Zwangerschaps cursus - hypnobirthing? Ervaringen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:50

Ik heb samen met mijn man een cursus hypnobirthing gedaan! Heb vooral veel gehad aan het boek erbij: wat gebeurt er allemaal in je lijf, het belang van ontspannen etc. Met de affirmaties enzo niks gedaan. Ik vond de cursusleidster wel wat zweverig maar onze mede-cursisten waren dat totaal niet. De oefeningen daar vond ik wel grappig, bijv je buik laten dragen door je partner in een speciale doek. En we hebben ook een keer geoefend met pijn en wat daarbij werkt, door je hand in een bak ijsklontjes }> De cursus was ook wel een fijn momentje quality time in een verder hectische tijd :')

Mijn bevalling ging supersnel (ook 5 uur) maar heb zeker wel wat aan de theorie gehad! Het belang van ontspannen en "van pauze naar pauze" ipv "van wee naar wee".

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:56

@Verootjoo, zijn daar bewijzen van? Want ik kan echt niet geloven dat je hormonen die je lijf maakt tijdens het bevallen kan blokkeren of extra opwekken. Dat is een oerproces en het gebeurd gewoon, heb je niets over te zeggen.

Wat wel is dat je je spieren kan ontspannen of opspannen door spanning of ontspanning en dat bevorderd of vertraagt wel een bevalling, want controle over spieren hebben we wel.

Persoonlijk denk ik dat veel afhangt van je karakter. Als je snel bang bent, makkelijk spanning opbouwt of stressgevoelig bent, kan een cursus handig zijn om die dingen wat onder controle te houden.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:57

MarcoBorsato schreef:
Nancy, als je geen cursus hebt gedaan, hoe weet je dan dat het zweverig was? Natuurlijk zit er bij hypno een stukje "je vagina is een bloem blabla" maar het is voor 80% gewoon heel informatief. Ik ben absoluut niet spiritueel ingesteld.

Dat weet ik niet uit ervaring, maar dat lees ik en je bevestigt het nu ook.. 'Je vagina is een bloem'... :')
Nou... Nee :n

Natuurlijk is het ook informatief, dat mag ik wel hopen.. En je zult vast allerlei oefeningen doen en weet ik wat allemaal.

Maar zoals ik al zei; het is ieder voor zich. Ik vind het niet nodig, terwijl een ander er juist super veel aan heeft.

tengeltje11

Re: Zwangerschaps cursus - hypnobirthing? Ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:06

Hier idem hoor Nancy, als iemand zoiets tegen mij zou zeggen loop ik zo vlug weg....

Van wee tot wee of van pauze tot pauze is ook maar puur je ingesteldheid.
Zonder cursus of boek is het hier altijd van pauze tot pauze geweest. Bij mijn eerste bevalling was het laatste uur enorm lastig, amper pauze en het ging amper vooruit. Met of zonder cursus, veel maakt het niet meer uit dan, lichamelijk raak je op den duur uitgeput door de pijn en de inspanning om die op te vangen( en je weet natuurlijk niet wat komt of volgt bij een eerste bevalling)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:11

_Nancy schreef:
MarcoBorsato schreef:
Nancy, als je geen cursus hebt gedaan, hoe weet je dan dat het zweverig was? Natuurlijk zit er bij hypno een stukje "je vagina is een bloem blabla" maar het is voor 80% gewoon heel informatief. Ik ben absoluut niet spiritueel ingesteld.

Dat weet ik niet uit ervaring, maar dat lees ik en je bevestigt het nu ook.. 'Je vagina is een bloem'... :')
Nou... Nee :n

Natuurlijk is het ook informatief, dat mag ik wel hopen.. En je zult vast allerlei oefeningen doen en weet ik wat allemaal.

Maar zoals ik al zei; het is ieder voor zich. Ik vind het niet nodig, terwijl een ander er juist super veel aan heeft.

Affirmaties zijn maar een klein stukje.

Maar inderdaad, ieder voor zich.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:13

tengeltje11 schreef:
@Verootjoo, zijn daar bewijzen van? Want ik kan echt niet geloven dat je hormonen die je lijf maakt tijdens het bevallen kan blokkeren of extra opwekken. Dat is een oerproces en het gebeurd gewoon, heb je niets over te zeggen.

Wat wel is dat je je spieren kan ontspannen of opspannen door spanning of ontspanning en dat bevorderd of vertraagt wel een bevalling, want controle over spieren hebben we wel.

