Mijn bevalling ging supersnel (ook 5 uur) maar heb zeker wel wat aan de theorie gehad! Het belang van ontspannen en "van pauze naar pauze" ipv "van wee naar wee".
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MarcoBorsato schreef:Nancy, als je geen cursus hebt gedaan, hoe weet je dan dat het zweverig was? Natuurlijk zit er bij hypno een stukje "je vagina is een bloem blabla" maar het is voor 80% gewoon heel informatief. Ik ben absoluut niet spiritueel ingesteld.
_Nancy schreef:MarcoBorsato schreef:Nancy, als je geen cursus hebt gedaan, hoe weet je dan dat het zweverig was? Natuurlijk zit er bij hypno een stukje "je vagina is een bloem blabla" maar het is voor 80% gewoon heel informatief. Ik ben absoluut niet spiritueel ingesteld.
Dat weet ik niet uit ervaring, maar dat lees ik en je bevestigt het nu ook.. 'Je vagina is een bloem'...
Nou... Nee
Natuurlijk is het ook informatief, dat mag ik wel hopen.. En je zult vast allerlei oefeningen doen en weet ik wat allemaal.
Maar zoals ik al zei; het is ieder voor zich. Ik vind het niet nodig, terwijl een ander er juist super veel aan heeft.
tengeltje11 schreef:@Verootjoo, zijn daar bewijzen van? Want ik kan echt niet geloven dat je hormonen die je lijf maakt tijdens het bevallen kan blokkeren of extra opwekken. Dat is een oerproces en het gebeurd gewoon, heb je niets over te zeggen.
Wat wel is dat je je spieren kan ontspannen of opspannen door spanning of ontspanning en dat bevorderd of vertraagt wel een bevalling, want controle over spieren hebben we wel.
Persoonlijk denk ik dat veel afhangt van je karakter. Als je snel bang bent, makkelijk spanning opbouwt of stressgevoelig bent, kan een cursus handig zijn om die dingen wat onder controle te houden.
ChantalSmook schreef:Jeetje wat een reacties. Dank jullie wel.
Ik overweeg om toch de 4e dag mijn plannen te veranderen zodat ik toch de mini cursus samen bevallen kan doen.
Beetje een midden weg voor mijn gevoel tussen de hypno birthing en alle andere opties.
Ben benieuwd of ze nog plek hebben want het ging erg hard.
Bedankt voor het delen van alle ervaringen en tips
Liezel1 schreef:Hier bewust helemaal geen cursus gedaan.
Als extreme control freak ineens de controle verliezen was mijn grootste angst en dus heb ik besloten het gewoon over me heen te laten komen.
Nachtmerries heb ik gehad van de bevalling....
Uiteindelijk natuurlijk bevallen (in het ziekenhuis uiteraard) van een tweeling, waarvan de 2e in stuit lag.
Weeën had ik meteen om de 5 minuten en binnen een half uur zat ik in een weeenstorm. Eerste wee om half 4 smorgens, eerste baby geboren om half 10 smorgens en de 2e om 10 uur.
Tijdens die weeenstorm moesten ze me nog uitleggen hoe ik moest puffen....
En geloof me, vastgesjord op een brancard in de ambu mrt weeën om de 3 minuten, ik geloof niet dat daar een ademhalingstechniek tegenop kan.
tengeltje11 schreef:Net wat ik bedoel Diddykong, ik geloof er dus geen snars van dat adrenaline e.d. Een oerding als bevallen kan vertragen. Wie al bevallen is ervaart toch ook hoe hevig een bevalling is, adrenaline krijgen we al door een achtbaan.... totaal niet realistisch dat zoiets banaals zoiets sterks in de weg staat.
En wat ook is, als de bevalling zo fel wordt dat je het echt niet meer azn lijkt te kunnen, dan kom je (bijna) op het punt dat de kleine eraan komt.
IsabelleN schreef:Doen wat je het beste lijkt TS. Het is zo persoonlijk, net als iedere bevalling onvoorspelbaar is. Als je denkt regie te houden doordat je een cursus hebt gedaan ga je teleurgesteld raken, de natuur regisseer je niet.
Zelf 4x zonder cursus bevallen, had wel de hele bibliotheek over zwangerschappen gelezen![]()
Mijn tip tijdens bevalling: probeer je spieren zo 'los' mogelijk te laten tijdens weeën en concentreer je erg daarop. Stuur kakelende omstanders gewoon ff weg als je er last van hebt of vraag of ze hun mond houden
We hadden 4 kids binnen 4 jaar. Ja, bevallen doet pijn, maar als je je goed focust is het heus te doen hoor!