
Misschien is dat jouw doel van afvallen. Mij lijkt dat niet de bedoeling.
Ts: ik wens je veel succes en ik geef je groot gelijk dat je niet gaat tellen. Je moeder is een mooi voorbeeld van hoe het ook kan.
Ik trek me terug uit dit topic.
Haha ja sure, de wetenschap en diëtistes hebben het fout, en jij weet het allemaal beter 
Als jij je caloriebehoefte invult met alleen maar marsen en niks anders dan kom je niet aan en val je niet af (en dan heb ik het over een caloriebehoefte die hetzelfde is als je verbranding, je nulpunt als het ware). Is het gezond? Absoluut niet, maar je valt er wel mee af omdat je lichaam te weinig energie heeft om de dingen te doen die je van je lichaam vraagt. Je lichaam krijgt via voeding niet genoeg binnen, dus gaat het de reserves aanspreken.
Spiermassa verlies je bij het afvallen sowieso ([reserves in] spieren zijn ook een aantrekkelijke bron voor je lichaam, je vetopslag is een van de laatste dingen die je lichaam aanboort). Door voldoende eiwitten te eten en te blijven sporten kan je dit wel beperken overigens. Maar puur voor afvallen aka vet verliezen? Ja, dan maakt het niet uit wát je in je mond stopt, maar wel hoevéél.