Persoonlijk denk ik dat veel afhangt van je karakter. Als je snel bang bent, makkelijk spanning opbouwt of stressgevoelig bent, kan een cursus handig zijn om die dingen wat onder controle te houden.

Opwekken gebeurt idd gewoon, en dat kun je onbewust blokkeren. Dat is eigenlijk gewoon de biologie van je lichaam. Cortisol werkt bv tegen, als je dus stress ervaart tijdens je bevalling komt er cortisol vrij en dat werkt de hormonen die nodig hebt, oxytocine en endorfine tegen.
Het is dus zaak dat je je cortisolniveau zo laag mogelijk houdt, dan geef je de oxy en de endo vrij baan. En de een is er van nature beter in dan de ander.
Want dat bevallen pijn doet is een feit, maar als je leert hoe je die het beste kan handelen, kan je beter door je bevalling heen komen.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 28-08-19 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-19 09:16

Jeetje wat een reacties. Dank jullie wel :) .
Ik overweeg om toch de 4e dag mijn plannen te veranderen zodat ik toch de mini cursus samen bevallen kan doen.
Beetje een midden weg voor mijn gevoel tussen de hypno birthing en alle andere opties.
Ben benieuwd of ze nog plek hebben want het ging erg hard.
Bedankt voor het delen van alle ervaringen en tips :j

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:17

Dit topic past beter op [MWS] Mensenwelzijn en Sport, dus ik zal hem even verplaatsen.

Ik heb zelf geen zwangerschapscursus gedaan en mijn (thuis)bevalling ging heel relaxt, ik kijk er ook heel positief op terug. Wel aangemeld voor zo'n samen bevallen-cursus trouwens, één keer geweest en toen besloten dat het niks voor mij was. :D Nou ben ik heel nuchter en ik was totaal niet bang of onzeker voor de bevalling, als je dat wel hebt is een cursus misschien fijn. Ik ben wel bij een info-avond van onze verloskundige geweest, dat was nog wel nuttig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:18

Ik ben met mijn 1e zwangerschap begonnen met yoga maar na 2 lessen gestopt, was mij te zweverig en lachte mij kapot daar (voorbeeld: doe alsof je spaghetti opslurpt met je flamoes _O- ).

Toen ben ik begonnen met zwamgerschapszwemmen, vond het heerlijk om even gewichtloos te zijn en goed voor je conditie, dat ontspande mij echt.

Met de 2e heb ik niks gedaan, beide goede bevallingen gehad.

Wel heb ik met de 1e zwangerschap mij erg goed op internet ingelezen over wat er allemaal wel of niet kan gebeuren, en veel bevallingsverhalen (zowel positief als negatieve) gelezen.

Ik heb wel heel veel steun aan mijn man gehad, en nee die heeft niks aan cursus of wat dan ook gedaan maar heeft goed geluisterd naar de aanwijzingen van de verloskundige en is zo op mij ingespeeld dat hij weet waar ik wel en niet wat aan heb.

Belangrijkste is dat je doet wat jou goed voelt, of dat nou yoga of niks is maakt niet uit.
Net als met hoe je wilt bevallen, ik wou erg graag thuis bevallen en heb ik dus ook 2x gedaan, omdat ik mij ongemakkelijk voel in een ziekenhuis.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-08-19 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:21

Als je in paniek raakt, maak je meer adrenaline aan. En dit hormoon blokkeert de werking van de oxytocine die de bevalling opwekt. Dus zo kun je je bevalling remmen. In theorie. Dat heb ik dan dus bij de cursus geleerd :o. Maar goed, na mijn 1e wee kwam helemaal nooit pauze meer. En ik was hartstikke in paniek eerst, omdat ik toen alleen was. En ik dacht dus, das mooi want dan duurt t iets langer :'). Maar ik had met een uur 8 cm ontsluiting. En een uur later mocht ik persen. Dus die adrenaline hielp bij mij geen fluit.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:37

Hier bewust helemaal geen cursus gedaan.
Als extreme control freak ineens de controle verliezen was mijn grootste angst en dus heb ik besloten het gewoon over me heen te laten komen.
Nachtmerries heb ik gehad van de bevalling....

Uiteindelijk natuurlijk bevallen (in het ziekenhuis uiteraard) van een tweeling, waarvan de 2e in stuit lag.

Weeën had ik meteen om de 5 minuten en binnen een half uur zat ik in een weeenstorm. Eerste wee om half 4 smorgens, eerste baby geboren om half 10 smorgens en de 2e om 10 uur.
Tijdens die weeenstorm moesten ze me nog uitleggen hoe ik moest puffen....
En geloof me, vastgesjord op een brancard in de ambu mrt weeën om de 3 minuten, ik geloof niet dat daar een ademhalingstechniek tegenop kan.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:44

Net wat ik bedoel Diddykong, ik geloof er dus geen snars van dat adrenaline e.d. Een oerding als bevallen kan vertragen. Wie al bevallen is ervaart toch ook hoe hevig een bevalling is, adrenaline krijgen we al door een achtbaan.... totaal niet realistisch dat zoiets banaals zoiets sterks in de weg staat.

En wat ook is, als de bevalling zo fel wordt dat je het echt niet meer azn lijkt te kunnen, dan kom je (bijna) op het punt dat de kleine eraan komt.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:52

Mop, je moet vooral doen wat voor jou/jullie past en leuk is. Als jij/jullie het wel willen dan is dat prima toch. Ieder zijn/haar eigen keus ;) ;)

ChantalSmook schreef:
Jeetje wat een reacties. Dank jullie wel :) .
Ik overweeg om toch de 4e dag mijn plannen te veranderen zodat ik toch de mini cursus samen bevallen kan doen.
Beetje een midden weg voor mijn gevoel tussen de hypno birthing en alle andere opties.
Ben benieuwd of ze nog plek hebben want het ging erg hard.
Bedankt voor het delen van alle ervaringen en tips :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:53

Liezel1 schreef:
Hier bewust helemaal geen cursus gedaan.
Als extreme control freak ineens de controle verliezen was mijn grootste angst en dus heb ik besloten het gewoon over me heen te laten komen.
Nachtmerries heb ik gehad van de bevalling....

Uiteindelijk natuurlijk bevallen (in het ziekenhuis uiteraard) van een tweeling, waarvan de 2e in stuit lag.

Weeën had ik meteen om de 5 minuten en binnen een half uur zat ik in een weeenstorm. Eerste wee om half 4 smorgens, eerste baby geboren om half 10 smorgens en de 2e om 10 uur.
Tijdens die weeenstorm moesten ze me nog uitleggen hoe ik moest puffen....
En geloof me, vastgesjord op een brancard in de ambu mrt weeën om de 3 minuten, ik geloof niet dat daar een ademhalingstechniek tegenop kan.

Maar vond je het dan niet fijn als control freak om juist je in te lezen?
Ben zelf ook een redelijke control freak maar had er juist heel erg veel aan van te voren alle scenario’s door te lezen, zowel positief als negatief.
Dat heeft mij juist heel rustig gemaakt en mijn bevallingsangst weggehaald.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:54

Voor de bevalling had ik het nu andersom. Omdat ik weet dat ik paniek zou raken op het moment dat die technieken etc niet zouden werken.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:11

tengeltje11 schreef:
Net wat ik bedoel Diddykong, ik geloof er dus geen snars van dat adrenaline e.d. Een oerding als bevallen kan vertragen. Wie al bevallen is ervaart toch ook hoe hevig een bevalling is, adrenaline krijgen we al door een achtbaan.... totaal niet realistisch dat zoiets banaals zoiets sterks in de weg staat.

En wat ook is, als de bevalling zo fel wordt dat je het echt niet meer azn lijkt te kunnen, dan kom je (bijna) op het punt dat de kleine eraan komt.

Ook een oerding als bevallen heeft een fysiologische werking, waarvoor verschillende factoren van belang zijn. Juist omdat het een oerding is, kan teveel adrenaline de bevalling ophouden. Als je in de oertijd in gevaar kwam tijdens een bevalling, is het juist een goed systeem van je lichaam dat de bevalling dan geremd wordt zodat je jezelf kan redden. Weeënopwekkers is de volksmond-benaming van kunstmatige oxytocine. En de aanmaak van dat hormoon kan je zelf wel enigszins stimuleren.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:22

Adrenaline is net zo 'oer' als bevallen. :) Het is de drijvende kracht achter ons overlevingsmechanisme en je zult met me eens zijn dat je vroeger meer overlevingskans had als je niet ging liggen bevallen terwijl je werd opgejaagd door een leeuw. Dus juist logisch dat adrenaline invloed heeft op je bevalling. Oxytocine krijg je al door te knuffelen met je partner en toch speelt dat hormoon een cruciale rol bij de bevalling. Dat is toch ook niet ongeloofwaardig of banaal?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:30

Achteraf gezien had ik de hypnobirthing cursus graag gedaan. Het er alleen maar positieve ervaringen over gehoord/gelezen. Wellicht past niet alles voor iedereen, maar dat wat niet bij je past kun je ook gewoon naast je leggen. Wijzer word je er sowieso van.

Na mijn eerste bevalling, die uitliep op een keizersnede, had ik twee geplande keizersnedes en dan heeft een bevalcursus weinig zin meer ;)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:44

Naar je baby kijken, deze horen of eraan denken is al genoeg om oxytocine aan te maken. Niet voor niks dat dat helpt bij de borstvoeding.

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 11:13

Doen wat je het beste lijkt TS. Het is zo persoonlijk, net als iedere bevalling onvoorspelbaar is. Als je denkt regie te houden doordat je een cursus hebt gedaan ga je teleurgesteld raken, de natuur regisseer je niet.

Zelf 4x zonder cursus bevallen, had wel de hele bibliotheek over zwangerschappen gelezen :o
Mijn tip tijdens bevalling: probeer je spieren zo 'los' mogelijk te laten tijdens weeën en concentreer je erg daarop. Stuur kakelende omstanders gewoon ff weg als je er last van hebt of vraag of ze hun mond houden :+
We hadden 4 kids binnen 4 jaar. Ja, bevallen doet pijn, maar als je je goed focust is het heus te doen hoor! :j

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 11:48

Hier zwangerschapsgym gedaan bij een mensendieck therapeute. Stukje bewegen en stukje theorie, stukje puffen en 1 bijeenkomst met partner. In totaal 7 bijeenkomsten geloof ik. Waren met een clubje van 4 en hebben nog steeds contact wat ik niet had verwacht (andere 3 stuk jonger dan ik) en toch erg leuk is!
Helaas allemaal niet nodig gehad ivm geplande keizersnede door stuitligging :D Maar ik vond het best nuttig en ook wel gezellig om contact te hebben met andere zwangere dames.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 11:51

IsabelleN schreef:
Doen wat je het beste lijkt TS. Het is zo persoonlijk, net als iedere bevalling onvoorspelbaar is. Als je denkt regie te houden doordat je een cursus hebt gedaan ga je teleurgesteld raken, de natuur regisseer je niet.

Zelf 4x zonder cursus bevallen, had wel de hele bibliotheek over zwangerschappen gelezen :o
Mijn tip tijdens bevalling: probeer je spieren zo 'los' mogelijk te laten tijdens weeën en concentreer je erg daarop. Stuur kakelende omstanders gewoon ff weg als je er last van hebt of vraag of ze hun mond houden :+
We hadden 4 kids binnen 4 jaar. Ja, bevallen doet pijn, maar als je je goed focust is het heus te doen hoor! :j

Nee de natuur regisseert zichzelf maar alles er omheen heeft vaak opties en keuzes en het is toch alleen maar mooi als je daar goed van op de hoogte bent? Of dat door een boek of cursus is, maakt dan niet zoveel uit.

Maar ik vond het bij mijn medische bevalling handig om te weten wat er om me heen gebeurde, waar ik uit kon kiezen, wat ik kon vragen, verwachten en weigeren.

Mijn thuisbevalling hebben we vrijwel met z'n tweetjes gedaan.

En iemand anders duikt er blind in en dat is ook prima.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 11:54

Yoga gedaan bij de eerste en hypnobirthing bij de tweede. Beide goed bevallen ;) .

Al had ik bij de tweede weinig tijd om bepaalde technieken van de hypnobirthing in te zetten, denk ik achteraf dat ik toch beter in staat was los te laten door de cursus. Misschien juist omdat ik onbewust zo goed voorbereid was en vertrouwen had door de cursus dat het zo bizar snel ging. (18.00 in t ZH, 19.23 geboren).

(Ik wilde de technieken ‘bewaren voor als het echt begon’... en toen was het ineens al voorbij :+ )

bevertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:07

Tip: het boek Vrije Geboorte. Daardoor ga je anders kijken naar zwanger zijn en bevallen.

Voor een leuke cursus kijk eens bij Fijn Zwanger. Zij heeft een uitgebreid aanbod en hele goede info inclusief hypnobirthing oefeningen. En lekker down to earth.

Zwanger zijn en bevallen doe je niet heel vaak in je leven. Dit mag een periode zijn waar veel aandacht naartoe gaat. Zodat je een fijne tijd hebt, een mooie bevalling beleefd en jij en je kindje samen een ontspannen tijd ervaren

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:09

Oja! Positief over bevallen van Milli Hill! Ook fijn :j